Ik ge hier mijn verhaal doen, in de hoop dat mensen die iets dergelijk hebben meegemaakt mij advies zouden kunnen geven.
Ik heb 3 maanden geleden een jong paard gekocht, zgn. zadelmak.
De verkoop is te snel gegaan en ik heb op dat ogenblik te snel gekocht.
Ik heb toen het paard een week laten wennen, en dan willen rijden. Eerst gelongeerd, dat ging goed, dus ik erop. Ik zat er nog niet goed op of het paard heeft mij er volledig afgebokt.
Daarna er meteen terug op. Stap ok, dan in draf, weer eraf gebokt. Dat was voor mij toen wel even genoeg. Heb toen iemand gebeld, die ervaring had met jonge paarden om mij te helpen.
Paard opnieuw 1 week gelongeerd, dan dacht die persoon dat het ok was, ik er weer af. Die persoon vroeg dat het paard in draf ging (het paard aarzelde, m.a.w. had wsl bang) en ze bokte mij er weer af.
Nadien is er een aantal keer een springruiter mee komen rijden, die nogal op een harde manier rijdt. Die persoon kan wel blijven zitten, maar ik zag aan mijn paard dat ze bang had.
(Ondertussen was ik vanalles te weten gekopen over de verkopers, maar een ontbinding van de verkoop zou nog maanden procederen zijn en daar had ik nu geen zin in)
Ik heb ook gedacht om het paard te verkopen omdat ik er dus niet mee kan rijden.
Als ik haar zou verkopen zou die springruiter er mee moeten rijden en zijn harde aanpak stond mij helemaal niet aan. Bovendien heb ik schrik dat ze in een negatieve spiraal terecht komt.
Bon, om een lang verhaal kort te maken: Ik denk dat het paard op een heel ruwe manier zadelmak is gemaakt en dat er niet veel mee bezig is geweest (als ze bij mij kwam had ze totaal geen respect en was bang van alles! Ze kon zelf nog geen voetjes geven!)
Ze staat nu bij mij en ik ben begonnen met Parelli. Ik ben niet iemand die daar helemaal in op gaat en dit wil verheerlijken. Maar ik ben begonnen met de 7 games en ze lijkt er goed op te reageren.
Het is duidelijk dat ze dit nodig heeft.
Dit is dan allemaal wel positief, maar de bedoeling is wel om er mee te rijden. Dat dit een half jaar duurt, daar heb ik geen probleem mee.
Maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die gelijkaardige ervaringen hebben gehad en waarbij dit goed is gekomen.
Ik vrees namelijk dat ze misschien lastig zal blijven onder het zadel, ondanks het parelli gedoe en dergelijke.
Mensen met positieve/negatieve ervaringen, brandt maar los!

Groetjes

Een paard wat net ingereden is, een paar maanden stil heeft gestaan kan nl. ook zo reageren.
, het kan ook zijn dat het paard volkomen van haar melk is door de verhuizing. Heb zelf ook een merrie staan die thuis doodbraaf was en na haar verhuizing an sich nog steeds braaf maar wel heel sensibel en kijkerig is geworden, gewoon van de verandering van omgeving. Daar is thuis ook mee gesprongen, bij mij op stal durft ze nog niet aan de longe over een grondbalkje