Mijn "nieuwe" aanwinst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Mijn "nieuwe" aanwinst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 13:31

Inmiddels heb ik mijn "nieuwe" aanwinst al weer bijna 6 weken, maar ik wou nog even wat foto's plaatsen. Het is een ruin van ong. 1.64 en is 4 jaar oud Knipoog.

We hebben nog geen niveau maar volgend jaar wil ik wel gaan starten. Ik probeer nu veel overgangen te rijden want hij reageert nog niet erg snel als ik van stap naar halthouden wil, van draf naar stap en van galop naar draf duurt soms bijna wel een heel rondje. Ik moet ook tijdens de overgangen echt ophoudingen maken want zodra ik een beetje aan de teugels trek gooit hij zijn kop in de lucht. Iemand tips voor de overgangen?

Hier de foto's, houdt er wel rekening mee dat de foto's zijn gemaakt toen ik er voor de derde keer op reed. De foto's staan niet op volgorde.

Afbeelding
Afbeelding
hier heb ik mijn handen een beetje te hoog.
Afbeelding
Afbeelding
lichtrijmoment Tong uitsteken.
Afbeelding
hier zit ik een beetje naar voren.

Ik moet ook echt om mijn voeten denken, maar ik heb er nu wel andere beugelblokjes in gedaan. Ik hoop dat dat een beetje helpt.

__AM

Re: Mijn "nieuwe" aanwinst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:36

Ziet er goed uit! en dat al voor de 3e keer erop!
Probeer geen kapstokjes van je voeten te maken. Maar dat probleem geef je zelf al aan.
Vooral zo door gaan, dan komen jullie er wel!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:36

wat een leuk paardje! ziet er ook super uit! idd goeed letten op je handen, op foto 2 zijn ze echt te hoog, maar dat geef je zelf ook al aan Haha! Ziet er super uit voor zo'n jong beessie! Haha!
heb helaas geen tips voor de overgangen terug, denk gewoon veel oefenen! veel plezier ermee!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:17

Probeer je benen vanuit je heup naar binnen te draaien, dan draaien vanzelf je tenen mee. Als hulpje kan je ook je hielen een klein beetje naar buiten draaien.
succes

ps je kunt proberen als je van draf naar stap wilt om kleiner te gaan lichtrijden en steeds kleiner en kleiner. als hij terug komt kun je hem bijvoorbeeld eens over de hals aaien.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:20

Ziet er rustig uit voor zon jonkie..Gebruik je stem met overgangen! Met een overgang terug kan je bijv. een rustige lage lange hoooo gebruiken of wat je misschien met je longeren gebruikt. Dat komt vast wel goed!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:28

leeuk beestje,je hebt je handen op foto 2 een beetje aan de hoge kant voor het mooie;)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:34

Heey,
Leuk paardje! Ziet er opzich al aardig goed uit hoor. Zeker voor de derde keer! Lachen
Zou alleen idd je teugels een paar centimeter korter maken Knipoog * met nadruk op foto 2 * anders verlies je je contact en dat is zonde. Ook moet je even goed op je voeten letten, moeten geen kapstokken worden he Knipoog .( ik weet het hoor, het is moeilijk! Bij mij lukt het ook niet goed hoor..! Tong uitsteken )
Succes verder nog met je paardje! Haha!

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:08

Netjes en een mooi paard!

Probeer je tenen naar binnen te draaien, ze steken wel heel erg ver naar buiten! Verder mag je je handen wat netter houden, op de 2e foto heb je ze veel te hoog en naar mijn idee een strenge binnenhand, gelukkig zie je dat zelf ook! Lachen

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:12

ik vind dat hij er al erg ontspannen uit ziet Lachen idd je tenen en als je terug wilt rijden maak je lang ga iets zwaarder zitten en adem uit. Klinkt raar maar heel goed uitademen wil vaak helpen met terug rijden.
Wel contact blijven houden met overgang en evt een kleine ophouding.

Succes ermee!

edit: ps pas op dat je geen "piano"handjes krijg

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:43

Bedankt allemaal voor de reacties en tips!
Ik ga het zeker proberen en goed oefenen.
Hopelijk kan iemand binnenkort weer eens foto's maken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:16

idd ademen is een goede. Als jij je energie hoog houdt met ademen of helemaal stopt gaat het remmen vaak niet beter. Adem naar je buik en rustig in en uit.

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:20

ziet er netjes uit, zeker voor een 4 jarige...
overgangen ga zwaarder zitten en gebruik desnoods eerst je stem bij je hulp... pas als hij je hulp goed snapt zal hij hem ook kunnen uitvoeren Lachen

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:34

oefenen oefenen oefenen.
misschien op stemhulpen?
met longeren aanleren en met berijden gebruiken?
vooral in het begin werkt dat bij mij meestal heel goed Lachen

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:42

Je geeft aan dat hij snel zijn hoofd in de lucht gooit. Mocht je dit aan voelen, zet dan je handen wat breder. Hou ze wel op dezelfde hoogte alleen breder. Zo kun je hem beter opvangen als hij zijn hoofd omhoog gooit. En blijven spelen met je handen.

unwrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:27

Kirstjuhh schreef:
Heey,
Leuk paardje! Ziet er opzich al aardig goed uit hoor. Zeker voor de derde keer! Lachen
Zou alleen idd je teugels een paar centimeter korter maken Knipoog * met nadruk op foto 2 * anders verlies je je contact en dat is zonde. Ook moet je even goed op je voeten letten, moeten geen kapstokken worden he Knipoog .( ik weet het hoor, het is moeilijk! Bij mij lukt het ook niet goed hoor..! Tong uitsteken )
Succes verder nog met je paardje! Haha!

Helemaal mee eens! Een leuk paardje is het. Let trouwens op dat hij nietteveel rechterstelling aanneemt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:04

Joolien schreef:
Je geeft aan dat hij snel zijn hoofd in de lucht gooit. Mocht je dit aan voelen, zet dan je handen wat breder. Hou ze wel op dezelfde hoogte alleen breder. Zo kun je hem beter opvangen als hij zijn hoofd omhoog gooit. En blijven spelen met je handen.

blijven harken in zijn mond? lekker hoor! Nee niet gaan spelen. lekker je handen stilhouden ten opzichte van de mond en alleen de nodig hulpen geven. gaan irriteren in de mond werkt alleen maar averechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:37

Waar lees jij harken? Ik bedoel alleen maar kneepjes geven in de teugels zodat hij los blijft en niet sterk wordt.

Sorry maar ik vind dit een beetje een nare post.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:41

wat een super leuk paard. bij mij heeft het met de overgang terug heel erg geholpen om iedere keer een kleine volte in te draaien. ( wel zo klein als het paard lichamelijk aan kan, niet te klein dus) op een gegeven moment helpt het al om alleen "alsof de volte in te sturen en kwam hij al meer terug. het langzamer lichtrijden en stemhulpen heeft bij mij ook geholpen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:54

ik wordt het gewoon een beetje zat dat er iedere keer weer als wijze raad kneepjes worden gegeven. Laat die mond met rust. Aan de teugel en ontspanning komt vanuit de acherhand en goed rijden en niet vanuit hele tijd kneepjes met je handen....

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:43

Bedankt voor de tips, ik had vandaag geoefend met dat uitademen en vooral van galop naar draf reageerde hij daar heel snel op!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:49

Heel fijn paardje! Inderdaad handen tillen maar niet te hoog en op de manenkam. Vergeet ook de buitenteugel niet, laat binnen liever wat los..dan wordt je paardje niet scheef en rijdt je hem niet op de binnenteugel. Ontspannen armen en op twee teugels rijden. Lekker inbuigen en werken met overgangen dan komt de achterhand eronder en zal hij zelf lekker zakken. Handen mooi rustig en ontspannen, benen er goed aan en actie=reactie Knipoog Lekker oefenen en dus oppassen met die strenge binnenhand! Zie dat je vandaag lekker gereden hebt, toppie! Lachen

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:52

Ten eerste: Wat een geweldige combi zijn jullie 2, ook heb je ene geweldig dekje... staat hem super !
* Let erop dat je wel goed naar voren kijkt Lachen
* blijf wel goed vooruit kijken
Verder ziet het er netjes uit, jullie komen nog wel hoger Knipoog !

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:56

Mooie foto's hoor! je rijdt netjes en hij loopt er lekker ontspannen bij.
veel plezier nog met hem!

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:19

tempowisselingen: zoveel mogelijk op je zit aanleren. eerst van stap naar halthouden, je kunt ook met je stem helpen en uiteraard veel belonen als hij stilstaat.
van stap naar halthouden; je gaat niet meer mee met je zit, dus stilzitten en iets druk op de teugels.
Als hij de opdracht in stap begrijpt, ga je van draf naar stap etc.

Als hij stilstaat beloon je hem OOK door alle druk weg te nemen, dus benen en teugels geven geen druk.
Je paard moet op kleine signalen gaan reageren, maar moet wel gaan reageren. Als hij dus een heel rondje mag lopen, denkt hij dat het zo hoort (hij weet immers niet beter). Daarom in een laag tempo het halthouden oefenen, daarna pas vanuit draf. Het loont om goed aan de basis te werken.
succes

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:09

Bedankt, ik ga zeker goed oefenen! Knipoog