los in de bak met 1ste x zadel op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

los in de bak met 1ste x zadel op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 09:57

ik kom wel eens foto's tegen op bokt van paarden los in de bak met zadel en hoofdstel om. dan vraag ik mij altijd af oei is dat niet link? nou heb ik een 2 en een half jarige, ben al begonnen met longeren,( nog niet aan het hoofdstel) met longeersingel en dekje, en dat pakt ze goed op. maar heel vaak laat ik haar eerst ff los rondlopen en dan longeren. aan de longe is ze toch altijd wat 'fel' in het begin. maar verder is ze heel braaf. nou wil ik eigenlijk wel een x het zadel op doen, en dan kom ik foto's tegen dus van paarden los in de bak met zadel en hoofdstel. nou ben ik heel benieuwd naar ervaringen van mensen die dat ook hebben gedaan, dus bokkers brand maar los, de voordelen en nadelen van 1ste x zadel op en dan los ik de bak. ik vraag me wel af is dat eigenlijk wel normaal.....

KiWiKo

Re: los in de bak met 1ste x zadel op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:00

ik doe het ook wel eens als ik verwacht dat het dier heftig reageert Lachen oud zadeltje erop en laat maar lopen Lachen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:02

ik zou het niet doen hoor! als ze nou ergens achter blijft hangen, of de gaat raar doen en het zadel zakt ofzo.. i vind het best gevaarlijk... maar het is ieders eigen keus toch?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:02

Dat doe ik ook wel, maar dan wel aan een longeerlijn, hij zal maar met zjn hoofdstel of zadel aan de rand van de bak blijven hangen, levensgevaarlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:05

heb ik nog nooit meegemaakt in de laatste 25 jaar Lachen

zo kunnen er juist geen ongelukken gebeuren, let wel dat ik dit alleen doe bij paarden waarbij ik een ernstig vermoede heb dat ze er bijzonder op reageren Lachen Lachen

en dan wil je ze niet aan een lijntje hebben, dan kunnen ze beter los hun ding doen Lachen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:06

Ik doe het aan de longe, maar daarvoor bouw ik het wel goed op door een aantal keren gewoon het zadel erop en weer eraf te doen, singeltje vast, laten staan met zadel en dan lekker kriebelen en poetsen enz. Alles om te wennen aan dat gewicht van het zadel en het gevoel van de singel. Ook wat pasjes lopen aan de hand, wat vaak al resulteert in staken of wat gekke bokkesprongen, maar daar wennen ze ook wel weer aan.
En daarna aan de longe met zadel op, na een paar rondjes wennen ze er al aan en na een paar keer longeren is het vaak wel gebeurd met de gekkigheid.

Overigens vind ik een 2,5 jarige echt te jong voor longeerwerk en ook voor zadelmak maken, beide dingen zijn zo aangeleerd dus hoef je mijns inziens niet al zo vroeg voordat hij 3 is mee te beginnen. Maar goed, dat even offtopic...

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 10:07

aan de rand van de bak blijven hangen... hangt er ook vanaf wat voor bakrand je hebt natuurlijk. wij hebben hier helemaal dichte schuine wanden, dus dan kan dat hangen niet zo gauw gebeuren.
en idd kiwiko, een oud zadeltje is wel een idee, om nu mijn passier er op te gooien.....ga op zoek naar een oud zadeltje denk ik

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:07

Kiwiko klopt hoor wat je zegt, bij een hele 'wilde' kan het prima los. Als je omheining goed is en je zorgt dat er niets vast kan blijven zitten werkt dat prima.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 10:18

opisop_shop schreef:
Overigens vind ik een 2,5 jarige echt te jong voor longeerwerk en ook voor zadelmak maken, beide dingen zijn zo aangeleerd dus hoef je mijns inziens niet al zo vroeg voordat hij 3 is mee te beginnen. Maar goed, dat even offtopic...

zadelmak maken is in mijn ogen er op stappen. en dan is idd 2 en een half nog te jong. ik longeer op dit moment 2x per maand en ik bouw het heel langzaam op. longeer ook niet langer dan 15min aan een lange lijn, en nog geen galop. ze is dol op aandacht en ze vind het prachtig als ik met haar bezig ben. wil haar gewoon rustig laten wennen aan alles en tot nu toe gaat dat uitstekend. nu nog even aan het zadel laten wennen en pas volgend jaar als ze 3 word erop!!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:30

Ik ben dr niet zon voorstander van ,maargoed tis maar net wat je ervaring is denk ik...ik heb weleens meegemaakt dat dr 1 ging rollen met zadel op ,geloof me daar wordt je niet vrolijk van,
Als ik een tip mag geven : doe in iedergeval een dekensingel ofzo om het zadel heen zodat de zweetbladen niet zo gaan klapperen...dat scheelt al een heleboel.., en verder tja ..ik denk dat je je je paard ondertussen goed genoeg kent om in te gaan schatten hoe ze gaat reageren...overgens vind ik 2,5 jaar ook te jong..zadelmak maken en dergelijke is best inspannend..geestelijk gezien..

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:32

Longeren met zadel op vind ik heel goed.
Als je de beugels los doet, klapperen ze een beetje tegen de buik aan, hierdoor leren ze dan wennen aan 'iets' tegen de buik aan.

Helemaal los (zonder lijn) ben ik geen voorstander van.
Omdat ze idd kunnen gaan rollen etc.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:34

KiWiKo schreef:
heb ik nog nooit meegemaakt in de laatste 25 jaar Lachen

zo kunnen er juist geen ongelukken gebeuren, let wel dat ik dit alleen doe bij paarden waarbij ik een ernstig vermoede heb dat ze er bijzonder op reageren Lachen Lachen

en dan wil je ze niet aan een lijntje hebben, dan kunnen ze beter los hun ding doen Lachen

klopt vaak zijn ze rustiger dan dat je ze aan de longeerlijn hebt ...
Overigens moet je er natuurlijk wel op letten dat er geen obstakels in/aan de bak zijn waaraan ze zich kunnen verwonden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:35

lique schreef:
Ik ben dr niet zon voorstander van ,maargoed tis maar net wat je ervaring is denk ik...ik heb weleens meegemaakt dat dr 1 ging rollen met zadel op ,geloof me daar wordt je niet vrolijk van,
Als ik een tip mag geven : doe in iedergeval een dekensingel ofzo om het zadel heen zodat de zweetbladen niet zo gaan klapperen...dat scheelt al een heleboel.., en verder tja ..ik denk dat je je je paard ondertussen goed genoeg kent om in te gaan schatten hoe ze gaat reageren...overgens vind ik 2,5 jaar ook te jong..zadelmak maken en dergelijke is best inspannend..geestelijk gezien..

daarom moet je dat ook niet met je nieuwe passchier doen Lachen maar met een oud zadeltje....... ik gebruikte er zelf altijd een oud springzadel voor waar de boom van gebroken was........

dan geeft het niet als ze gaan rollen, of flikflakken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:02

Ik hou ze aan de longe, het zadel gaat er pas op de tijd dat ik denk bijna op te stappen dus dan kennen ze het longewerk ook al wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:05

en rollen kan je zelf voorkomen
gewoon oud zadeltje opdoen en laten lopen
longeerlijn erbij voor als hij wil gaan rollen, ook met een oud zadeltje is dat niet lekker voor de rug

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 12:15

leuke reacties allemaal tot nu toe! bedankt. hier kan ik wel wat mee, nog meer mensen met ervaringen??

Angeliiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:47

mijn erg angstige pony heb ik de eerste paar keer een zadel op gedaan zonder dekensingel, maar wel aan de longe. hij werd helemaal gek, maar raakte na een minuut of 5-10 weer gerust. hierdoor raakte hij gewend aan het geluid. daarna heb ik idd wel een deksensingel om het zadel gedaan, zodat hij meer op de andere dingen als het zadel op zijn rug zou letten. na een week de dekensingel er weer af, en hij reageerde totaal niet op het klepperen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 02:01

Ik doe dat ook vaak, meestal omdat een paard aan de longe nog bepaalde remmingen heeft en dan niet durft te bokken waardoor ze het opkroppen en als je er dan op gaat voor het eerst hebben ze zoveel spanning dat het er allemaal in een keer uit komt of juist de andere kant op zoals Kiwiko zegt, een hele gekke wil je liever niet aan de longe.
Ik heb nooit akelige dingen meegemaakt, ik knoop altijd de beugels omhoog en heb er altijd een zweep bij om ze in beweging te houden dus rollen is me ook nog nooit gebeurd.

Eigelijk doe ik dit bij het inrijden altijd, dus zadel erop, even los en daarna ga ik erop. Vinden ze dan om een of andere reden het zadel eng of vervelend dan hebben ze even de tijd gehad om zich uit te leven. Dit doe ik meestal tot het stuur, de rem en de 3 gangen er redelijk in zitten.

@Kiwiko; wat bedoel je met flikflakken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 07:01

achter over slaan, of door gekkigheid onderuit gaan Lachen Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 07:22

ik doe het ook wel eens als ik verwacht dat ze uit hun dak gaan. dan kunnen ze beter los zijn dan dat ik er achteraan sleep of het touw moet loslaten. dat vind ik nog veel gevaarlijker.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 07:49

Wij doen dat juist altijd,scheelt heel wat lange armen etc .
Bakrand moet wel veilig en hoog genoeg zijn en geen beugels eraan,die kunnen ze anders in hun mond pakken .
En bvb zweep nemen of plastic zak in de hand om te voorkomen dat ze gaan rollen of over je heen lopen.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 07:57

bungie schreef:
Wij doen dat juist altijd,scheelt heel wat lange armen etc .
Bakrand moet wel veilig en hoog genoeg zijn en geen beugels eraan,die kunnen ze anders in hun mond pakken .
En bvb zweep nemen of plastic zak in de hand om te voorkomen dat ze gaan rollen of over je heen lopen.

Ik ben niet zo een voorstanden van een plastic zak..
Dan kan je beter een zweepje gebruiken.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 07:59

die van mij wilde ik met zadel opdoen aan de longe , maar hij reageerde zo heftig, terwijl die al aardig wat gewend was aan singels en noem maar op , en aan de longe was hij gewoon niet houdbaar

dus oud zadeltje erop , kijken of de bak geen rare uitsteeksel heeft en laten lopen, nou kan je melden dat ik blij was dat ik hem niet aan de lijn had

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:10

Wij doen ze ook wel met zadel op los in de bak.
Nog nooit rare dingen mee gebeurd. Kunnen ze even hun eigen gang gaan. Als ze namelijk echt uit hun dak gaan, ben je niet blij als je ze aan de longeerlijn hebt.

Dingen die genoemd worden over veilige bakrand e.d. zijn idd wel belangrijk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:18

Ik doe nadat ze al een paar keer gelongeerd te zijn altijd eerst een longeersingel erop. Gewoon los laten en laten lopen. Uitstappen aan de longeerlijn en de volgende keer meteen buiten in de bak de singel er weer op en op een bepaald moment komt er bij mij ook een wat ouder zadel op en doe ik de paarden los in de bak. Jut ze lekker op en heb nog nooit meegemaakt dat er een ongeluk mee gebeurde. Ik zie juist de longeerlijn dan als belemmering, aangezien ze dan niet verder kunnen als de lijn lang is en dan juist kans hebt op onverwacht getrek/gehang. Ook hier weer: als het paard weer rustig is lekker uitstappen aan de longeerlijn en de volgende keer het zadel er meteen weer op. Ik vind ook dat je dit werk alleen kunt doen in een goede bak/bodem en een goede omheining!
Hoofdstel doe ik wel om, maar geen teugels, de beugels maak ik vast aan het zadel en na een paar keer gaan deze los.