Breekt door

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iertje2valen

Breekt door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 10:23

Ik heb op dit moment een draver van 4 jaar oud. Ze heeft een half jaar gekoerst maar is daar uit gegaan omdat ze constant aan galoppeerde. Dat vind ik natuurlijk helemaal niet erg, want haar galop is ook magic goed voor een draver.

Maar dan heb ik wel een ander probleem met haar. Dan ben ik aan het warmstappen en ik zit er nog niet op of ze maakt zich al druk, ze maakt haar stappen niet af (dus het ziet er gewoon niet uit!). Dan gaan we draven, dan rij ik haar constant voorwaarts neerwaarts. En dan breekt ze gewoon door alles heen. Ook al loopt ze voorwaarts neerwaarts, dan zet ze het op het lopen. Of ze galopeerd aan, zonder mijn toestemming.

Ik heb rustig lichtrijden, een ophouding in me handen etc. al geprobeerd. De eerste x dat ik daar mee werk reageert ze erop. De 2de x snapt ze wat ik ga doen, en dan heeft ze zo weer wat gevonden om er doorheen te gaan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Eternalty

Re: Breekt door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:32

jeee lastig zeg! rijtechnisch kan ik je niet helpen, maar waar je ook aan moet denken is in hoeverre dit een respect-kwestie kan zijn. (heb jij echt gezag over haar?)
En wat (denk ik) het heel goed zal doen als het rij-technisch oplossen echt te lastig word, maar ook gewoon ter ondersteuning. Is gewoon simpel van af de grond beginnnen.
Dus lekker longeren (en/of losgooien) en zorgen dat ze goed naar stemhulpen gaat luistern, lekker belonen en echt goed laten weten wanneer ze het goed of fout doet. Dan kun je onder het zadel ook nog eens terugvallen op je stemhulpen.
En nu ik trouwens lees dat ze 4 is: dit paardje is 'geprogrammeerd' voor de drafbaan (of hoe dat ook heet Tong uitsteken) het kan ook een stukje verwarring zijn, het is nu iets totaal anders wat je van haar vraagt!
Nou ja een paar opties dus; ik hoop dat je er wat aan hebt Haha!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:24

Misschien een wat kromme vergelijking maar met sommige friezen heb ik dit ook gehad: die waren te druk om te stappen met als gevolg dat de stap alleen maar slechter werd. Deze paarden stapte ik aan de hand in, zodra ik opstapte ging ik ze losdraven en dan begon ik soms zelfs heel hard.. Als ze warm werden pakte ik ze meer op, ging ik tempowisselingen rijden en pas als ze lekker draafde ging ik stappen.. Dan stapte ze goed!! Namate ze ouder werden, werden ze steeds sneller goed in draf en uiteindelijk kan je gewoon lekker beginnen met stap, al heeft dat soms een jaar nodig!

Ik zou het niet gaan forceren, omdat het tenkoste gaat van je stap, je aanleuning en vertrouwen in de mond van het paard.. Misschien past dit ook wel bij jullie, ik je paardje niet dus denk dat jij het beste kan zeggen..

Succes iig!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:47

Eerst inderdaat grondwerk , en stop is stop, zelfs geen halve stap verder, gebruik je stem, whoaaa is dus onmiddelijk stop, ineens blokeren dus, niks toegeven op dit vlak.
Ook stoppen en onmiddelijk achterwaarts vragen, als die dingen goed gaan pas opstappen en daar dan gewoon op verderwerken.
En zeker niet opstappen en onmiddelijk in draf vertrekken zoals hiervoor al werd gezegt, zeker niet doen.
Als je opstapt moet je paard braaf blijven staan, dus hier ook geen halve stap verzetten, eens je erop zit ook rustig even wachten je stijgbeugels goed doen en even rustig rond kijken zeker een minuutje blijven staan en dan pas op jouw vraag vertrekken in stap.
regelmatig stoppen, door de teugels iets op te nemen ( iets hoger dus , wel niet aan trekken ) en duidelijk je zit zwaarder te maken en je gewicht iets naar achter te plaatsen, onderbenen los van je paard.
Ook een paar passen achterwaarts proberen te combineren bij het stoppen. Dus als je vraagt stop, denk je al achterwaarts.
Uiteraard moet je rekening met het temperament van je paard houden , een heel voorwaarts paard dat een beetje opgejaagt uit de stal komt kan je niet vragen met deze oefening te beginnen, daar heeft hij op dat moment dan gewoon iets te veel energie voor, die moet je dan even de stoom eraf werken, en dan pas die dingen duidelijk gaan vragen, bij andere paarden kan zoiets bijna dadelijk.
ik stuur je nog een pb

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:56

Ik zeg helemaal niet dat je tijdens het opstappen moet wegdraven! Ik zeg dat ik ze losdraaf ipv losstap onder de man omdat ik aan de hand heb ikgestapt..