springangst, hoe overheen komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

springangst, hoe overheen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:32

vroeger heb ik altijd heel veel gesprongen, bij bij de D pony's L springen geweest. ging overal opzitten en ging over elke hindernis die je maar voor mijn neus zette.

maar nu een jaar of 10 later, ben ik bang geworden van het springen. lage huppeltjes durf ik nog wel (met draf/galopbalk) en bij een dubbel mag de 2e wel iets hoger worden gebouwd.
wel vind ik het springen heel erg leuk en zou ik ook wel eens een oefencross willen rijden. ik wil dus heel graag van die angst af... maar hoe!?

malloesje

Re: springangst, hoe overheen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:18

Probeer iig te zorgen voor goede begeleiding, iemand die jou vertrouwen geeft en niet te snel, te veel wil.

Verder vind ik het erg fijn om te beginnen met lijntjes, hier tussen kun je mooi schakelen en je oog voor de sprong oefenen. Je kunt beginnen met gewoon 2 balkjes op de grond en uitwerken naar hindernissen van verschillende hoogtes. Verder regelmatig springen zodat je voldoende ritme krijgt en houdt, regelmatig oefenparcoursjes rijden.

Succes Knipoog

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:20

Hoi LiSSy,

Wat misschien kan helpen is een paard wat 100% betrouwbaar is met springen - helpt jouw misschien over balk (drempel) heen.

Het zit bij jezelf tussen de oren...
Heb ik ook hoor - spring niet hoger dan 50 cm!, maar ik vindt t best zo...

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:21

Heel voorzichtig en laag beginnen, en dat vaak doen. Onder goede begeleiding (die jou niet te veel onder druk zet!).

Als je het weer wat vaker gaat doen, en langzaam de hoogte opbouwd, dan is de kans groot dat je het niet meer eng vind.

En zorg voor een paardje dat je kunt vertrouwen...

Waar is je angst eigenlijk vandaan gekomen, weet je dat? Want als je dat kunt achterhalen, is het vaak makkelijker om een oplossing voor je angst te vinden.

Succes, maar vooral heel veel plezier gewenst Lachen

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:23

ik heb precies hetzelde, wil heel graag, maar vind het ook eng..gelukkig is mijn paard 100% betrouwbaar met springen, hij zal niet wijgeren, dat geeft een hoop vertrouwen. Ik ben laag begonnen, 20 cm ofzo en dan heel langzaam opbouwen naar 60 cm. Hoger durf ik ook (nog) niet.. ik zou gewoon laag beginnen, en het een beetje bijhouden, ik heb nu alweer 2 maanden niet gesprongen, dan ligt de drempel weer wat hoger.

Wat ik ook deed was in het bos over takken, boomstammetjes en dergelijke springen, dat vond ik dan weer veel minder eng, omdat ik het gewoon tegen kwam en impulsief bedacht van das een leuk sprongetje, ook geen tijd dus om me van te voren druk te gaan maken..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:23

Het is een kwestie van heel veel doen onder goede begeleiding. Het moet "eigen" gaan worden zeg maar. Vooral niet te hoog springen in het begin. Eerst lekker met wat cavaletti's beginnen en dit stapje voor stapje gaan opbouwen.

Heb je misschien een keer een nare ervaring gehad tijdens het springen of is het plotseling gekomen? Ben je alleen bang tijdens het springen of ook wel eens tijdens het gewoon rijden?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:26

Ik heb dit ook, maar niet echt bij het springen. Vroeger ging ik op welk paard dan ook, ook al was deze knettergek, het maakte me niks uit. Nu ben ik wat ouder en merk dat ik toch wat voorzichtiger ben geworden en niet zo maar op elk paard stap.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:05

er is nooit iets naar gebeurd, geen idee dus waar die angst vandaan komt.
ben altijd bang dat een paard stopt of een noodsprong maakt op hogere hindernissen.

tijdens de dressuur ben ik nooit bang, ook niet als ze aan het miepen slaat Haha!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:16

Ik heb het ook, hoor Bloos

Tot vorig jaar sprong ik met gemak over een meter heen. Mijn paard kreeg echter een blessure wat nogal lang duurde voor het weer genezen was, ik ben verhuisd van stal en sindsdien loop ik ook zo te tutten en durf ik niet goed meer.

En waarom....... Mijn paard vindt springen geweldig, die doet het wel Haha! Het zit gewoon bij mij tussen de oren.
Komt nog bij dat ik al heel erg lang geen 18 meer ben (bijna het driedubbele Haha! ), ik merk dat dat ook wel een rol speelt!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:22

Heb je de angst alleen bij de wat hogere hindernissen?
Of heb je het ook een beetje bij de lagere hindernissen?

Als je het bij de lagere hebt, gewoon op 1 hoogte houden
en die hindernissen nemen. Pas als jij denkt dat je dat onder controle
hebt, dan ga je een stapje hoger. Dit doe je op jouw eigen tempo. Dat
kan met 5 cm verhoging zijn, of zelfs al met 10 cm verhoging. Dit blijf je ook
gewoon herhalen totdat jij er een goed gevoel bij hebt. Lachen

Een 100% vertrouwend paard is ook wel fijn om mee te beginnen. Een paard
die samen met jou mee kijkt. Eentje die jou van jou angst af kan helpen.

En ook heel belangrijk: Geloof in jezelf. Ga NIET voor de hindernis naar beneden kijken,
denken dat je paard gaat stoppen, wat de gevolgen kunnen zijn als je valt. Niet aan dat
soort dingen denken.

Wat ik altijd denk als ik weer een beetje onzeker wordt (niet om de hoogte, maar om mij zelf)
dan denk ik gewoon.. Tsja, het enige; ik kan vallen.. So what. Haha!
Was even wat strenger tegen mijzelf en mijn eigen vertrouwen in mijzelf kwam weer terug. Lachen

Succes!!

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:44

die angsten heb ik ook gehad. en ik spring nu met me paardje 1.20:D je moet zorgen dat je een goed betrouwbaar paardje heb die niet in een x weigert. en de gene diejou les geeft moet rustig alles opbouwen en jou vertrouwen kunnen winnen. sucses

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:54

melanie: ik ben angsitg vanaf een cm of 50. steiltjes vind ik enger dan kruisjes. zonder draf of galopbalk vind ik het ook enger.
naar beneden kijken doe ik nooit, ik kijk altijd over de hindernis heen en evt naar de volgende hindernis.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:55

zet hier even een stipje ben namijk ook als de dood voor het springen maar vindt het heel erg leuk.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:20

Lissy, hoe vaak in de week spring je? Ik ben ook (doods)bang om te springen maar mijn paard vind het supergaaf en ik wil het ook leuk vinden dus dan gaan we om de twee weken maar naar de springles. Ik merk dat dat voor mij te weinig is en dat ik eigenlijk elke week 1 of 2 x moet springen om de drempel niet te hoog te laten worden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:29

momenteel niet Haha! wil het dus wel weer gaan oppakken.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:41

Ik was (en ben nog steeds een beetje) doodsbang met springen door nare ervaringen, maar door goede begeleiding gaat het nu al veel beter! Het is iig zeer belangrijk dat je gewoon heel laag begint en dat je niet hoger gaat als je er niet klaar voor bent. Na 5 lessen op 40 centimeter springen durf je echt wel hoger;) Onthoudt: paardrijden doe je voor je plezier dus als je springen niet leuk vind omdat je te bang bent dan kun je beter stoppen met springen en op iets anders concentreren!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:04

dit probleem komt op een moment bij heel veel mensen, eerst sprong je met ieder paard alle hoogtes en ineens durf je niet of bijna niet meer.
sommige hebben dit of na een val, of lang niet meer gereden of iets anders mee gemaakt, leeftijd speelt een grote rol en bij veel speelt t vaak dat ze voorheen geen afstanden zagen of er eigenlijk nooit mee bezig waren en zich daar ineens in gingen verdiepen en daardoor gingen twijfelen omdat ze ineens besefte niet elke afstand te zien.
zelf heb ik t ook een tijd gehad, sprong zo alles bovenin rond en ineens werd een L parcours al een probleem.
maar veel doorzetten, iemand aan de kant die mijn probleem begreep (ook heeft gehad ooit ) en proberen zoveel mogelijk te springen, al is t heel laag.
wat bij mij erg werkte toen was gewoon alle hindernissen niet te hoog zetten, lekker galoppern en dan iedere hindernis nemen die je tegen kwam, geen parcours bedenken gewoon rondrijden en welke je tegen kwam nemen, beetje spelen ermee.
en nu is alles weer goed, moet eerlijk zegge soms twijfel ik een keertje maar ja wie heeft dat niet.

als je echt wil moet je ff doorbijten
succes

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:41

Ik zou een instructrice nemen, die jij vertrouwd. En je zo boven je vertrouwen kan helpen door middel van;
lage sprongetjes, en als jij je er goed bij voelt, steeds meer opbouwen. En ook gewoon aan je instructrice het uitleggen hoe of wat. En zij helpt jou daar vast heel goed bij! Als zij er vertrouwen in hebt, zit het wel goed.
Als je gaat springen niet voor de hindernis alvast naar voren zitten, want dan zijn ze sneller geneigd te stoppen, en ook als je springt niet naar beneden kijken maar goed naar voren, zodat je weet waar je naartoe gaat na de sprong.

charlotte123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:43

Om van je angst af te komen zou ik hierboven kijken, maar ik snap sowieso niet waarom je bang bent om te springen?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:57

charlotte123 schreef:
Om van je angst af te komen zou ik hierboven kijken, maar ik snap sowieso niet waarom je bang bent om te springen?

Verward En waarom snap je dat niet?!

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:30

ik had daar ook last van, ik was een keer van mijn pony afgevallen en durfde niet meer,
vraag of iemand je erbij wil helpen ,
laag beginnen en zorgen dat je je pony/paard helemaal vertrouwd.
begin gewoon met een kruisje van 20 cm, rij er rustig op aan, en ga dan steeds ietsje hoger. je durft niet in 1 keer weer over een meter heen te springen. ik heb er nu ongeveer ook 4 jaar over gedaan. gewoon elke keer een stapje verder gaan! dan komt het helemaal goed! Knipoog

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:31

&&,,
mij is altijd verteld,
bij je zelf denken

IK WIL HET,IK KAN HET,EN IK DOE HET:D

charlotte123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:35

Melanie_B schreef:
charlotte123 schreef:

Verward En waarom snap je dat niet?!

Een heleboel anderen en ik, zijn er allemaal wel een keer afgevallen tijdens het springen. Niemand die bang is, het hoort er gewoon bij.

charlotte123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:36

Waarom ben je dan zo bang geworden?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:43

charlotte123 schreef:
Een heleboel anderen en ik, zijn er allemaal wel een keer afgevallen tijdens het springen. Niemand die bang is, het hoort er gewoon bij.

Oh.. En nu moet je even laten weten hoe 'goed' je wel niet bent?!
Laat me niet lachen.. De ene wordt nou eenmaal sneller banger dan de ander. Knipoog
Dus waarom kan jij het niet begrijpen dat TS het eng vindt!? Kan ik niet zo goed tegen, tegen zulke ondoordachte uitspraken.