Paard steekt veel te veel macht in zijn sprong!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

Paard steekt veel te veel macht in zijn sprong!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 15:19

Ik heb Flic Flac nu ongeveer 4 maand,we gaan erg goed vooruit met springen.
Nu we hoger springen (100-115cm) merk ik dus dat hij er veel te hoog overspringt,dan zeggen mensen van wat een crack het is enz.
Maar zo denk ik er dus niet over,ja oké last van balken op parcour heb ik zeker niet,maar met die afstanden wel!
Hij heeft zo ontzettend veel macht in zijn achterhand,daardoor land hij ook altijd veeeeel maar dan ook veel te ver!
We doen nu veel in en uitjes,wat een beetje helpt,maar als we dan enkel over een oxer moeten land we weer super ver van de sprong,op jumping is dat dan ook wel een probleem,want dan kom je helemaal niet uit,op je volgende sprong.
en als hij springt,is het net of hij zijn rug niet gebruikt?
als we een balk na de sprong leggen,zodat hij ervoor land,springt hij er verder ook gewoon over...
iemand tips ?

Casarell

Re: Paard steekt veel te veel macht in zijn sprong!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:35

Probeer eens een lijntje neer te zetten van alleen oxertjes.. wel met 1 galopsprong ertussen zodat hij moet verkleinen of verkorten en hierdoor ook niet teveel kán springen..

Galopbalken ervoor en erna is idd ook een goeie oefening.
Je paard moet leren wat voldoende is zonder daarvoor teveel kracht te gebruiken..

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:03

Veel en laag springen,veel lijntjes op één en twee galopsprongen.Veel in-uitjes,maar dan echt 10 na elkaar bv,wel opbouwen als hij dit niet kent.
Een balk achter de sprong leggen en indien hij over de balk springt als hij landt kan je er een klein sprongetje van maken.
Maar dan moet je wel zien dat je de eerste sprong niet te hoog zet.

En vooral goed leren schakelen.Als je een lijntje zet op bv 5 galopsprongen ,moet je die lijn net zo makkelijk in 4 als in 6 galopsprongen kunnen rijden.
Dan mag je paard nog te ver landen in parcours,dan kan je nog altijd genoeg schakelen om een goede afstand op je volgende sprong te rijden.

Ik zou zeker ook niet hoger gaan starten omdat hij nu nog met veel lucht springt.Nu kan hij het nog oplossen als je eens ergens totaal verkeerd aankomt omdat hij te ver landt.
Maar als het hoger staat en het loopt dan eens mis dan is het misschien gedaan met springen omdat hij bang krijgt.
Ik zou zelfs terug lager starten tot hij heeft geleerd dat het echt niet nodig is om zo hoog te springen en tot hij niet zo ver meer landt...

En die lijntjes en in-uitjes echt meerdere keren per week trainen,maar niet te hoog zetten...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:30

idd ben mee met giotto
ik zou ook alles opnieuw oppakken, en terug laag gaan springen tot hij dat kent dan stilletjes verhogen.
En met lager bedoel ik dan ook echt lager, bv 60cm en stilletjes aan weer verhogen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:51

Idd, aeoluusnr1
60cm is zeker hoog genoeg om te beginnen trainen...

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 09:57

Ben het ook eens met Giotto. Even opnieuw beginnen, niet meteen met de meter maar kleine sprongetjes dat hij het daar weer kan leren.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:51

[quote="femmefatale1"]Probeer eens een lijntje neer te zetten van alleen oxertjes.. wel met 1 galopsprong ertussen zodat hij moet verkleinen of verkorten en hierdoor ook niet teveel kán springen..

en idd wat lager ... +/_ 60 cm

oefenen baart kunst, je komt er wel ...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:00

Ik sluit me gedeeltelijk aan bij giotto, veel lijntjes rijden. Je kan dit opbouwen van 2 balkjes tot 2 hindernissen op een bepaalde hoogte. Hierin lekker gaan schakelen zodat je op elk gewenst moment de controle kunt uitoefenen.

Verder moet je er aan denken dat je in de afloop en landing van de sprong al goed terug gaat zitten. Vaak zie je bij ruiters van deze paarden dat ze naar voren vallen in de landing. Hierdoor duurt het langer voor je weer balans hebt en de controle kunt gaan zoeken..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:06

Ik sluit mij ook aan bij vorige en ook bij malloesje:
je moet met een paard dat overspringt als ruiter toch lichtjes 'begrenzen' dus zelf niet te ver naar voren duiken en op je sprong komen terugzitten. Als jij in zijn nek duikt geraakt hij sowieso te veel uit zijn evenwicht om een gecontroleerde landing te kamen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:55

je paard springt te ver door, . hij moet leren "van de paal af te springen" of anders gezegd terug gaan springen.
je kunt een paard dit leren door bv: -veel grondlijn te geven.
- stijltje of oxer met ervoor en erachter een bak op ongeveer 3 -3,5 meter. zou beginnen met 3,5 kun je daarna verkleinen.
- lijntje; galopbalk ervoor, stijltje, galopbalk erachter, oxer, galopbalk en nog een stijltje en daar achter nog een galopbalk.

verder zou ik niet wat hier boven staat terug gaan naar hindernisjes van 60 cm, een paard leert moeilijker op een lage hindernis terug springen. gewoon je hoogte aan houden.

verder niet rennerig laten worden na de hindernis toe, wil ie dat doen even keertje halt zetten, belonen en opnieuw aanrijden.
soms werkt t ook als ze een keer een goede fout krijgen dat ze iets meer mee gaan kijken en automatisch iets meer terug springen.
voor de rest is het gewoon ervaring opbouwen

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:21

Als je dit paard nu enkel gaat leren om terug te springen dan gaat hij gegarandeerd nog hoger springen dan hij nu al doet en zich dus zeker overspringen met een landing op de verkeerde plaats tot gevolg.
Dus dan gaat hij te kort landen ipv te ver zoals hij nu doet.
Hij moet eerst leren zijn krachten te doseren en een normale sprong te maken en daarom dat de hindernissen laag moeten staan.

Ik denk trouwens dat terugspringen niet echt een probleem is voor dit paard,TS rijdt nu parcours 1.15m en hij raakt blijkbaar geen balk ondanks de verkeerde afstand die TS soms krijgt door de te verre landing...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:58

een paard wat te ver door springt moet leren terug springen, op 1,15 kan t nog. 1.30 wordt t lastig.

als ie nu al hoog genoeg springt maar land te ver achter de hindernis is zeer waarschijnlijk zn hoogte punt ook achter de hindernis. dus om dit te veranderen moet het paard terug gaan springen.

maar ik lees nergens iets over het tempo dat ts aan houdt. paarden die veel te hard naar de hindernis gaan of gereden worden krijgen dat zelfde probleem, ook omdat ze zegt dat ie achter de grondbalk komt.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:33

@Juudje84 : en hoe ga jij het probleem van te hoog springen dan oplossen?
Want zoals ik reeds zei gaat hij even hoog blijven springen en dus korter landen als hij hard gaat terugspringen...

Vraag me ook af waar de TS eigenlijk zit...ze heeft al een tijdje niet meer gereageerd...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:46

te hoog springen is geen probleem,
maar daarom vraag ik, in welk tempo rijdt ts naar de hindernis?
vanuit hier is t toch veel te moeilijk te beoordelen.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:50

Ik vraag me af hoe het paard reageert op galopbalken op de grond? Neemt ie die met 1 of metteen met 2 tegelijk? Zoals ik lees în een bericht springt haar paard nog over de galopbalk na de sprong? daarvan deze vraag.
Stel ik me de vraag of het niet goed is van te beginnen vanaf de grond. Afstanden leren kennen?