5 jarige KWPN merrie Whitney (Indorado x Indoctro)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

5 jarige KWPN merrie Whitney (Indorado x Indoctro)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:44

Hoi,

Sinds het weekend van 4/5 oktober heb ik een 5jarige merrie te rijden, van de opa van mijn vriend. Ze is zadelmak gemaakt toen ze 3 was, daarna terug de wei ingegaan, en helaas nu pas weer opgepakt. Dit vanwege het feit dat ik er een tijdje uit heb gelegen i.v.m rugproblemen. Ze word dus sinds 2 maanden weer gereden.

Een echt niveau hebben we samen nog niet, We zitten tegen de B aan, alleen moeten de puntjes nog op de i gezet worden. Ik heb nog geen les gehad, maar vanaf morgen begin ik op de rijvereninging met lessen.

Mijn moeilijkheid is mijn houding, het rechtop zitten en het loslaten van mijn rug. Dit komt vooral door wervel die vastgegroeid zit aan mijn bekken, waardoor ik niet helemaal los ben. Ook moet ik leren wat zachter te zijn met mijn handen (door meer geduld te hebben), en benen stil,tenen naar binnen en benen eraan houden. En Whitney niet over haar tempo jagen.

Whitney's moeilijkheden: Drammen tijdens het rijden, zich er snel uitdrukken en afgeleid zijn, kantelen van het hoofd (wat komt door mij Boos! ). En zozijn er nog wat puntjes waar aan gewerkt word.

18 januari hebben we onze eerste wedstrijd in de B.

Het is maar een beperkt stukje wat gefilmd is, galop en stap hebben we wel gedaan, is alleen niet gefilmd.
En doordat de filmpjes niet helemaal lekker doorlopen, lijkt het alsof ze niet recht is, dat is ze wel Lachen

Wees lief met commentaar, ik kan best commentaar hebben, zolang het opbouwen is en je me ook kunt vertellen HOE ik het dan wél moet doen Lachen En we zijn nog maar 2 maandjes bezig, dus niet alles gaat perfect

Nog even met slof, maar nog niet lekker willen zakken

Nog even met slof, gewoon als hulpmiddel, maar en nog niet lekker los en nog niet er doorheen

Kom maar op Lachen

MarChak

Re: 5 jarige KWPN merrie Whitney (Indorado x Indoctro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:28

Leuk paardje, loopt idd lekker door.
Tips: probeer je handen op 1 hoogte te houden, met lichtrijden gaan ze mee op-en-neer, komt ws ook wel omdat ze vrij zwaar op de hand is (slof)?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:47

MarChak schreef:
Leuk paardje, loopt idd lekker door.
Tips: probeer je handen op 1 hoogte te houden, met lichtrijden gaan ze mee op-en-neer, komt ws ook wel omdat ze vrij zwaar op de hand is (slof)?

Ze is heel onrustig in de aanleuning, waardoor ze mij zeg maar meetrekt..Is ook vaak dan probeert ze zich eruit te drukken en trekt ze erg aan mijn handen, dus zorg ik meteen dat ik er mijn been bij heb. Daarom de eerste 10minuutjes ook even de slof erbij. Maar je hebt wel voor een groot deel gelijk, ik moet er eigenlijk gewoon geen excuusjes voor bedenken, gewoon handen stil. Clown

Moet wel zeggen dat ik zelf ook pas weer 2 maanden rij. In maart had ik voor het laatst op een paard gezeten vanwege die rugproblemen..Dus voor mij is het ook allemaal wat aftasten, zeker met een jonge die nog weleens wat kuurtjes wil vertonen.

@ x_lieze, Ik ben ook best blij met het resultaat, zeker omdat ze zo opstandig is qua gedrag. Hopen dat ik 18 januari een nette proef neer kan zetten. Tot morgenavond! Maak je geen zorgen, ze is het rijden in het donker al gewend, dus geen gekke taferelen, alleen vind ze andere paarden soms wat eng, en wil ze dr wat chagrijnig naar doen Lachen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:06

Goed van je dat je de slof alleen de eerste 10 minuutjes gebruikt.
Probeer anders eens eerst 15-20 (!) minuten zonder slof los te stappen, tot je paard wat meer ontspant, de frissigheid eraf is. Klinkt saai hoor, maar zodra je paard wat meer ontspant wordt ze ook wat lichter op de hand. Probeer daarna dat ontspannen gevoel vast te houden als je gaat draven.

En leg de lat niet te hoog voor jezelf hoor, na een rugblessure (en nog steeds een vastzittende wervel?) kost het best wel tijd voor je weer soepel genoeg bent om je paard goed vanuit het zadel te begeleiden.

Maar je hebt nog even de tijd voor je eerste wedstrijd, succes!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 07:47

MarChak schreef:
Goed van je dat je de slof alleen de eerste 10 minuutjes gebruikt.
Probeer anders eens eerst 15-20 (!) minuten zonder slof los te stappen, tot je paard wat meer ontspant, de frissigheid eraf is. Klinkt saai hoor, maar zodra je paard wat meer ontspant wordt ze ook wat lichter op de hand. Probeer daarna dat ontspannen gevoel vast te houden als je gaat draven.

En leg de lat niet te hoog voor jezelf hoor, na een rugblessure (en nog steeds een vastzittende wervel?) kost het best wel tijd voor je weer soepel genoeg bent om je paard goed vanuit het zadel te begeleiden.

Maar je hebt nog even de tijd voor je eerste wedstrijd, succes!

Ik sta ongeveer op 20 minuten stappen van deze bak en dan heb ik de slof er eigenlijk voor spek en bonen bijhangen, of 9 van de 10 keer niet, maar het is meer voor het geval dat ze even besluit er tussenuit te schieten, wat in 2 maanden nog maar 1x gebeurd is, gisteren dus, en toen was ze zo weer terug op aarde Clown En tijdens de eerste 10 minuten voor het geval dat ze dus lekker tegendraads word en besluit als een hert te lopen en constant tactfouten maakt. Ik probeer haar als ze wat zwaar word wel van m'n hand af te rijden, heb je misschien nog meer tips? Anders ga ik het vanavond wel 100x aanhoren tijdens de les!

Ja, die rugblessure gaat niet meer over helaas, is een aangeboren afwijking, waarbij mijn onderste wervel vast zit gegroeid aan mijn bekken (met bot), helaas maar aan 1 kant, dat veroorzaakt de meeste pijn, dus dat word ook niet meer los, en blijft helaas ook zeer doen, zoals na het rijden en de uren erna. Maar doordat ik niet helemaal goed ben Clown ben probeer ik haar constant op 2 teugels te rijden, en werken we veel aan het rechtrichten,zodat ze hier geen hinder van heeft.

Bedankt voor je reactie iig! Lachen

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:16

Ik zou in dit geval heel erg op je handen gaan letten. Natuurlijk moet je je paard van achter naar voren rijden dus zou je eigenlijk vooral met je benen en haar achterhand bezig moeten zijn. Maar ik denk dat je eens een tijdje heel consequent moet zijn met je handen zodat ze minder onrustig wordt in de aanleuning.
Als ze haar hoofd stil houdt op de plaats waar jij wil dan moeten je handen helemaal zacht en ontspannen zijn en meegaan in haar bewegingen. Zodra ze met haar hoofd gaat bewegen of niet meer in de juiste houding loopt dan geef je been (let erop dat je hierop wel een reactie krijgt) en een fractie later sluit je je hand zodat ze niet onder je vandaan kan lopen. Blijf drijven en je hand sluiten totdat ze weer op de juiste plaats loopt en haar hoofd stil houdt, dan is jouw hand meteen weer zacht.
Als je dat goed consequent volhoudt zal ze wel constanter worden in de aanleuning want dat is voor haar ook veel fijner lopen dan.

Ik denk wel dat je je teugels een flink stuk korter moet doen dan en je handen naar voren. Vooral op de laatste 2 filmpjes zie je dat je je handen vaak zo dicht bij je lichaam hebt dat je eigenlijk niet meer kunt reageren als ze iets doet. Daardoor gaan je handen dan weer uit elkaar en dan zet je ze bijna op je benen. Hierdoor kun je de bewegingen van je paard heel moeilijk volgen en is het risico dat je je hand vast zet heel groot.
Suc6 met haar verder. Ben ook wel benieuwd hoe je les vandaag zal gaan.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 09:49

Ja, teugels korter is ook wel een goed punt, ik laat te snel mijn teugels uit mijn handen glippen, ik denk dat ik maar eens gekleurd plakband op de goede lengte plak Haha!. Bedankt voor je tip, ik ga hier vanavond zeker mee aan de slag. Zowiezo moet ze wat sneller aan het been worden, enige is dat ze bokt etc, op een zweep en sporen vind ik dan weer net iets teveel van het goede, ondanks dat ik volgens mij mijn benen redelijk stil heb. Ik zal vanavond mijn moeder laten filmen tijdens de les, dan hebben jullie van vanavond wat vergelijkingsmateriaal. Lachen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:44

Zag nog iets op de film: je hebt de neiging je polsen te kantelen, zodat je handen scheef staan (maar je bent nog niet aan het pianospelen hoor). Als je je handen rechtop houdt kun je soepeler in haar beweging meegaan met je polsen waardoor ze ook rustiger met haar hoofd wordt.
Veel plezier vanavond op les!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:52

Dankje, zal erop letten, probeer wel mn duimen als hoogste punt te houden, maar dan kun je idd nog wel je polsen kantelen! Geneog puntjes om aan te werken! Als je vanavond komt kijken, zal ik nog wat nieuwe filmpjes plaatsen, waar ik met jullie tips bezig ben geweest.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:55

Ziet er netjes uit!
Vergeleken met vorige filmpjes is echt een heel groot verschil! Pling
Ze begint steeds meer naar beneden te komen.
En de houding van je zelf vind ook al stuk netter aan worden.
Er zijn nog wel punten waar aangewerkt moeten worden,
maar dat heb je zelf al aangegeven Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:25

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de regels van HAW voldoen zijn verwijderd.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:30

Wil eerst even zeggen dat je een heel mooi paard onder je kont heb Haha!
Ben het persoonlijk niet eens om met slof te rijden voor de nageeflijkheid, maar dat is natuurlijk jou keuze. Verder zou ik er op proberen te letten dat je je handen rustig houdt, en dat als ze eenmaal nageeflijk is je wel echt ontspant en toestaat. Dat ze wel echt een beloning krijgt voor het ontspannen.
Veel succes nog!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:46

Bedankt voor je reactie! De slof hangt er eigenlijk voor niks bij, dat zei mijn instructrice ook al, meer voor de sier dan dat er echt iets mee gebeurd. Ja, dat loslaten moet ik inderdaad op tijd doen, en wel toestaan maar niet naar voren vallen:)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:35

ze is inderdaad heel onrustig in de aanleuning,hiermee zou ik nog niet starten
ook omdat je zelf aangeeft dat ze nog niet doorkomt zonder slof,probeer haar eerst zonder slof zo te laten lopen, dan pas kijken voor wedstrijden;) ( zal ik dan doen he,maar ik denk er mischien weer anders over;))

succes met haar!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:24

Wat heb je tijdens je les geleerd??

Ik vind het persoonlijk niet zo een prettig beeld en zou liever ook thuis nog lekker dooroefenen voordat je haar gaat 'lastig vallen' met een wedstrijd. Ook al ga je daarheen voor de ervaring en niet voor het winnen, je bent zelf gespannen, zij vind de omgeving eng, ik lees dat ze ook nog op andere paarden reageert, oftewel, lijkt me niet erg verstandig om al die moeilijkheden op te zoeken als je haar thuis al niet ontspannen kan rijden. Tot zover mijn advies Knipoog

Ik heb niet al je filmpjes helemaal bekeken, maar het beeld is erg druk. Ik schrijf even wat ik zie; Jij zit onrustig, paard lijkt over haar tempo te lopen, paard is erg onrustig in de aanleuning en slaat haar hoofd soms zelfs helemaal door naar boven, ik mis dus ontspanning, ik mis aanleuning, ik mis samenwerking.
Natuurlijk kun je niet na zo een korte tijd een geweldig team vormen met je paard. Natuurlijk kan het er niet perfect uitzien. Natuurlijk ben jij geen Anky en zij geen Salinera. Maar ik denk dat je echt even verder back to basics moet dan de manier waarop je nu bezig bent. Niet nadenken over haar hoofd-halshouding, laat maar lekker los van voren. Stuur op een speelse, ongedwongen manier grote figuren. Dus draai je bovenlichaam naar links, houd je binnenhand iets op en neem haar mee naar links door allebei je teugels mee naar links te nemen. Het is niet erg als die 5-6 stappen duurt voordat ze dit gaat doen. Het lijkt nu namelijk dat ze niet zo goed snapt wat ze met de druk in haar mond moet en is daardoor erg onrustig. Geef haar eerst vertrouwen door zo rustig te sturen. Rijd ook geen precieze figuren, maar speel daar wat mee, stukje linksaf, stukje rechtsaf, stukje rechtuit.
Maar het belangrijkste zijn je benen, je zit en haar tempo. Ik weet niet of ze van zichzelf zo gehaast loopt of dat je haar zo snel laat lopen in de hoop dat ze dan geen tijd heeft om gek te doen. Maar ga op dezelfde speelse manier overgangetjes rijden, zowel tussen de gangen als in de gangen. Begin met een zachte kuithulp, versterk deze hulp door haar voor je gevoel fijn te knijpen (dan blijf je namelijk netjes met je kuiten drijven i.p.v. je hak). Help haar daarna met je stem, zodat ze snapt wat er bij die hulp hoort. Na een paar weken kun je ervanuit gaan dat ze de hulp snapt en kun je je stem vervangen door een klein tikje/aanraking met je zweep.
Voor een overgang terug hetzelfde; ontspan je, denk naar de grond, adem uit, ontspannen, rug los (het helpt mij om mijn buik aan te spannen, waardoor ik mijn probleemrug loslaat), adem uit, maak je zwaar, sluit je handen, maar trek er niet aan. Help haar desnoods met je stem en het geeft niet als het nog een heel rondje duurt.

Vergeet niet dat je op een heel groen paard zit. Ze is dan wel zadelmak, maar dat betekend niet dat ze weet wat alle hulpen betekenen. Probeer deze eerst heel rustig aan haar duidelijk te maken. Let erop dat je haar rustiger laat lopen door haar zachtjes op te vangen. Wanneer ze je beenhulpen allemaal gaat snappen, kan je haar met je been in je hand gaan drijven waardoor ze zal gaan nageven.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 21:28

Tijdens de les heb ik vooral geleerd goed aan het binnenbeen zijn,mijn instructrice was heel duidelijk over het slaan met haar hoofd, gewoon weerstand bieden en dan moet dit als het goed is stoppen. Ze is van zichzelf redelijk gehaast en moet haar hierin ook iets meer opvangen. Als je kijkt op het laatste filmpje, helemaal op het einde, laat ze los en loopt ze gewoon echt ontspannen. Been is ze gewend, daar buigt ze ook gewoon omheen als we hier goed op bezig blijven, ze is al wel vaker gereden hiervoor. Instructrice vond wel dat ik haar gewoon nagefelijk moet rijden, omdat ze anders en helemaal de rug niet gaat gebruiken en ze constant tactfouten maakt, omdat ze gewoon niet weer wat ze moet met haar benen etc.

Ook ben ik persoonlijk van mening dat een keertje meenemen absoluut geen kwaad kan, en ook niet als alle dingen nog niet perfect lopen, is voor beiden weer een leermoment, en ik start bij ons op de club, dus op dezelfde plek als normaal losrijden etc, maar dan een proefje erbij, en vergeet niet dat ik nog ruim 1,5 maand heb voordat ik ga starten en het is dus niet op een vreemde plek etc, gewoon hetzelfde als normaal. We hoeven zelfs niet eens met de trailer.

Gespannen ben ik zelf absoluut niet als ik aan het rijden ben, mijn instructrice had ook niks op te merken over mijn houding, alleen handen laag en rechtop en niet naar voren kukelen. En het is ook niet dat ik haar express over haar tempo rij zodat ze niks geks doet, ik weet inmiddels wat ze wel en niet doet en ben absoluut niet schijterig als ik erop zit, want dat werkt bij madam niet.

@vilouma
Zonder slof komt ze er wel doorheen, het is alleen een hulpmiddeltje voor de eerste 10 minuten, voor het geval dat ze zich eruit drukt, maar zoals je gezien hebt op de filmpjes, hangt de slof er voor spek en bonen bij, zei mijn instructrice gisteren ook Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:42

Maar negeeflijkheid krijg je en kan je niet afdwingen. Dat krijg je door haar naar je hand te drijven, waardoor ze zich een soort van overgeeft aan jou en waardoor ze 'het plaatje' gaat vormen. Op dit moment lijkt ze meer je hand te ontwijken dan dat ze hem opzoekt. Natuurlijk is het beter voor haar rug om haar nageeflijk te rijden. Het is voor een paard fijner bewegen met een bolle, ontspannen rug. Maar dit bereik je niet door haar rond te rijden met je handen. Ze toont verzet door met haar hoofd te gooien, dat doet ze niet omdat ze de wolken wil bekijken. Ga eens serieus kijken waar het verzet vandaan komt. Schrijf eens op wanneer ze met haar hoofd gooit en probeer er een patroon in te ontdekken. Ik vind het persoonlijk echt een groot teken als ze zo ver doorslaan met hun hoofd. Je kan haar inderdaad proberen te begrenzen daarop, maar dit is erg lastig. Tenzij je het patroon ontdekt. Als je weet dat ze na situatie A met haar hoofd gooit, kan je haar voor zijn. Nu ben je nog steeds iedere keer te laat, waardoor je het gaat verergeren. Zij doet haar hoofd omhoog, krijgt er een ophouding bij en slaat haar hoofd nóg verder omhoog. Wanneer je een ophouding geeft tussen het moment dat ze het wíl gaan doen en het moment dat ze het werkelijk gáat doen, kan je een verschil maken.
Maar nog steeds denk ik dat je meer bereikt door je niet bezig te houden met je handen en lekker speels daarmee om te gaan. Dan gaat ze straks vanzelf je hand opzoeken en komt ze niet meer tegen je hand in verzet.

Het is zeker een voordeel dat de wedstrijd op bekend terrein is. Maar vergeet niet dat je in 1,5 maand niet zo enorm veel kunt verbeteren! Verwacht niet dat ze over 1,5 ineens ontspannen loopt, hier heb je een paar maanden voor nodig.