Onderbenen te ver naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onderbenen te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:27

Ik heb een probleem met mijn houding, ik hou mijn onderbenen namelijk te ver naar voren. Hierdoor hou ik mijn benen niet goed aan m'n pony en zakt ie snel weg in tempo. Ik probeer eerst in stap de goede houding aan te nemen en m'n benen dus iets naar achteren te plaatsen, maar als ik dit doe krijg ik zo'n pijn en kramp bij m'n heupen dat ik het niet volhoud. Ben ik er niet op gebouwd of kan het me met bepaale oefeningen wel lukken en zit ik gewoon een beetje vast?

previr

Re: Onderbenen te ver naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:05

heb je toevallig een foto? of kan ik uitgaan van de laatste foto in je profile?
onderbenen te ver naar voren kan veroorzaakt worden door een zadel wat voor te hoog en achter te diep ligt. of je zit zelf te ver achter op de lepel. of je kantelt je bekken niet, zodat je mss een beetje onderuit gezakt zit zeg maar dus daardoor je benen afsteekt. (kan t ff niet beter uitleggen sorry) maar aan de foto van die bonte in mei lijkt dat iig niet zo :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:32

Ik heb inmiddels een ander zadel, een KN symfonie, maar heb altijd al wel last gehad van onderbenen die te ver naar voren liggen. Zadel is nagekeken door een zadelmaker en ligt goed, denk niet dat het aan het zadel ligt. Het is een 17,5 a 18 inch en ik ben zelf erg slank, zit zeker niet achterop de lepel.
Ik zal eens proberen om m'n bekken wat te kantelen, naar voren en naar achteren, en kijken wat er gebeurt. Ik heb dinsdag weer les dus zal m'n instructrice ook om tips vragen, misschien weet zij nog wat.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:33

Zoals juudje84 zegt: Kijk ten eerste naar het zadel, naast dat het goed op het paard moet passen - moet het jou ook passen.
Ik heb even in je profiel gespiekt en op sommige foto's zie je niks raars en in andere heb je een beetje de neiging tot - maar niet extreem.
Waarschijnlijk kan het helpen om ontspanning en rekoefeningen te doen, voordat je er op stapt - als je er eenmaal op zit - en tussen door.
Nuttig filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=8Sl6SeJEzOo

Daarnaast beschrijf je dat je paard snel weg zakt in tempo als je benen niet aangesloten liggen. De vraag is - hinder je je paard niet als je zo zit? Want je paard hoort voor een voorwaartse gang niet constant ondersteuning nodig te hebben. Dat is een kwestie van consequent rijden.
Succes.

irma_llove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:34

idd zadel moet aan allekanten goed passen; voor jou &je paard!
misschien ervaren hulp??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:43

@ Lise81
Dat was een beetje verkeerd geformuleerd, hij zakt eigenlijk zoiezo wel weg in tempo maar ik ben er voor mijn gevoel niet snel genoeg bij.
De oefeningen uit dat filmpje heb ik vandaag gedaan. Van degenen waarbij ik iets met 2 benen tegelijk moet doen kreeg ik weer pijn en kramp.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:47

aukje91 schreef:
@ Lise81
Dat was een beetje verkeerd geformuleerd, hij zakt eigenlijk zoiezo wel weg in tempo maar ik ben er voor mijn gevoel niet snel genoeg bij.
De oefeningen uit dat filmpje heb ik vandaag gedaan. Van degenen waarbij ik iets met 2 benen tegelijk moet doen kreeg ik weer pijn en kramp.

heb je dat nog snel gedaan :p link staat er net 12 min. hihi Vingers aflikken

wel leuk filmpje trouwens haha, heb alleen niet zo'n brave paarden om die oefeningen mee te doen. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:48

Kwam hem vanochtend al tegen op Bokt Knipoog was er erg blij mee alleen ik ben er lichamelijk niet toe in staat of wel heeel erg stijf.
M'n pony was ontzettend braaf gelukkig haha, is best een koele kikker.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:54

stijve hark Tong uitsteken
zijn best fijne oefening als ik t zo bekijk. moet ik me even ergens een brave vangen haha

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:05

aukje91: idd beter geformuleerd mbt dat hij terugvalt doordat de timing te laat is.

Is er een bepaalde reden dat je het lichamelijk niet kan of is het een kwestie van oefening baart kunst?
Je zou namelijk dan ook 2 a 3 keer per dag een aantal oefeningen thuis kunnen doen. Ik ken het gevoel van kramp (hele hoge spanning) in je heup (eigenlijk aanhechting van je bovenbeenspieren) - het komt er vaak ook op aan hoe je hele houding is - onderrug - bekken etc.
Heb je een instructeur die daar iets mee doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:55

M'n houding is normaal ook niet goed, ik sta met een holle rug waardoor er veel druk op m'n onderrug komt te staan, en ik sta met m'n schouders ingezakt. Ik zit ook met ingezakte schouders op het paard en als ik dit wil corrigeren krijg ik behoorlijk pijn in m'n rugspieren. Ik heb ook te veel spanning in m'n bekken in het dagelijks leven. Die kramp in mijn heup heb ik vaker, schiet er in bij bepaalde bewegingen.
Zo een hele waslijst lichamelijke problemen Clown Ik ga dinsdag raad vragen aan m'n instructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:46

Nou, goed nieuws en slecht nieuws Clown
Ik kan het verbeteren, het is niet zo dat ik er echt niet op gebouwd ben ofzo. Maar ik moet er wel pijn voor lijden Tong uitsteken Volgens m'n instructrice is het juist goed dat ik die spieren voel, omdat ik die ook moet gebruiken. Ze zijn alleen erg ongetraind Ziek
Ik ga nu oefenen in stap vooral, dan is het het makkelijks om die houding aan te nemen, en afentoe weer loslaten. Ik hoop dat het gaat helpen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:35

Wat kan helpen met je houding (als je het wilt natuurlijk) is een paar keer naar een césartherapeut of fysio gaan. Zij kunnen je leren om de goede spieren te gebruiken waardoor je minder gaat "hangen".
Mijn zus (fysio gestudeerd) zit ook altijd in mijn rug te prikken als we naast elkaar lopen, heel fijn.... :S maar t helpt wel! Ze zegt altijd dat je t gevoel moet hebben dat je constant je buikspieren aanspant tijdens het lopen, op een gegeven moment heb je de juiste houding en gaat het vanzelf. Ook op het paard.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:42

Veel zonder stijgbeugels proberen te rijden? in het begin vaakwel wat lastig maar leer je heel veel van!