rug- en halsbespiering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

rug- en halsbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:31

Ik ben op zoek naar enkele tips en trainingsmethodes om wat meer bespiering te krijgen.

Mijn pony heeft een wat 'magere' halsbespiering.
Zijn achterhand is netjes bespierd (denk ik toch Tong uitsteken).
Ik heb een plaatje uit een andere topic gevonden waar ik het een en ander op kan duidelijk maken.

Afbeelding

Als ik het goed heb is de bedoeling dat de paarse en groene spier sterker worden, en de rode niet.
Zijn groene spier ziet er netjes uit, de rode (zijn onderhals?) is nog te dik, en de paarse te schraal.
Ik rijd hem altijd eerst een kwartiertje voorwaarts-neerwaarts, en daarna pak ik hem op en loopt hij wat ronder en een beetje opgerichter.
Hoe kan ik deze paars spier verder nog trainen?

Het tweede probleempje is dat hij een scherpe schoft heeft, hierdoor wordt rugspieren trainen al meteen wat moeilijker. Ik dacht dat vw-nw rijden goed was voor de rugspieren, maar merk geen verbetering.
Ook hiervoor zoek ik een oplossing.

Als jullie meer info willen, of misschien een foto, mag je het altijd vragen.

Nouvel

Re: rug- en halsbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:06

Longeren aan de dubbele longe of met pessoa, en dan wat lager ingesteld werkt wel goed voor de rugspieren...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:17

Inderdaad, longeren met dl of pessoa werkt goed Ja
Dat kun je 2 á 3 keer per week doen, en de andere dagen kun je dan tijdens het rijden wat aan het ruggebruik werken.
Als het ruggebruik eenmaal goed is dan is het ook makkelijker om je paard rond te rijden en dan komt die bespiering vanzelf Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:18

Een onderhals kun je trouwens voorkomen door te voeren vanaf de grond. Dus hooi vanaf de grond, brok vanaf de grond (uit een emmer bv)..

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:00

Bedankt!
Hoeveel kost zo'n pessoa?
Ohja, voer krijgt hij van de grond Lachen
En zijn er nog oefeningen onder het zadel die goed kunnen helpen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:26

ontspannen over de rug rijden, laag en wat ronder en dan mooi het neusje eruit proberen te rijden als 'ie ontspant...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:33

Julie_x schreef:
Bedankt!
Hoeveel kost zo'n pessoa?
Ohja, voer krijgt hij van de grond Lachen
En zijn er nog oefeningen onder het zadel die goed kunnen helpen?

Onder het zadel inderdaad eerst lang en laag rijden totdat ie ontspant, en het is ook een goed idee om de achterhand een beetje extra te trainen, als die sterker wordt dan is het voor een paard ook makkelijker om te ontspannen. Dus veel overgangen rijden, veel tempowisselingen, en balkjes draven af en toe.
Als je paard de rug aanspant dan moet je een manier zoeken om hem weer te ontspannen. Bij het ene paard werkt het om veel kleine figuren te gaan rijden, bij een andere paard werkt het om hem terug te nemen in stap..

Pessoa's kosten ongeveer 45 euro (de originele volgens mij 60 euro trouwens), ik heb in mijn onderschrift pessoa teugels te koop voor 30 euro.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:52

Oké, bedankt voor de oefeningen.

Naar die pessoa ga ik eens kijken bij ons in de ruiterwinkel, want ik woon in België en dan zouden de verzendkosten wel eens hoog kunnen oplopen anders.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:03

Als het het grijze paardje uit je profiel is, dan heeft hij ook wel wat meer bespiering nodig in zijn rug en kont. Tempowisselingen, vw nw en goed vanuit het achterbeen over de rug gaan rijden. Maar ....daar gaaaaaan we weer....heb je ook les?? Een goede instructeur of trice kan je er vast verder mee helpen.
Die grijze is trouwens wel een leuk dier om te zien zeg!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:23

Verplaatst van BEH naar RT-P.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:26

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:31

aerdenhout1 schreef:
Als het het grijze paardje uit je profiel is, dan heeft hij ook wel wat meer bespiering nodig in zijn rug en kont. Tempowisselingen, vw nw en goed vanuit het achterbeen over de rug gaan rijden. Maar ....daar gaaaaaan we weer....heb je ook les?? Een goede instructeur of trice kan je er vast verder mee helpen.
Die grijze is trouwens wel een leuk dier om te zien zeg!

Ja, het gaat om die grijze, Waco dus Knipoog
Rug wist ik (had het er ook bij gezet), kont dacht ik dat wel oké was. Maar die wordt door het rijden van overgangen ook getraind.
Les heb ik *LOL* Ik heb deze instructeur pas 2 maanden en heb 1x per week les. We zijn volop bezig met tempo en overgangen.

Ik had nog een vraagje (ga het ook vragen aan m'n instructeur maar omdat ik pas vrijdag les heb vraag ik het nu ook al even hier.)
Als ik Waco vw-nw rijdt (meestal het eerste half uur van het rijden) dan loopt hij goed. Maar sinds ik dit doe, loopt hij minder makkelijk nageeflijk (dan bedoel ik dus niet vw-nw) Hij vraagt telkens om weer vw-nw te mogen lopen. Ik geef dan been maar toch blijft het moeilijk.