Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

RamOnaa_17 schreef:ik heb zelf ook een draver gehad.. leer het hem eerst aan de longe met stemhulpen.. daarna onder het zadel beginnen.. succes!

breezy302 schreef:achter zitten? weet je wel wat longeren is?

Citaat:ik weet eigenlijk niet goed hoe eraan te beginnen

breezy302 schreef:oh ik denk als je hem longeerd ga je achterop zitten ofzo.. ik snapte het echt niet haha.
dat had inderdaat heel raar geweest. Wie houdt dan de longe vast.

daandriaan schreef:Gewoon beginnen aan de longe, als ie dat niet wilt moet je zelf de galop sprong maken, helpt vaak ook
En vooral GOED belonen!
Welke draver heb je?
werkt altijd.
Het is een vos met blonde manen en ik ben gevallen voor zijn karakter. Ik heb nog nooit zo een lief paardje gekend. Hij staat nu wat dik want hij heeft 2 jaar stilgestaan. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik hem binnen een paar maand lekker mooi heb staan 
Juangi schreef:Ik volg even mee, zelfde 'probleem' hier

twinducklin schreef:Heb zelf een draver en mijn ervaring is dat ze heel snel leert omdat ze graag wilt leren maar wanneer ze je niet begrijpt raakt ze helemaal gefrustreerd en gaat dan " zelf bedenken " wat je bedoeld en ik krijg dan een helehoop gedoe er tussendoor haha. Weet niet of je dit probleem herkent? Bij mijn merrie helpt het dan om even een paar rondjes aan de lange teugel te stappen en dan opnieuw te proberen, het lijkt dan alsof ze bedenktijd nodig had. Verder niet te lang erop doorgaan maar liever 4x 5 minuten proberen in een uur als 20 minuten achter elkaar.

twinducklin schreef:Kent hij wel al longeren ofniet?
Heb zelf een draver en mijn ervaring is dat ze heel snel leert omdat ze graag wilt leren maar wanneer ze je niet begrijpt raakt ze helemaal gefrustreerd en gaat dan " zelf bedenken " wat je bedoeld en ik krijg dan een helehoop gedoe er tussendoor haha. Weet niet of je dit probleem herkent? Bij mijn merrie helpt het dan om even een paar rondjes aan de lange teugel te stappen en dan opnieuw te proberen, het lijkt dan alsof ze bedenktijd nodig had. Verder niet te lang erop doorgaan maar liever 4x 5 minuten proberen in een uur als 20 minuten achter elkaar.
super bedankt Twinducklin.
Dabo schreef:Veel plezier met je nieuwe paardje! Het is natuurlijk geen EX-draver, een draver blijft een draver, het is een RAS he
Mijn draver kon ook niet fatsoenlijk galopperen, maar met geduld, heel veel geduld komt het vast wel goed hoor!
Kan hij wel galopperen onder het zadel? of nog helemaal niet?
Gewoon eerst lekker tijdje blijven stappen en draven in de bak.
Mijne gaf het zelf aan dat ze er 'klaar' voor was, ze maakte steeds een huppeltje, net alsof ze wilde aanspringen. Toen pas (ik had haar al een paar maanden) zijn we serieus aan de galop begonnen onder het zadel. Ook in de longeerbak, instructrice in het midden, en maar gaan met die banaan!
Nu zijn we 3 jaar verder en we kunnen een super relax galopje, en ik start al L met haar
Maar op zich valt dat best wel mee, alleen moet je met de energie om kunnen gaan.
Dabo schreef:twinducklin schreef:Heb zelf een draver en mijn ervaring is dat ze heel snel leert omdat ze graag wilt leren maar wanneer ze je niet begrijpt raakt ze helemaal gefrustreerd en gaat dan " zelf bedenken " wat je bedoeld en ik krijg dan een helehoop gedoe er tussendoor haha. Weet niet of je dit probleem herkent? Bij mijn merrie helpt het dan om even een paar rondjes aan de lange teugel te stappen en dan opnieuw te proberen, het lijkt dan alsof ze bedenktijd nodig had. Verder niet te lang erop doorgaan maar liever 4x 5 minuten proberen in een uur als 20 minuten achter elkaar.
Ohh dit is ZO herkenbaar!! Dat doet mijn merrie dus ook!! haha 'hele hoop gedoe er tussendoor'... goed omschreven!!
Even gas terug, bezinning zoeken en weer opnieuw proberen.
Geweldige dieren he?![]()
![]()

menigeen ziet hem aan voor een kwpn'er

twinducklin schreef:Er wordt inderdaad vaak gepraat over een draver alsof die niet veel waard zijn. Mijn mening is echter dat je geen betrouwbaarder paard kunt hebben, tenminste dat is mijn ervaring. Het heeft bij mijn merrie even geduurd voordat ze me vertrouwde maar wanneer je dat vertrouwen hebt doen ze echt werkelijk alles voor je. Niet altijd positief trouwens, ik moet mijn merrie echt tegenover haarzelf in bescherming nemen want ze wil alles doen wat ik van haar vraag voor 200 % alleen moet het wel eerlijk voor ze zijn.
Vaak als ik zeg dat ik een draver heb zeggen mensen ook wel dat dat hele gekke paarden zijnMaar op zich valt dat best wel mee, alleen moet je met de energie om kunnen gaan.
Zo is mijn merrie ook heel gevoelig, wanneer ik bijvoorbeeld op haar scheld onder het rijden trekt ze de staart helemaal tegen zich aan, daartegen als ze een klopje krijgt gaat ze de staart steeds hoger dragen, als jij tevreden bent is zij dat ook. dát vind ik zo fijn werken met haar, je werkt met z'n tweeen als team.
Nog een tip trouwens, weet niet of dat voor elke draver geld maar toen ik de eerste keer een galopje wilde doen buiten aan de lange teugel stond ik boem pats stil.. Mij werd toen verteld dat op de baan altijd teugelcontact wordt gehouden, ze vond dus heel erg vreemd dat ze die niet meer had. Wel heel handig is dat als ze " gek " doet en ik geef haar lange teugel is ze een heel stuk rustiger. Misschien een tip om dat eerst een rustig uit te proberen of in iedergeval erbij nadenkt want ineens een noodstop als je dat niet verwacht is best raar
sopper schreef:Ik heb ook een tijdje een draver gereden. Als ze al kan gallopperen moet je proberen om 'zwaar' te gaan zitten in galop, het liefst op een volte en dan proberen een beetje terug te rijden, dan weer oude tempo, dan weer terugrijden. Dus tempowisselingen hielpen bij mij heel erg. Doordat je op een volte rijdt dwing je ze zeg maar dat ze niet keihard weg kunnen sprinten enzo. Toen die van mij net kon galloperen nam ze af en toe wel eens een drafsprint, dan had ik echt géén rem meer en moest ik haar gewoon in een hoek sturen om weer te stoppen.
paard. Wanneer ik zwaar ga zitten heeft de mijne de neiging om achter te draven en voor te galoperen. Het is een kwestie van km's maken, daar worden ze sterker van. Ik kreeg de tip om vooral veel overgangen te rijden naar galop en niet te lang door te galoperen, van de overgang maak je ze ook sterker.
Rustig aan beginnen aan de longe, daarna kleine stukjes. Ik begin vaak met aanspringen in de bocht, paar passen en weer terugnemen. Later soms met een balkje erbij om ze in galop te houden. Die van mij is nu twee jaar onder het zadel en kan prima vanuit stap aanspringen naar galop.
Eerst lekker bezig gaan met de conditie weer opbouwen. Ik heb zelf een draver en het heeft me 2 jaar gekost om haar lekker te laten galopperen. Het kost veel tijd maar het is zeker wel te doen.