Paard tegen been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prince_kiss

Paard tegen been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 19:46

Hi,

Ik heb gekeken of ik er al ergens een topic over kon vinden maar dit was niet het geval dus dan maar een nieuwe.
(sorry als er al 1 is)

Heb mijn paardje nu een jaar.. was 6 toen ik hem kocht, nu dus 7. Toen ik hem kocht kon ik er wel op zitten,
maar that's it. geen rem, geen stuur en vooral geen versnelling.

Als ik begin met instappen komt hij heel erg tegen mijn been:
Kromt zijn rug, staat stijf van de spanning, zijn oren liggen plat in zijn nek, slaat naar mijn been en kropt zich helemaal op van voren.
Dit heeft hij op vreemde momenten (waar ikzelf geen patroon anders in zie als; ik heb geen zin meer)
tijdens het rijden ook weleens.
Als ik hem op dit moment aan raak met een zweepje, springt ie uit zn vel door middel van hoofd tussen zijn benen
en bokken. *wat ik overigens, als een niet-anky, niet uit kan zitten*
Ik stap hem los met een losse teugel, dus het is ook niet zo dat ik teveel in zijn mond zit (hoop ik dan toch..)
Ik heb hem vantevoren ook al weleens gelongeerd (vooral op het begin), dit helpt ook niet. Het is dus geen frissigheid.
Mijn been leg ik er voorzichtig en geleidelijk aan tegen aan, anders val ik er sowieso al af Knipoog

Heeft iemand hier tips voor?

HelgaV

Re: Paard tegen been

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:51

Ik zou je paard eens helemaal na laten kijken door dierenarts, osteopaat en tandarts.
Misschien is er wel een medische oorzaak voor dit gedrag.

prince_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:02

Sorry was ik vergeten erbij te vermelden..

tandarts is geweest, had inderdaad haken maar zijn nu dus verwijderd.
Pasgeleden helemaal na laten kijken door DA, kon niks vinden.
Fysio komt 5 december, voor de zekerheid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:19

Heb je er al eens iemand anders op gehad? Hebben jullie samen les, en zo ja wat zegt degene die lesgeeft ervan?
Ik kan alleen maar verzinnen dat hij ergens ongemak door heeft hetzij iets lichamelijks of iets in jouw manier van rijden. Dit kun je uitzoeken door eens een ander erop te laten (wel iemand met veel ervaring en een stille onafhankelijke zit!) of door les te nemen. Lichamelijke sluit je zelf al uit door een fysio te laten komen, en doordat DA geweest is om te kijken. Ik zou de fysio ook je zadel na laten kijken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:34

Ligt je zadel goed? Wat doe je zoal met je paard nu? Rijd je met hem dan?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:42

prince_kiss schreef:
Sorry was ik vergeten erbij te vermelden..

tandarts is geweest, had inderdaad haken maar zijn nu dus verwijderd.
Pasgeleden helemaal na laten kijken door DA, kon niks vinden.
Fysio komt 5 december, voor de zekerheid.

Mooi dat de fysio komt Lachen
Neem je je zadel enz. mee?
Soms kan een fysio daar ook even naar kijken, en ook als je rijdt. Zo kan uitgesloten worden dat het aan je zadel of aan je wijze van rijden ligt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:44

Misschien rij je wel te voorzichtig Lachen
Als je begrijpt wat ik bedoel..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:02

Da's verdomd een straf verhaal .......
Natuurlijk idd eerst de medische kant bekijken maar daar ben je dus mee bezig en voorlopig lijkt dit dus in orde.
Maar uit wat ik uit jouw verhaal kon opmaken denk ik da je gewoon ineens te veel wil .
En ik denk ook dat je paard gewoon nog niks kent en dus gewoon niet snapt wat je eigenlijk van hem vraagt. Een paard opleren is niet enkel erop gaan zitten en benen geven en dan wegrijden zo werkt het echt niet.
Als ik jouw verhaal hier zo lees denk ik eruit op te maken dat jouw paard zadelmak gemaakt is en that's it, echt niks meer, dus moet je er echt nog heel wat aan gaan leren vooraleer je er eigenlijk zou mogen gaan proberen op te gaan zitten.
Als je een jong paard in zijn zij duwt, dan zal dat ook niet opzij gaan maar tegen die druk gaan induwen, das dus iets dat moet geleerd worden, je zei ook geen rem en geen stuur das eigenlijk ook iets dat moet geleerd worden das niet door aan de teugels te trekken dat een paard stopt, en als je een richting uit wil is het ook niet trek zijn hoofd opzij nee ook dat moet je leren.
Vraag hulp aan een goede instrukteur of paardentrainer.
Ik stuur je nog een pb

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:27

ik heb het ook ene tijdje ghad..
zodra ik iets deed sprong die er vandoor
bij mij hielp het om de band op te bouwen met een lang teugeltje en longeren met longeerzweep erbij
maar ieder paard is ander en weet niet of dit het geval is bij jouw paard !

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:54

Misschien dat mijn verhaal (een lichtere versie van het jouwe) je wat kan helpen (misschien absoluut niet, sorry dan).
Ik heb een zeeeeer gevoelig paar gereden. De lichte aanwijzingen waren genoeg. Wat ik alleen perongelijk deed als ik flink aandreef is mijn bovenbeen aanspannen. Nu denk je (of niet maar dat dacht ik) jeah right, dat voelt ie wou je zeggen, ik zie mijn boven been niet eens bewegen! Maar het klopte wel, als ik aandrukte, spande ik behalve kuitspieren ook bovenbeenspieren. En het beest sprong uit dan uit vel, bokken op de plaats en oren in de nek. Mijn instructrice heeft me erop gewezen en ik heb er heel hard aan moeten werken maar het is wél gelukt. Dus iemand die er echt verstand van heeft laten lesgeven en zelf extreem goed nadenken/voelen over hóé jij nou je been aanlegt.
Het kan dus ook een variatie er op zijn: jij spant iets in je bovenlichaam ook aan, legt je been te veel naar achter en allemaal van dat soort dingen! op dat moment geeft je dus te veel stimuli snap je? terwijl het paard minder nodig heeft.
Ik hoop echt dat je er wat aan hebt, misschien speelt het geen of een hele kleine rol, maar wees je er iniedergeval van bewust, succes !

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:10

Hoi Prince. Ik heb de oplossing, gewoon Ino in de buurt houden Haha! .

Ik kan jullie trouwens verzekeren dat de TS minimaal 2 keer in de week lest bij een hele goede instructrice.

prince_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:32

Inoterry schreef:
Hoi Prince. Ik heb de oplossing, gewoon Ino in de buurt houden Haha! .

Ik kan jullie trouwens verzekeren dat de TS minimaal 2 keer in de week lest bij een hele goede instructrice.

Haha haaaaaaaaaaaaai stalgenootje, hmm t was wel de eerste x dat ie heel lekker liep ja.
dussuh hoe laat ga je vanavond?? :p

prince_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:34

Eternalty schreef:
Misschien dat mijn verhaal (een lichtere versie van het jouwe) je wat kan helpen (misschien absoluut niet, sorry dan).
Ik heb een zeeeeer gevoelig paar gereden. De lichte aanwijzingen waren genoeg. Wat ik alleen perongelijk deed als ik flink aandreef is mijn bovenbeen aanspannen. Nu denk je (of niet maar dat dacht ik) jeah right, dat voelt ie wou je zeggen, ik zie mijn boven been niet eens bewegen! Maar het klopte wel, als ik aandrukte, spande ik behalve kuitspieren ook bovenbeenspieren. En het beest sprong uit dan uit vel, bokken op de plaats en oren in de nek. Mijn instructrice heeft me erop gewezen en ik heb er heel hard aan moeten werken maar het is wél gelukt. Dus iemand die er echt verstand van heeft laten lesgeven en zelf extreem goed nadenken/voelen over hóé jij nou je been aanlegt.
Het kan dus ook een variatie er op zijn: jij spant iets in je bovenlichaam ook aan, legt je been te veel naar achter en allemaal van dat soort dingen! op dat moment geeft je dus te veel stimuli snap je? terwijl het paard minder nodig heeft.
Ik hoop echt dat je er wat aan hebt, misschien speelt het geen of een hele kleine rol, maar wees je er iniedergeval van bewust, succes !

Thanks voor je reactie.. Tzou inderdaad wel kunnen kloppen, maar dat ik dan voornamelijk met mijn boven lichaam mee probeer te drijven. (klinkt een beetje stom, maar ok :s) Waarschijnlijk span je dan ook vanzelf je boven benen mee aan.. Ik ga er in ieder geval op letten en ga t er in de les eens over hebben Lachen (les 2x per week..) Iig erg bedankt !!

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:26

Jaaa!!! precies dat! met je bovenlichaam ook lekker mee drijven ik weet echt precies wat je bedoelt (eerst dreef ik met letterlijk mijn hele lichaam en daarna verplaatste het zich naar mijn bovenbenen) dat kan inderdaad ook lekker mee (dus eigenlijk tegen) werken! Hoop dat het je echt verder helpt! Haha!
Psje: niet gefrustreerd laten als je er aan gaat werken en het niet direct lukt.. ik heb het echt moeten afbouwen als het ware, nogmaals succes en nu hopen dat je instructrice er ook wat mee kan dan sta je er tenminste niet alleen voor als het ware Lachen

Edit: later hield ik het af en toe nog in de galop omdat ik me dan ging vastklemmen. Dus dat kan ook nog ..