3 jarige A-Mi Caro Mexx @ work op nieuwe stal.. 1/2 Andalus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

3 jarige A-Mi Caro Mexx @ work op nieuwe stal.. 1/2 Andalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:05

Ik twijfelde heel erg of ik dit topic bij "rijden in the picture" zou zetten of bij "horse @ work", ik kies voor het laatste omdat (nuttig) commentaar altijd fijn is, zeker als je bezig bent met een jong dier, alle tips en trucs zijn dus welkom... Lachen

Hier weer wat foto's van mijn 3 jarige A-Mi Caro Mexx aan het werk, sinds 1 november staat ze op de stal waar de rest van mijn paarden staat, hiervoor heeft zij namelijk op een trainings-stal gestaan, aangezien ze elke keer de benen nam als ik op de rechter hand wilde rijden, waarschijnlijk had ze zo weinig balans, en wat angst, dus begon ze te rennen, hierdoor zijn we een keer samen gevallen, en werd de angst van beide kanten groter voor het rijden.
Na deze val heb ik er nog een paar keer opgezeten voor het vertrouwen, en daarna heb ik haar nog 5 maanden in de opfok gedaan, om even tot rust te komen...
Niet zo'n best begin dus, vandaar dat Mexx een week of 10 bij een super stal in training gestaan heeft, gelukkig kon ik er na 2 weken zelf weer op, en onder begeleiding is onze angst verdwenen!
Helaas is Mexx nog wel heel erg loperig onder het zadel, maar het is nog een jong dier, dus dat komt allemaal wel goed, we rijden momenteel op B/L1 niveau, maar de belangrijkste punten zijn dus de ontspanning, rechtrichten en genieten!
In januari komt de startkaart boven water, dus dan gaan we de B ring onveilig maken.. Knipoog

Oh ja, voor degene die het niet weten.. Mexx merrie uit een KWPN moeder en Andalusische vader... Bloos

Stappen..
Afbeelding

Afbeelding

Draf..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets spanning..
Afbeelding

Mooi recht..
Afbeelding

En het allermoeilijkste; halthouden! Clown
Afbeelding

Ik weet dat ik wat voorover zit op sommige foto's, dit zijn vooral de foto's die in het begin gemaakt zijn, ik heb op de trainingsstal geleerd om iets voor de beweging uit te zitten, maar het mag natuurlijk niet té erg zijn.
Als Mexx rustiger wordt in het lopen, wordt mijn houding en zit ook beter.

DiantaM

Re: 3 jarige A-Mi Caro Mexx @ work op nieuwe stal.. 1/2 Andalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:15

Loperige paarden zijn de fijnste dressuurpaarden! Dus wees er maar blij mee. Ze mag er van mij net wat meer door heen lopen, lekker over de rug heen. Ik vind het er wel fijn uitzien hoor!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:19

Tulandro schreef:
Loperige paarden zijn de fijnste dressuurpaarden! Dus wees er maar blij mee. Ze mag er van mij net wat meer door heen lopen, lekker over de rug heen. Ik vind het er wel fijn uitzien hoor!

Daar ben ik het er niet mee eens, vaak vinden loperige paarden het moeilijk om te wachten met een dressuuronderdeel, en willen ze je voor zijn.. daarnaast kunnen ze vervelend heet worden als ze iets niet snappen of naar hun zin gaat.. ik heb er nog wat moeite mee.. Knipoog
Ik vind het niet erg dat ze fris is, maar ze moet wel met d'r koppie bij de ruiter blijven..! Ach gut

Ja ze mag zeker wat meer omlaag en wat ruimte zoeken, ben ik het er helemaal mee eens! Knipoog

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:20

Hee Laurie!

Je knapperd onder het zadel!
Het ziet er al super uit hoor!
Zoals hierboven ook wordt gezegd; ze zou haar hals nog iets meer mogen "laten vallen" en meer ontspannen over de rug, maar ik weet uit ervaring dat dat met loperige paarden niet zo makkelijk is Knipoog

Succes met haar!!!

Yinka

Re: 3 jarige A-Mi Caro Mexx @ work op nieuwe stal.. 1/2 Anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:21

Ik vind het er netjes uit zien voor een jong paard. Hier en daar zie je de spanning naar boven komen, maar dat is begrijpelijk.
Ik denk dat het loperige na een tijdje steeds minder word, zeker als de spanning weg gaat.

Mijn jonge paard gaat ook hard lopen als het gespannen wordt of ze gaat juist op de rem lopen. Om vervolgens flink te gaan bokken ...

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:21

Loperige paarden de fijnste dressuurpaarden, dat weet ik zo ook niet, maar het zijn vaak wél de paarden die ALS ze eenmaal gaan, ook net dat beetje extra hebben in de ring Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 18:29

thinka schreef:
Loperige paarden de fijnste dressuurpaarden, dat weet ik zo ook niet, maar het zijn vaak wél de paarden die ALS ze eenmaal gaan, ook net dat beetje extra hebben in de ring Lachen

Ik vind een heet paard in het Z1 toch héél lastig, ze moeten gewoon nét goed zijn.. niet te heet, en niet te sloom! Knipoog
je moet er ook een ruiter voor zijn denk ik.. en ik weet niet of ik de geschikte ruiter voor Mexx ben.. Bloos

@Yinka: Bokken komt niet in Mexx haar woordenboek voor, in de wei kan ze gek doen, bokken en schroevendraaiers springen Haha! , maar bokken onder het zadel heeft ze nog nóóit gedaan! Lachen

Yinka

Re: 3 jarige A-Mi Caro Mexx @ work op nieuwe stal.. 1/2 Anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:35

Wel fijn dat jouw paard het niet onder het zadel doet Lachen
Mijn paard doet het alleen als ze het zat is of iets heel moeilijk vind.
Het is vervelend, maar het is er wel uit te rijden.

Maar weer even on-topic Tong uitsteken

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:28

Tulandro schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Haha!
Jullie moeten gewoon nog veel ontwikkelen,maar dat is geen enkel probleem.
Heb je regelmatig (goed) les?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:48

Met dit paard wil ik volgende maand beginnen met lessen buiten onze stal, zodat ze op vreemd terrein komt. Lachen
Het liefst bij grandprix amazone ecco op bokt.. Lachen Daar les ik ook bij met mijn merrie waar ik Z dressuur mee ben.

Met dit jonge paard word ik begeleid door de stalbazin, zij heeft ook meerdere malen Z2 gereden, en instructreursdiploma's..

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:54

Wouw ziet er goed uit jullie 2! Haha!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:58

ziet er goed uit
loperige paarden zijn lastig (tenminste vind ik Knipoog), maar zelf vooral heel rustig blijven dat scsheelt heel veel. Ben het wel met thinka eens dat als het goed gaat gaat het echt goed

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:23

Ja je moet er echt een ruiter voor zijn.. Lachen Je zet er niet zomaar iemand op !

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:05

ze is erg hard vooruiit gegaan!
blijf wel rechtop zitten;)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:11

vilouma schreef:

Zoals je al leest heb ik op de trainingsstal geleerd om iets voor de beweging uit te zitten van Mexx, vandaar dat ik wat meer mee zit dan op een ervaren paard.
Het rechtopzitten, en het plaatje verder af maken komt allemaal nog wel, eerst het paard recht en in balans krijgen.. dan komen we weer wat stapjes verder! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:37

Het valt mij ook idd op dat ze de rug wat vasthoudt. Dit zal ook met spanning te maken hebben. Lekker op de volte zetten zodat je ze op kunt vangen als ze te loperig worden en probeer wat lengte te creeren zodat ze wat zakt en je hand op gaat zoeken.

Ook longeren is uiteraard een goed hulpmiddel om haar wat losser te laten lopen. mijn link hieronder is een topic over een andere manier van longeren. Misschien een optie?
[LO] Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:40

Joolien schreef:
Het valt mij ook idd op dat ze de rug wat vasthoudt. Dit zal ook met spanning te maken hebben. Lekker op de volte zetten zodat je ze op kunt vangen als ze te loperig worden en probeer wat lengte te creeren zodat ze wat zakt en je hand op gaat zoeken.

Ook longeren is uiteraard een goed hulpmiddel om haar wat losser te laten lopen. mijn link hieronder is een topic over een andere manier van longeren. Misschien een optie?
[LO] Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Ja ze heeft inderdaad nog heel veel spanning, maar het gaat gelukkig steeds beter.
Ook longeren vind ze erg spannend.. met dubbele lijnen is (nog) geen optie.. ivm rennen..
Ik probeer haar inderdaad ook lang en laag te rijden.. vooral tijdens het inrijden, en het afsluiten van het "werk".
Omdat ze al wat scheef is van zichzelf, vind ik het nog lastig om haar op de volte te zetten.. juist dan zet ze het op een lopen, omdat het moeilijk is ivm evenwicht. Maar oefening baart kunst! Lachen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:44

Je beestje heeft echt een gigantisch goed achterbeen, daardoor kan je deze loperigheid heel goed voor je gebruiken! Veel paarden die loperig zijn, lopen van hun achterbeen af.. Doordat de jouwe veel buiging heeft zal die direct meer gaan zitten als die wat terug komt.

Ik stoor me absoluut niet aan je zit, begrijp waarom je het doet.. Ik zou iets meer lengte in zn nek willen zien, maar heb er vertrouwen in dat tie vanzelf beter te verlengen is namate die achter wat sterker word en je dus ook het tempo gemakkelijker kan bepalen..

Mooie combi, ziet er heel netjes uit.. Complimenten!

unwrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:31

Ontzettend gaaf paard. Let erop dat ze een regelmatig tempo krijgt. Maar wát een paard.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:59

Mexxuna schreef:
vilouma schreef:

Zoals je al leest heb ik op de trainingsstal geleerd om iets voor de beweging uit te zitten van Mexx, vandaar dat ik wat meer mee zit dan op een ervaren paard.
Het rechtopzitten, en het plaatje verder af maken komt allemaal nog wel, eerst het paard recht en in balans krijgen.. dan komen we weer wat stapjes verder! Lachen

groot gelijk Knipoog
whaha mischien ooit nog concurentie bij de paarden ,als je in 2009 start Lachen

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:09

je zei: Als Mexx rustiger wordt in het lopen, wordt mijn houding en zit ook beter.

gewoon een vraagje: hoort het niet andersom te zijn? Bloos

verder vind ik dat het er heel mooi uitziet

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:48

Ik denk, dat als er wat meer ontspanning in komt, jullie een top combinatie worden.

Heb alleen bij sommige foto´s het idee, dat het zadel naar voren kantelt.

roos_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:11

Ziet er al goed uit, maar je mag je handen wat meer recht op houden en er niet op leunen. Je beenligging is mooi!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 09:04

Bedankt voor de leuke reacties!
Misschien een leuk weetje; het is mijn 1e eigen gefokte paard! Lachen
Mexx heeft inderdaad een heel sterk achterbeen gebruik, daar ben ik ook heel gelukkig mee! Knipoog

Het kan lijken dat het zadel naar voren kanteld, maar praktisch gezien kan dit niet, aangezien het net op maat gemaakt is..

xbearx; dat ik rustiger moet zijn? of dat ik eerst op mijn gat moet zitten?
Ik ben een hele rustige ruiter, kan ik van mezelf zeggen.. Knipoog ten tweede; als mexx zo onder mij uit loopt, en ik ga aan mijn houding en zit werken, of netjes op mijn gat zitten, probeerd ze echt onder mij uit te rennen/aan te galoperen.. e.d.
Dus door een beetje voor de beweging te blijven zitten, blijft ze gewoon (wel nog veel te snel) netjes bij de ruiter.

Roos_4: dat heb je heel goed gezien, mijn handen.. Boos! Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:08

Je zult niet de eerste zijn waarbij een op maat gemaakt zadel toch niet blijkt te passen.
Ik heb de foto´s nog eens goed bekeken en vind het bij meerdere foto´s toch echt opvallen.