Toska Nieuw Paardje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeVR

Toska Nieuw Paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:24

Heey,
Sinds vorige week ofso. heb ik een nieuw vz ponytje.
Even voorstellen dan maar?
Toska, Een hyper ruintje van 6 jaar! Staat voor de kar en wordt 1/2 keer in de week gereden door mij.
Het is een welshje van 1.40 ofzo. wete niet precies.Hij is moelijk te houden! Erg snel en strek! Hier wat foto's!
Toska(voor) Isa(Achter)
Afbeelding
Afbeelding
Rustig Drafje (Nog wel)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze Prong in een keer weg!(Woow en dan gaat ze super hard weg galoperen)
Afbeelding
En Weer lekker Met Isa in de wei Haha!
Afbeelding
Isa is ook weer blij!
Afbeelding

Groetjess Haha!
Laatst bijgewerkt door MaaikeVR op 30-11-08 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Alabama

Re: Toska Nieuw Paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:26

leuke pony; maar heb je geen kleiner stukje om op te rijden? in een wei heb je meer kans dat ze weg springen dan in een piste..
heel veel succes!

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:27

xMRGANx schreef:
leuke pony; maar heb je geen kleiner stukje om op te rijden? in een wei heb je meer kans dat ze weg springen dan in een piste..
heel veel succes!

Nee dat hebben we niet.
Binnen kort mogen we gerbuik maken van een bak Haha!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:29

MaaikeEnShet schreef:
xMRGANx schreef:
heel veel succes!

Nee dat hebben we niet.
Binnen kort mogen we gerbuik maken van een bak Haha!

had ik ook niet ze, maar heb een stukje van de wei afgezet, gaat ook (:

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:53

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de regels van HAW doen zijn verwijderd

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:08

Ik vind je voor het mooie te lang ogen voor de pony, qua gewicht zal het geen rpobleem zijn, want je bent wel slank, maar qua lengte vind ik je wel te groot.
Verder vind ik het erg moeilijk rijtechnisch commentaar op je foto's te geven, omdat ze nogal van veraf gemaakt zijn.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:42

Ik heb het idee dat je vrij licht zit (wat voorover). Is bij veel ruiters het geval, maar als je probeert je iets zwaarder te maken heb je misschien iets meer invloed. Leuk, pittig beessie. Wel een gangmaker zo te zien.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:43

De foto's zien er een beetje gespannen uit.
Ik krijg het idee dat de pony hard wil en dat jij echt met man en macht probeert hem bij je te houden.
Als allereerst zou ik toch een kleiner stuk afzetten, zodat hij meer de aandacht bij jou kan houden.
Vervolgens zou ik aan het werk gaan figuren rijden en proberen hem met je zit terug te rijden.
Dus zodra hij harder wilt ga jij als het ware langzamer lichtrijden.
Veel succes nog Lachen

unwrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:21

Het ziet er gespannen uit.

De pony wil hard, en jij probeert hem door getrek bij je te houden. Let op je tenen en probeer inderdaad een kleiner stukje te vinden.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:38

Ik kan niet echt onderbouwend commentaar geven omdat de foto's van best ver weg zijn gemaakt Tong uitsteken maar probeer als hij wegschiet om achterover te gaan zitten en niet te hard te trekken want dan trek je z'n hoofd acherover wat meestal ook het verkeerde effect heeft Knipoog

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:00

Bedankt voor de tips,
Binnen kort kunnen we gebruik maken van een bak!
Ja Toska wil nogal heel snel gaan. ik moet hem echt tegen houden, ik hang soms naar voorden ben ik mee aan het werken.Ik probeer foltes te rijden maar het probleem is ik mag niet te veel galoperen want hij gooit zijn kont hoog op!En dan galopeert hij het tuig kapot, hij mag niet te veel galoperen want als hij dat bij mij wel mag dan doet hij dat bij de kar ook!!
En hij wil dus graag galoperen! Uitproberen denk ik!

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:28

Leuke pony, behoorlijk pittig zo te zien.
probeer veel overgangen te rijden en als hij doordramt gewoon een keer stil zetten Lachen
succes!

Lieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:03

Als hij zo hyper is kan je hem misschien voor het rijden even loungeren. Misschien kan hij dan even zijn energie kwijt.
Misschien is het ook beter kom in een bak te rijden Knipoog
misschien beugels een gaatje langer(?)
Nog veel succes met hem Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:18

Longeren voor het rijden is idd een goede tip en verder wellicht even gewoon hard laten draven voordat je het werk oppakt. Als hij zo de eerste energie kwijd is, kun je daarna aan het werk, ipv de hele tijd proberen die energie maar in te binden.
Probeer ook gewoon die voorwaartse energie niet als iets negatiefs te zien wat niet mag. Dan wordt het een gevecht. Wat heel remmend werkt zijn bv slangvoltes en S-en en 8-en, vooral als je ze wat krap/klein maakt en zijgangen zoals wijken en schoudervoor. Dit zijn ook oefeningen die zijn volle aandcaht eisen, wardoor wegschieten niet meer zo in hem opkomt. Doe het eerst allemaal in stap en daarna in een rustig drafje. Voor de overgang naar draf even je teugels verkorten, wellicht nadien nog een keer, ik denk dat je alles met dezelfde teugellengte rijdt en dat is te lang voor draf. (Je ellebogen komen dan zelfs achter je zij terwijl pony de neus in de wind steekt). De foto's zijn idd te klein om wat over je houding te zeggen, behalve dat het idd lijkt dat je je te licht maakt en je handen wellicht vastzet bij het zadel. Probeer vering in je armen te houden door je handen te dragen (goede knik in de ellboog). Telkens als je voelt dat hij het tempo verhoogt, terug naar stap gaan. Aangalopperen vanuit de stap en eerst alleen op een volte galopperen. Een acht galopperen, met in het midden wat draf (of beter nog stap-)passen om hem in de andere galop te krijgen is ook een goede oefening voor een race eend. Het feit dat je in een wei rijdt, wil niet zeggen dat je daarin niet gewoon figuren kan rijden. Je hoeft niet de hele ruimte te benutten.

Vergeet ook niet de links en rechts omkeerten en gebroken lijnen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:35

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:16

zie ik nou dat ie op ijzers staat ?

brr lijkt me eng om dan op zon frisse pony in t land te rijden ..

ik zou niet de hele tijd overgangen rijden, zo maak je m juist actief. Ik zou net als lusitana zegt veel figuren rijden, m goed bezig houden, heeft ie ook minder tijd om weg te sprinten ..
in draf kan je ook langzamer gaan lichtrijden dat de pony draaft, op t begin heel lastig maar je merkt wel dat de pony rustiger gaat lopen .. desnoods doe m ff aan de longeerlijn voor t rijden dat ie de meeste energie er even utgegooid heeft Lachen

en waarom zou ie denken dat ie voor de kar ook mag gallopperen als je teveel ohz galloppeert ?

en hoevaak loopt ie eigenlijk ? Lachen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:48

Annetje schreef:
Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:14

Het verband met voor de kar lopen en galopperen is er natuurlijk ergens wel. Als hij leert dat hij niet tegengehouden wordt daarin, kan hij makkelijk voor de kar er vandoor gaan, met alle gevolgen vandien. Het is dus belangrijk om de pony te beheersen. Om alle problemen te voorkomen bij iemand die blijkbaar niet echt genoeg controle heeft, kan ik me een waarschuwing als niet of niet te veel galopperen wel indenken.
Daarom raad ik ook aan om op een volte of een acht te galopperen. Dan heeft hij geen ruimte voor hem om eens lekker aan de kletter te gaan.
Als je gewoon de overgang naar galop goed beheerst en je kunt het tempo in galop bepalen en hem makkelijk vanuit galop door de draf terug nemen naar stap en halt zal hij voor de kar ook niet zomaar galopperen, denk ik.
Hij moet ergens leren het bit te respecteren (immers vanaf de bok heb je geen zit en been erbij) zonder te trekken. Want dan kan hij voor de kar gewoon de kin op de borst doen en tóch doordenderen.
Zorg dus dat je lichte teugelhulpen geeft.
Kort en herhalen heeft meer effect dan aanhoudende hulpen, wat inhouden gbetreft.
Gebruik halve ophoudingen, "kneed" de teugels, wordt niet star in je handen.
En gebruik je stem. Je kunt hem sowieso aan de longe goed op de stem leren reageren. Als je hem op de stem naar stap en halt kan krijgen aan de longe, is er een grote kans dat hij dat ook doet als je erop zit.

Een nuttige oefening is om te proberen de pony maar twee passen te laten galopperen en dan meteen weer terug te nemen. Dan vier en weer terug, dan zes en weer terug.
Of twee passen linker galop, twee passen stap (of draf als stap nog te moeilijk is)en dan weer aanspringen in rechter galop, twee passen en dan naar stap lange teugel.
Zo leer je echt hem goed te beheersen in galop.
Hetzelfde kun je in draf doen als je vind dat hij te snel gaat.

Altijd veel langer in de andere gang (draf of stap) rijden dan die galopaanspring oefeningen doen, dan wordt hij niet te druk van die oefening. Dus gewoon bv een slangevolte in stap rijden en dan de 2 passen galop proberen, dan wat voltes in stap en dan weer eens 4 passen proberen. Daarna stappen aan de lange teugel bv. Weer rust erin brengen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:09

ik moest toen bij een paardje waar ik les op had, die wou ook alleen ervandoor in galop, alleen mr hard, met neus naar voren,
moest ik hem op de volte zetten, en m eerst in een fijne rustige draf zetten. Enkel vanuit daar mocht ik aanspringen. Werd ie niet rustig, dan galloppeerde hij maar gewoon niet.
Vanuit die rustige draf mocht ik aangallopperen, hoogstens n kwart volte en weer terug. Als t goed ging mocht ik de keer daarna, als ie weer zo rustig was een paar passen erbij. Als ie weer zo racemoster wou zijn deden we weer n paar stappen terug. Zo deden we dat opbouwen, en uiteindelijk, na enkele voltes achter elkaar te kunnen, een klein stukje lange zijde proberen. zodra hij wou racen op de volte zetten en terugnemen. Zo steeds n langer stukje van de lange zijde mee genomen en uiteindelijk konden we de hele bak rond .
Trekken had bij hem geen zin, ik moest m puur op mn zit terugrijden, hoe harder je trok hoe harder ik ging. ik heb er n geweldig leerpaard aan gehad, ik heb dankzij hem n goede onafhankelijke zit gekregen Lachen