Paard reageert niet ophoudingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Paard reageert niet ophoudingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 01:05

Ik ben bezig met het doorrijden van een heel voorwaarts fjordje. Alles gaat goed, juist het halthouden en de overgang draf-stap lukt niet zo goed. Wanneer ik wil stilstaan geef ik een ophouding, probeer ze terug te rijden op mijn zit en gebruik mijn stem. Ze loopt echter rustig door, hoe vaak achter elkaar ik deze hulp ook geef. Ze vertraagt wel, maar wil niet halthouden. Ik heb al geprobeerd met rustig tegen de kant van de piste te sturen (dus niet de hoek doorrijden maar gewoon rechtdoor) zodat ze wel moet stoppen terwijl ik de hulpen geef en dan uitvoerig te belonen, maar dat haalt ook niks uit.

De enige manier waarop ze stopt is toch wel wat gaan trekken aan de teugels (en ik kan me niet voorstellen dat dit geen pijn doet in haar mond) en dan pas gaat ze na enkele passen stilstaan. Op deze manier is het voor ons beiden niet leuk natuurlijk... Ik zou graag binnen enkele maanden een onderlinge wedstrijd meerijden. Maar op deze manier natuurlijk niet... Ze komt tijdens de overgang ook helemaal tegen de hand. Voor de rest is er niks aan de hand, ze reageert goed op mijn beenhulpen en loopt ontspannen en nageeflijk...

anneliesdj

Re: Paard reageert niet ophoudingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:15

Kwestie van volhouden, geef de juiste hulpen en doe zoveel mogelijk om haar te vertragen, zwaar zitten, langzaam meebewegen, wat sterkere ophoudingen maken.
Als ze echt nergens op reageert zou ik haar gewoon met de juiste hulpen recht op de bakrand aan rijden, eerst op de A-C lijn oversteken, geef je 'halt-hulpen' nog voor x en blijf volhouden, jij geeft niet toe dus bij de bakrand moet ze wel halthouden, daar beloon je uitgebreid en mag ze na even stilstaan rustig wegstappen. Begint ze dit een beetje door te krijgen dan kun je het op de B-E lijn proberen waar ze dus wat sneller moet reageren.
Uiteindelijk kun je gaan proberen enkele meters voor de bakrand halt te houden ipv met haar neus ertegenaan en zo maak je steeds minder gebruik van de bakrand.
Wel moet je opletten dat ze die A-C/B-E lijn niet gaan associeren met halthouden en het dus ongevraagd gaat doen, rijd dus tussendoor ook een keer over de A-C/B-E lijn zonder halt te houden.

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:49

1 keer een flinke ophouding geven. Als je die ophouding geeft, na die ophouding ook direct loslaten en niet blijven trekken want dan wordt ze ten eerste alleen maar sterker en dus harder in de mond en ten tweede zal ze gewoon door blijven lopen als je trekt. Als deze flinke ophouding niet werd, trek haar dan eens om. Niet tegen de bakrand. Ik ben namelijk niet zo fan van tegen bakranden aansturen die onder de 1.50m hoog zijn want stel dat ze een keer een poging doet om erover te springen ofzo ben je verder van huis. Nou zou dat bij een fjord dan niet zomaar gebeuren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:52

ik vraag het vriendelijk, dan eis ik het technisch correct......... en daarna ga ik echt even flossen............ dan maar pijn in het smoeltje, maar hemellief zeg!

wat zegt je instructeur hiervan overigens?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:07

Ik krijg nu het volle mitrailleurvuur haha, en maak meteen even de waarschuwing 'Don't try this at home"...
Ooit moest ik een tuiger inrijden die overal dwars door heen vloog. (was niet normaal te rijden)
Liverpool erin gedaan, teugels in de onderste sleuven, zwaar gaan zitten toen ie er van door peerde, een heeeele duidelijke verbale HO en een beste ophouding en peerd stond stil. Bit verwisseld voor een handzaam trensje en het probleem was opgelost. Let wel, alleen voor noodgevallen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:53

In het geval van TS lijkt het me een paard wat gewoon niet geleerd heeft dat ze halt moet houden bij een ophouding.
Dan kun je wel gaan zagen, flossen en weet ik wat niet meer maar daar wordt ie alleen maar bang van en zal hij het niet van gaan begrijpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:55

welnee Haha! Haha! even een keer duidelijk zijn, dan valt het kwartje Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:57

Kijk. Als je het HO-knopje gelijk van veulen af aan al activeert is er nooit veel aan de hand, dan hebben ze later onder het zadel ook geen moeite om dat woord te verstaan, maar meestal wordt dit gemakshalve vergeten in de opvoeding Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:58

KiWiKo schreef:
ik vraag het vriendelijk, dan eis ik het technisch correct......... en daarna ga ik echt even flossen............ dan maar pijn in het smoeltje, maar hemellief zeg!

Dat is niet duidelijk zijn maar je paard een zere mond bezorgen, paard van TS is nu nog lekker voorwaarts, dat zul je er met zo'n behandeling snel uit hebben.
Bij een paard wat willens en wetens doordenderd zou ik het ook doen maar je kunt hem niet straffen voor iets waarvan hij niet weet dat het fout is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:01

annelies............... alsjeblieft zeg.......

nee je moet het vriendelijk blijven vragen, en maar vragen in die mond, en maar blijven vragen....... wat strenger vragen, en blijven vragen en ondertussen bouwt dat dier een bek van beton op Lachen

van een keer flossen word een paard niet slechter hoor, als deze niet naar subtiele hints wil luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:02

Als je blijft vragen en vragen hebben ze op een gegeven moment zoveel eelt in de bek dat ze zonder schroom een pan soep net van het vuur leeglebberen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:05

Niet blijven vragen en vragen, er zijn wel meer manieren dan bektrekken of lief vragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:06

KiWiKo schreef:
van een keer flossen word een paard niet slechter hoor, als deze niet naar subtiele hints wil luisteren.

Als dat paard nooit geleerd heeft wat een ophouding is dan snapt ie jouw subtilie hints ook niet hoor. Jij plaatst het paard veel te veel op je eigen niveau.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:07

anneliesdj schreef:
Niet blijven vragen en vragen, er zijn wel meer manieren dan bektrekken of lief vragen.

zoals........... als ik het vriendelijk vraag, en ik krijg geen reactie........ daarna eis ik het rijtechnisch correct en het dier steekt een middelvinger op...........

dan mag ik toch hopelijk wel zeggen dat er nu ECHT geluisterd moet worden neem ik aan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:08

anneliesdj schreef:
KiWiKo schreef:

Als dat paard nooit geleerd heeft wat een ophouding is dan snapt ie jouw subtilie hints ook niet hoor. Jij plaatst het paard veel te veel op je eigen niveau.

koeienpoep, want het enige wat ik kan is jonge paarden zadelmak maken en beleren Haha! Haha! daarna houd het op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:10

Anneliesj, een paard reageert van nature als je het op de zit terugrijdt. Zelfs eentje die nog maar een paar uren onder het zadel heeft gelopen. (dit is rijtechnis correct vragen/eisen) Je hebt natuurlijk uitzonderingen, die zijn dan vaak al verkeerd gereden en er zijn natuurlijk paarden die nergens respect voor hebben. Dan heb je twee opties, het dier zijn gang laten gaan en pappen en nathouden, of één keer goed inkomen.

Nog een koeievlaai, ik kan niet eens een B-proef rijden Haha!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:20

KiWiKo schreef:

Ja, nu krijg ik vast heel bokt over me geen maar ik heb momenteel geen instructie. Zelf volg ik wel wekelijks les, maar niet met dit paard. Ik beschik enkel over een graspiste dus een instructeur aan huis laten komen is momenteel geen optie. De instructeur waar ik wekelijks bij les geeft enkel privéles (onmiddellijk groepsles lijkt me wat overweldigend voor haar: nieuwe omgeving en een heleboel paarden bij elkaar...) op zaterdagvoormiddag en dan is er niemand thuis die met de trailer mag rijden. Ik ga misschien lessen bij Antoine de Bodt met haar, maar dat is weeral een eind verder rijden...

Ik heb wel begeleiding van mijn vader die veel ervaring heeft en die zei dus hetzelfde als jou KiWiKo.

Zachtjes blijven vragen zal inderdaad niks uithalen. Dat is hetzelfde als wanneer een paard niet reageert op je been... dan moet je ook even doorvragen.
Maar goed, op die hardere hulp reageert ze dus wel... Maar hoe leer ik haar nu op die subtielere ophouding te reageren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:26

Senzafine schreef:
KiWiKo schreef:

Maar goed, op die hardere hulp reageert ze dus wel... Maar hoe leer ik haar nu op die subtielere ophouding te reageren?

door haar te leren dat na die subtiele vraag.............. de correctie komt Lachen Lachen aan haar de keuze Lachen

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:30

Senzafine schreef:
KiWiKo schreef:

Ja, nu krijg ik vast heel bokt over me geen maar ik heb momenteel geen instructie. Zelf volg ik wel wekelijks les, maar niet met dit paard. Ik beschik enkel over een graspiste dus een instructeur aan huis laten komen is momenteel geen optie. De instructeur waar ik wekelijks bij les geeft enkel privéles (onmiddellijk groepsles lijkt me wat overweldigend voor haar: nieuwe omgeving en een heleboel paarden bij elkaar...) op zaterdagvoormiddag en dan is er niemand thuis die met de trailer mag rijden. Ik ga misschien lessen bij Antoine de Bodt met haar, maar dat is weeral een eind verder rijden...

Ik heb wel begeleiding van mijn vader die veel ervaring heeft en die zei dus hetzelfde als jou KiWiKo.

Zachtjes blijven vragen zal inderdaad niks uithalen. Dat is hetzelfde als wanneer een paard niet reageert op je been... dan moet je ook even doorvragen.

Als je dat een of een paar keer goed doet dan stoppen ze de volgende keer echt wel want ze zijn echt niet gek dat ze dat vaker willen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 04:56

KiWiKo schreef:
anneliesdj schreef:

koeienpoep, want het enige wat ik kan is jonge paarden zadelmak maken en beleren Haha! Haha! daarna houd het op Lachen

suleilitha schreef:
Anneliesj, een paard reageert van nature als je het op de zit terugrijdt. Zelfs eentje die nog maar een paar uren onder het zadel heeft gelopen. (dit is rijtechnis correct vragen/eisen) Je hebt natuurlijk uitzonderingen, die zijn dan vaak al verkeerd gereden en er zijn natuurlijk paarden die nergens respect voor hebben. Dan heb je twee opties, het dier zijn gang laten gaan en pappen en nathouden, of één keer goed inkomen.

Nog een koeievlaai, ik kan niet eens een B-proef rijden Haha!

Zijn jullie ff een paar domme dozen dat je wel paarden kunt inrijden maar niet eens een B-proef kunt rijden....

Ik ben het deels wel met je eens maar wat ik wil zeggen is dat als het paard nooit fatsoenlijk ingereden is of geleerd heeft te reageren op HO/ophoudingen/wat dan ook, dan snapt dat dier niet waarom jij hem in zijn bek trekt.
Ik kan me goed voorstellen dat je dat doet maar je zult hem toch echt duidelijk moeten maken waarom je die flinke ophouding geeft. Dus daarom zou het imo beter zijn om op een vriendelijkere manier halt te houden, daar flink voor te belonen en op die manier het paard duidelijk te maken wat je wilt. Doe je dit 20x en snapt hij het nog niet dan heb je een punt bereikt waarop je zegt; nu ga ik je strenger aanpakken en met recht maar evengoed moet hij wel snappen wat je wilt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 07:27

anneliesdj schreef:
Zijn jullie ff een paar domme dozen dat je wel paarden kunt inrijden maar niet eens een B-proef kunt rijden....

Hou het daar maar op Haha! Haha! Clown

Citaat:
Ik ben het deels wel met je eens maar wat ik wil zeggen is dat als het paard nooit fatsoenlijk ingereden is of geleerd heeft te reageren op HO/ophoudingen/wat dan ook, dan snapt dat dier niet waarom jij hem in zijn bek trekt.

de stopknop monteer je er op de grond al op

Citaat:
Ik kan me goed voorstellen dat je dat doet maar je zult hem toch echt duidelijk moeten maken waarom je die flinke ophouding geeft. Dus daarom zou het imo beter zijn om op een vriendelijkere manier halt te houden, daar flink voor te belonen en op die manier het paard duidelijk te maken wat je wilt. Doe je dit 20x en snapt hij het nog niet dan heb je een punt bereikt waarop je zegt; nu ga ik je strenger aanpakken en met recht maar evengoed moet hij wel snappen wat je wilt.

Ik ga dingen niet 20 keer vragen, maar ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik die problemen ook niet heb, nooit gehad ook. Er is altijd tijdens het beleren wel een moment dat een paard eens gaat kijken of die onder het zadel ook grenzen aangereikt krijgt....... en als je dat dan gelijk de kop indrukt, dan heb je dit soort problemen helemaal niet.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 07:37

Reageert je paard wel aan de longe naar 'ho'? Ik 'flos' alleen in geval van nood, niet om n paard iets te leren, maar moet iedereen zelf weten.
Als hij aan de longe de hulpen herkent is onder t zadel al vaak minder problematisch. Loopt hij aan de longe door je hulp heen, jaag em dan voorwaarts en blijf herhalen tot hij t snapt.
Altijds voorwaarts proberen op te lossen dus.
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:05

PPff, het is zondag morgen en ben net uit mijn bed en heb nooit zo`n fijn huneur dan , dus,
Ja nu krijg ik het over me heen, maar flosser moet je flink op de vingers tikken , dan maar een beetje pijn in de handjes.

Ik denk als je dit fjordje mee terug neemt naar de basis en van het begin even leren dat ho ho is vanaf de grond dat je dat beter bezig gaat,
Wat ik met rijden zou doen is een kaptoom onder het hoofdstel doen, wel de neusriem van je hoofdstel halen uiteraard.
Daar ook een stel teugels aan en daar op rijden, als je paard heeft leren wijken voor druk zal hij daar op stoppen, als hij niet kan wijken voor druk, is dat je eerste werk,
Nooit aan 2 teugels trekken, dat bezorgt echt veel pijn en sommige gaan daar gewoon echt doorheen, (tenzij je graag je paard zeer doet, wat toch wel heel veel mensen graag doen)
Een paard rem je niet op het bit , neem ook een goeie instructrice .
Ga eerst eens over rijtechniek nadenken en oplossing vinden voor dat je op een paard stap wat geen rem heeft en zet de rem erop als je ernaast loopt en gebruik daar niet je handen vast aan het bit vast, maar wees creatief en diervriendelijk.,

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:06

Afgod

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:13

hoe reageert je paard tijdens het longeren op je stemhulp??