Galop blijft een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Galop blijft een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 00:14

Mijn 5 jarige merrie blijft problemen houden met de galop. We zijn hier nu een jaartje mee bezig, maar het wil maar niet verbeteren. Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik er aan moet doen.. Ik heb les en hier werken we natuurlijk ook aan, maar wat we ook proberen het wil niet lekker gaan. Het volgende is aan de hand: allereerst heeft ze veel moeite met aanspringen. In de rechtergalop vaak verkeerd aanspringen. Dan springt ze ook niet naar voren aan, eerst een bok en dan begint ze wat te omhoog te galoperen (een soort hupsen). Ik laat haar dan los van voren en geef goed been. Dan is het hupsen wel voorbij, en galopeert ze door maar erg uit balans. Ze laat me daarbij niet lekker zitten, waardoor ik erg mijn best moet doen om goed te zitten. Daardoor zit ik haar waarschijnlijk weer in de weg. Als ik een tijdje doorgalopeer, komt ze op een gegeven moment wel weer in mijn hand, maar begint het hupsen weer. Als ik dan nog even doorzet, gaat het uiteindelijk een klein stukje goed. Meestal beloon ik haar dan uitbundig en stop. Soms zet ik nog even door en probeer nog eens aan te springen, maar weer hetzelfde. Dit gaat steeds zo door. Draf is super bevestigd, maar de galop... aan de longeerlijn gaat het galoperen veel beter, dus dat doe ik ook regelmatig, maar onder het zadel wil het maar niet lukken. Ik heb zeer veel geduld met haar, maar soms word ik er wel moedeloos van, vooral omdat de stap en draf zo ontzettend goed gaan. Van nature heeft ze zo'n goede galop, dus het zit er wel in... Ze is onlangs gecheckt door ostheopaat, alles was in orde. Zadel ligt ook goed (wordt binnenkort ook nog eens gecheckt) Net naar de tandarts geweest, dus ook in orde. Zucht....

Anoniem

Re: Galop blijft een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:17

Zoek een zandpad in de buurt, of een brede berm en ga daar galopperen, lange stukken rechttoe rechtaan en maak die achterhand daarmee sterk. Als het paard verder niks mankeert, heb je gegarandeerd succes...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 00:52

Suleilitha: dit doen we ook..... maar het blijft toch moeizaam gaan... want ook buiten rechtuit, is het hetzelfde als in de bak (die overigens 40x70 is). Ik denk dat het echt met haar te maken heeft. Ik heb heel lang gedacht dat IK iets verkeerd deed, maar ik heb totaal geen problemen met het galoperen op het paard van iemand anders, dus van dat idee ben ik nu toch wel afgestapt. En het gekke is dat ik juist de laatste tijd vind dat ze zo veel sterker is geworden in haar achterhand. Ik heb het gevoel dat het een 'kwartje' is wat maar niet wil vallen bij haar....
Laatst bijgewerkt door Pollux op 03-12-08 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:54

Dan is ze nog niet sterk genoeg, of jij bent te zacht. Mitsdien er verder niks aan de hand is moet een paard van haar leeftijd normaal kunnen galopperen, lijkt me. Wat zegt je lesgever ervan?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 01:02

Mijn lesgever geeft dezelfde tips als jij. Naar buiten, in de grote bak en lekker gaan galoperen. Kilometers maken, sterker maken die achterhand. Niet nadenken over de voorkant. Gewoon doen.... Vooral in de les zitten er héél soms stukjes tussen die ergens op beginnen te lijken en héél soms springt ze heel mooi aan, dan is er ook geen sprake van dat gehups. Maar het is zo moeilijk om dit te continueren. Ik ben zeker niet te zacht voor haar, ik denk ook niet dat ik onduidelijk ben. Ik vermoed dat ze het gewoon niet snapt, maar ik weet dus ook niet hoe ik het haar duidelijk moet maken. Aan de longe heb ik een kusgeluidje aan het aanspringen verbonden, ze springt op dit geluidje prima aan. Maar onder het zadel legt ze de link niet met dat geluidje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:07

Kwestie van geduld en vooral je er niet te druk om maken lijkt me!! En verder, als een geluidje niet helpt, even een duidelijke tik met een zweep mag, hoor!!
Dat gehups herken ik haha, een paard van mij deed dat ook een tijd lang en die heb ik er in een maand vanaf geholpen. Tik geven en gelijk zeggen: galoppp!!!! En zodra hij het goed deed, belonen. Je moet zelf consequent blijven n dit verhaal.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:00

Bedankt Suleilitha. Nog andere mensen die dit herkennen en hoe ze dit hebben opgelost?

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:05

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:33

Galop is voor veel paarden heel erg moeilijk onder het zadel en ook dat bokje komt vanuit balansgebrek.
Misschien dat veel laten aanspringen aan de longe (evt. met pessoa of met dubbele longe) gaat helpen. Voor galop moeten ze ook andere spieren gebruiken dan voor stap en draf, dat moet ook getraind. (ik heb met mijn paard ooit dagelijks een half uur moeten galopperen aan de longe om die spieren op te bouwen, nou, dat is echt lang! Ik moest er met mijn horloge bij gaan staan, dan besef je pas hoe weinig je normaal aan de galop werkt).

Mijn eerste aandachtspunt zou hier het voorwaartse zijn, de reactie op de hulp. Het koppelen van het geluid aan de longe met het rijden doe je goed. Ze weet vanaf de longe donders goed wat ze moet doen, dus zet het onder het rijden ook door. Springt ze niet aan, dan tik je bij. Springt ze verkeerd of overkruisd, laat maar gaan, als het maar naar voren is. Ze moet zich maar zien te redden in de bochten dan.

Als ze eenmaal goed doorheeft wat de galophulp is kun je het verkeerd aanspringen aan gaan pakken. Benadruk je eigen hulp ook, duidelijk die binnenheup mee naar voren drukken en druk op je buitenbeugel zetten en blokkeer met je buitenteugel en buitenbeen het achterbeen voor verkeerd aanspringen. Maar dit dus pas als je paard de galophulp echt bevestigd weet.

Als ze na die tijd nog moeite heeft met de balans, veel aanspringen met haar, daar worden ze sterker van. Niet lang doorgalopperen waardoor ze uit elkaar vallen en helemaal de kluts kwijt raken maar alles WAT je galoppeert moet voorwaarts zijn, een lekker vlotte galop en je niet druk maken over de aanleuning of een stuur wat af en toe hapert, vooruit!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:20

wat bij mij ook wel heeft geholpen is dat ik "mijn" draver op een volte in galop heb laten aanspringen en balkjes op de rechte zijde leggen zodat de galopsprong nodig is. Ook een kwestie van heel veel geduld.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 15:38

Urielle, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik veel aan. Ik concentreer me inderdaad nu teveel op het verkeerd aanspringen. Ik zal dat laten gaan en me nu alleen concentreren op het aanspringen alleen, het koppelen aan de hulp en het naar voren gaan ipv dat gehups. Het in de goede galop aanspringen komt dan later wel. En het is inderdaad waar, dat je soms denkt veel aan de galop te werken, maar in verhouding is het zo veel minder dan de stap en draf. Daar ga ik vooral ook aan de longe op letten, dat ze veel meer galoppeert. Ik ga haar vanavond longeren, bijgezet met touwtjes, ik kan (nog) niet overweg met dubbele longe en pessoa. Zal eens letten op de tijd die ik aan galop besteed.