Tips doorzitten.. vervelende zit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Tips doorzitten.. vervelende zit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:16

Mijn nieuwe paardje zit echt heel rot door.
Hij heeft echt super gangen maar daardoor gooit die ook heel hoog op.
Vind dit heel moeilijk doorzitten.

Heeft iemand wat handige tips?

Ook had ik nog een vraagje, kan je bijv. op het éne zadel beter doorzitten als op het andere?

RockerNr11

Re: Tips doorzitten.. vervelende zit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:48

Loopt je paardje wel ontspannen? Dat scheelt namelijk bij mij altijd zó veel. En verder zelf ook gewoon lekker ontspannen gaan zitten.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:56

@ RockerNr11.

Jaa hij is echt heel relax en ontspannen...
Maar je merkt het ook met lichtrijden, hij gooit zo
hoog op, hihihi..
Me moeder zegt dat ik gewoon soms zonder beugels moet rijden ofzo, want vind het moeilijk mn benen lang te maken, ik trek ze op..

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:23

Ik heb het ook met mijn bijrijdpaardje. Hij heeft nu een ander zadel (hij had hiervoor een vz zadel, nu dressuur) en ik heb bij elke les een 15 min zitles aan de longe.

Het maakt idd wel uit of je paard goed ontspannen is en of jij nergens last van hebt, zoals bijvoorbeeld rugpijn. Ook denk ik wel dat het verschil maakt met zadels, maar op zich zou je op alle zadels wel moeten kunnen zitten.

Ik denk dat het ook wel wennen is als het een nieuw paardje is. Bij mij duurt dat wennen al enige tijd Haha! maar we hebben een tijd allebei last van onze rug gehad.

Tip is dus; probeer zitlessen te nemen aan de longeerlijn met bijzets er aan. Dan hoef je dus alleen maar op je zit te letten en is er iemand die constant erop let.

Succes ermee!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:32

Inderdaad probeer zitlessen te nemen. En beoordeel ook goed of je paard echt wel geheel ontspannen is.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:00

Tis ook een kwestie van wennen aan een paard en zijn gangen.
Ik zit prima op mijn fries, maar als een vreemde erop gaat, hobbelt die alle kanten op, hij gooit ook vreselijk op namelijk.
Verder moet je paard ook jou laten zitten, dit krijg je alleen voor elkaar als paard zijn rug als het ware bolt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:03

Zitlessen nemen aan de longe helpt enorm! Verder is het ook een kwestie van wennen.
Probeer met kleine stukjes te beginnen, 2 passen doorzitten dan even lichtrijden om je evenwicht te hervinden en weer twee passen doorzitten. Als dat goed gaat doe je steeds een langer stukje.
Zo voorkom je dat je gaat 'stuiteren' want als je stuitert is het bijna onmogelijk om te ontspannen.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:03

beugels gaatje korter om te wennen werkt ook altijd heel goed.
en net doen of je een bal in je buik hebt die je naar beneden moet duwen, dus net als dat je in het water op een bal gaat zitten.
zelf blijven doorademen en ontspannen is ook erg belangrijk.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 14:35

Bedankt voor de tips!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:56

Ik heb dat probleem ook. Mijn paardje liep in het begin heel stijf, met een weggedrukte rug. Zat voor mij ook zalig, ik was altijd aan het doorzitten. Nu loopt mijn paard vlot, ontspannen, lekker elastisch, en gooit behoorlijk fel op. Daar komt dan nog bij dat ze maar 1m50 hoog is, en dat dus behoorlijk vlot gaat.
Je kan dit oefenen door telkens kleine stukjes door te zitten. DUs 5 keer doorzitten, terug lichtrijden, 7 keer doorzitten, terug lichtrijden...
En altijd proberen de grond te raken met je hielen Knipoog .

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:03

ik heb dat ook!
ik heb als tip gekregen(bij zitles) om me benen extreem lang te maken, of als je ook zonder teugels rijd met de zit les je handen omhoog doen en ze handen zo stil mogenl;ijk houden..
helpt echt..
x

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:36

Achterover zitten met je bovenlichaam, maar niet te ver. Hakken uitdrukken en je benen lang maken en rechtop zitten met je bovenlichaam, schouders naar achter en zelf zitten alsof je in een luie stoel zit. Zo is het mij altijd geleerd, maar het lijkt me niet lekker zitten als een paard hoog op gooit nee. Probeer het anders eens als hij hals strekt, dan loopt hij goed over zijn rug en automatisch iets langzamer, als het goed is en dat zit waarschijnlijk een stuk lekkerder.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:13

Ik heb straks les voor het eerst, wel een groepsles is het... Dus ben heel benieuwt en ga zeker mn best doen!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:15

Zitles, zitles, zitles, zitles, zitles.............
Voorwaarde voor het doorzitten is een ontspannen, goed over de rug lopend prd.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:54

Mn nieuwe zadel kwam op het laatste moment vandaag nog binnen, en hij zat echt heerlijk. Dit had ook veel effect op mijn zit. Het ging een heel stuk beter en zat een stuk netter.. Im a happy girl en ben heel blij..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:27

Wennen! Oefenen! Gevoel krijgen voor je paard en goed met je heupen de schokken opvangen. Kan een tijdje duren, maar het komt echt wel als je graag wilt!

Niet elk paard loopt zo lekker dat je er direct perfect op kan doorzitten, meestal is het toch even het "gevoel" ervoor zoeken. Ook bij paarden die "lekker" doorzitten moet ik in elk geval altijd weer even wennen aan de takt van het dier.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:21

Ik blijf dit topic ook even volgens, rijd fries die voor de kar heeft gelopen nou die gooit pas hoog op! Onmogelijk om op door te zitten zeg ik altijd, maar ik moet er toch aan geloven denk ik nu Clown

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:59

Ik volg dit ook even om te kijken of er nog meer tips komen!