aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uletta1

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 17:55

Ik rij op dit moment met mijn paard L2 en heb een aantal winstpunten. Deze heb ik gehaald in het outdoor seizoen. Nu we met het indoor seizoen bezig zijn. Gaat het allemaal wat moeilijker.. Mijn paard is erg gespannen en daardoor krijg ik veel aanleuning foutjes. ( ze knikt met haar hoofd).
Heb eerst al veel moeite om de bak rond te komen.. Ze is dan zeer kijkerig.. en springt weg. In eigen omgevingg is er niets aan de hand en loopt ze lekker ontspannen.

Het outdoor seizoen gaat alles makkelijk, ze heeft dan andere paarden om zich heen en ze heeft niet zoveel te kijken als in een binnenbak.

Ik ga bijna elk weekend op wedstrijd. DUs het ligt er ook niet aan dat ik niet op wedstrijd ga.
Thuis en bij de vereniging loopt ie echt super en heb ik bijna geen aanleuning foutjes.

Heeft iemand tips om in een vreemde omgeven de aanleuning ook goed te houden.

_M_arieke

Re: aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:23

ik bijf hier even in meeluisteren.
ik heb het zelfde probleem. Knipoog

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:59

Ik ken je paardje niet, maar mijn ervaring leert dat je gewoon moet gaan paardrijden op zn moment!

Doet je beestje het thuis ook? Of alleen tijdens wedstrijden of altijd op vreemt terrein? Je kan bij de KNHS een 'proefwedstrijd' aanvragen, dan kan je doen alsof je wedstrijd rijdt en je beestje een keertje rijden in de proef zoals je thuis doet, heel handig als die weet dat je thuis wel boos wordt wanneer die gaat mutsen en op wedstrijd niet (zenuwen spelen daarbij ook een grote rol natuurlijk!).. Als die het altijd doet op vreemd terrein wil grondwerk thuis en schriktrainingen ed. vaak goed helpen omdat je dan beter leert communiceren met je paard..

Wat ik bij mij beestjes doet als ze schrikachtig zijn is ze eerst tot rust stellen (dus voor ze gaan schrikken, maar als ik de spanning al voel) en de druk eraf rijden door bv moeilijke oefeningen rijden of ze even hun ei te kunnen (stukje uitgestrekte galop..).. Met name wanneer ik gelijk begin met dingen die ze moeilijk vinden, moeten ze wel op mij letten en als ze dit niet doen wordt ik boos (vaak werkt het al als ik alleen al zeg: UHHH).. Rij tijdens je proef heel veel kleine, onzichtbare overgangen zodat die bezig blijft, accepteer niet dat ti ook maar op iets anders let dan op jou en train dit thuis ook.. Dit in combinatie met grondwerk en schriktraining brengt je een heel eind denk ik!

Ik hoop dat je er iets mee kan, succes igg

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:09

ik denk dat dit ook onbewust te maken heeft met jou zelf.
op wedstrijd binnen is de sfeer voor jou ook anders dan buiten. binnen zitten er vaak al veel meer mensen te kijken enzo.

als jij onbewust (of bewust) zenuwen hebt, ofzo, dan geef je deze ook door aan je paard. deze gaat dan schikachtig zijn.

probeer zelf overtuigd te zijn naar je paard toe dat er niks aan de hand is. stel je eigen zenuwen gerust en stel je paard gerust.

neem de tijd als je binnen rijd om je paard te laten kijken.
het maakt niet uit als je paard druk binnen komt en schrikt voor je aan het proefje begint. blijf zelf rustig en straal je zelfvertrouwen uit naar je paard. wanneer je paard en jij rustig zijn dan pas beginnen aan je proefje.