Emmy 8 maanden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Emmy 8 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:58

Na heel wat jaren tobben heb ik in februari de draad weer opgepakt en ben met Emmy (10 jarige Shire) aan de slag gegaan.
Met ulp ben ik in maart eindelijk weer op haar geklommen.
Nu zijn we 8 maanden verder. Het rijden gaat steeds beter.
Laatst zijn er foto's gemaakt en ik ben erg benieuwd of we nog tips kunnen krijgen, alles is welkom!
De lampen van de bak werden vervangen, waardoor ze niet helemaal ontspannen was.
Punten van mn houding waar ik aan moet werken zijn: handen rechtop, armen aan mn zij, mn tenen meer naar binnen en niet voorover vallen

1. Stap
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Draf
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Galop, plat door de bocht. Pas in galop zie je het echt goed, maar ze valt erg naar binnen...
Afbeelding

6. Weer draf
Afbeelding

7. Terug naar stap
Afbeelding

8. Lekker ontspannen uitstappen
Afbeelding

Het gaat steed beter. Ook de ontspanning en het aan de teugel rijden. Dat is helaas niet goed te zien aan deze foto's.

equitation

Re: Emmy 8 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:04

Leuk paard en je kijkt goed recht vooruit. Alleen zou je handen wat hoger mogen houden.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:58

Wat een geweldig mooi paard! Ik vind het er eigenlijk heel netjes uitzien voor de korte tijd dat jullie weer aan het werk zijn (en het feit dat er enge dingen waren Knipoog ) Je houding is netjes voor zo'n kolos! Je handen mogen inderdaad wel wat hoger, maar dat zal ook wel makkelijker worden naarmate de nageeflijkheid wat meer komt. Als ze erg naar binnenvalt, helpt het misschien om wat meer buitenstelling te pakken? Is het op beiden handen dat ze naar binnen komt of op de ene hand naar binnen en de andere hand naar buiten (als je begrijpt wat ik bedoel).
Heel veel succes, en ik hoop binnenkort weer een topic van jullie te vinden!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:24

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 16:30

Ja, mijn handen mag ik inderdaad een stukje hoger houden. Ben ik ook hard op aan het oefenen.

@Saarie: Op beide handen valt ze naar binnen. Al loopt ze op de linkerhand daarbij ook nog een beetje weg over haar buitenschouder. Dit gaat wel al steeds beter. Ik ga proberen om wat buiten stelling te vragen.

@Noble01: Het lijkt op die foot inderdaad alsof ik naar binnehang. Maar omdat zij echt zo schuin ga, probeer ik zeker niet naar binnen te hangen, want dan zou ik zo maar van haar af kunnen glijden Clown

In ieder geval bedankt! Heb ik weer wat punten waar ik aan ga werken.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:47

Het ziet er al lekker ontspannen uit!
Tips voor een naar binnen vallend paard:
-Heel veel wisselen met binnen en buiten stelling. Dit dan op de volte maar vooral ook op de binnenhoefslag. hiermee leert ze haar balans te houden. om de paar passen omstellen, op en begin zal ze het niet al te best begrijpen maar dat komt vanzelf Clown
-Tegen het over de buitenschouder wegvallen zou je veel voltes kunnen sluiten en openen. Dus veel op je been de volte naar buiten openen (wel stelling houden). Maar ik kan me voorstellen dat 20x40 meter vrij snel afgelegt is met die lange benen Knipoog
En verder denk ik dat je met veel overgangen rijden haar ook wat meer op de achterhand kan krijgen. dus overgangen stap-draf, draf-middendraf, pasje terugrijden en dan weer weg etc etc.
klinkt allemaal veel om in 1x mee te beginnen maar dat moet je ook niet doen. het beste is een beetje uit te proberen waarop ze reageerd en daar op verder te bouwen. als ze eenmaal een beetje doorheeft hoe het werkt kun je het haar best wat moeilijker maken.
ohja: en je moet zelf in de galop goed terug blijven zitten Knipoog en niet zo moeilijk kijken! Clown
ps: op foto 4 heeft ze haar achterhand er goed bij! OK dan!
ik kom snel een keer kijken en rijden! Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:25

Ik vind het er goed uit zien, het is niet eenvoudig om zo'n groot paard netjes te laten lopen. Ze mag idd meet op de achterhand en meer bij elkaar, dat is wellicht wat moeilijker door haar bouw, maar het moet (met wat begeleiding) zeker lukken, mait noemt al wat goede tips.
Je handen vallen mij verder op: die hou je erg laag en mag je dus meer dragen, nu steunen ze op veel foto's op de hals van je paard.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:27

@ mait: Dankje! Als je toch langskomt, kan je gelijk lesgeven Tong uitsteken
Overgangen rijd ik al heel veel met haar, vooral om haar goed, nouja, normaal op mijn been te laten reageren en dat ik haar makkelijker terug kan nemen.
Het probleem dat ik heb met voltes sluiten en openen (en sowieso vaak als ik haar voor mijn been opzij wil laten gaan) is dat ze gelijk harder begint te lopen. Zo veel dingen in 1 keer... Ach... het komt na veel oefenen vast wel goed!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:30

Over mijn handen: ik weet het, werk ook aan. Pas toen ik het op de foto's zag dacht ik van: he? maar ik droeg ze toch?!
Achterhand komt er ook steeds meer onder.
Wat ik net al zei, zoveel dingen in 1 keer. Af en toe ben ik even kwijt waar ik de prioriteit moet leggen Knipoog

Nadjaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:48

let ook een beetje op je handen dat je ze rescht houd.. soms lijkt t of je piano speeld Clown
mooi paard hoor!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:04

wat een lekker dier zeg!
dressuur kan ik eht niet noemen eerlijk gezegt.
lekker recreatie beestje joh;)
let op dat je zelf niet naar voren duikelt in de galop,ook mag de achterhand er meer onder en het nageven maar als ji jrecreatief rijdt zal ik lekker zo doorgaan Knipoog
mijn jongee beest is nu ook 8 maanden zadelmak en die kan een L proef op zijn sloffen,maar dat is een dressuurgefokt paard,dus als jij binnekort een mooi lopend paardje hebt dan heb iuk respect;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 12:34

Voor een shire is ze ook redelijk dressuur gefokt hoor! Mn andere wil je echt niet in de bak hebben, die loopt dan regelrecht naar de uitgang. Knipoog
Ik hoop wel wedstrijden te kunnen rijden volgend jaar (als ze dr veulen heeft gehad).
Naar voren vallen zal ik goed aan denken. Vanmiddag stap ik weer op dr, dus dan zal ik lekker met mijn houding aan het werk gaan en haar proberen niet naar binnen te laten vallen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 19:35

Nog meer tips iemand?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:56

Ben jij nou zo groot of zij zo klein voor een shire, je past er namelijk zo mooi op!
Waarom rijd je haar eigenlijk met dit bit en zonder neusriem als ik vragen mag?

Je beenhouding is netjes, handen mogen zoals gezegd iets hoger en probeer zelf netjes rechtop te blijven zitten.
Wat ik zelf ook vaak doe met rijden, is 8jes rijden met binnen en buitenstelling. Dus ik zet de eerste volte in met binnenstelling en rijd vervolgens met diezelfde stelling de tweede volte. Die tweede rijd ik dan dus met contrastelling. Vervolgens zet ik de stelling om de andere kant op en doe dan hetzelfde met de stelling naar de andere kant. Worden ze mooi soepel van en ik heb het idee dat ze dan minder snel onder je vandaan lopen maar je ze wel goed op je been kunt laten reageren. Daarna kun je dan mooi voltes openen en sluiten.
Aan de hand leren wijken voor druk is misschien ook handig, zodat ze leert dat been niet altijd harder betekend Knipoog

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 12:16

Ik ben 1.85 en zij is voor een shire niet heel groot 1.78 Clown
Ik rijd zonder neusriem, simpel weg omdat hij niet past en met dit bit tja... ze is erg slim. Ik reed eerst met een gewone trensje, dan deed ze dr mond helemaal open, dat je geen enkele controle over dr had. met bitschijven er om hielp ook niet, die verplaatste ze van de ene kant naar de andere, daarom dit bit, Als ze nu dat trucje probeert kan het bit niet door haar hele mond schuiven.
Nu ga ik even hard met haar aan de slag, letten op mijn houding en haar proberen niet naar binnen te laten vallen.