Help 2x achter elkaar gevallen en behoorlijk angstig nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daliam

Help 2x achter elkaar gevallen en behoorlijk angstig nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 16:27

Zoals de titel al zegt, ik ben gisteren voor de 2e keer van een paard gevallen tijdens de les. De week ervoor ging het hagelen en werden de paarden in de stallen ernaast onrustig en schopte tegen de wand aan waardoor ze ervandoor ging met als resultaat ik in het zand. Ben er direct weer opgeklommen. Oke dacht ik kan gebeuren was de eerste keer galop na 15 jaar, dus gisteren vol goede moed weer op een ander paardje gestapt. Het rondje galop ging goed en daarna waren we van hand aan het veranderen kliert er 2 paarden voor me één en jahoor het paard voor me ging mee en die van mij ook en plof daar lag ik weer(andere meisje viel er ook af lag ik niet alleen in het zand Clown ). Deed dit keer geen zeer en ben er direct weer op geklommen.

ik merk alleen dat ik daarna op stal ook wat angstiger was het vertrouwen is een beetje weg en ik weet dat mijn angst weer een reactie bij het paard op kan wekken maar ja.
Nu zeiden ze dat het komt door de winter dat de paarden dan met iedere poepscheet ervandoor gaan en dat er dan idd meegaan.

ik heb vroeger heel fanatiek gereden en was echt niet bang. hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ik volgende week super gespannen op het paardje stap, ik geniet er stiekem ook heel erg van en wil straks weer heel graag een eigen paard. is het niet zo dat je je eigen paard gewoon beter kent en daardoor ook meer vertrouwen hebt. Stomme vergelijking misschien maar onze hond vertrouw ik blindelings bij een andere hond weet je toch nooit precies wat ze doen en waar ze van houden.

ik voel me ook zo een kneus nu terwijl ik vroeger echt goed kon rijden.

dennisje

Re: Help 2x achter elkaar gevallen en behoorlijk angstig nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:30

een kneus hoef je je niet te voelen anky valt ook weleens van het paard. iedere ruiter ook ik. in de winter zijn sommige paarden wat onrustiger door de kou net als in het voorjaar. wel goed dat je gewoon weer bent opgestapt en dat moet je ook blijven doen. ookal heb je pijn gewooon even een rodnje erop en het paard weet dan ook dat je niet bang bent.
gewoon even doorzetten ik heb welleens gehad dat ik 3 keer in een les er vanaf ben gevallen zo`n onrustig paard had ik(was geen manege paard)
gewoon doorzetten dan komt alles vanzelf goed niet aan je angst denken dat merkt een paard

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:41

Ik ben ook wel eens mijn vertrouwen helemaal kwijt geraakt na 3 valpartijen op rij, ik snap precies wat je bedoelt Knipoog
Vraag volgende keer om een rustig paard, een die niet zo snel meegaat als de rest wat druk is. Leg ook uit aan je instructeur dat je wat angstig bent. Doe alleen dingen die je aandurft.
Je vertrouwen komt echt wel weer terug!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:36

Als je bij een manege rijdt, vraag om een paardje wat niet met andere meerent.. Die is er vast wel eentje bij de manege. =']
Hier kun je wat meer zekerheid op krijgen, en gewoon weer langzaam opbouwen..
Ik heb mijn moeder een kadobon voor 2 rijlessen op mijn manege gegeven, en ze had 25 jaar niet gereden. Nou hebben wij zelf paarden, maar ze was vroeger getuige van een ernstig paardenongeluk en is hierdoor een beetje bang..
maar zodra ze bij de eerste les van haar paard afkwam zei ze meteen dat ze een leskaart ging kopen. Clown
vond ik wel cool. =]
gewoon rustig opbouwen, niks overhaasten!

pruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:34

Ik voel echt met je mee.Ik heb 6 jaar geleden mijn paardje verkocht omdat we niet overeen kwamen.het was elke keer rodeo rijden met de nodige valpartijen.Ik kreeg zelfs niet de kans om in mijn zadel te raken .Een voet van de grond was al het startsein.Heb ondertussen nog maar 2x terug op een paard gezeten .Ik sta doods angsten uit voor ik er op zit.
De laatste tijd denk ik erover om terug les te volgen maar moet al mijn lef nog uit mijn schoenen halen.Dus mijn raad is doorbijten als je kan

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:27

Met die vraag zit ik dus ook. Is het inderdaad zo dat net zoals bij een hond je bij je eigen paard minder bang hebt als bij een ander paard omdat je die beter kent en meer vertrouwd. Dat zou ik eigenlijk ook heel graag willen weten. Het is mischien ook goed om een paar keer op een rustig paard te rijden en terug wat vertrouwen op te bouwen en terug wat zelfzekerder te worden. Want het is inderdaad zo, ik heb dat ook, als ik een paar keer er vanaf ben gedonderd of bijna dat mijn zelfvertrouwen laag is maar ook wat schrikachterige ben. Als je een paar keer op een rustige paard zit ga je het terug fijn vinden en terug dat vertrouwen opkriken

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:33

Ga eerst gewoon rustig stappen. en dan rustig draven enz/
Iedereen valt wel eens van het paard maar ik snap het neem les en dan kom je er vast wel overheen

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:40

ik ben vandaag met springwedstrijd van m'n pony gavallen, we zijn samen over de kop gevlogen.. (we hebben allebei trouwens niks,!)
heb nog wel m'n parcour en barage gesprongen, maar ik denk dat ik wel een stuk vertrouwen kwijt ben..dus ga gewoon weer rustig aan beginnen Lachen dat helpt vaak wel goed! Knipoog

SaskiaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:42

Idd aangeven aan je instructeur aangeven dat je bang bent en misschien vragen of je een paar keer op een paard mag die niet gek mee gaat doen. Of als het mogelijk is een paar keer privelessen nemen om je vertrouwen wat terug te krijgen.
Ik heb vorige winter met m'n eigen paardje een dip gehad. Hij is een paar keer helemaal uit z'n dak gegaan met mij erop. Op den duur was ik zo bang geworden dat ik eigenlijk ook niet meer durfde te rijden. Ik ben toen met m'n eigen paard privelessen gaan volgen en in de groepsles ben ik een tijdje op manegepaarden gegaan. Na een tijdje had ik weer helemaal m'n vertrouwen terug.

daliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:02

Wat ben ik blij dat er nog meer zijn met dat "probleem" ik hou echt met heel mijn hart en ziel van paarden Ja maar nu ik zelf 3 kindjes heb ga je idd nadenken wat er kan gebeuren en hoe het dan thuis opgelost moet worden.

ik ben wel heel benieuwd of het idd zo is als ik vroeg of je met een eigen paard meer vertrouwen hebt? ik ben echt van plan om over 2 jaar als mijn jongste bijna naar school gaat een eigen paard aan te schaffen en daar ga ik dan ook uitgebreid de tijd voor nemen om het juiste paard te vinden wat bij me past.

ik ga bij de volgende les wel aangeven dat mijn vertrouwen een dipje heeft en of ze daar rekening mee wil houden.

Dark4ngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:22

vraag inderdaad naar een rustig paard, of neem n prive les, kan ie ook niet met andere paarden mee rennen.
en gewoon rustig opbouwen ja, das de beste oplossing. en er is vast wel een paard dat je meeste vertrouwen heeft....

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:44

Ik vertrouw bepaalde paarden op de manege inderdaad meer dan anderen. Dit komt omdat de paarden die ik vertrouw ook vaker rijdt. Op een gegeven moment ken je zijn of haar streekjes e.d. Dit is ook waarschijnlijk wel met je eigen paard, je zult die op een gegeven moment (mits het goed gaat) gaan vertrouwen. Even doorzetten bij de lessen, en dan komt het geloof ik allemaal goed!

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:14

Kom vast in orde.
Jezelf genoeg tijd geven om te leren.
Vragen aan de instructeur om een braaf manegepaard te hebben... En even dezelfde.. Kan je een vertrouwensband opbouwen.
Een eigen paard zou ik nu even niet aanraden. Wat ga je doen als je je vertrouwen in hem verliest en hij je eraf smijt?
Ik zou even op manegepaarden hobbelen en vertrouwen opdoen.
Als ik mezelf 2 jaar geleden bekijk dan zie ik mezelf volledig terug in jou situatie nu...
Maar je zou me nu eens moeten zien. Volledig mijn vertrouwen terug gevonden en vol passie terug an het rijden!