Op voorhand gebouwd paard VN rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amazone4Fun

Op voorhand gebouwd paard VN rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 09:08

Mijn paardje is nogal op de voorhand gebouwd.
Hierdoor is hij erg lastig op de achterhand te krijgen.

Van mijn instructrice mag ik hem absoluut niet Voorwaarts-Neerwaarts rijden.
Dit omdat hij daardoor alleen maar meer op de voorhand zou gaan lopen.
Echter in deze opwaartse posititie wil mijn paard maar niet ontspannen.

Wat te doen? Toch Voorwaarts-Neerwaarts rijden? Of heeft mijn instructrice gelijk?

Iemand tips?

Sodeletuut

Re: Op voorhand gebouwd paard VN rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:09

Ik volg dit even.

Mijn paard is overbouwd en loopt graag op de voorhand.
Ik rijd haar gewoon vwnw hoor, gewoon lekker ontspannen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:23

Zover ik weet loopt elk paard van nature voor minimaal 75% op de voorhand, en is het juist de kunst van de dressuur om het meer op de achterhand te verkrijgen.

Ik twijfel even aan de kunde van je instructrice als je het niet erg vind Knipoog , omdat vwnw de basis is van het op de achterhand gaan rijden. Doordat zo de achterhand gebruikt gaat worden en het paard zijn rug beter gaat gebruiken waardoor ie dus juist meer op de achterhand zal gaan lopen.

Wat voor opleiding heeft je instructrice? ( En niet dat ze Z paarden rijd, dat is geen opleiding. Orun, Deurne ed. dat zijn opleidingen, althans dressuurmatige opledingen, dan is er nog klassieke rijkunst ed.)

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 09:28

Mijn instructrice heeft geen opleiding Bloos .
Ze heeft idd meerdere paarden in het Z gereden, en ook 1 in het ZZ-licht.

Heb zelf ook momenteel een beetje twijfels erbij.
Het voelt namelijk niet goed.
Wanneer ik hem VWNW rijdt, ontspant hij namelijk wel.
Echter wanneer ik hem dan later wil oppakken gaat dit heel moeilijk.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:33

Ik denk dat je instructriese bedoeld dat je hem wel vw-nw mag rijden maar het is een groot risico dat ze idd op de voorhand gaan kachelen.

Echt vw-nw is moeilijker dan de meeste mensen denken. Die denken dat hals strekken vw-nw is.

wat je wel kan doen is vw-nw beginnen in je training en dat stukje bij beetje oprichten, hij wordt vanzelf sterker in de achterhand zodat ie, als je hem wil oppakken het ook makkelijker aankan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:37

Gewoon voorwaarts-neerwaarts rijden: Ontspanning is namelijk het tweede punt van het skala.

Bij het voorwaarts-neerwaarts brengt het paard de schoft en de rug omhoog. Hij is niet op het achterbeen, maar oefent wél de beweging in de voorhand die je ook wilt verkrijgen met de oprichting.

Ik kan zo op internet even niet vinden wat ik bedoel, maar in het boek van Anne Muller (Basis rijkunst), staat op blz 27 een schematisch overzicht met wat ik bedoel.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:37

Bij een paard dat erg op de voorhand gebouwd is, kan het gebeuren dat als je dat paard vwnw rijdt, deze meteen naar voren duikt. Omdat het niet bevorderend is een paard als duikboot te laten lopen (heeft geen enkele toegevoegde waarde), kan het makkelijker zijn hoger ingesteld te beginnen. Maak vwnw rijden een doel, maar dan wel met voldoende activiteit vanuit de achterhand. Begin je rijden met lichte aanleuning en richt je vooral even op die activiteit. Dat zal jouw paard ongetwijfeld moeilijk vinden, daarom zal hij niet meteen ontspannen.

Maak van die activiteit gebruik als je, voorzichtig en kleine stukjes, je hand naar voren brengt zodat je paard je hand kan volgen. Zodra je voelt dat je paard weer op de voorhand kukelt, rijdt je nog actiever voorwaarts en richt je het paard weer iets op (en dan heb ik het over een horizontale lijn, niet over echte oprichting). Jouw paard moet leren dat vwnw alleen mag als hij daar actief genoeg bij blijft.

Ik vermoed dat jouw instructrice nu nog een paard ziet wat gaat sloffen en naar voren kukelt als jij vwnw rijdt. Het feit dat jij hem na het vwnw rijden niet op kunt pakken geeft dat ook aan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:37

ik denk dat je instructrice gelijk heeft. Ik bedoel hij loopt al erg op de voorhand en dan ga je ook nog hem meer naar beneden rijden. Hij moet eerst maar eens leren meer met de achterhand te lopen. Een paard dat op voorhand loopt is achter niet actief genoeg en om een paard nageefelijk of voorwaarts-neerwaarts te rijden. Moet van achteren komen en van voren opgevangen worden, achter is de motor die moet eerst werken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:32

wemkelover schreef:
ik denk dat je instructrice gelijk heeft. Ik bedoel hij loopt al erg op de voorhand en dan ga je ook nog hem meer naar beneden rijden. Hij moet eerst maar eens leren meer met de achterhand te lopen. Een paard dat op voorhand loopt is achter niet actief genoeg en om een paard nageefelijk of voorwaarts-neerwaarts te rijden. Moet van achteren komen en van voren opgevangen worden, achter is de motor die moet eerst werken.

Als je een goede instructrice hebt, kan die het verschil zien wanneer een paard zoals Kaka ook zegt, voldoende impuls en activiteit heeft van achter of dat ie een duikboot gaat imiteren. Dat is een gevoel dat je uiteindelijk zelf ook ontwikkeld, maar wat je goed aangeleerd moet worden. Een paard moet toch als eerste leren de achterhand onder te brengen om op die manier de ruiter te dragen en dus is het voorwaarts belangrijk. Neerwaarts is ontspanning, dus die combi hoort er echt in te zitten, anders gaat je paard zijn rug nogal eens lekker wegdrukken terwijl het net lijkt of ie opgericht loopt.

TS: iemand die geen opleiding heeft, maar wel ervaring kan net zo goed zijn. Echter een opleiding geeft een behoorlijk toegevoegde waarde imho omdat dat een stuk breder is. Als het niet lekker voelt ga dan op zoek naar een ander. Ik heb ook meerdere instructrices gehad voor ik ben blijven hangen bij mijn supersmurfje. Haha!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:40

Allebij mijn paarden en het paard van m'n moeder lopen op de voorhand, is een kwestie van heel vreselijk veel tijd nemen en ene goede begeleider(hetzij instructeur of wat ook). Heeft tijd nodig om de spieren op te bouwen en de balans om op de achterhand te kunnen lopen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:10

Breghje schreef:
wemkelover schreef:

Als je een goede instructrice hebt, kan die het verschil zien wanneer een paard zoals Kaka ook zegt, voldoende impuls en activiteit heeft van achter of dat ie een duikboot gaat imiteren. Dat is een gevoel dat je uiteindelijk zelf ook ontwikkeld, maar wat je goed aangeleerd moet worden. Een paard moet toch als eerste leren de achterhand onder te brengen om op die manier de ruiter te dragen en dus is het voorwaarts belangrijk. Neerwaarts is ontspanning, dus die combi hoort er echt in te zitten, anders gaat je paard zijn rug nogal eens lekker wegdrukken terwijl het net lijkt of ie opgericht loopt.

TS: iemand die geen opleiding heeft, maar wel ervaring kan net zo goed zijn. Echter een opleiding geeft een behoorlijk toegevoegde waarde imho omdat dat een stuk breder is. Als het niet lekker voelt ga dan op zoek naar een ander. Ik heb ook meerdere instructrices gehad voor ik ben blijven hangen bij mijn supersmurfje. Haha!

Helemaal met mijn voorgangers eens. Voorwaarts neerwaarts is natuurlijk het uitgangspunt, maar het paard mag daarbij niet op de hand gaan hangen en moet dus in zijn lichaam niet teveel naar voren/beneden duiken. Dan loopt hij niet in balans. Leer de goede manier om je paard echt los door zijn lijf (nageeflijk) te rijden en hem in de schoft "omhoog" te houden. Dan kun je hem lekker naar beneden laten zakken en ontspannen in de hals, waardoor hij in zijn lijf ook weer lekker kan ontspannen. Lijkt een beetje cryptisch, maar als je het goed doet, dan voel je het wel. Niet te hard rijden, de achterhand goed activeren met tempowisselingen en je paard niet in je hand en op de voorhand laten duiken. Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:56

even een belangrijke vraag vooraleer ik advies kan geven :
Is je paard eerder sloom of is hij lekker actief en voorwaarts? (ook actief en voorwaarts kan bij een paard dat heel erg op de voorhand valt)

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 16:15

Allemaal alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Wilde ook nog even de vraag van Paljassofie beantwoorden.
Mijn paardje is lekker actief en voorwaarts, wanneer ik hem VWNW rijdt.
Wanneer ik hem vervolgens op wil pakken, merk ik dat hij dit moeilijk vind, waardoor ik meer druk in mijn handen krijg, maar hij blijft wel redelijk makkelijk actief.

Wanneer ik hem echter zoals in de les meteen opwaarts begin te rijden, is hij heel erg zwaar in mijn handen, en tevens is hij dan niet vooruit te branden. Lijkt wel alsof "de handrem" er nog op staat zegmaar.

Dit voelt dus niet zo heel erg lekker, vind het echter ook heel moeilijk om hier voor VWNW rijden te kiezen, omdat mijn paard daar volgens mijn instructrice alleen maar slechter van wordt.
Kortom eigen gevoel zegt hier iets anders dan de instructrice (die mij al wel van het B naar M2 startgerechtigd heeft geholpen).

Kortom, alle tips, meningen en dergelijke zijn van harte welkom!!!!!

Groetjes een twijfelende amazone Verward Verward Verward

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:56

Eeeehmmmm een paard slechter worden van VWNW??? Bij ons op stal loopt een Orun instructrice, zal haar het eens vragen... Mijn eigen Deurne instructrice (ook Voest, centered riding ed) zal ik het ook eens vragen, maar het klinkt mij in de oren als iets.........dat niet te rijmen valt.

Als je nou eens een gediplomeerde instructrice naar een second opinion vraagt? Twee weten weer meer dan eentje lijkt me, dan heb je een onafhankelijk advies.

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 08:16

Tsja, een second opinion......Lijkt me een geweldig idee.

Echter, mijn instructrice = de eigenaar van de stal.
Die wil geen andere instructeurs op stal hebben.
Wordt nogal lastig dus........

Groetjes

Breghje, tof dat je eens rond wilt vragen. Ben heeeeeeeeel benieuwd naar hun antwoorden. Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:45

Amazone4Fun schreef:
Tsja, een second opinion......Lijkt me een geweldig idee.

Echter, mijn instructrice = de eigenaar van de stal.
Die wil geen andere instructeurs op stal hebben.
Wordt nogal lastig dus........

Groetjes

Breghje, tof dat je eens rond wilt vragen. Ben heeeeeeeeel benieuwd naar hun antwoorden. Haha!

Bloos Heb gisteren met haar staan kletsen... uiteraaaard vergeten te vragen .... vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen... Maar wat jij aangeeft, dat de eigenaresse geen andere instructeurs duld, is voor mij reden van stal te wisselen Clown . Ik wil eigen voer kunnen geven, eigen hooi indien het hooi of kuil niet aan mijn wensen voldoen, eigen instructrice etc etc etc. Uiteindelijk heb ik die gevonden en ben er heeeeel blij mee. Ik geloof dat er bij ons iets van 4 of 5 instructrices rondhobbelen. Gaat allemaal goed, laten elkaar allemaal in waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:51

Ik denk dat ze het wel goed bedoelt, want sommige mensen denken dat ze vwnw rijden, maar eigenlijk loopt het paard op zijn kop. De achterhand er bij laten komen is nl erg moeilijk en dat is met veel been geven en paard toch de hals laten strekken, maar niet de neus voor de loodlijn dus met neus op de grond met neus naar voren, dan loopt hij heel erg op de voorhand.

TS probeer meer been te geven ik denk dat je te veel met je handen rijdt, meer been en luchtiger in de hand zijn. Met been moet hij reaktie geven en als hij dan sneller gaat lopen een kleine duidelijke ophouding. Maar dat hij gaat hangen in je handen is omdat hij jouw als steun gebruikt, dus op zijn voorhand loopt, op zijn kop en dat is heel zwaar als je zijn hoofd moet dragen van hem. Hij moet op zijn eigen benen gaan lopen, zelf lopen en niet jouw als duwknop gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-08 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:55

Ja vind het ook een beetej apart dat je geen eigen instructrice mag hebben, dat maak je toch zelf uit,
Misschien is de site http://www.paardenbegrijpen.nl wat voor je.
Het is puur een kwestie om de achterhand sterker en soepeler te gymmen, dus denk als je echt op een juiste wijze gaat rechtrichten dat die achterkant vanzelf beter gaat worden.
Een zz ruiter zegt mij ook niet veel, maar ook een orun instrutrice is niet altijd even juist aan het les geven.
Iemand zonder al die diploma`s kan misschien 100x beter zijn.
Kijk naar wat je paard aankan en train op dat niveau en ga, ik zeg altijd ,babysteps vooruit;-)
Je moet een paard de tijd geven om zijn achtehand te ontwikkelen en dat gaat alleen als je hem technisch goed traint.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:37

Als je paard in je handen hangt kan je hem met ophoudingen vragen daarmee op te houden, om het eens heeeel simpel te stellen.
En ik wil absoluut niet stoken in een goed huwelijk, maar vragen staat vrij, toch? Ze kan je toch niet verbieden eens met een ander te gaan praten? Maar dat terzijde.
Wat mij altijd veel heeft geholpen; ga eens rondhangen op het losrij terrein van een wedstrijd. Veel ruiters krijgen daar nog "last minute lessons" van hun instructeur. Kies een ruiter uit die het naar jouw inzicht leuk oplost allemaal, en kijk gewoon eens hoe hij of zij tips krijgt van haar of zijn lesgeefmens, en hoe het paard reageert op de hulpen die dan gegeven worden. Heel leerzaam! Vaak zie je bij goed kijken ineens wat je instructeur nou heel de tijd eigenlijk al bedoelt... Wat ook kan helpen is kijken naar hoe een ander les krijgt van je eigen instructeur. Je ziet hoe het paard loopt voór de tip van de instr., hoe de hulp gegeven wordt door de ruiter, en of het paard dan daadwerkelijk verbetert in JOUW ogen! Dat de instr. loopt te roepen dat het allemaal zo geweldig is ineens, daar luister je even niet naar; Je weet hoe JIJ het eruit wilt laten zien als je rijdt, werkt ZIJ daar ook naartoe? Snap je een beetje wat ik bedoel? Als dan blijkt dat dit niet de manier is waarop jij door wilt gaan, tja, dan moet je even verder gaan zoeken naar een andere oplossing. Maar ook daarover kan je natuurlijk in overleg gaan met je huidige instr. Niet tijdens je les natuurlijk, da's heeel irritant, als je les staat te geven en de ruiter begint te ja-maar-en... Haha!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:33

Heey!
Een paard is in natuurlijk evenwicht, dat 2/3 van het gewicht op de voorhand leunt, en 1/3 op de achterhand. Met de ruiter erbij is het nog meer dan 2/3.
Dus het is logisch dat een paard op de voorhand gebouwt is, en moet dus op het achterbeen getraint worden. Juist je doet dit met voorwaarts - neerwaarts. Dus wat ik bedoel te zeggen, is dat je met jou been, je paard zn achterbeen moet activeren. Je moet eerst die energie van achter opwekken, en dan pas kun je aan de voorkant bezig om hem neerwaarts te rijden. Dus niet eerst aan de voorkant rondvragen, en dan van achter je paard erbij proberen te krijgen. Dus eerst op het achterbeen, dan nageeflijk. Eerder kan je paard nooit goed van 'van achter naar voor' gereden worden. Probeer hierbij ook aan je eigen houding te denken, want het is voor het paad makkelijk om op de voorhand te vallen als jij te ver vorover zit, en het is ook makkelijker voor je paard dat als jij te verachterover zit hij van achter je zadel spieren gaat vast zetten. Dus probeer 'makkelijk' te gaan zitten, zonder voorover te vallen! Zodra die achterhand eronder komt komt er 1/2 gewicht op de voorhand en 1/2 op de achterhand. En zodra je paard echt van achter naar voren loopt, dan is 1/3 van het gewicht op de voorhand en 2/3 op de achterhand, en zo zien we het graag. Daarbij is het ook nog eens beter voor je paard!

Succes ermee Knipoog !

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:10

Amazone4Fun schreef:
Allemaal alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Wilde ook nog even de vraag van Paljassofie beantwoorden.
Mijn paardje is lekker actief en voorwaarts, wanneer ik hem VWNW rijdt.
Wanneer ik hem vervolgens op wil pakken, merk ik dat hij dit moeilijk vind, waardoor ik meer druk in mijn handen krijg, maar hij blijft wel redelijk makkelijk actief.

Zéker bij een actief paard zie ik niet in waarom je hem niet vw-nw zou moeten rijden. Hij mag inderdaad niet, zoals hier al eerder gezegd, op de kop gaan lopen, maaaar daar is je instructrice er toch voor? om ervoor te zorgen dat jij hem correct vw-nw zou rijden.

Zorg dat je mooi contact houdt tijdens vw nw en dat je echt heel hard focust op het Voorwaarts. Ga daarin schakelen (zonder impuls te verliezen), schakel zowel vooruit als terug. Maak veel wendingen en let ook daar heel goed op het behoud van impuls en activeer het binnenachterbeen voldoende.

begin altijd vwnw en ga hem als hij lekker los is pas oppaken. Bouw het oppaken rustig op, niet te veel en te lang ineens. Zorg ook dat hij lekker goed aan het been blijft, dit is waar ik met mijn paardje momenteel ook tegenaan loop, hij komt dan iets terug en is moeilijker uit zijn tempo te halen.
Vermoedelijk heb je veel meer "druk" als je hem gaat oppaken. Je contact mag eigenlijk niet verschillend zijn dan als je vwnw rijdt : dus heel goed van achter naar voren rijden en concentreren op voorwaarts.

begin dus pas op te pakken als hij mooi los is en doe het eerst bijvoorbeeld enkel in stap, vraag hem even omhoog rijdt een figuur en laat hem weer vw nw. en zo gewoon rustig pas uitbouwen als je voelt dat hij het snapt.

nuja, ik kan hier wel zeggen wat ik wil, je moet vooral eens overleggen met je instructie; ze zal je waarschijnlijk heus niet opeten Knipoog
Anders eens op verplaatsing een paar lessen gaan volgen en zo een beetje kijken wat iemand anders vindt.

ik heb ook een allergie voor geen eigen instructie kunnen kiezen, maar helaas is het echt in veel stallen zo Nagelbijten / Gniffelen