Tenten aan het werk in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poesnoes

Tenten aan het werk in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 11:02

Zo deze week weer een keer foto`s gemaakt van Tenten.
Tenten is een friese ruin van 10 jaar. Met rijden doen we eigenlijk vanalles. Dressuur, soms een sprongetje, bitloos, en hij loop veel voor de koets. Tenten staat namelijk op een park in Japan.
Vorige keer liep hij erg in zijn eigen houding we zijn dus bezig om hem daaruit te krijgen wat er goed gaat. Links is zijn moeilijke kant en wil hij slecht buigen en rond worden.
Een nivo hebben we niet echt. Ik ben bezig om het wat aktief van achter te houden hij kan wat lui zijn. Soms wijk ik wat of een doe een schouderbinnenwaarts. Maar alleen voor de afwisseling.
Voor de foto heb ik heb de ene keer wat lager gereden en daarna weer wat opgepakt.

Nou hier zijn dan de foto`s ze staan niet in volgorde.
Eerst heb ik even ingestapt met langeteugel in de tuin.
Afbeelding

Hier een drafje wat opgepakt. Maar hij komt goed van achteruit.
Afbeelding

Drafje en al wat langer in de hals.
Afbeelding

Beetje verder weg maar wel goed van achter.
Afbeelding

Hier wil ik een pasje wijken en zie dat ik mijn handen te hoog heb.
Afbeelding

Hier gaat hij al lekkerder zakken.
Afbeelding

Blijft soms moeilijk mijn hand volgen.
Afbeelding

Galopje mooi gesprongen.
Afbeelding

Galopje.
Afbeelding

Zijn moeilijke hand.
Afbeelding

Drafje.
Afbeelding
Middendrafje.
Afbeelding

Drafje.
Afbeelding

En nog een lieve foto, trots op mijn jongen. Haha!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken. Laat je een berichtje achter.

Commetaar en Tips zijn altijd welkom!!

wemkelover

Re: Tenten aan het werk in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:29

wat een leuk fries.... en wat een mooie bak daar in japan, (jarloers haha valt wel mee hoor).
Ik denk dat hij nog wel iets meer achterbenen mag onderzetten, of iets meer bij elkaar gereden wordt. Het lijkt net of hij nog wat uitelkaar valt, maar ik las dat hij nogal wat probleempjes had omdat hij eigen houding heeft. Dus neem aan dat je daar allemaal wel mee bezig ben, heb niet zoveel eraan op te merken.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 11:45

Dank je wel. Hij is wat lui van achter maar gaat echt al zo veel beter. In het begin wou hij niks alleen maar stilstaan. Ik reed hem nu wat langer omdat hij graag in zijn eigenhouding loop. Maar er zijn ook stukken dat ik hem weer oppak. Wisseld een beetje maar daar zijn we mee aan het werk.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 12:37

Dank jullie wel.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:58

Heeft niemand commertaar of tips??

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:56

Ziet er goed uit hoor!!
Groote bak denk?!

Probeer wat rechter te gaan zitten, dat valt mij erg op

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:20

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:15

Ziet er goed uit...

Alleen rechterop zitten idd en probeer niet tever in je zadel tezitten maar want naar voren dan ziet hert er TOP uit

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:17

Wat een leuk paard, mooie hals ook.
Probeer echt verder voorin je zadel te zitten, want nu is je houding niet mooi daardoor. Kiept je zadel wat te ver achterover of is het wat te klein voor jezelf?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:06

Heey, mooie fries joh, maar heeft ie nou stiekem wat wit aan zn achterbenen???

Wat rijden betreft zou je je onderbenen wat meer terug mogen leggen. Je knie en je teen moeten op 1 vertikale lijn liggen en op een aantal foto's zie je je teen er duidelijk vooruit komen. Je hak en je heup zouden ook op 1 lijn moeten, maar volgens mij is dit een VZ zadel dus dan gaat dat altijd wat moeilijker.
Misschien kunnen je beugels een gaatje langer, en kijk eens heel goed of je zadel niet wat ver naar voren ligt?? Kan het niet heel goed zien, maar misschien is dat het wat ik zie aan het totaal plaatje.

De eerste 3 draffoto's vind ik de mooiste omdat ie daar heel redelijk ontspant en zijn rug aardig gebruikt. Hij is op die foto's wel duidelijk achter de teugel, ik hoop dat je dat eruit krijgt nu je aan zijn houding probeert te werken. Ik zou met dit paard heel veel overgangen rijden om hem echt actief voor je been te krijgen. Dan kun je ook veel makkelijker de achterhand er goed bij houden.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 04:31

Dank je wel voor jullie reactie.
Hij heeft geen wit aan zijn achterbeen. Ze waren wat grijs misschien dat het daarom lijkt.
En jullie hebben gelijk wat betreft dat ik erg achter in mijn zadel zit. Helaas heb ik hier niet de beschikking over de beste spullen ze zijn niet van mij. Het is ook wel een beetje ver weg om me eigen spullen op te sturen dus moet het doen met de spullen van het bedrijf. Helaas gaat dat nu al een heel aantal jaar mee en is de kwaliteit wel erg achteuit gegaan. Hier hebben ze ook een beetje een andere manier van optuigen waar ik het al niet echt mee kon vinden en nu ik dus ook de foto`s zie wil ik het toch anders doen. OOk omdat mijn eigenhouding erop achteruit gaat en dat vind ik erg zonde. Het zadel schuift tijdens het rijden ook wel naar voren. Ik moet even een manier vinden hoe ik het dus op kan lossen. Ik denk als ik dat beter heb dat mijn benen gewoon terug leggen en ik meer rechtop kan zitten.
Verder met rijden maak ik inderdaad veel overgangen om hem achtief te krijgen. Gelukkig is dit al lang niet meer zo erg als dat het was. En ja hij loopt dus graag in zijn eigenhouding maar daar werk ik hard aan.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:23

ik heb ook wat moeite met jouw houding, niet banketstaaf bedoeld hoor...
het lijkt erop dat je als een cowboy zit met je benen op de rem stand... naar voren dus.
ik kan ook niet zien of je een vz zadel hebt, maar probeer eerst je eigen houding goed te krijgen dan wordt het ook makkelijker om je paard dingen te leren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:33

Anders het zadel eens van achteren op laten vullen, of een bontje eronder die hem ophoogt? Wie weet igt het dan al een stuk beter.

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:09

Op een van de eerste foto's kun je zien dat je niet altijd even veel contact houd met de mond.. (teugels hangen soms een beetje slapjes) Verder gewoon lekker blijven doorgaan Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:59

Je handen zijn in het wijken niet te hoog, maar wel niet even hoog. Je moet ze op 1 lijn opzij brengen. En daarbij wel zelf rechtop blijven en niet teveel met je heup en gewicht willen gaan "duwen". Het lijkt ook alsof je je binnenbeen naar achteren hebt ipv buitenbeen. Een veel gemaakte fout bij wijken is het paard te proberen te laten wijken door het binnenbeen naar achteren te leggen. Het binnenbeen is zuiver voor de voorwaartse actie, het buitenbeen moet voorkomen dat de achterhand voor komt (de schouder moet leiden) en de werkelijke voorwaarts zijwaarts beweging komt vanzelf uit de teugelhulp (twee handen opzij in d erichting die je wilt gaan) omdat dat het gewicht op de buitenkant zet, waardoor het paard zich zijwaarts moet gaan bewegen. Met ondersteuning van het binnenbeen (gewoon op de singel)voor het voorwaarts krijg je dan het wijken.

over je houding is al gezegd dat hij niet klopt omdat met name je benen te ver naar voren komen. Probeer bewust je enkel op de lijn rechtonder je heup te houden. Meer voorin het zadel gaan zitten en dan met je hand je been pakken achter je en dan laten zakken. Dan komen ze makkelijker op de goede plek. Bedenk dat je knieën naar beneden moeten wijzen. Doe alsof je half knielt, zeg maar. Je kunt dit staande zonder paard oefenen om te voelen hoe de juiste beenhouding voelt. Je beugels zullen wellicht een gaatje langer moeten in de juiste beenhouding.