Volte linksom moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Volte linksom moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:21

Heey bokkers

Ik zit met een probleempje! Ik rijd met mijn verzorgpaard nogal veel voltes omdat ik merk dat ze dat toch wel lastig vind. Als ik een kleine volte rechtsom rijd dan kan ze dat zo 20x achter elkaar bij wijze van, maar als ik eenmaal een kleine volte linksom wil rijden, dan gaat ze een soort van schouderbinnenwaarts lopen, omdat dat haar moeilijke kant is. Haar eigenaar heeft haar al 15 jaar en zegt hier zelf ook erg last van te hebben. Wat kunnen wij doen omdat een beetje te verhelpen?! Want ze doet het niet, een grote volte trouwens wel hoor, maar die kleine niet!

Alvast bedankt!!!

bokkelotje

Re: Volte linksom moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:00

Je moet in de eerste plaats je buitenteugel er goed bijhouden en met je binnenteugel spelen.
Ten tweede.. als ze nog over de schouder wegvalt naar rechts, ga dan is in een keer naar rechts. als je dat een of een paar keer doet zal het opgelost zijn.
Ik ben nu een jong paardje aan het rijden en heb precies hetzelfde probleem gehad! mijn instructeur zei dat en nu doet hij het echt super!:D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:16

Je paard is gewoon onvoldoende recht gericht.. Ga eerst daar aan werken voordat je hiermee aan de slag gaat.. Rij rechte lijnen waarbij je paardje op zn eigen benen loopt en je op zowel rechts als links een gelijke druk hebt. Rij hem bv rechtom eens met contra stellen en zorg dat je de stelling kan bepalen door met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden en je niets meer met handen hoeft te doen..

Wanneer dit goed gaat, pak je de volte linksom pas op.. rij hem goed op 2 teugels en drijf hem met je binnebeen naar buiten toe zodat ti rechtkomt, soms zal je hem een pasje extra door moeten zetten zodat je naar buiten wijkt. Misschien help je je beestje door hem linksom wat contra gesteld te rijden, misschien werkt het juist beter om hem heel erg overdreven naar links te stellen (is per paard verschillend, moet je gewoon proberen) belangrijk bij dit alles is dat je ALTIJD een gelijke druk houdt! Ga niet trekken, je wint het toch niet van hem!

Neem voor de zekerheid een zweepje in je binnenhand zodat je hem kan helpen.. tik hem dan zachtjes op zn schouder zodat die deze naar buiten zet

Succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:26

Het niet naar links willen draaien op een vrij korte wending wil zeggen dat het paardje eigenlijk een beetje een blokade heeft aan die kant, de bespiering aan de rechterkant zal korter zijn, dus daar moet je dan eerst aan gaan werken. De spieren aan de rechterkant moet je rekken door veel buigoefeningen te doen naar links toe, maar ik zou aanraden dit al vanaf de grond te doen, bv tijdens grondwerk het paard rond je leiden, jij blijft gewoon staan met je rug naar je paard ter hoogte van de schouder.
2de oef; plaats je rechtervuist tegen de linker hals net voor het schouderblad, neem met je linkerhand de neus van je paard en vraag hem te buigen naar de plaats waar je voet normaal zit.
3de ; Als je erop zit gewoon in stilstand linkerteugel iets hoger nemen en duidelijk openen dus weg van de nek, de rechterteugel laat je gewoon los doorhangen, en blijven vragen tot hij ook buigt. als dit uiteindelijk goed zou gaan dan pas de rechterteugel mee gaan opnemen om het kantelen van het hoofd te vermeiden. Als hij nu niet stil zou blijven staan, niks van aantrekken gewoon doorvragen uiteindelijk zal hij zelf wel stoppen en blijven staan dan pas weer toegeven en belonen.

Ik geef je wel de raad een instructeur of trainer te vragen je even in't oog te houden of je te helpen, want het is eenvoudig zo gezegt maar het is vlug ook mis gedaan.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 15:16

Bedankt voor de reacties!!

Ik heb zaterdag les gehad van mijn instructrice en het meteen aangegeven, ze heeft er nu soms nog wel moeite mee, want dan gaat ze weer schouderbinnenwaarts lopen i.p.v een kleine volte. Maar ze gaf mij een goede oplossing, doe gewoon alsof je voor een kruiwagen staat en die een rondje moet laten draaien, dus ik moest echt de linker teugel ver naar buiten houden, rechter gewoon tegen de hals aan. nou dit ging al meteen een stuk beter, tis nog niet goed, maar dat komt wel denk ik !!

unwrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:20

Romyv schreef:
Je paard is gewoon onvoldoende recht gericht.. Ga eerst daar aan werken voordat je hiermee aan de slag gaat.. Rij rechte lijnen waarbij je paardje op zn eigen benen loopt en je op zowel rechts als links een gelijke druk hebt. Rij hem bv rechtom eens met contra stellen en zorg dat je de stelling kan bepalen door met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden en je niets meer met handen hoeft te doen..

Wanneer dit goed gaat, pak je de volte linksom pas op.. rij hem goed op 2 teugels en drijf hem met je binnebeen naar buiten toe zodat ti rechtkomt, soms zal je hem een pasje extra door moeten zetten zodat je naar buiten wijkt. Misschien help je je beestje door hem linksom wat contra gesteld te rijden, misschien werkt het juist beter om hem heel erg overdreven naar links te stellen (is per paard verschillend, moet je gewoon proberen) belangrijk bij dit alles is dat je ALTIJD een gelijke druk houdt! Ga niet trekken, je wint het toch niet van hem!

Neem voor de zekerheid een zweepje in
je binnenhand zodat je hem kan helpen.. tik hem dan zachtjes op zn schouder zodat die deze naar buiten zet

Succes

Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb ook een paard gereden dat dat deed, dat is heus geen pretje...Maar zó werkt het wel!

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:00

longeren met hulpmiddelen kan ook erg fijn werken.

ben er zelf niet voor om overal maar hulpmiddelen aan te hangen.
maar als je een paard hebt wat echt vast zit aan 1 kant en erg sterk is daardoor.
kan het makkelijker en fijner zijn om hem te longeren met een elastiek. rolletje aan de voorkant van je zadel bevestigen. elastiek erdoor duwen. elastiek door beide bitringen en dan aan de singel vastmaken.

dan leert het paard buigen, en kruigt onmiddelijk ontspanning als hij het goed doet. verder longeren met 2 lijnen in plaats van 1, zodat je hem afwisselend links en rechtom kunt laten gaan zonder dat het paard moet gaan stilstaan. ook aan de longe overgangen laten lopen. en te afwisseling kun je bv ook op de volte veschillende balkjes leggen ( of cavaletti)zodat het voor het paard leuker word en omdat hij dan zijn benen hoger optilt en sneller los komt in zijn rug en nek nog eens een extra voordeel.

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:17

Mijn paardje wilde dus geen volte rechtsom doen..
Bij mij kwam het probleem toch ook wel gedeeltelijk door mezelf. Ik zat namelijk teveel aan de binnenteugel..
Vervolgens met les heel erg bezig geweest met buitenteugel er goed aan, binnenteugel bij wijze van spreke helemaal los binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel..
Nu gaat het stuk beter, maar hij heeft wel heel goed door dattie mij kan pakken wanneer ik even niet goed bij de les ben.. Tis dus ook echt eigenwijzigheid en uitproberen van mijn paardje..
Weet natuurlijk niet hoe dat bij jou is!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:58

Ik heb hetzelfde met mijn vzpaard, ze wil veel moeilijker buigen linksom, dinsdag heb ik privé les gehad en dezelfde oefeningen gedaan als TS omschrijft.

Buitenteugel eraan en echt tegen de hals, binnenhand open en ver naar buiten toe. Met je binnenbeen naar je buitenteugel drijven en buigen maar.. Op het einde was ze veel losser dan normaal op links Lachen gewoon veel buigoefeningen doen.. Schouderbinnenwaarts linksom op een recht stuk zou ook een goede oefening zijn Lachen