Ontspannen in je schouders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Ontspannen in je schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:33

Hallo,

heeft iemand hier goede tips om je bovenlichaam, vooral je schouders goed te ontspannen tijdens het rijden?

Ik hoor nu de laatste tijd steeds vaker dat ik mijn schouders naar achteren moet houden en moet ontspannen.. Als ik foto's laat maken zitten er ook foto's bij waar ik dat doe, paard loopt dan ook fijn ontspannen maar als ze onder me uit loopt (ze wordt de laatste tijd erg heet van de galop en daarna is een ontspannen drafje vrijwel onmogelijk) ziet het er, ook bij mij, onwijs gespannen uit. Ik hou me vast in mn schouders als het ware.

Ik zal even een foto zoeken op deze pc waar het te zien is.. En ook een goede..

iemand tips?! Mijn instructrice zegt steeds schouders naar achteren enz, maar dat gaat dan even goed en daarna weer niet.. Heb dus niet het idee dat het echt helpt..

Nou heb niet zulke duidelijke foto's kunnen vinden.. Bij deze foto zit ik ietsje naar voren en houd ik dus vast:
http://www1.picturepush.com/photo/a/113 ... endraf.jpg

Alicia2u

Re: Ontspannen in je schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:50

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:58

Ik heb je foto idd ook bekeken, en zoals je zelf al zei zit je daar idd veel te ver naar voren en hou je de teugels eigenlijk te strak.
Het paardje loopt trouwens mooi met zijn hoofdje, maar dit is niet aan de teugel lopen je trekt hem als het ware in de krul en das iets heel anders.
recht zitten schouders idd open maar vooral zitten , zitten , zitten, en met gevoel met je teugels spelen niet trekken maar met 2vingers je teugel houden en zo bewegen tot het paard niet meer trekt uiteraard ook benen geven en aandrijven, dan onmiddelijk lange teugel dus toegeven.
Ik weet het wel het zal niet voor lang zijn hoor dat hij niet trekt , maar dan begin je weer opnieuw met vragen en dan weer toegeven , en zo eindeloos verder.
En zo krijg je dan een nageeflijk paard, maar het zal niet in de krul lopen het zal eerder met lange lage nek gaan lopen, het is pas als dit allemaal heel goed gekend is dat je kan beginnen met oprichten van je paard en dus het in de krul plaatsen, maar dan zijn we wel een paar maand verder.
Je mag nooit je kracht gebruiken , het paard moet zelf het bit loslaten en daarbij toch je hand opzoeken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:08

Volgens mij trek je je schouders ook wat op, waardoor ook de goede verbinding (een doorgaande lijn) tussen je teugels en onderarmen ook ontbreekt. Je schouders optrekken geeft spanning in je hele arm. Als je je schouders eerst eens wat laat zakken (afhangen zeg maar) en dan wat naar achteren doet, en je je armen (dus vanaf je schouder tot je hand) óók ontspant, gaat het waarschijnlijk allemaal wat meer vanzelf.
Dan kun je ook meer spelen met je teugels en een beter contact onderhouden, zoals Aeolusnr1 ook al aangeeft.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:04

@aeolusnr1; dat ik mijn vz paard in de krul trek is vrijwel onzin Clown deze foto kan er trekkerig uitzien omdat ze die proef constant onder me uit liep. Als je in mn profiel en topic kijkt zie je dat ik wel degelijk vaak een zeer fijne aanleuning heb bij haar Lachen

@ Kendra; dankje voor je tip Ja ga er vanavond op letten Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:14

Nog een tip ter aanvulling, probeer ook je bekken en bovenbenen niet te spannen. Dus je hele zit ontspannen. En misschien ipv proberen in te houden je paard helemaal terugnemen tot ze stilstaat - evt. passen achterwaarts - dan is het iig duidelijk wat de bedoeling was van je hulp. Succes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:05

@ lise81; bedankt voor de tip Lachen dat is idd wel een goede. Ik zet haar wel vaker terug naar stap maar naar halthouden is wel een goed idee. Alleen, tot nu toe, als ik aandraaf, gaat het gewoon daarna weer precies hetzelfde..

Dit is wel echt alleen als ik gegaloppeerd heb.. Wat ze trouwens al best rustig en ontspannen kan doen.. Maargoed.. We blijven oefenen Lachen kan ook aan het weer liggen natuurlijk..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:11

Zo te zien trek je inderdaad je schouders op. Daardoor zet je waarschijnlijk ook je hand vast. Als je voor jezelf rijd denk dan af en toe daar even aan en laat ze omlaag zakken. wat ook wel kan helpen is af en toe onder het rijden even met je schouders draaien van voor naar achter{ als je begrijpt wat ik bedoel} dan zitten ze daarna ook weer laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:41

Ga eens zonder beugels rijden en een keer gymnastiekoefeningen doen. Als je dit doet moet je namelijk je houding wel corrigeren. En probeer er gewoon zelf aan te denken "schouders laag, borst vooruit" ik reed heel lang als een jockey en ik heb het aardig zelf gecorrigeerd door het gewoon constant te denken (en mn moeder schreeuwde het ook vaak zat Tong uitsteken)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:27

Bedankt voor de reacties Lachen Ik heb er tijdens het rijden gisteren heel bewust op gelet en ook tijdens het stappen tussen door mn schouders opgetrokken en m'n armen rond gedraaid zeg maar en 'uitgeschut' en heb wel het idee dat dat hielp! Ja

Daarbij ben ik erachter gekomen dat ik het volgens mij in de galop níet doe.. Dus ik ga vooral in de galop aan de slag en op mijn houding letten zodat ik dat bewust in de draf ook kan gaan doen.. En dan zorgen dat ik het straks onbewust ook in draf doe Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:07

Leuk dat het al lijkt te werken. Gewoon lekker door blijven draaien met je schouders OK dan!

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:40

Ik heb dit namelijk ook aan de hand gehad. Ik moest dan op het paard zitten mijn ogen toedoen en dan mijn schouders overdereven naar achter trekken en ontspannen en dan mijn schouders overdreven optrekken en ontspannen. Zo voel je namelijk veel beter je 'zit'. Je voeld dan beter zo voeld het als ik ze onspan enn zo als ik ze overdreven opspan. Ik moest ook geregeld tijden het rijen, met mijn ogen open dan, hetzelfde doen. Je schouders overdereven omhoog trekken en ontspannen en naar achter trekken en ontspannen. Dan zit je wel goed. Na een paar keer weet je hoe het voeld en voel je het verschil zelf. Dit heeft bij mij geholpen ik hoop dat het ook jou helpt.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:49

Mijn instructrice zegt ook vaak dat ik in mijn schouders moet ontspannen ,evne een stipje

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:58

Bedankt voor de reacties Lachen Ik ben ermee aan de slag!