Arabisch volbloed Daraxo proefje oefenen L1 (met filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherylDaraxo

Arabisch volbloed Daraxo proefje oefenen L1 (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:39

Vandaag waren er foto's en een filmpje van mij en mijn paard (Daraxo) gemaakt.
We gingen een proefje oefenen voor een wedstrijd aankomend weekend.
We rijden samen in de L1. Daraxo staat nu alweer een tijdje op zijn nieuwe
stal en is een stuk levendiger geworden sinds hij daar staat. Alleen vandaag was
het af en toe net een bommetje. Dat zie je ook wel in het filmpje (aanleuning en niet
ontspannen). Verder hebben we moeite met wijken, de galop en goed op de hulpen reageren.
Ook is mijn houding soms best slecht (vooral mijn benen) Ben benieuwd wat je ervan vindt.
Eerst een aantal foto's:

Afbeelding

Afbeelding

En het filmpje

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... D&q=daraxo
Laatst bijgewerkt door CherylDaraxo op 25-11-08 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveOdie

Re: Arabisch volbloed Daraxo proefje oefenen L1 (met filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:57

Zo die is wel bijgekomen qua gewicht!
Nu even op het rijden. Aan de technische kant zijn er inderdaad nog een aantal dingen die een stukje beter moeten. Zoals het wijken, aanleuning, activiteit en op het zitten van de achterhand. Meer lucht in je hand geven terwijl je doorvraagt, meer achterop gaan zitten en bij tikken en veel overgangen rijden. Voor het wijken, je kan beter ipv het lange stuk wat jij nu probeert, gaan zigzag wijken, zodat je de buitenschouders en het binnenachterbeen onder controle krijgt.
In de overgangen proberen aan je been te zetten door schijnovergangen te rijden en rond houden.

Nu over je proef, het is erg zonde. Opzich is jullie technische deel goed genoeg om 180 punten te rijden, maar ik denk dat omdat je het zo slecht afwerkt er nu geen winstpunt in zit.
Bij het afwenden van je eerst wijken zit je een meter naast de A. Je stelt haar ook niet goed genoeg recht, waardoor je het stukje over de buitenschouder weg lopen aanmoedigd.
Je went af, paar passen recht, paar pasjes wijken (dat hoeven er echt maar 4 te zijn en je krijgt geen hogere punten als je het langer doet en het niet goed gaat), en dat weer recht! Je reed gelijk een enorme wending in, en stelde haar maar een meter rechtdoor. Je moet recht naar de korte zijde rijden en een mooie kleine wending maken.

Ik zie je bijna overal hoeken afsnijden. Neem de eerste middendraf, Je raakte de hoefslag niet eens meer vanuit je wending. EERST door de hoek, dan de wending in. Ook probeer je haar gelijk weg te rijden waardoor je middendraf er niet goed uit kwam en het slordig en zwaaierig wordt. Hoek, wenden, recht, pasje weg, terug, wenden en hoek.

Let ook op de voltes, vooral die bij B en E in galop gaan niet gelijk. Vaak is de eerste helft kleiner of groter.
Het zijn kleine dingetjes, maar op deze manier laat je geen onderdelen zien, maar een slordige rits oefeningen. Dit kost je een hoop punten!

Succes!

M__

Re: Arabisch volbloed Daraxo proefje oefenen L1 (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:17

Wat een leuk paardje!!
je moet enkel goed letten op de reactie op je binnenbeen want in de hoeken buigt hij totaal niet.
Ik zou met het inrijden veel overgangen rijden niet reageren= tik want nu met de middendraf krijgt je hem echt niet vooruit.
Hij moet juist vooruit willen!

een beetje oefenen op actie=reactie en dan stromen de winstpunten binnen!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:27

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen zijn verwijderd.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:45

Bedankt. Ik zal er aan werken. Valt het jullie op dat ik met wijken scheef zit of niet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:03

Mij viel inderdaad ook op dat je niet goed door de hoeken rijdt. Door goed de hoeken in te rijden werk je aan een betere stelling, buiging en verzameling van je paard en heb je meer ruimte om je oefeningen en overgangen goed voor te bereiden. Als je dit tijdens je proef doet ziet het er gewoon veel beter uit en pak je waarschijnlijk al een groot deel van de punten die je nu laat liggen. Succes van het weekend!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:10

Let erop dat je niet afsnijdt in de hoeken, en let een beetje op je hakken, dan komt alles goed!

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:24

Rij Darax eerst flink voorwaarts met losrijden en dan zal hij zijn schouders ook loslaten. Ik heb de indruk dat hij nu onder zijn tempo loopt. De draf is niet in een regelmatig tempo en als je door blijft zitten komt Darax nog meer terug in tempo. Dit is jammer omdat hij nu niet mooi ruim draaft. Ik weet dat hij niet echt makkelijk zit in draf maar juist als hij goed losgewerkt is zit je lekkerder. Verder raad ik je aan om duidelijk te kijken waar je heen wilt, ook bij het wijken. Na een pas of 4 wijken zet hem dan weer recht (hij zal in het begin door willen wijken naar de hoefslag) en rij recht door naar de korte zijde. Als je afwend begin je wending 3 meter voor de letter en dan kom je mooi op de A-C lijn uit. Je hoeft geloof ik maar 5 meter te wijken dus zet hem niet door tot de hoefslag.
Zag nu trouwens wel eindelijk aanleuning bij Darax, dit vond hij altijd erg moeilijk dus petje af daarvoor.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:22

Ik vind het op het filmpje nu niet echt een bommetje om te zien Tong uitsteken ... ...

Je paard is heel onrustig met zijn staart en dat is zoo jammer! Dat verstoort het hele beeld. Je paardje reageert ook totaal niet op je been, elke pas moet je blijven drijven en dat is zonde. Ik denk ook dat daardoor je aanleuning helemaal niet goed is. Als je paard niet aan het been is, kan het paard nooit fijn nageeflijk lopen Lachen.

Werk dus heel hard aan het 'aan het been zijn' en van daaruit in plaats van een constant schoppende been een drijvend been te worden ter ondersteuning. Lukt dat, dan pas ben je bezig om hem van achter naar voren te rijden en pas dán kan een paard nageeflijk lopen Lachen.

Succes ermee! Overigens vind ik het wel een plaatje om te zien en jullie een leuk stel Haha!. Lijkt het trouwens maar zo of zit je linkerbeugel een stuk korter? (leek even zo in de eerste wending van het filmpje)

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:24

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:00

hij is wel onrustig met zijn staart,dat geeft aan dat er wat spanning in zou kunnen zitten.
het wijken mag meer geschaart.
ook vind ik dat je paardje erg naar buiten gestelt staat en niet precies de juiste stellingen heeft;)
probeer daar hard aan te werken en dan kan jij denk ik wel de L1 in;)

succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:45

Jammer van de kwaliteit van het filmpje, gelukkig heb je nog foto's geplaatst dan weet ik welke pony er bijhoort Knipoog

Het lijkt alsof hij de neiging heeft om door je binnenbeen heen te vallen, klopt dat?
Verder ben je zelf erg veel aan het drijven met je been, staat hij niet goed aan het been of doe je dat automatisch?
Probeer hem in je training lekker scherp te maken op je hulpen in elk geval, dan zal het geheel een wat flitsender uitstraling krijgen.
Volgens mij mag je hem met het wijken zijn achterhand wat meer mee laten nemen.
Laat je nog even weten hoe je proefje is gegaan? Lachen

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:55

Mijn proefjes gingen wel. Ik had 164 en 173 punten. Maar hij durfde niet langs het juryhokje en schoot soms weg wat hij eigenlijk nooit heeft. Maargoed, het blijft een paard. Hebben jullie misschien tips om beter voorwaards te rijden?

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:25

Rij daraxo altijd in het begin wat strenger naar voor. Hij zal het zeker in het begin niet leuk vinden maar na een tijdje zal je merken dat hij beter reageert. Hij heeft wel wat tijd nodig om los te worden. Het helpt om af en toe wat bij te tikken met een zweepje achter je kuit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:47

hij zwaait met zijn staart, omdat hij last heeft, van dat geschop met sporen in zijn buik Knipoog
Ts: leuk paardje heb je! Haha!
Hou je benen stil, en probeer takt, regelmaat op te zoeken. Het zijn nog erg korte pasjes.

Mr3nt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:44

Commentaar wordt hierboven gegeven Lachen Minder schoppen. en voor de rest komt t goed;)

JouwManege

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:19

Probeer hem nog meer van achter naar voren te rijden, ik zie vaak, ook op wedstrijd dat je hem toch wat tegenwerkt met je handen. Voorderest mijn complimenten, want jullie zijn er voorruit gegaan en Daraxo ziet er goed uit!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:21

JouwManege schreef:
Probeer hem nog meer van achter naar voren te rijden, ik zie vaak, ook op wedstrijd dat je hem toch wat tegenwerkt met je handen. Voorderest mijn complimenten, want jullie zijn er voorruit gegaan en Daraxo ziet er goed uit!

als je wat beter kan uitleggen HOE ze van achter naar voren moet rijden? want drijven doet ze al genoeg

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:08

Tik hem af en toe bij met je zweepje als hij je been negeert. Het is op hem erg lastig om niet te drijven maar drijf alleen als het echt nodig is en bij geen reactie been met een tikje achter je kuit. Sporen hebben geen nut op hem.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:28

Ik vind je wel vooruitgegaan met de vorige keer, maar zie een paard in een getrokken houding zonder goed gebruik van het lijf. Dat wijken en aanleuning etc niet goed gaan betekend gewoon geen goede basis. Eerst goed aan de hulpen, zonder sporen want zoals je ze nu gebruikt zou je ze m.i. niet mogen gebruiken, dit verdient je paardje niet. En buigen voor het been, buigen buigen buigen. Dan komt nagevelijkheid vanzelf en je zijgangen ook. Zolang je alles op je hand probeert te regelen zul je telkens tegen probelemen aanlopen. Daarnaast probeer idd nog verder aan je houding te werken.

Wat betreft drijven, als kinderen dit in mijn les doen valt dit onder schoppen. Schoppen vind ik erg onbeschoft en niet echt respectvol. Dus om nou je paard de hele tijd te schoppen. 2x je been aandrukken moet voldoende zijn voor een reactie en het liefst 1x. zo niet moet je paard scherper voor je been, en als zelf half gevorderde dat kunnen met slome timo. Laat je niet verlijden tot meer.

mimi_hamesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:01

echt een gaaff paardje Knipoog ik heb zelf ook een witte arabier Knipoog

laat hem alleen niet te ver naar buiten kijken nadat je een figuur heb gereden Haha! voor de rest was echt netjes Knipoog