Zomaar bokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karina_1979

Zomaar bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:10

Ik heb een super groot probleem met onze tuiger, 11 jaar, ruin.
Hij bokt (eigenlijk springt ie) zomaar uit het niets, heel hoog (en elke les steeds hoger/raarder).
Het begon ca. 4 weken geleden - ik dacht komt door het meisje wat er op rijdt / ze is te lief.
Dus 2 weken geleden ben ik erop gestapt maar doet hij het ook. En ik ben echt wel streng genoeg...
Hij is "normaal" met los stappen, eerste 5 min. van de les ook nog gewoon en dan gaat ie los.
Het begon met een klein bokje - wat dat andere meisje nog wel uit kon zitten. Streng toegesproken (hij is super gevoelig voor je stem) en les is met nog 2 a 3 sprongen uit gereden.
Nu afgelopen vrijdag heeft ie zo raar gesprongen (komt dus echt een meter van de grond met 4 benen) dat ik eraf werd gelanceerd.
Het aller vreemdste vind ik dat hij buiten NIKS doet, hij doet dit alleen in de les en sinds de laatste 4 weken.
Hij doet t niet specifiek op een oefening maar bijv. gewoon met aandraven. Soms kunnen we m dus voor zijn dan doet ie zn hoofd iets schuin naar beneden maar soms dus ook niet en het springen wordt steeds erger en raarder. Eerst was t met 4 benen tegelijk recht omhoog maar nu gaat ie dus scheef en wordt je gelanceerd.
Zijn zadel is goed, rug goed, niks veranderd aan voer of training...
We gaan nu bloed laten prikken maar wat moeten we in de tussentijd??
Als we m van te voren longeeren heeft hij geen puf meer in de les, hij is een tikkie aan de luie kant.
O ja, na het bokken loopt ie als een dooie L.. weer verder.

Iemand een idee of tips ???

Karina_1979

Re: Zomaar bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:12

O ja, voor de kar doet ie ook gewoon!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:12

Weet je zeker dat je zadel 100% goed ligt, meestal dénken mensen dat ze goed liggen, maar zitten er toch vervelende drukplekken in..

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:15

Maar als zn zadel niet goed ligt moet ik buiten toch ook raar doen???
Volgens instructrice ligt zadel goed...

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:15

sorry, hij buiten raar doen...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:17

Ja, alleen misschien verzamel je hem buiten niet, en in de bak wel, en gaat je zadel dan anders liggen en veroorzaakt misschien pijn/last.. Knipoog

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 13:24

Noop, buiten rijd ik precies hetzelfde als in de les, verzameld!
Anders is hij namelijk niet vooruit te branden...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:06

Nou, dan weet ik het ook niet.. Misschien een slechte bodem in de bak?

alleen 't is wat je onder verzamelen verstaat Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:47

Mischien vind ie de lessen in de bak gewoon saai? Hij zal niet de enige zijn die alleen in groepslessen gek gaat doen.

Wat zegt je instructrice ervan?

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 15:11

Instructrice denkt magnesium tekort, vandaar bloed prikken.

Hij loopt al 3 jaar in dezelfde les, met dezelfde paarden/ponys in dezelfde bak en nooit eerder problemen gehad.
Qua bodem is er ook niks veranderd.
Het rare is dat hij van te voren NIKS aangeeft. Hij loopt gewoon aan de teugel, is netjes aan t been (bij mij !!!) en aanspringen is ook geen probleem. Het is net of hij ontploft in zn hoofd...
Na de 1ste sprong geeft hij soms aan dat ie raar wil gaan doen, hoofd schuin naar beneden en dan kan ik m voor zijn om m te waarschuwen. Na zo'n ontploffing loopt ie ook weer netjes aan de teugel, aan t been, alsof er niks is gebeurd...
Zoals t nu ontwikkelt durf ik er bijna niet meer op.
Ik ga t vrijdag in de les wel weer proberen.
Ga m de hele week elke dag longeren.

De lessen zijn heel gevarieerd, dus saai lijkt me niet.
Hij pakt de oefeningen allemaal netjes op. 1x in de maand hebben we ook spring les en vind ie ook leuk.
Het is gewoon een raar paard... (altijd al gevonden).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:22

Dan zou ik denk ik niet alleen een bloedonderzoek laten doen, maar hem eens algeheel goed laten nakijken. Mischien zit er iets in het koppie letterlijk (fysiek dus) niet goed? Het klinkt eigenlijk een beetje als een acute pijnaanval.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:08

Ja ik zou ook zeggen pijn, ik zou het paard eens goed na laten kijken.
Misschien een en keer laten masseren, kan ook al een berg schelen en de massuer kan jou dan ook vertellen waar het vast zit en wat je daar aan kan doen emt bepaalde gymoefeningen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:37

wervels? spieren? kraakbeen? zadel?

en hoe kan jouw instructrice een zadel inschatten? laat er eens een zadelmaker naar kijken...

ben je misschien te streng met je been of hand, aangezien hij met losstappen geen verzet toont.

gewoon even een paar hersenspinsels Lachen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:19

Tjaaaa ik denk ook eerste plaarts , ergens pijn , zeker laten nakijken door dierenarts, iets met spieren of pezen, hoeven, ,, ..... ik noem maar wat op zadel ... maar idd het zou ook kunnen dat je hem gewoon te kort begint te houden daar je hem niet echt meer vertrouwd, een paard voelt zoiets dadelijk aan en begrijpt daar alleen uit : " Zie je wel er is iets niet pluis moet opletten " en mssn reageert hij net daarom zo.
Ik stuur je ook een pb.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:31

Misschien is het gewoon omdat het winter is en koud? De meeste paarden zijn dan frisser. Is hij misschien net geschoren of zo?

Paarden vinden in de bak rijden vaak ook stresserender dan buiten. Misschien maakt hij zich er gewoon druk in.

Als je echt niet meer weet hoe verder zou ik een professionele ruiter laten kijken wat hij ervan vindt. Ik had ongeveer hetzelfde probleem en was alle vertouwen in mijn paardje kwijt. Mijn instructrice kon er verder ook niks mee. Ik ben naar iemand toe gegaan die voor zn beroep jonge paarden opleidt en die heeft het netjes voor me opgelost.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:33

Dat hij buiten en voor de kar niet zo raar doet is waarschijnlijk dat hij zich veel minder hoeft in te spannen tijdens buitenritten en voor de kar. Bij het dresuurrijden in de bak hou je hem constant aan het werk. ZOu het daarom miss niet kunnen zijn dat hij knopen heeft in spieren of iets emt zijn rug. Ik weet nog wel een paard waar ik op reed had ook bok buien. Liep altijd heel fijn over de rug mooie stelling en buiging netjes aan t been etc etc. aDaar hadden ze een kraker bij laten komen en toen ging het steeds beter. Op een gegeven moment nergens last meer van. Dus ik enk dat je er wel goed aan doet om hem te laten onderzoeken want denk echt dat hij ergens vast zit of miss idd een tekort aan iets heeft. Veel succes.

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:37

Het klinkt mij ook in de oren alsof hij pijn heeft ergens. Ik zou er een osteopaat bij halen. Die kan meestal in 1 of 2 behandelingen hele goede dingen bereiken.

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:57

hallo Ik zit met het zelfde probleem die van mij springt idd ook met 4 benen de lucht in en je word gewoon gelanceerd en je voelt het ook niet aankomen bij hem zo uit het niets...pats boem en daar ga je...
het kan zo een week of wat goed zijn en zomaar op een dag heeft ie het weer te pakken erg vreemd??
was eigenlijk benieuwd of je al weer waar het vandaan komt ??

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:09

Hey Polly,
Nee, wij hebben m gewoon goed aan t werk gezet en heel consequent met rijden, zwart/wit.
Elke dag of longeren of rijden. Nu doet ie t niet meer.
En ff 5-10 min. longeren voor t werk dan erop en gaat goed nu.

Succes
Bloed hebben we trouwens niet laten prikken omdat we met deze "tussen" oplossing aan de gang gingen en hij hierop super reageert...