Het paard lezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Het paard lezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:47

Allereerst: excuses mods als dit hier niet goed staat.

Zo. Wat ik me afvroeg: zaterdag heb ik een kort lesje gehad op mijn nieuwe bijrijdpaardje en ik kreeg te horen dat ik moet leren om het paard te "lezen". Ik weet alleen niet zo goed wat dat betekent, kan iemand me dat uitleggen? Ik denk dat het zoiets is als intuïtief weten wat een paard van mij als ruiter nodig heeft om met mij een goede/betere combinatie te vormen en dat ik dat bij mezelf moet ontwikkelen. Hoe kan ik dat doen? Clown Vork En zou het kunnen dat je het ene paard makkelijker "leest" dan het andere?

rockie

Re: Het paard lezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:15

het paard lezen:

dit betekend kijken naar wat het paard je te vertellen heeft.

neem de tijd voor het paard en bekijk het kritisch.

1) welk karakter? nerveus/ rustig
is hij dominant of onderdanig tegenover jou?
dit is erg belangrijk om te weten!
2) wat is het knuffel gehalte? wij stelen, borstelen paarden graag, maar paarden hebben hier niet altijd behoefte aan. sommige paarden knuffelen graag, anderen niet.
bv als je naar hem gaat en je aait hem, blijft hij dan staan? doet hij zijn oren naar achter? of komt hij dichter naar je toe met zijn oren naar voren?
3) wil hij bepaalde dingen niet doen, kijk dan eerst naar jezelf, doe ik alles zoals het hoort???
kijk naar zijn lichaamstaal, misschien heeft hij ergens pijn.

enzo wil je nog meer weten kun je me PB

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:21

Dank je wel! Dus lezen kan ik als ik er naast sta en wanneer ik rijd... het paard waar het om gaat ken ik nog maar pas en vooral met het rijden begrijpen we elkaar nog niet zo goed. Hoe kan ik dat oplossen? Bloos Inmiddels weten we een klein beetje over haar verleden als rijpaard wat sommige "problemen" verklaart. Is er een soort stappenplan wat je kunt gebruiken voor het werk ohz, zoiets als wat jij nou schrijft maar dan specifiek voor wanneer je rijdt? Afgezien van grondwerk? Eigenlijk wil ik gewoon alleen maar begrijpen wat ik moet doen zodat ze snapt wat ik van haar wil Bloos

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:25

Voor mij betekend dat dat je het paard kunt voorspellen in zijn gedrag.
Dat doe je door veel te observeren, veel spreekwoordelijke kilometers te maken, en dingen uitproberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:07

Inmiddels heb ik een pb'tje ontvangen waardoor ik het snap. De eigenaar van mijn vorige bijrijdpaard kan erg goed paarden lezen en las die van haar aan mij voor alleen wist ik niet dat dat zo heet. Nu weet ik wat de lesgeefmevrouw zaterdag bedoelde en ik ga aan de slag, bedankt rockie en Equidea voor de uitleg Lachen