Pony winterrust ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Pony winterrust ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:16

ik zou graag bokt zijn mening willen horen
ik heb monteel 6 jarige pony
hb haar straks in januari 2 jaar
maar ze heeft problemen met rug denk mischien dat ze te vroeg is beleert

maa rnu ben ik van stal verhuist , geen binnenbak
maar wil ik haar een winter rust geven
soms mischien een buitenritje maar verder ook niet
en zeg maar februari/maart, langzaam beginnen weer met longeren en zadel er weer op

als het dan wel gewoon droog en de grond neit bevroren is wel gewoon na buiten , of even uit galoperen
wat vinden jjullie ?

8nnemiek

Re: Pony winterrust ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:11

Als je merkt dat je pony last van de rug heeft moet je snel een fysio laten komen. Die kan je precies vertellen waar je pony last heeft, waar het door kan komen, maakt de rug wat losser met oefeningen, en geeft je oefeningen mee om thuis te doen.
Het is prima als je je pony deze winter niet wil trainen, maar ze moet wel genoeg beweging krijgen, dus gewoon elke dag zo lang mogelijk op wei. Ook als de grond bevroren is Ja (als ze ijzers heeft laat je die deze winter eraf halen)

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:25

Winterrust lijkt me nooit een probleem, af en toe een buitenritje maken ook niet. Al vraag ik mij af of dit in jouw geval wel goed is voor jouw pony, want als ze last heeft van haar rug en je zet haar op rust (wel dag en nacht in de wei!!) zullen haar spieren minder sterk worden omdat je ze niet traint. Als je dan opeens een buitenritje gaat maken zal dit juist extra belastend zijn voor haar rug, dus lijkt mij niet zo'n goed idee. Heb je al laten onderzoeken wat er aan de hand is? Ofwel waar de rugklachten vandaan komen? En wat de beste geneeswijze is? Want het kan ook juist averechts werken als je haar niks laat doen, misschien moet ze juist oefeningen doen om haar rug en buikspieren te trainen waardoor ze jou beter kan dragen, enz. enz. Bij rugklachten kan er vanalles aan de hand zijn wat niet altijd op te lossen is met een beetje rust (net zoals bij menselijke rugklachten helpt alleen rust niet altijd).
Succes ermee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:08

Weet niet wat je pony aan haar rug mankeert, maar wij hebben zelf een paard met een rugblessure (kissing spines) die juist niet stil gezet mag worden maar in beweging moet blijven omdat anders zijn spieren vast gaan zitten en hij heel onregelmatig gaat lopen (pijn uit rug straalt door naar linkerachterbeen). Daarom zijn wij vorig jaar naar een stal met binnenbak verhuist zodat we in de winter door kunnen rijden, en hij loopt nu 10 keer beter dan vorig jaar voordat hij verhuisde. Moet er wel bij zeggen dat ons paard enkele keren door de DA behandeld is (spieren losgewerkt), hij een nieuw zadel heeft gekregen en dat wij hem altijd eerst laag en rond losrijden op advies van DA zodat hij beter zijn rug los kan laten onder het rijden. Ook hebben we een periode gelongeerd voor we gingen rijden.

Even om aan te geven dat het stilzetten van een paard met een blessure niet altijd de beste oplossing is. Ik zou je wel laten adviseren door een deskundige hierin en niet zelf ermee aan de slag gaan. Na laten kijken door een DA, fysio of osteopaat dus.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:44

gewoon even de fysio erbij halen als je het echt zeker wil weten wat je nou moet doen..ik zou niet zomaar een beslissing nemen..straks neem je de verkeerde

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:23

MysticTinker schreef:
Als je merkt dat je pony last van de rug heeft moet je snel een fysio laten komen. Die kan je precies vertellen waar je pony last heeft, waar het door kan komen, maakt de rug wat losser met oefeningen, en geeft je oefeningen mee om thuis te doen.
Het is prima als je je pony deze winter niet wil trainen, maar ze moet wel genoeg beweging krijgen, dus gewoon elke dag zo lang mogelijk op wei. Ook als de grond bevroren is Ja (als ze ijzers heeft laat je die deze winter eraf halen)

dierenarts een keertje laten komen?

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:16

SusanH schreef:
Weet niet wat je pony aan haar rug mankeert, maar wij hebben zelf een paard met een rugblessure (kissing spines) die juist niet stil gezet mag worden maar in beweging moet blijven omdat anders zijn spieren vast gaan zitten en hij heel onregelmatig gaat lopen (pijn uit rug straalt door naar linkerachterbeen). Daarom zijn wij vorig jaar naar een stal met binnenbak verhuist zodat we in de winter door kunnen rijden, en hij loopt nu 10 keer beter dan vorig jaar voordat hij verhuisde. Moet er wel bij zeggen dat ons paard enkele keren door de DA behandeld is (spieren losgewerkt), hij een nieuw zadel heeft gekregen en dat wij hem altijd eerst laag en rond losrijden op advies van DA zodat hij beter zijn rug los kan laten onder het rijden. Ook hebben we een periode gelongeerd voor we gingen rijden.

Even om aan te geven dat het stilzetten van een paard met een blessure niet altijd de beste oplossing is. Ik zou je wel laten adviseren door een deskundige hierin en niet zelf ermee aan de slag gaan. Na laten kijken door een DA, fysio of osteopaat dus.

Ik heb het een keer met een verzorgpaard gehad. Het paard was ongeveer 12 a 13 jaar oud toen hij ineens niet meer lekker liep. Tijdens het rijden was hij superstijf en leek het wel een plank. Je merkte ook dat hij pijn had in zijn rug(je kon zijn rug bijna niet aanraken met een borstel). Er is toen een soort paardenkraker bij geweest, maar dat verbeterde de situatie niet echt. Vervolgens hebben we het paard een paar maanden op het land laten staan('s nachts stond hij op stal) en toen zijn we langzaam zijn conditie weer op gaan bouwen. We zijn begonnen met longeren en uiteindelijk zijn we ook weer gaan rijden. Dit heeft heel goed uitgepakt, paard leek wel een ander paard!
Maar inderdaad is een expert erbij halen een goed idee. Succes!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:26

mijn pony staat onder controle van een masseur Lachen
maar ik heb weer mogelijk heid om te rijden
dus hier kan een slotje op

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:56

Als ik jou was zou ik er naar laten kijken want het is vervelend als je pony na zijn winterrust het weer krijgt.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:59

zoals er net al stond , pony staat onder control van een masseur Knipoog