Rijden op trekpaardje Kim!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijden op trekpaardje Kim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:54

Zo, toch de stap genomen om foto's van mij en mijn [ras] Kim bij horses@work te zetten.
Omdat we geen wedstrijden rijden, hebben we geen vast niveau.
Op dit moment zijn we bezig met rijden in de bak, omdat Kim dat erg moeilijk vindt.
Met Kim wordt gesprongen, buitengereden en sinds kort aan de lange lijnen beleerd.
Dressuur probeer ik met haar op te pakken, dit gaat erg stroef.

Problemen waar ik met Kim tegen aan loop zijn:
- Staken bij de uitgang van de bak. (niet door willen lopen).
- Teugels uit mijn handen proberen te trekken.
- In galop haar hoofd naar beneden doen.

Buiten is ze wel heel erg braaf, 100 % verkeersmak, lekker vlot en echt een enorme schat.
Na een buitenrit ben ik heel trots op haar, maar na een dag dressuur met deze trucjes van Kim, kan ik ontzettend balen.
Dat vind ik erg jammer.

Eigen commentaar:
- Tenen naar binnen (ben ik hard aan het oefenen).
- Handen rechtop houden.
Ik kan nog veel meer noemen, want ik ben best onzeker over mezelf.

Hier de foto's!

Afbeelding
Let niet op mijn gezicht. Bloos

Afbeelding
Dit vind ik wel een mooie foto.
Op het gras rijden gaat ook een stuk makkelijker dan in de bak.

Afbeelding
Mijn smurf.

Afbeelding
Benen aansluiten kan niet, daarvoor is haar buik te rond.

Afbeelding
Waardoor je dus het probleem krijgt, dat je gaat glijden.

Afbeelding
Normaal zit ik wel rechtop.

Afbeelding
Weer die tenen naar buiten...

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar is natuurlijk welkom.
Hou het wel netjes graag.

Liefs, [naam] en Kimmie.

Paspoortje:
Naam: Kim
Hoogte: 1.72
Ras: Nederlands [ras]
Leeftijd: 4 en een half
Kleur: Valk
Aftekeningen: Kolletje en 2 witte voetjes.

CM_

Re: Rijden op trekpaardje Kim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:56

Wat een stoer beest Haha!

Ik vind het leuk om jullie zo samen bezig te zien.
De combinatie is erg passend,jij bent zelf erg groot , dat past wel bij deze stoere bels.

Rijtechnisch commentaar kan ik weinig geven, de meeste foto's zijn stilstand of stap.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:56

wat een gave knol heb je Haha! echt een lekker ding

veel plezier met je paardje echt tips kan ik je niet geven de meeste foto's zijn stilstaan foto's

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:01

ik kijk even kritisch naar de 1 na laatste foto. Hoewel de foto precies recht van voor is genomen zie ik er op de een of andere manier iets 'asymtrisch' aan... je zit wel heel netjes rechtop, maar je rechter been licht netter langs het lijf van Kim dan je linker. Je linker teen en knie wijzen meer naar buiten. Ligt je zadel wel recht? Verders leuke foto's. Prachtig paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:03

Dit is toch bij Nieboer? En je had toch eerst een haflinger Marieke dacht ik?
Wel een gaaf paard. Mooie combinatie.
Probeer om je benen niet teveel af te steken. En past het zadel wel helemaal goed?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:04

Wat een superleuk paard heb je!!

Je problemen komen me wel bekend voor, ik had en heb ze ook wel gehad met mijn tinker.
Probeer haar goed voorwaarts te rijden. In galop is het vaak moeilijk verzamelen voor paarden met deze bouw, en dan gaan ze nogal eens hangen. Blijven drijven zodat ze niet gaat hangen, en steeds ophoudingkjes geven.

Probeer haar in stap al lekker te laten doorstappen, goed van voren naar achter rijden. Buitenteugel er goed aanhouden en met de binnenteugel ophoudingen geven. Als ze netjes rond gaat lopen belonen. Zorg dat je haar bij de uitgang extra voorwaarts houdt.
In draf hetzelfde, goed je benen erbij houden en ophoudingkjes geven met je binnenteugel. En ontspannen zodra zij ontspant. Op die manier hou je haar bezig en leert ze wat je van haar verlangt. Dan zal als het goed is ze niet meer de teugels uit je hand trekken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:20

Babje_84 schreef:
ik kijk even kritisch naar de 1 na laatste foto. Hoewel de foto precies recht van voor is genomen zie ik er op de een of andere manier iets 'asymtrisch' aan... je zit wel heel netjes rechtop, maar je rechter been licht netter langs het lijf van Kim dan je linker. Je linker teen en knie wijzen meer naar buiten. Ligt je zadel wel recht? Verders leuke foto's. Prachtig paard!

Ik heb ook even gekeken en je hebt gelijk.
Op dit moment heb ik er een vz-zadel 18 inch op liggen.
Ben heel hard aan het sparen voor een echt trekpaardenzadel.

__Jesper schreef:
Dit is toch bij [naam]? En je had toch eerst een haflinger [naam] dacht ik?
Wel een gaaf paard. Mooie combinatie.
Probeer om je benen niet teveel af te steken. En past het zadel wel helemaal goed?

Ja dit is bij [naam].
En ja, ik had een Hafje dat op 20 december 2004 is aangereden door een auto en overleed.

Marloes_R schreef:
Probeer haar in stap al lekker te laten doorstappen, goed van voren naar achter rijden. Buitenteugel er goed aanhouden en met de binnenteugel ophoudingen geven. Als ze netjes rond gaat lopen belonen. Zorg dat je haar bij de uitgang extra voorwaarts houdt.
In draf hetzelfde, goed je benen erbij houden en ophoudingkjes geven met je binnenteugel. En ontspannen zodra zij ontspant. Op die manier hou je haar bezig en leert ze wat je van haar verlangt. Dan zal als het goed is ze niet meer de teugels uit je hand trekken Lachen

Bij de uitgang voorwaarts houden is een groot probleem.
Ik heb haar al erg hard aangedreven en harde tikken met de zweep gegeven, waar ik me later schuldig om voelde.
Maar ze blijft stilstaan, wat je ook doet.
Ze heeft het zelf een keer gepresteerd om te staan slapen.

Naast de bak, op het gras, is wel weer erg voorwaarts.
Eén tikje en ze zit al in uitgestrekte draf.
Waar ik ook last van heb met haar, is hetzelfde tempo houden in draf.
Ze gaat steeds harder of zachter.

FelxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:01

Een heel leuk/mooi/stoer paardje! Dat moet ik wel zeggen. Ook dat ik jullie een goed passend stel vind. Maar nu natuurlijk MIJN commentaar; Denk aan je tenen, zoals je zelf al zei; niet te ver naar buiten drukken. Heb ik zelf ook last van gehad hoor, is een kwestie van oefenen. Eerst kon ik mijn enkel niet eens zo ver draaien. Verder heb ik niet veel opvallends gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:43

Dankje,
Het rare is dat ik er zonder zadel veel vaker aan denk om mijn tenen naar binnen te draaien.

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:19

Oh, wat een heerlijk beest! Ik zie niet echt iets opvallends (buiten wat je zelf heb gezegd). Jullie zijn een leuk stel!
Ook leuke avatar heb je Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:29

Dankje Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:33

KoudbloedKim schreef:
Dankje,
Het rare is dat ik er zonder zadel veel vaker aan denk om mijn tenen naar binnen te draaien.

Lief.......... jij zal met zadel nooit je tenen naar binnen kunnen krijgen, jij zal altijd tenen naar buiten hebben Lachen Kan je niks aan doen, dat is anatomisch zo bepaald Lachen

Jij hebt iets dikkere bovenbenen, waardoor je knieen als je beugels hebt automatisch iets naar buiten gaan en daardoor je tenen ook Lachen want je bovenbeen drukt als het ware je knie eruit Lachen

Dus, daar hoef je je nooit meer druk om te maken, moet je slechts mee leren leven.

Ik vind jullie een geweldig stel!! super!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:46

Hoi

Grappig, mijn trekpaard is even oud als jou trekpaard. En als ik je zo hoor, dan hebben ze ook wel heeeel veel gemeenschappelijke trekjes. Die van mij kan namelijk ook heel goed laten merken wat ze wil en wat ze niet wil. In de bak rijden is niet populair maar bij bosritjes is ze de braafste van de braafste. Mijn enige advies is: wees heeeeel lief op de dingen die ze netjes doet en wees heel hardnekkig voor de dingen die ze NIET netjes doet. M.a.w. volhouden en doorzetten, zodra ze dan doet wat je wilt, overdreeeeven belonen en desnoods zelfs een brokje geven. Of nog beter: wat ik zelf ook zou doen is haar dwingen om door te lopen en dan overdreven belonen en DAN bij wijze van beloning op een andere plaats toestaan - bv een 10tal meter verderop - om 5 minuten te gaan slapen. Totdat ze duidelijk krijgt dat JIJ degene bent die bepaalt WAAR er geslapen wordt. DAt maakt veel meer indruk dan slaag namelijk. Probeer slimmer te zijn dan zij.

Wat het rijden betreft: je trekpaard vind ik een mooie bouw hebben. Ze zal dan ook vast netjes aan de teugel kunnen lopen. Maar blijf ook bij een trekpaard bedenken dat je begint bij de achterkant. Ze moet eerst voorwaarts zijn en aan het been en dan pas kun je verwachten dat ze echt in balans kan lopen. Ze staat op in elk geval 1 foto achter de teugel. Dat is juist niet de bedoeling. Richt je dus meer op het activeren van de achterhand dan op het bedwingen van de voorhand, want zolang je paard niet aan het been is, heeft dat geen zin.

Wat die tenen betreft, ja, het lijkt me wat lastig om je benen echt in een goede ligging te krijgen als je van die wangetjes aan je benen hebt. Ik ben best lichter dan jij, maar heb ook van die "buikkies" aan m'n binnenbenen. Dat is gewoon verrekte lastig, je kunt gewoon dan je benen niet in de goeie houding draaien want er zit dan telkens wat in de weg. Misschien gewoon wat minder op fixeren, het lijkt me eigenlijk belangrijker dat je je paard goed voorwaarts houdt (ook dat ze gehoorzame wordt) en dat ze daardoor beter in balans komt.

Maar ik weet: er zit soms een KOP op die beesten en qua rijden zijn ze vaak zeker niet de makkelijkste, omdat ze zich helemaal voor dingen (straf, een tik) kunnen afsluiten en a.h.w. denken: jajaaaa, je gaat je gang maar hoor, ik hoor je lekker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:39

KiWiKo schreef:
[naam] schreef:
Dankje,

Lief.......... jij zal met zadel nooit je tenen naar binnen kunnen krijgen, jij zal altijd tenen naar buiten hebben Lachen Kan je niks aan doen, dat is anatomisch zo bepaald Lachen

Jij hebt iets dikkere bovenbenen, waardoor je knieen als je beugels hebt automatisch iets naar buiten gaan en daardoor je tenen ook Lachen want je bovenbeen drukt als het ware je knie eruit Lachen

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb namelijk ook fotos waar mijn tenen wel naar binnen zijn gedraaid, die zijn alleen niet zo duidelijk.
Afbeelding

HannahFrouk schreef:
M.a.w. volhouden en doorzetten, zodra ze dan doet wat je wilt, overdreeeeven belonen en desnoods zelfs een brokje geven.

Probeer slimmer te zijn dan zij.

Ze staat op in elk geval 1 foto achter de teugel. Dat is juist niet de bedoeling.

Maar ik weet: er zit soms een KOP op die beesten en qua rijden zijn ze vaak zeker niet de makkelijkste, omdat ze zich helemaal voor dingen (straf, een tik) kunnen afsluiten en a.h.w. denken: jajaaaa, je gaat je gang maar hoor, ik hoor je lekker niet.
[/quote]

Ik ben het helemaal met je eens qua belonen.
Ik praat altijd tegen haar en als ze iets goeds doet, beloon ik haar ook overdreven.
Soms zie je andere mensen kijken, maar dat maakt mij niks uit.

Slimmer zijn dan Kim is een goeie, daar heb ik wat aan. Voor haar uit denken.

Als je de stilstand foto bedoeld; daar staat ze niet aan de teugel.
Kijk maar naar de waslijntjes.

Ze kunnen zich inderdaad helemaal afsluiten.

Bedankt voor de tips!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:42

tuurlijk kan je het wel op momenten Haha! Haha! maar echt, het is anatomisch onmogelijk om langere tijd zo te rijden omdat je dan feitelijk je knie moet verdraaien Lachen en dat gaat gewoonweg pijn doen Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:04

Kim, onder het zadel gebruik ik zulke truukjes ook. B.v. tempos' draven kan mijn Neel heel goed, maar NIET als ze er geen zin in heeft. Mijn vaste beloning is ook dan: als je het braaf doet, mag je even lekker luieren in een hoekie. En opeens draaft ze zich het vuur uit de sloffen en heeft er nog lol in ook!

Zonder zadel rijden zoals je laat zien op je foto's vind ik wel erg goed voor je zin. Voor de rest vind ik je foto's wat moeilijk te beoordelen qua "dressuur", daarom houd ik het ook meer op wat tips die passen bij het karakter van je paard. Wat die benen betreft, denk dat je het zelf wel het beste zult voelen of het al of niet kan lukken.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:51

Wat een schitterend dier Vingers aflikken Ik vind jullie een erg leuke combinatie.
De problemen met in de bak rijden gaan wel over wanneer je intensief door blijft rijden.
Je paardje is nog erg jong en dan is het niet zo raar dat ze nog wat uitprobeert..
Komt allemaal heus wel goed, en zolang je met buitenrijden heerlijk geniet samen met je paard is dat het belangrijkste toch Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:54

Ja, dat laatste is zeker het allerbelangrijkste.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:08

ik heb echt níks met trekpaarden maar deze vind ik toch wel heeeel knap! en die eerste foto haha die vind ik geweldig! En je moet je niks van haar aantrekken hoor! Ik vind jullie een hartstikke goede combi! Mag ik vragen waarom je op een paar fotos geen zadel heb?
En het blijft moeilijk om je tenen naar binnen te wijzen. zonder zadel is het wat makkelijker want dan is ze wat minder rond met zadel heb je ook wat meer vulling en is je paard dus eigenlijk nog ronder waardoor het moeilijker word. Ik heb namelijk hetzelfde probleem en ik krijg op een gegeven ogenblik ook last van me knie en dat is het me niet waard.

Super paard echt een topper!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:08

KoudbloedKim schreef:
En een hele eer dat je je allereerste berichtje op mijn topic zet. Bloos

petje af voor deze reactie!!!ik was al ontploft ben ik bang....geeft z'on rotzooi....
Geweldig paard!!!leuk combinatie!
als ik dit zie krijg ik ook gewoon zin om op z'on paard te stappen....lijkt me geweldig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:17

lovey_ou schreef:
ik heb echt níks met trekpaarden maar deze vind ik toch wel heeeel knap! en die eerste foto haha die vind ik geweldig! En je moet je niks van haar aantrekken hoor! Ik vind jullie een hartstikke goede combi! Mag ik vragen waarom je op een paar fotos geen zadel heb?

Ik vind het leuk om af en toe zonder zadel te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:19

ik zou ook graag eens op zo'n paard willen rijden lijkt me echt zo heerlijk zitten

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:20

geweldig paard heb je.heel veel plezier samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:23

Dankje =)
Zit inderdaad erg lekker, maar dan moet je gelijk daarna niet op een smaller paardje gaan zitten.
Dat is heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:29

Ik hoop ooit genoeg wei te hebben voor zo een kolos. Geweldig zo een reusachtige knuffel.

Jaren geleden bij Lammert Haanstra voor een clinic geweest, was iemand die had een frans trekpaard mee als voltige paard. Was meteen verlieft, trouwens de hele zaal en Lammert ook. Sindsdien heb ik de wens ooit zo een paard te mogen bezitten.