Hoe bepaal je de goede lengte van de teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kagri

Hoe bepaal je de goede lengte van de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 10:12

Als ik paardrijd zegt de instucteur op mijn manege vaak dat ik de teugels korter moet maken, terwijl ik zelf helemaal niet het gevoel heb dat het moet omdat de teugels al gespannen genoeg zijn... En als ik ze korter probeer te trekken dan moet ik echt veel kracht met mijn handen uitoefenen om ze zo te houden want mijn paard trekt zijn hoofd een beetje naar voren en ze worden vanzelf langer. Dus naar mijn eigen gevoel hoeven ze niet korter want ik begrijp niet waarom het nou zo gespannen moet, heeft iemand misschien een tip voor mij hoe ik kan bepalen wanneer de teugels op de goede lengte zijn? Want misschien klopt mijn gevoel helemaal niet! Tong uitsteken

Avalon_

Re: Hoe bepaal je de goede lengte van de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:18

Een zachte constante verbinding in de paardenmond en er naartoe werken om evenveel druk op beide teugels te hebben. Probeer je paard niet tegen te werken met je handen maar juist mee te werken met de bewegingen.
Als je paard heel erg gaat hangen begonnen wij met het maken van talloze overgangen en tempowisselingen. Dit stimuleerd de achterhand om meer te gaan doen en je paard gaat meer op eigen benen lopen. Hierdoor hangen ze vaak ook weel minder op de teugels.

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 16:47

Avalon_, bedankt voor je tips! Lachen Ik ga dan zeker proberen om van tempo te wisselen en meer voltes te maken! In denk ook inderdaad dat het een *zachte* verbinding moet zijn, want op dit moment is het alles behalve dat (ik moet mijn armen echt keihard inspannen!)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:44

Waar zitten jouw armen en handen als jij denkt dat je je teugels op maat hebt? Je moet je handen dragen en voor je houden. Misschien houd je je ellebogen te ver naar achteren of zet je je handen te laag en probeert jouw instructeur dat op te lossen door jou je teugels korter te laten nemen. Mogelijk helpt dat niet als jij daardoor meer kracht moet zetten.

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:54

Ik doe mijn armen wel naar voren... Maar mijn handen houd ik zeker laag, dit werd mij ook door de instructeur verteld dat ik ze zo laag mogelijk moet houden en niet omhoog trekken. Is dat geen goede manier, dan?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:27

Je zal je teugels wel zo vast hebben dat er een goed contact is, maar met je handen op de verkeerde plaats.
Als je je handen op de juiste plaats zet zal je dan merken dat je teugels te lang zijn.
Als een steun om eraan te denken waar je je handen moet zetten gebruik ik de term "kubus".
Je handen 10cm uit elkaar houden, 10cm voor het zadel, 10 cm boven je paard.
Je armen moeten een hoek maken van net iets meer dan 90°.
Zo moeten je handen ongeveer staan, en dan je teugels in contact houden. Je moet geen 100kg voelen, enkel de mond.
Er mogen dus geen boogjes zijn in de teugels.

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:20

Suzzy_3, bedankt voor je bericht, de volgende keer dat ik ga rijden ga ik zeker op de "kubus" letten! Lachen

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:36

Ik rijd altijd met zoals sommige mensen het noemen: waslijntjes. Gewoon lossje teugeltjes, snal niet waarom je altijd contact moet maken, aan de teugel lopen hoort via je gewicht en balans te gaan en niet met teugels (ookal zegt de naam van weg) en vaak als ze korter zijn zijn mijn paarden wat gespannen, dit is natuurlijk per paard anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:39

GreenRider schreef:
Ik rijd altijd met zoals sommige mensen het noemen: waslijntjes. Gewoon lossje teugeltjes, snal niet waarom je altijd contact moet maken, aan de teugel lopen hoort via je gewicht en balans te gaan en niet met teugels (ookal zegt de naam van weg) en vaak als ze korter zijn zijn mijn paarden wat gespannen, dit is natuurlijk per paard anders.

bij aan de teugel lopen hoort ook aanleuning, aan leuning kan enkel als er contact is. Een paard moet de hand kunnen volgen en dat kan alleen als het paard weet wanneer het moet volgen, als je teugels sowieso in "waslijntjes" hangen, kan die onmogelijk weten wanneer hij verder naar beneden moet. Knipoog contact accepteren is IMO ook een stukje gehoorzaamheid, een zachte hand accepteren ipv er tegen in te gaan. Ken ook zo eentje die enkel met los teugeltje gereden werd, toen ik er op kroop wist ik ook meteen wáárom men geen contact vroeg met hem Clown Beest stond recht overeind als je contact nam... Dat wil ik dus niet onder mijn kont hebben. Nu niet en nooit niet. Het is niet omdat je contact hebt met de mond dat je niet meer op gewicht en benen rijd.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-12-08 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:40

Misschien moet je je handen ook iets meer naar voren plaatsen? Ik heb geen flauw idee of jij je handen te veel bij je houdt, maar als dat zo is kan je instructeur misschien bedoelen dat je handen iets naar voren moeten door te zeggen dat je teugels korter moeten. Als je teugels namelijk korter worden en je wilt dezelfde 'druk' van voor, dan zul je je handen meer naar voren moeten plaatsen..
Ik zou dit trouwens wel aan je instructeur vertellen, dat je niet zo veel druk van voor wil. Lijkt me toch een deel van de basis, als jullie daarmee niet op 1 lijn zitten dan wordt het verder ook niets denk ik eigenlijk..

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:26

pharagirlke schreef:
GreenRider schreef:

bij aan de teugel lopen hoort ook aanleuning, aan leuning kan enkel als er contact is. Een paard moet de hand kunnen volgen en dat kan alleen als het paard weet wanneer het moet volgen, als je teugels sowieso in "waslijntjes" hangen, kan die onmogelijk weten wanneer hij verder naar beneden moet. Knipoog contact accepteren is IMO ook een stukje gehoorzaamheid, een zachte hand accepteren ipv er tegen in te gaan. Ken ook zo eentje die enkel met los teugeltje gereden werd, toen ik er op kroop wist ik ook meteen wáárom men geen contact vroeg met hem Clown Beest stond recht overeind als je contact nam... Dat wil ik dus niet onder mijn kont hebben. Nu niet en nooit niet. Het is niet omdat je contact hebt met de mond dat je niet meer op gewicht en benen rijd.

Ik krijg mijn paard aan de teugel zonder bit of contact Knipoog
mijn paard bestuur ik niet met mijn teugels maar met me lichaamsgewicht Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:31

en hoe volgt het bewuste paard je hand bij het voorwaarts neerwaarts gaan en het halsstrekken? Op het commando "zak"?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:39

Met gewichtsverplaatsing is een hoop te doen.