De eigenaar van mijn verzorgpony gaat binnenkort een bitloos kopstuk aanschaffen, maak me beetje zorgen of ik er mee overweg ga kunnen. Mijn verzorgpaard kan er absoluut niet tegen als je in haar mond zit, dus bitloos komt daar al positief uit. Maak me alleen zorgen op het in toom kunnen houden, heeft iemand wat tips over hoe je het beste met bitloos kopstuk rijdt? Ik rij enorm op mijn zit.
Gewoon rijden hoe je altijd rijd, dan zul je zien dat het best meevalt. Bitloos rijden is in mijn beleving niet veel anders dan met bit rijden, een paard in toom houden doe je tenslotte niet met bit. ga gewoon lekker eerst eens in stap de rem en het gas proberen. Het bit is echt iets wat tussen de oren van de ruiter zit. Ga er eens over lezen, er zijn best veel topics op bokt hierover en je kan ook eens op google zoeken, In elk geval fijn dat de eigenaars met de pony meedenken.
ik ga met midgie mee. onthoud wel dat als jij gespannen gaat zijn omdat je bang bent je verzorgpony dat voelt en DAARDOOR druk gaat zijn. dat komt dan door jou, en niet door het wel of geen bit
mijn paard was het om het even waarmee we gingen rijden tijdens de overstap ik heb een tijdje met allebei gereden, voor mijn eigen gemoedsrust.. tot ik 3 (buitenritten) lang niet aan de bit-teugel hoefde te komen toen heb ik het bit in mijn jaszak gedaan en zo doorgereden en nu crossen we op eender wat stalhalster/touwhalster/bosal rond belangrijk is dat jíj vertrouwen hebt in hetgeen je om dat hoofd hebt gehangen vertrouwen erin hebben dat het werkt, en het dier ernaar luistert
Ik zou je als tip willen geven: als je je instilstand al niet veilig voelt, ga dan niet stappen. Gaathet stappen niet goed of ben je bang, ga dan niet draven enz. Verder ga ik met het bovenstaande mee.
ben het met de rest eens. een bit is niet noodzakelijk om te kunnen rijden. en als je zelf bang bent voor wat er gaat gebeuren, dan doe je toch voor de zekerheid het bit in, en rij je met je teugel zonder bit. zelf heb ik heel vaak met alleen een halster gereden en dan zonder zadel, was hardstikke fijn. en ja dan moet je gewoon goed je zit gebruiken. voor je paard zal het een verademing zijn, en voor jou uiteindelijk ook. veel plezier ermee!!