opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 08:02

Het is kiezen tussen 2 kwaden:
Bij opstijgen teugels vast (gaat lopen tijdens opstijgen) maar staat hij wel stil als ik erop zit.

Of teugels loslaten tijdens opstijgen. Dan blijft hij wel staan (tips van iemand hier op het forum, en het werkt) maar dan gaat hij lopen en zelfs wegdraven als ik er net opzit.

Laten vast houden is niet altijd een mogelijkheid aangezien ik vaak alleen rij.

1Sigrid1

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:01

Kan je niet je teugels gewoon lichtjes vasthouden tijdens het opstijgen, dat ie er niets van merkt maar dat je -als hij bv. schrikt of er vandoor gaat voordat je erop zit- in ieder geval wel iets vast heb om hem dan te stoppen/vast te houden. en als hij dan gaat lopen als je er eenmaal op zit hem even streng corrigeren zodat je hem dat ook kan afleren.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:09

Ik neem de teugels zo vast alsof ik met 1 hand zou rijden, maar zo dat ze niet strak zijn maar in een boogje op de hals vallen en dan pak ik met die hand het zadel vast. Als ik zit heb ik ze dus al vast, als ze zou weglopen of schrikken oid heb ik ze met mijn andere hand zo kort gemaakt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:20

Ik had dit probleem ook.. en ook geplaatst op Bokt Knipoog :
[RT-P] Niet stilstaan bij opstijgen

Hier staan misschien nog wat tips. Ik kan het wel aanraden iemand eens een keertje te laten vasthouden.
Ik heb 't ook maar paar x hoeven doen, en als je 'm dan heel erg goed beloont heb je kans dat ie 't de volgende x snapt.
Ik stap nog wel in een hoek op, in 't middel lukt 't nog niet.. Maar goed, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd Cool

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:55

Ik ga mee met enkele bovenstaande antwoorden: laat je teugels los hangen, maar haak je linkerhand er toch al rond, zodat je ze meteen kan oppakken als het paard begint te lopen.

Dit is echter meer wat ik noem een 'trucje' en heeft niets te maken met het eigenlijke probleem, want uiteindelijk moet het paard gewoon volledige stilstaan tot jij teken geeft dat het vooruit mag lopen.

Eerst moet het je wel lukken om het paard meteen te doen stoppen wanneer je erop zit. Hij mag maximaal 2 stappen vooruit zetten, maar tegen dan moet je hem zeker al tot stilstand gebracht hebben en beloond hebben en echt even blijven staan.

Kan hij anders goed halthouden tussen oefeningen door? En kan hij lang blijven stilstaan of wil hij na enkele seconden zelf al weer vooruit?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:58

en in een hoek opstijgen ? tegen de muur parkeren ? of draait hij dan gewoon om en loopt alsnog weg ?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:02

Dat wil ook nog helpen ja.. Tussen 't rijden door op en af stijgen. Bij mij staat ie dan prima stil!
Succes!

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:09

Ik deed altijd als een paard ging lopen gewoon als die gaat lopen er af wil ie het weer weer er af en net zo lang op en af stijgen/opstappen tot het paard het zat is en stil staat en dan goed belonen.
Zo zijn ze er bij mij van af gekomen:P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:38

ik ga eigenlijk mee met " kleinuh " maar zou er toch nog iets aan toevoegen.

Plaats je paard gewoon midden in de piste en vraag hem beleefd te blijven staan, neem je teugel wel in de hand maar laat het vrij los ( dus echt iets doorhangend ) doe alsof je opstaptblijft hij staan voet terug weg goed belonen en rust geven ( met rust geven bedoel ik niet naar het paard kijken, nonchalant staan fluiten, voor eender wat aandacht maar zeker niet voor het betreffende paard , even later opnieuw proberen, enz enz.... maar indien hij toch een voet zou verzetten een halve voet verzetten is ook al teveel dan het paard gewoon ineens opjagen rond jou 1 of 2 rondjes rond jou, dan gewoon weer opnieuw proberen, enz enz
Als je er dan uiteindelijk opzit en hij staat stil losse teugel houden en belonen, weer afstappen eens een toertje rond de piste stappen naast je paard en weer opnieuw proberen
Als het paard niet zou blijven staan dadelijk reageren en hem ter plekken rondjes laten draaien ( soort wending om de voorhand of de achterhand ) maakt niet uit maar hem duidelijk aan het werk zetten en hem dit echt met een beetje extra uitdaging laten doen, hij wou stappen dus zul je ook stappen 3 of 4 rondjes dan stoppen , weer afstappen en opnieuw als je dat zo volhoud weet ik wel zeker dat hij het vlug zal doorhebben dat hij beter af is als hij rustig blijft staan ( want daqn moet hij niet te hard werken )

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:03

Lonely schreef:
Kan hij anders goed halthouden tussen oefeningen door? En kan hij lang blijven stilstaan of wil hij na enkele seconden zelf al weer vooruit?

Dit kan heel verschillen. Soms staat hij gelijk netjes stil totdat ik weer aandrijf. En soms is hij bijna niet tot stilstand te krijgen. Meestal als hij stilstaat blijft hij ook staan totdat hij weer mag lopen.

Maar ik ga binnenkort de diverse tips uitproberen.

In ieder geval bedankt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:52

Even een hele aparte oefening van maken, leer het paard stilstaan.
Kan ook wel eens helpen als je met een krukje opstapt, heel veel paarden vindne het echt niet fijn als je aan een kant aan het zadel gaat hanegn met opstappen, dat geeft echt een naar gevoel in de rug, dus een krukje is voor jezelf fijner ,maar zeker ook tig x beter voor je paardenrug.

FelxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:00

Teugels lichtjes vasthouden. Het kan zijn dat je ze strak vast hebt waardoor je paard omdraaid, of gaat lopen. Dit hebben er veel hoor. Los laten, is niet echt een hele slimme optie. gewoon losjes vasthouden en opstappen. Dat wegdraven als je erop zit licht volgens mij echt aan jezelf.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:27

nou nee.. hij was volgensmij gewoon fris. Clown

WillyoWonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:16

Als er één kant is waarna hij vaak weg draait kan je hem tegen een muur aanzetten zodat je meer druk op de teugels kan houden

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:17

zet je paardje met zijn/haar neus in de hoek zodra je wilt opstijgen mischien heeft je paard dan het idee dat hij/zij niet weg kan/wil lopen?

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:10

Met opstijgen je teugels los en als je er op zit heel snel vast grijpen? In een hoek zetten is een optie...