dit is erg lastig voor je.
enkele tips van mij, dit paste ik toe als ik les gaf aan kinderen die bang waren op het paard.
1) zorg dat je begeleid wordt door iemand die je tot rust brengt en je zelfvertrouwen geeft.
2) rij een tijdje bij de brave, rustige paarden. bv ga als gevorderde bij de beginnelingen rijden, zij rijden meestal een rustiger tempo, doen minder moeilijke oefeningen, dus gebeuren er meestal minder tafferelen waarvan jij en je paard kunnen schrikken.
3) waar ben je het meest bang voor? voor het vallen of dat je denkt te gaan vallen. het zelfbewust zijn van je eigenlijke schik kan een erg goed begin zijn. ben je bang omdat je je erg pijn doet met vallen ( volg een val cursus), ben je bang omdat je denkt te gaan vallen, drijf de spot met jezelf als je voelt bang te worden ( bv je wordt een beetje bang op je paard, zeg tegen jezelf: stel je niet zo aan als ik val dan val ik. of bv. zeg tegen jezelf: ik weet van mezelf dat ik goed genoeg kan rijden, dus waarom zou ik bang zijn, zal ze hier eens laten zien hoe goed ik kan rijden en blijven zitten.)
4) probeer je paard goed aan te voelen, rij met je gevoel; als een paard gaat schrikken, voel je dit meestal aan. je voelt dat zijn spieren, zijn rug gaat samentrekken, enzo
zo kun je je zelf ook voorbereiden en kun je ervoor zorgen dat je beter zit waneer het eover is.
5) rij je met meerderen in een bak, let ook op wat de anderen doen, zo kan je vaak al zien waneer een ander paard zich gaat misdragen ( weg rennen, bokken, enzo) op deze manier kun je ervoor zorgen dat je wat meer tijd hebt om je paard goed onder je te houden en zelf goed te gaan zitten.
hoop dat je hier iets aan hebt