Jong paard moeilijk in galop te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taj_Mahal

Jong paard moeilijk in galop te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:37

Hallo iedereen!

Ik rij op een 7 jarige pony van ongeveer 1.60 op een manege. Je mag er ook vaak komen rijden in je vrije tijd. Alleen deze pony is altijd vanuit het bit gereden. we zijn nu erg bezig met stelling, alleen aanspringen in de galop is een ramp.. als je gaat doorzitten gaat ze al versnellen en ik krijg het niet voorelkaar om dan mijn binnenbeen langer te maken (waardoor ze dus zou moeten aanspringen in de galop) want dat kent ze ook helemaal niet, alleen als je in de hoek (na uiteindelijk 2 rondjes ongeveer heel hard te hebben gedraafd) gaat drijven springt ze aan, maar dan de galop zelf Tong uitsteken gaat ook niet al te soepel Haha! weer dat geshees en als je figuren wilt rijden gaat ze weer terug naar draf.. moeilijk paardje Tong uitsteken maar wel lief hoor. Verder is haar draf en stap gewoon normaal Knipoog

Heeft iemand hier een oplossing voor? Haha!

Alvast bedankt Knipoog

onley

Re: Jong paard moeilijk in galop te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:39

haar balans laten vinden op de hoefslag en erg goed ondersteunen met je benen en in het begin geen figuren rijden
daar is nog niet klaar voor

heeft ze haar balans dan wel in de draf ?

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:54

oke bedankt!
Nou ze kan af en toe buien hebben, als ze tegen haar hengstigheid aanzit, haar balans kan in draf af en toe ook wel beter. Stelling vind ze erg moeilijk en ze gaat er langzaam van lopen en als je niks met stelling doet loopt ze snel.. Erg lastig dus.. Tong uitsteken maar 't is al verbeterd Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:56

Tja je ziet dat het paardje keurig doet wat de meeste manegeruiters doen.. Heel lang hard draven en uiteindelijk moed verzamelen en eens flink doordrijven.. wat is je bedoeling? het paard bijleren? want het is natuurlijk wel zo dat de goede manieren die jij er in een avond in probeert te rijden er de voglende dag door anderen weer uit wordt gereden. Of ben ik te pessimistisch??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:57

Kan ze op commando aanspringen in galop aan de longe?
Probeer dat goed te leren en dan pas op het paard in galop te gaan. Begin dan met je stemhulp en beenhulp samen, zodat ze de link snapt.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:02

@troi
ja inderdaad, een echte manege pony.. maar er rijden niet veel mensen op, ze is niet geschikt voor beginners omdat ze soms moeilijk en onvoorspelbaar is, alleen er hebben in het verleden veel verschillende mensen op gereden, nu een stuk of 4, waaronder ik, allemaal met redelijke ervaring Knipoog Ik wil haar graag leren dat ze op de beenhulpen reageert. ze is ook trekkerig in de mond.

@ Jibbel
Bedankt, ik zal het eens proberen Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:05

Dat klinkt idd alsof er zeker mogelijkheden zijn. Over stemhulpen, in de western maken ze een kusgeluidje voor het aanspringen in de galop misschien niet gebruikelijk voor het engels rijden maar het werkt heel goed!

succes!!

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:15

buitenstelling aannemen en in een hoek aanspringen.
Let op dat het geen ren tempo wordt maar dat je het wel kan controleren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:29

probeer het eens als je aan de longeerlijn gaat rijden..mischien is dat een oevening voor het paard waar je op rijd

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:35

7 is niet echt jong meer denk ik, en 160 geen pony meer hoor.
Wat wij altijd deden bij paarden met dit gedrag, is probeer de galop, gaat ze sjezen, terug nemen, rust erin brengen en opnieuw proberen, uiteindelijk komt ze vanzelf wel in een rustig galopje, dan belonen.
Dus gewoon buitenbeen naar achter (vragen) en gaat ze versnellen, terug nemen niet verder proberen dan want heeft geen zin, neem de tijd probeer haar mond niet teveel te belasten, wat kan ook best tegen het bit gericht zijn (snel draven, hoofd beetje omhoog)

Kwestie van geduld en haar een slechte gewoonte afleren en dan opnieuw beginnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:41

Tja..helemaal terug naar de basis zou ik zeggen en dat is dus longeren. Waarschijnlijk is dit paardje veels te snel in het manege werk gezet en snapt nog steeds geen hout van de hulpen. Het hoeft maar een keer of wat fout te gaan met een manege les en je hebt al een paard dat gaat rennen. ( vluchten dus eigenlijk!)

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:24

Ik ben nu met de instructise met haar aan het oefenen om middelgrote voltes te galoperen zodat ze niet zo hard meer gaat, alleen dacht ik dat ze misschien ook wel zo rent omdat ze pijn heeft? kan het aan een verkeerd zadel liggen? ze is ook stijf door de bochten heen..

het gaat trouwens al iets beter ;)

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:42

Het kan zeker aan het zadel liggen of aan pijn, maar daarom is het goed om eerst te beginnen met longeren, heel rustig, stap draf galop en met een duidelijk commando. Als ze daarop goed reageert kan je die commando's ook toepassen als je op haar rug zit. Dan ga je aan de longe rijden. Als ze nergens last van heeft op die manier is de kans klein dat het pijn is. Waarschijnlijk is het beestje het vertrouwen kwijt geraakt omdat ze niets begrijpt van wat mensen van haar willen. Zorg dus vooral dat je alle onduidelijkheid wegneemt. Voor mij heeft het altijd goed gewerkt als je eerst zorgt dat ze alle stemhulpen snappen. Ze moet er ook direct op leren reageren, niet 4 keer vragen en als ze het dan pas doet is het ook goed. Ze moet gaan begrijpen wat "ho"is, en galop en draf etc... Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:49

Ja ga helemaal terug mnaar de basis, longeren aan de dubbelen lijnen, handwerk enz enz.
Het feit dat ze al gaat rennen als je gaat doorzitten moet al voor jou toch al genoeg zeggen dat ze er totaal geen hout van snapt en op de vlucht gaat.
Als je rijd hou het kort en de stukjes dat je draaft doe die dan doorzitten, is zeker voor een paard wat niet in balans loopt al beter, blijf wel zoveel mogelijk uit de rug.
Misschien een andere instructrice, zij zou moeten weten dat dit paard totaal nog niet aan de galop toe is en dat je terug naar de basis moet gaan.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:04

midgie schreef:
Misschien een andere instructrice, zij zou moeten weten dat dit paard totaal nog niet aan de galop toe is en dat je terug naar de basis moet gaan.

ik kreeg eerst altijd van iemand les die zoiets had van, oke, ze gaat racen in de galop, zo is ze gewoon. die ging er met mij niet aan werken om het te verbeteren, ik heb nu 3 weken les van een ander die vanaf het begin zag dat dat racen echt niet kan en die wilde er met mij aan gaan werken wat we nu aan het doen zijn ;)

ik dacht er zelf ook al aan om met longeren te beginnen, volgens mij wordt dat nooit met haar gedaan, bedankt voor de tips! ;)

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:40

Lekker longeren! en dan de hulpen gebruiken!
op me stage moeten ze de Naam van het paard hard op zeggen en dan galop! probeer dat eens met longeren als dat goed gaat proberen onder het rijden te doen. en dan beginnen met de hulpen
Succes er mee
Groetjes