angstig/"lastig" jongpaard-> opnieuw beginnen (NH)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

craz

angstig/"lastig" jongpaard-> opnieuw beginnen (NH)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:41

Hallo,

Ik ge hier mijn verhaal doen, in de hoop dat mensen die iets dergelijk hebben meegemaakt mij advies zouden kunnen geven.

Ik heb 3 maanden geleden een jong paard gekocht, zgn. zadelmak.
De verkoop is te snel gegaan en ik heb op dat ogenblik te snel gekocht.
Ik heb toen het paard een week laten wennen, en dan willen rijden. Eerst gelongeerd, dat ging goed, dus ik erop. Ik zat er nog niet goed op of het paard heeft mij er volledig afgebokt.
Daarna er meteen terug op. Stap ok, dan in draf, weer eraf gebokt. Dat was voor mij toen wel even genoeg. Heb toen iemand gebeld, die ervaring had met jonge paarden om mij te helpen.
Paard opnieuw 1 week gelongeerd, dan dacht die persoon dat het ok was, ik er weer af. Die persoon vroeg dat het paard in draf ging (het paard aarzelde, m.a.w. had wsl bang) en ze bokte mij er weer af.
Nadien is er een aantal keer een springruiter mee komen rijden, die nogal op een harde manier rijdt. Die persoon kan wel blijven zitten, maar ik zag aan mijn paard dat ze bang had.
(Ondertussen was ik vanalles te weten gekopen over de verkopers, maar een ontbinding van de verkoop zou nog maanden procederen zijn en daar had ik nu geen zin in)
Ik heb ook gedacht om het paard te verkopen omdat ik er dus niet mee kan rijden.

Als ik haar zou verkopen zou die springruiter er mee moeten rijden en zijn harde aanpak stond mij helemaal niet aan. Bovendien heb ik schrik dat ze in een negatieve spiraal terecht komt.

Bon, om een lang verhaal kort te maken: Ik denk dat het paard op een heel ruwe manier zadelmak is gemaakt en dat er niet veel mee bezig is geweest (als ze bij mij kwam had ze totaal geen respect en was bang van alles! Ze kon zelf nog geen voetjes geven!)
Ze staat nu bij mij en ik ben begonnen met Parelli. Ik ben niet iemand die daar helemaal in op gaat en dit wil verheerlijken. Maar ik ben begonnen met de 7 games en ze lijkt er goed op te reageren.

Het is duidelijk dat ze dit nodig heeft.

Dit is dan allemaal wel positief, maar de bedoeling is wel om er mee te rijden. Dat dit een half jaar duurt, daar heb ik geen probleem mee.

Maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die gelijkaardige ervaringen hebben gehad en waarbij dit goed is gekomen.
Ik vrees namelijk dat ze misschien lastig zal blijven onder het zadel, ondanks het parelli gedoe en dergelijke.
Mensen met positieve/negatieve ervaringen, brandt maar los! Lachen

Groetjes

Silence

Re: angstig/"lastig" jongpaard-> opnieuw beginnen (NH)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:43

Ik heb ook zulke problemen gehad met mijn paardje.
In mijn profiel staat het hele verhaal.
Ook ik ben echt helemaal opnieuw begonnen, 5 maanden niet gereden en echt aan de basis werken.
En dat heeft ons echt gered.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:44

Ik herken dit zo erg in de miskoop die ik heb gehad.
Echt precies hetzelfde verhaal. Alleen was bij mij het probleem dat hij waarschijnlijk een rug probleem had.
Heb hem teruggebracht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:48

Het moeilijke is ook, je hebt zadelmak en zadelmak.
Diverse mensen vinden zadelmak dat hij gewend is aan het zadel op zijn rug maar zonder ruiter (vaak tegengekomen, vooral bij de wat oudere handelaartjes), en je hebt zadelmak dat je op en af kan stijgen en rond kan sturen in stap en draf (andere noemen dit licht aangereden).

Ik vraag nu ook altijd wat mensen ermee bedoelen als ze zeggen dat een paard/pony zadelmak is. En wat ze er al mee gedaan hebben.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 16:09

Silence: Jouw verhaal geeft echt wel moed.

Ik heb dit paard klinisch laten keuren en er een osteopaat bijgehaald.

Ik denk niet dat ze een rugprobleem heeft (heb natuurlijk wel geen foto's laten maken.)want je ziet het ook in haar gedrag als je er niet op zit dat ze niet goed in haar vel zit.

Ik kan het paard niet terug brengen omdat mij dit uiteindelijk een procedure gaat opleveren en dat is nog veel meer stress en geld.

Ik hoop ook wel dat het beter gaat gaan maar ik vroeg mij af of dat dat bij sommige mensen ook effectief gelukt is, want bij mij is het vertrouwen nu ook veel minder natuurlijk.

Over dat zadelmak; Ze kan echt wel stap draf galop en cirkels kent ze ook, het is alleen de manier waarop. Ze is zo gespannen, springt omhoog, bokt,...

unwrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:19

Ik zou inderdaad opnieuw beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:45

Ik zou ook opnieuw beginnen met dit paard maar ik zie niet in waarom per se NH. Dit heeft helemaal niks te maken met traditioneel vs NH, dit heeft te maken met K*T ingereden zijn ofwel... lang niet gereden zijn en jij er veel te overhaast weer op zodat ze bij jou die negatieve ervaring op heeft gedaan Bloos Een paard wat net ingereden is, een paar maanden stil heeft gestaan kan nl. ook zo reageren.
Sorry als het misschien grof overkomt, is niet mijn bedoeling, maar imo weet elke pino die paarden zadelmak maakt dat je na een negatieve ervaring twintig passen terug zet in het leerproces. Dus ik snap echt niet hoe die zgn. ervaren persoon erbij komt om jou na een week al terug op dat paard te zetten zonder tussenstappen en al helemaal niet waarom je voor een ruwe ruiter kiest om het paard daarna te rijden.
Is echt niet beledigend bedoeld, maar ik kan hier gewoon echt met mijn pet niet bij.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:04

Hallo Urielle,

Enerzijds is wat je zegt inderdaad waar.
Maar dit paard kwam van bij een professionele trainingsstal, waar ze zogezegd dagelijks gereden werd tot ze bij mij kwam. Ze zou daar 3 maanden in training hebben gestaan dus dan kan je toch verwachten dat ze toch al iets gewoon is, zeker omdat ze toen aan de longe met zadel niets deed.
Inderdaad zal ik op dat moment niet op de lichaamstaal gelet hebben van het paard, wat ik nu wel doe, maar er was mij wel duidelijk gezegd dat er al mee buiten was geweest en al. Ze hadden er zelf al mee gesprongen,...

Ik wil hier ook geen NH plaatsen tov traditioneel, dat is helemaal mijn bedoeling niet.
Ik hou mij ook niet vast aan één visie, maar het is gewoon een feit dat er in boeken over klassieke dressuur ed. niet veel staat over de omgang met paarden.
Dus ik ben wel verplicht om te gaan kijken naar NH. Maar de bedoeling is toch om uiteindelijk weer dressuur te gaan rijden maar alleen, op dit ogenblik gaat dat niet.
Ik wil ze gewoon vertrouwen geven en ik pas NH toe maar op mijn manier, dwz ik zoek in verschillende disciplines wat ik goed vind om te doen met mijn paard.

Wat betreft die ruiters, ik ben nog niet lang verhuisd en het is niet gemakkelijk om hier in de buurt iemand te vinden. Ik besef achteraf ook wel dat die persoon een fout heeft gemaakt. Die gaan er nu trouwens ook niet meer op.
Maar ik dacht in het begin dat ik iets mis deed en dat ze daarom zo reageerde (dit nog steeds in het achterhoofd dat het paard correct was beleerd) Ik wilde zien of ze bij iemand anders ook zo reageerde.
Ten tweede, duurt het wel even voor je over de schok heen bent en beseft wat er is gebeurd met het paard.
Ik ben echt belogen en bedrogen bij de verkoop van dit paard, dus je gaat uit van vooronderstellingen die er niet zijn of nog erger.

Daarbij wil ik ook nog zeggen dat ik het paard ginder geprobeerd heb en er geen vuiltje aan de lucht was, waarbij ik zelf vermoed dat ze haar toen ik haar kwam proberen iets hadden gegeven...gezien haar reacties nadien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:18

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is, ik zie dat je in Leuven woont. Veel gaat toch van 'ons kent ons' en om dan je weg te zoeken is niet simpel. Het zou heel goed kunnen dat ze haar iets hadden gegeven Ja , het kan ook zijn dat het paard volkomen van haar melk is door de verhuizing. Heb zelf ook een merrie staan die thuis doodbraaf was en na haar verhuizing an sich nog steeds braaf maar wel heel sensibel en kijkerig is geworden, gewoon van de verandering van omgeving. Daar is thuis ook mee gesprongen, bij mij op stal durft ze nog niet aan de longe over een grondbalkje Nagelbijten / Gniffelen
Ik vind het iig heel positief dat je nu goed kijkt naar je paard. Mensen kunnen zoveel tegen je banketstaaf over een paard maar het paard toont jou wat er echt aan de hand is, het paard liegt niet! Gewoon lekker in alle rust opnieuw beginnen, peerd is nagekeken, tuig neem ik aan ook?, en dan komt dat met rust en geduld wel goed.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:43

veel geduld hebben en bij de basis beginnen..
mijn verhaal is niet echt te vergelijken.. ben bezig met het inrijden van een draver. ook niet al te makkelijk. gewoon geduld hebben.. veel geduld.. vertrouwen winnen van je paard en een band op bouwen. ze moet het leuk gaan vinden om voor je te werken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:47

Ik las hier ook al heel wat goeds staan, maar bij sommige bedenkingen frons ik toch wel even.

Ik zou niet onmiddelijk durven stellen da je echt bedrogen bent, tzou wel kunnen da ze idd iets kalmerends hebben gegeven maar dat hoeft daarom nog niet echt te zijn hoor.
Maar mssn is het wel een paardje dat niet van de makkelijkste is, en waar je echt wel even wat haar op je tanden moet voor hebben, en vooral ook gewend zijn op zulke paarden te rijden, dat blijkt dus niet echt zo te zijn dus daar zal je dan nog heel hard aan moeten gaan werken, les nemen en heel veel oefenen.

NH kan soms echt wel een deel helpen, zeker weten, het geeft de mogelijkheid je paard beter te bekijken, er naar te luisteren en daar dan op een gepaste manier op te reageren, das dus zeker ook een goeie zaak.

Maar je zei die springruiter die op je paard heeft gereden was heel grof, maar hij bleef er wel opzitten?????? wat had je dan gewild dat hij er ook af gevallen zou zijn ????? soms moet je echt eens op je strepen gaan staan hoor, zeker bij iets dominantere paarden , maar bij bange paarden moet je inderdaat wel opletten da je het paard niet nog meer angst bezorgt das wel waar maar of dit nu het geval was kon ik zeker uit jouw verslagje nog niet opmaken, die springruiter reed er wel mee hééééé, en het paard deed wat er van hem gevraagt werd, mssn dus echt wel iets strenger vragen maar dan uiteindelijk weer naar ontspanning toe gaan, dat moet echt wel het einddoel zijn.
ontspannen en nageeflijk en met vertrouwen naar elkaar toe.

Maar of het goed gaat komen tjaaaa das een beetje kofiedik kijken natuurlijk maar met goede training , het op elkaar ingespeeld geraken, op den duur leer je ook beter inschatten wanneer ze wil gaan bokken en hoe er op te reageren, dus het zal zeker met veel oefen beteren daar ben ik ook wel zeker van.
Veel grondwerk doen, buigoefeningen, whoaaaa is stop en dat moet ze zo leren dat je daar toch al een beetje zeker van kan zijn dat ze dat toch al zeker ook gaat doen.
Dus van de basis opnieuw beginnen is zeker een goede keuze, maar ik zou zeker ook hulp zoeken bij een goede instructeur.

NH is heel goed maar het is zeker niet alleen maar lief zijn, sommige paarden hebben soms wel eens een cordate hand nodig, paarden onderling in een kudde moeten zich ook gedragen en wijken als een hogere in rang aankomt , of ze daar nu zin in hebben of niet, als ze dan niet wijken voelen ze het echt wel hoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:57

In elk geval mijn complimenten dat je het met dit paard gaat proberen,
Jammer dat het toch vaak fout gaat op die zogenaamde prof stallen, ik heb er ook 2 meegemaakt die daardoor helemaal angstig waren geworden, denk dat dat juist de hele gevoelige paardjes zijn , de paarden die wat dominanter zijn sluiten zich af.
Dus denk dat je een heel gevoelig breekbaar dier in je bezit hebt en als je daar een band mee gaat krijgen je er alles mee kan doen en een maatje voor het leven gaat krijgen.
Ik zou ook helemaal terug gaan naar het begin, lekker een band opbouwen, en parelli kan daar een hele fijne manier in zijn, ik ben zelf niet zo`n parelli fan, omdat ik het vaak nog te grof vind.
Maar dat is ieder zijn ding,
Geef jezelf en het paard een jaar de tijd en denk dat je er dan heerlijk op rond rijd.
Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl is ook een fijne manier om dit soort paarden te trainen.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:05

Ook ik heb zo een paard staan die van mij is heel erg onder dwang ingereden en met een harde hand.

Ik heb haar nu een jaar en na een half jaar kon ik eindelijk rijden nu rij ik haar niet maar dat komt door een lichamelijk probleem waar ze in september voor behandeld is. Vanaf die tijd staakt ze alleen maar of ze steigerd maar gewoon lopen is er niet bij aan de longe is er geen enkel probleem zodra ik erop zit komt ze heel erg in verzet. Nu heeft ze geen lichamelijk probleem meer maar kan wel weer van voren af aan beginnen wat ik heel erg vervelend vind maar goed ik weet dat het goed komt en dat het een half jaar duurt Lachen

Ik zou zeggen neem de tijd en dan komt het vast wel goed
Als je het hele verhaal wil weten stuur me dan een PB

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:25

Bedankt voor de reacties.

@aeolusnr1: Ik weet heel goed dat ik consequent moet zijn, maar als er iemand op zit en ze laat het wit van haar ogen voortdurend zien denk ik echt dat dit toch nog angst is.

Daarbij komt inderdaad dat ze naast angstig ook een heel sterk karakter heeft, maar ze is ook wel nieuwsgierig en heeft nu al meer vertrouwen dan in het begin.

Ik weet ook niet of ze haar iets hebben gegeven toen ik haar ging rijden. Maar om ze te brengen hadden ze haar toch flink kalmeermiddel gegeven.
En van dat bedrogen zijn, dat ben ik achteraf wel te weten gekomen, dus dat is een feit. Ik weet alleen niet in welke mate... maar enfin dat is op het ogenblik niet de hoofdzaak.