Paard pakt bit vast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Paard pakt bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:31

Hallo,

ik rijdt nu een tijdje op het paard van mijn vader.
Dit omdat ik anders geen paard heb om mee te nemen naar de KNHS cursus. Tong uitsteken
Maar moet ik hem dus ook doordeweeks rijden en hij heeft nu ongeveer 1a2 jaar niet meer dressuur matig hoeven te lopen.. (alleen buitenritten en springles)
Ben nu een week bezig en hij zit vreselijk vast op de linkerkant, en pakt dan ook het bit vast.
Nu probeer ik het met veel tempo wisselingen en voorwaarts op te lossen.
Alleen als hij het bit vast pakt weet ik niet hoe ik dit moet oplossen.
Iemand van de manege had iets gezegd over een een speciaal bitje.
Ik rijdt hem nu met een kneveltrens, redelijk zacht.
Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste kan oplossen. Vork

Groetjes Anne

midgie

Re: Paard pakt bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:58

Ik denk dat als het paard het bit vast pakt dat het probleem niet bij het paard te vinden is , maar bij jezlef, een paard wat al 2 jaar niet meer gegymt is zal enorm stijf in het lijf zijn , ga lekker oefeningen doen zoals hoofd laag , stelling en buiging .
Een speciaal bit wat wil je daar mee bereiken als de rijtechniek niet in orde is, na een week trainen ben je er nog niet, soms duurt dan weken maanden en je moet altijd bezig blijven met de basis rechtrichten om je paard soepel en buigzaam te houden,
kijk even op www.paardenbegrijpen.nl daar help je je paard beter mee dan een ander bit wat niet de oorzaak daar van is.
De tandarts laten kijken en het zadel na laten kijken is ook erg belangrijk.

Puck2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:10

Zelf niet vastpakken en lekker veel afwenden, voltes rijden enzovoorts om je paard soepel te krijgen. Doordat hij stijf is (en een paard altijd links of rechts is, net als een mens) kan hij op zijn slechte kant het bit sneller vast gaan pakken. Dus zelf niet terug gaan trekken maar je hand ontspannen.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:05

vorige winter reed ik een paard dat telkens haar bit vast nam, als paarden dat doen moet je halve ophoudingen geven, dus snokjes afwisselend teugel rechts, teugel links enz... zo kan het paard zijn bit niet langer vast houden, eerst zal het tegenstribbelen maar na een tijdje zal het gemakkelijk los laten. Gewoon blijven trekken met beide teugels heeft geen zin!!

als dit weinig of geen effect heeft (zoals bij mij het geval was) probeer je best een zwaarder bit, bv een D-trens met kinketting (dat was bij mij het geval, want daarvoor had het paard een western achtige D-trens die bijna geen effect had)
Daarna hielt men paardje het bit nog af en toe vast maar dan liet ze het snel los als ik de eerste techniek toepaste.

hopelijk helpt het wat Lachen veel succes

ps voor het vast zitten aan linkerkant: voltes voltes en nog eens voltes!!!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:16

Het vasthouden is nu gewoon een uiting dat het paard wat stijf is. Waarom zit er een kneveltrens in? met springen misschien handig, maar ik mag hopen dat het met dressuur niet nodig is? Ga niet lopen klooien met andere bitten, maak hem soepel in zijn lijf, als ie dat is ga je m recht richten en dan laat ie links vanzelf los, en dat kan best een tijdje duren als hij dit werk niet meer gewend is. Tot die tijd flink gymnastiseren, wendingen, zijgangen, goed zn rug gebruiken

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:34

begin met longeren. zodat ie op links loskomt, als je denkt dat ie los komt stap je er op en met een lang teugeltje rijden. niet gelijk strak pakken
wij hadden ook zon pojny op de manege die vast zat op rechts. we hadden redelijk opgelost, maar helaas moest die pony tijdje geleden verkocht worden.

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:44

in draf, stap of galop met je binnenteugel ophoudingen maken totdat hij goed naar binnen kijkt en los laat. Het maakt dan echt niet uit dat hij kleine rondjes gaat draaien het maakt wel uit dat HIJ los laat. Je houd pas op als hij los laat. dan kun je je volte weer groter maken door je buitenhand er meer aan te doen, maar hij moet wel stelling blijven houden. ontspan in je handen, houd je binnenhand ligt spelend zodat hij stelling houd en je buitenhand op constante lichte druk zodat hij niet meer naar binnen gaat.
succes!

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:50

Puck2008 schreef:
Zelf niet vastpakken en lekker veel afwenden, voltes rijden enzovoorts om je paard soepel te krijgen. Doordat hij stijf is (en een paard altijd links of rechts is, net als een mens) kan hij op zijn slechte kant het bit sneller vast gaan pakken. Dus zelf niet terug gaan trekken maar je hand ontspannen.

hier ben ik het helemaal mee eens
en ook heel veel overgangen rijden stap, draf , galop weer stap enz enz
goed los maken door afwisselend linksom/rechtsom te rijden
en vooral zelf niet vast gaan pakken