Niet op mn kont kunnen zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charmotte

Niet op mn kont kunnen zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:47

Ik heb een probleem, ik kan gewoon écht niet op mn kont zitten met het rijden, ik val helemaal naar voren..
Ik heb een kippekontje Knipoog weinig vet erop, ik weet niet of het daarmee te maken kan hebben maar zodra ik probeer op mn kont te zitten, lijkt het of er 2 botten in de weg zitten, is het de bedoeling dat ik dáárachter ga zitten? (en dat rijdt van dr 9e paard Bloos weet niet eens hoe ik moet zitten) Maar dan lijk ik net een zoutzak en als ik even niet oplet val ik weer naar voren? Iemand tips?

Alicia2u

Re: Niet op mn kont kunnen zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:10

Als je op de grond gaat zitten en je doet allebei je benen omhoog (en je handen ook van de grond), vind je een plekje waarop je balanceert. Daarop moet je ongeveer zitten met rijden.

Een goed controlemiddel om te controleren of je nog wel op je kont zit, is het zitten op je duim: Leg je hand op de achterkant van de zitting van je zadel en de duim op de zitting. Zorg ervoor dat je kont altijd je duim blijft aanraken. Het is het makkelijkste dit te doen met je buitenhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:12

Beugels eraf halen en rijden maar Tong uitsteken Desnoods aan de longe wanneer je je paard daar niet voor vertrouwd. Dan leer je wel zitten, helemaal in de draf.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:51

Alicia2u schreef:
Als je op de grond gaat zitten en je doet allebei je benen omhoog (en je handen ook van de grond), vind je een plekje waarop je balanceert. Daarop moet je ongeveer zitten met rijden.

Een goed controlemiddel om te controleren of je nog wel op je kont zit, is het zitten op je duim: Leg je hand op de achterkant van de zitting van je zadel en de duim op de zitting. Zorg ervoor dat je kont altijd je duim blijft aanraken. Het is het makkelijkste dit te doen met je buitenhand.

heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan!

zonder beugels kan ik idd ook proberen, heb dat wel vaker geprobeerd maar val toch altijd weer naar voren, maar misschien in combinatie met de tips van alicia2u dat het wel werkt. eerst volgende keer dat ik weer ga rijden ga ik het uitproberen, dat zal morgen niet zijn ivm het weer, we hebben geen binnenbak dus nog even wachten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:06

wat je alvast thuis kunt doen voor de spiegel is het oefenen van het kantelen van je bekken:

Zak wat door je knieën, zodat er een hoek onstaat in je heupgewricht aan de bovenkant van je bovenbenen. Probeer of je vanuit dit punt je bovenlijn vaan voren en achteren kunt bewegen, zonder je onderrug hiervoor te gebruiken (kijk in de spiegel). Dus naar voren vanuit je heupgewricht.

Als je deze beweging een paar keer hebt herhaald, kun je dit ook doen met je bovenlichaam rechtop, door je heup naar voren en naar achteren te kantelen. Denk hierbij aan een glas water wat in je bekken zit:
Als je rechtop staat, mors je niets van het water. Als je naar voren kantelt, morst het water over de voorkant van het glas over je tenen. Als je naar achteren kantelt mors je water naar achteren over je kont en hielen.
Tot slot kun je ook nog rondjes draaien vanuit je heup.

Hierdoor maak je het heupgewricht wat lossen en wen je aan de extremen in beweging, zodat je die later makkelijker kunt herkennen als je in het zadel zit. Bovendien is het kijken in de spiegel een goede manier om te controleren of je wel rechtop staat (zonder je knieën op slot te doen!). Als je namelijk rechtop kunt staan, lopen en zitten zonder paard, wordt het in het zadel ook een stuk makkelijker!

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:30

heel erg bedankt! ik ga het zeker proberen

WillyoWonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:49

Ik zou (na het rijtechnische gedeelte) eens gaan kijken naar een ander type zadel met een andere zit. Dit kan ook erg goed helpen.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:53

gel pet ?

lekker zacht en hopelijk zonder pijn waardoor je rechtop gaat zitten. bontje kan natuurlijk ook.

(dit is de makkelijke manier hoor, ik zou eerst de tips van de andere bokkers proberen. )

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 14:58

WillyoWonka schreef:
Ik zou (na het rijtechnische gedeelte) eens gaan kijken naar een ander type zadel met een andere zit. Dit kan ook erg goed helpen.

het paard is niet van mij, verzorgpony.. we rijden met een westernzadel

en aan een bontje had ik idd ook al gedacht Haha! maar heb je die voor westernzadels?
maar ga idd eerst dat andere proberen

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:16

Ik neem altijd voorbeel ergens aan. Dat werkt echt, voorbeeld: Er ligt 200 kilo op je hoofd waardoor je op je ont gaat zitten.
En misschien als je zonder zadel gaat oefenen, dat je zit dan vanzelf beter wordt. Of ej gaat lekker veel eten en een dikke kont krijgen Vork

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:31

haha dat laatste vind ik een goed idee Vork ben ik altijd onbewust mee bezig Clown maar aankomen op mn kont gebeurd niet, alles blijft hangen in mn zwembandjes.. heb ik van me oma geérfd zegt mn moeder Haha!

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:54

Ik heb het eindelijk af geleerd.
Vooral in de galop, ik leek wel een springruiter in de dressuurles.

Ik heb een paar keer zonder beugels gereden. Dat helpt wel.
Heb je je beugels niet te kort misschien?
Verder moet je vooral je boven benen goed ontspannen.
Succes!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:08

goh, dit is zo moeilijk via internet. Er is eigenlijk maar 1 echt oplossing voor : zitles. Je moet het gewoon voelen Ja
heb je goede les?

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:46

ander zadel zou kunnen helpen.. of zonder beugels of zelfs zonder zadel.. zo dwing je jezelf practisch om de balans te vinden.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:41

BiancaSLC schreef:
ander zadel zou kunnen helpen.. of zonder beugels of zelfs zonder zadel.. zo dwing je jezelf practisch om de balans te vinden.

ander zadel is geen oplossing, als je niet op je kont kan zitten dan ligt dat aan je basishouding, niet aan je zadel Knipoog

tenzij je een zadel hebt met spijkers achterop de zitting ofzo natuurlijk Vork

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:38

fijne tips! moet ik ook eens aan gaan werken haha!
heb ik altijd een hekel aan gehad:D