Paard is sterk op links help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarden4ever

Paard is sterk op links help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:04

Hallo
Mijn paard is erg sterk op mijn linkerteugel, moeilijk in te buigen naar links.
Wat kan ik het beste doen qua oefeningen e.d.?

Alicia2u

Re: Paard is sterk op links help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:29

Zelf links loslaten. Als je je paard niets geeft om aan te trekken, kan hij ook niet sterk worden op een kant.

Verder goed je linkerbeen eraan houden, zodat hij daaromheen kan buigen. Wissel de moeilijke kant regelmatig af met de makkelijke kant en rij contrastelling op de makkelijke kant.
Goede oefeningen zijn: Slangenvoltes en gebroken lijnen (varieren op beide handen, ook met contrastelling), schoudervoor en wijken om hem goed wakker te maken voor de enkele kuithulp en bovenal zorgen dat je de sterke kant regelmatig loslaat!

horsse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:23

probeer inderdaad veel volte's te rijden en hem goed met je benen proberen te rijden. niet met je handen gaan trekken want hier word hij alleen maar sterker van en bereik je niks mee, succes!

Dieuw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:25

Ik maak hieruit op dat je paard linksom niet op je buitenteugel wil lopen en waarschijnlijk niet goed aan je linker (binnen) been is. De druk krijg je van je linkerteugel af door hem met je linkerbeen naar je rechterteugel te drukken. Probeer met losstappen al te beginnen hem linksom een pasje weg te zetten voor je binnenbeen en dit op te vangen met je rechterteugel, hierbij breng je je linkerhand alleen wat opzij om stelling te vragen en hou je de druk dus op je rechterteugel. Dit vind hij waarschijnlijk moeilijk dus als hij niet goed reageert geef hem dan maar een keer een schop met je binnenbeen. Zodra hij netjes loslaat zal hij ontspannen en inzakken in de linkerbuiging waarbij je als het goed is je linkerteugel zo goed als los kan laten (controleer dit ook door je linkerhand een keer helemaal naar voren te brengen). Probeer hier te ontspannen in je hand en zijn mond te volgen. Zodra dit goed gaat in stap kan je het in draf en daarna galop gaan proberen. Dit zal niet in een keer goed gaan dus heb geduld en probeer het vanuit de stap op te bouwen. Tot slot blijf afwisselen! Veel voltes, slangevoltes links en rechtsom. Succes!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:34

Mijn pony had hier ook een tijdje last van. Vaak is het een combinatie van het niet goed aan je binnenbeen en buitenteugel zijn samen met het vanuit de ruiter niet loslaten in je linkerhand.

Zoals Dieuw1 en Alicia2U zeggen zou ik het ook doen. Zelf zou ik beginnen met het buigen op de volte of slangenvolte om hem helemaal in zijn lijf wat losser te krijgen. Op het moment wanneer jij een ontspannen stelling en buiging krijgt laat je je paard als het ware vallen in je linkerhand. Zo komt bij jou de spanning van je linkerhand af. Het kan ook werken dat tijdens het vragen van je stelling en buiging je je hand naar voren steekt om de druk weg te krijgen. Werk hierbij wel goed vanuit een actief binnenbeen van de ruiter.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:38

Met deze tips kan ik ook heel wat! Kan het ook zijn dat de ruiter hierdoor wat scheef kan gaan zitten?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:42

als links moeilijk is zit het paard rechts vast. Je paard is dus rechtsgebogen.
Belangrijk is dus het rechtrichten.
Dus basisvoorwaarden: is het paard voorwaarts op het been, heb je gelijke druk op beiden handen en houd hem opgesloten tussen je been.

Als je op de lange zijde rijdt, stel hem dan iets naar buiten met je zit en teugelhulp (denk aan fiets qua sturen dus niet enkel rechts en links niet meegaan) kom je de hoek in stel je hem recht en dwing je hem met je binnenbeen naar je buitenhand.
Verder helpen oefeningen als schouderbinnenwaarts op volte of travers op volte ook, mit je blijft denken aan voorwaarts en eerlijk bent in het richting geven.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:17

Het kan goed dat je paard je wat naar zijn makkelijke kant gooit. Ik heb een tijdje gehad dat mijn pony me naar rechts gooide, ik heb geprobeerd hem beter recht te richten aan de rechterkant. Dus wel je stelling en buiging naar links pakken en op het moment dat hij je scheef laat zitten even de rechterkant er meer bijpakken. Ik voel dan direct het verschil dat hij me weer recht boven hem laat zitten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:26

Bedankt voor de tip!

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:43

Ik heb deze vraag ook al een keertje op een forum gesteld, het antwoord en de tips hieronder hebben mij enorm geholpen. Inmiddels zit ik weer recht boven mijn paard en heb ik druk op beide teugels!

[i][i]Je begint eerst met de makkelijke stelling, rechts dus. Ik begon hiermee in stap op de rechterhand, wanneer dat goed gaat, over naar draf. Je laat haar daar bij voorkeur even iets zakken in de hals, dus niet de boeg erop laten zetten, maar ontspanning, ook achter de kaak moeten ze los laten. We gingen dan ook wel van hand veranderen (zo groot mogelijk maken, zodat de overgang zo klein mogelijk is zeg maar, dus geen keertwending willen maken bijvoorbeeld) en dan daar op die wat lastigere linkerhand ook die rechter (buiten) stelling mee nemen. Wanneer het mogelijk is, neem je dan ook eens een volte mee, al op de linkerhand ook een volte mee met die stelling. Dat is nog best heel lastig hoor. Maar ze moeten dan al wel het linkerachterbeen iets meer onder de massa plaatsen en voor de voorbereiding om links los te krijgen, is dat toch ook al best wel goed.

Wanneer je rechterstelling goed en fijn voelt, neem je haar onderlangs (dus met die iet wat langere hals) mee en stel je haar recht, wanneer je hierbij de lengte of de nageeflijkheid verliest, ga je weer terug naar die rechterstelling. Neem voor dit rechtstellen en het voor je krijgen van de hals echt de tijd hoor, want anders ben je zo alles kwijt.

Als je daarop ook voltes kunt draaien, wordt het tijd om rustig aan de gaan doorvragen op links, kleine stukjes zijn eerst al genoeg. Rustig aan, rustig vragen en ontspannen in je hand op het moment dat ze meegaat (dat vond ik nog wel het allermoeilijkst, want je weet dat ze daar makkelijk op vast pakken, dus ben je een beetje achterdochtig om daar los te laten, althans, dat had ik). Deze linkerstelling kun je eerst ook doen op de rechterhand, zodat je dus buitenstelling hebt, dan kun je daarmee ook een volte maken met die buiten stelling.
Vervolgens weer een grote van hand veranderen en rustig blijven in je handen en met een beetje geluk, heb je dan een nette linker stelling..

Maar de sleutel is bij mij altijd nog geweest, wachten wachten, rustig blijven (oei oei, rustig blijven ) stapje voor stapje. Als je ene stapje nog niet af is, absoluut niet naar het volgende stapje gaan..
[/i][/i]

succes!

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:21

Alicia2u Geplaatst: 23-11-08 20:29

Woonplaats: Wageningen Zelf links loslaten. Als je je paard niets geeft om aan te trekken, kan hij ook niet sterk worden op een kant.

Verder goed je linkerbeen eraan houden, zodat hij daaromheen kan buigen. Wissel de moeilijke kant regelmatig af met de makkelijke kant en rij contrastelling op de makkelijke kant.
Goede oefeningen zijn: Slangenvoltes en gebroken lijnen (varieren op beide handen, ook met contrastelling), schoudervoor en wijken om hem goed wakker te maken voor de enkele kuithulp en bovenal zorgen dat je de sterke kant regelmatig loslaat!

juist niet loslaten want dan geef je het paard zijn zin!

ik heb geleerd dat je halve ophoudingen moet maken als het paard sterk wordt en voorwaarts rijden zo komt die meer op de achterhand en is die zobiezo al minder sterk

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:15

Wanneer je hem vastpakt werkt het alleen averechts.. Niks vastpakken, RIJDEN met je benen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:21

Helemaal eens met dieuw1 en javaspost!

Eerst op z'n makkelijke kant goed losrijden, dus ook lekker losgaloperen, en dan heel rustig met links beginnen.
Buitenteugel, binnenbeen, en zo lekker die volte rijden. Iedere keer als hij omhoog komt of sterk wil worden (wat overigens niet kan want jij pakt niet vast) dan geef je linkerbeen. Met je binnenhand wijs je waar je 'm wil hebben. (Ik zit soms zo ongeveer op m'n knie, maar dat is niet erg, zolang je maar niet vastpakt. ;) )

Sucses!