Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Misteryke schreef:@memo: Bij het longeren is ze normaal wel voorwaarts. Je kan haar dan niet rustig laten stappen om vervolgens te gaan draven ofzo. Ze vliegt er meteen in galop vandoor met enkele bokjes en gaat eens ze uitgeraasd is gewoon draven. Ook bij het longeren heb je wel een zweep nodig om haar te stimuleren, anders gaat ze gewoon stilstaan en achteruit stappen.
Hoe ze zou reageren met iemand erop aan de longe kan ik nu niet zeggen. Dit is namelijk geleden van deze zomer en toen bokte ze niet als reactie op beenhulp (ze had toen nog minder evenwicht natuurlijk waardoor bokken nog uitgesloten was).
liesJ schreef:mijn 4 jarigr heeft vorige week ook alleen maar staan bokken hoor..
na ieder tikje nog een bok tik bok tik bok..
ik vond echt doodseng en vond ook nie leuk om te doen, maar ze moet het echt af leren..
was wel lesgeefster bij hoor;P
ps ze is ook nie aan been dus houd dit topic goed in gaten
midgie schreef:liesJ schreef:mijn 4 jarigr heeft vorige week ook alleen maar staan bokken hoor..
na ieder tikje nog een bok tik bok tik bok..
ik vond echt doodseng en vond ook nie leuk om te doen, maar ze moet het echt af leren..
was wel lesgeefster bij hoor;P
ps ze is ook nie aan been dus houd dit topic goed in gaten
Nou dan zou ik een andere lesgeefster zoeken, want door blijven tikken is dus niet de manier.
Het bokken leer je af door naar je paard te luisteren en er niet zomaar op blijven tikken.
Je paard zegt bij elke bok wat jij fout doet en een lesgeefster hoort daar niet het advies van door tikken te geven,
maar het advies geven het op een andere manier op te lossen.
Knakkertje schreef:Is het ook niet een combinatie van niet vooruit denken en puberteit?
Die van mij is ook 3,5 en heeft eergister voor het eerst gebokt. Niet gemeen maar toch ff zijn kont de lucht in.
Hij denkt sinds en week dat hij helemaal het mannetje is en probeert behoorlijk uit!
Qua rijden, als ik teveel been geef of net te hard bij tik met de zweep licht hij zijn kontje ook. Op dat moment mijn schuld omdat ik beter moet doseren....
liesJ schreef:nou het is niet slaan hoor, tis gewoon een klein zacht tikje,,
waarom we dat doen, omdat het paard anders niet meer vooruit komt, bokt het even niet word ze gelijk beloond, maar als we dat tikje nie geven word de situatie alleen maar gevaarlijker. vanochtend misschien beetje verkeerd beschreven

dus de zweep komt erbij deze jonge pony bij niet bij
! Misteryke schreef:@superwoman: je zegt dat een jong paard zou moeten WILLEN rennen en dat dit een basisfout is. Je kan echter niets of niemand leren om iets te WILLEN... Je kan een paard leren om vooruit te gaan, maar je kan hem niet leren om dit te willen. het ene paard wil dit nu eenmaal liever dan het andere. Mijn paardje was reeds als veulen altijd vrij rustig en de keren dat ze door de wei rende zonder reden waren zeldzaam. Mijn paardje mag bij wijze van spreken 2 dagen niet uit haar stal geweest zijn buiten voor wat rond te stappen en als je haar dan vrij laat in de paddock zal ze zeker niet uit haar eigen beginnen lopen. Dan staat ze daar gewoon wat rond te kijken, maar haar uitleven, nee...
) Het ene paard of het andere kan erg verschillen. Soms moet je wat slimmer zijn om te krijgen wat je wil. Echter de basis is het belangrijkste en moet je niet afraffelen.