Pony zakt door benen bij vandoorgaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Pony zakt door benen bij vandoorgaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:51

Help!!
Okee.. ik heb wat struggles met mijn verzorgijslander, aangezien hij een half jaar niet onder het zadel was geweest, en ik het nu aan het oppakken ben.
Dat hij me er het eerste kwartier met alles wat in hem zit eraf probeert te krijgen is tot daar aan toe. Maar nu deed hij de laatste 2 keren iets engs!
Ik ben al zo panisch dat ik te zwaar voor hem ben. en nu vliegt hij er vandoor, en 'struikeld' vervolgens door zijn voorbenen!
Hij zakt echt een stuk in! en schrikt er zelf ook van.
Wat is dit?
Het is trouwens gewoon in de bak, goede bak zonder kuilen of plassen, het ligt echt aan hem dus..

Ben ik te zwaar? is er iets met hem? zijn het nog te slappe spieren van het lang niet rijden (staat 24-7 in de wei..)

absque_dubio

Re: Pony zakt door benen bij vandoorgaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:55

Is dit maar 1 keer gebeurt? Dan is het denk ik gewoon even niet opletten en goed struikelen, dan zou ik me er verder ook niet druk over maken. Als hij dit elke keer doet, zou ik me pas druk gaan maken.
Hoe groot is de ijslander? En hoe groot en zwaar ben jij? Ik denk eigenlijk echt niet dat het daar aan ligt hoor.. Lachen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:59

2 keer dus al. zondag en gister weer..

ik ben bijna 85 kilo.. en opzich wel een groot ijsje..

dit zijn we:
(echt een hele slechte foto.. sorry)
Afbeelding
Hij is zelf ook veeel te dik! zijn singel zit nu op het laatste gaatje! (gaat dus eerst niet dicht!)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 00:00

o, en let niet op houding e.d... ik ben hier net opgestapt! Lachen (en hij dus druk aan het doen, nog niet aan de teugel)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:02

Toch vind ik het beeld niet storend. (edit; dit is geen foto om rijtechnisch commentaar te geven, dus ik zou geen reden weten om commentaar te geven erop. Het gaat nu om het beeld toch) Lachen
Ik rijd met mijn 53 kg en 1.69 ook op een pony van rond de 1.32. En die zakt ook duidelijk niet door haar beentjes. Doet hij het niet expres? Let hij wel op waar hij zn voeten neerzet? Raar zeg.. Ik hoop dat een andere bokker je verder kan helpen, want ik zou het ook niet weten. Nagelbijten / Gniffelen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 00:04

hij doet het dus niet expres, aangezien ik merk dat hij er zelf ook van schrikt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 01:05

Zowiezo beschermers aandoen, bij het struikelen kunnen ze hun eigen benen per ongeluk aantikken en dat kan heel vervelend en pijnlijk zijn. Bovendien geven peesbeschermers, mits goed aangebracht, ook wat extra steun. Bandages kunnen mischien ook net dat beetje steun geven, mits goed aangebracht.

Verder goed je been eraan houden, goed voorwaarts houden en hem steeds afleiden door figuren te rijden en af te wenden als hij het niet verwacht (niet te plotseling, dan gaan ze juist struikelen). Veel overgangen rijden wil ook wel eens helpen. En (afgezaagd, ik weet het) les nemen. Iemand die toekijkt kan vaak beter zien waarom het paard struikelt dan jij als je erop zit, en hoe hij precies struikelt en aan de hand daarvan specifieke adviezen geven.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 01:24

ik ga hier geen vrienden maken vandaag Bloos

het is een hele slechte foto maar volgens mij pas je niet in dit zadel?
als je niet in je zadel past krijg je een verkeerd belasting op de rug en zeker in combi met de nog niet sterke rugspieren kan dat gekkigheid geven.
over het struikelen: ik zou eerst kijken of dat vaker gebeurd,het kan zijn dat je meer been moet geven en hem wakker moet houden maar dat hoeft niet.
zelf even testen dus.
over je eigen gewicht zou ik me niet te druk maken,een ijsco kan erg veel hebben.
als ik het goed had gezien van dat zadel zou ik er wel voor kiezen daar niet meer mee te rijden,dan liever zonder. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:01

@mariska32 ik ben het daar ook wel mee eens,

Het zadel is gewoon veels te klein, de druk kan zo niet meer verdeelt worden, waarbij komt dat je zelf erg zit , je zou wat meer ruimte in zijn rugspieren kunnen geven door je eigen zit.
Heb je het al zonder zadel geprobeert?

Je zegt ook dat hij het eerste kwartier je er probeert af te krijgen, dat is toch een teken dat er iets helemaal niet goed is, zijn die struikel momenten in die acties??
Of gewoon als je aan het rijden ben?

Gewicht en ijsjes maakt denk ik niet heel veel verschil, maar een te klein zadel voor de ruiter en misschien ook het paard en een foute zit kan heel veel gebok uitlokken,
Dus probeer de oorzaak van het bokken te vinden, dan kun je daar aan gaan werken, ook is hij een half jaar niet gereden, wat heb je als voor bereiding gedaan??
Of ben je er zomaar op gestapt, lijkt me niet fijn voor de spieren?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:19

Klijntjuh schreef:
Help!!
Okee.. ik heb wat struggles met mijn verzorgijslander, aangezien hij een half jaar niet onder het zadel was geweest, en ik het nu aan het oppakken ben.
Dat hij me er het eerste kwartier met alles wat in hem zit eraf probeert te krijgen is tot daar aan toe. Maar nu deed hij de laatste 2 keren iets engs!

Als je zegt het eerste kwartier wil hij me eraf...... tot daar aan toe . NNNNNNNNNNNNEEEEEEEEE
dat is dus geen samenwerken hé, je paard moet jou vertrouwen en willen samenwerken, doe eerst wat basis-werk, grondwerk e.d.

Ik ben al zo panisch dat ik te zwaar voor hem ben. en nu vliegt hij er vandoor, en 'struikeld' vervolgens door zijn voorbenen!
Hij zakt echt een stuk in! en schrikt er zelf ook van.
Wat is dit?

Als het maar een paar keer voorvalt zal het te wijten zijn aan toeval, aan het niet opletten, het te sloom lopen, te veel gewicht op de voorhand dus meer de achterhand er dragend gaan onderrijden....... als het blijft gebeuren hoeven bekijken en of onderbeen.
Tijdens struikelen, teugels opnemen en benen geven, zo activeer je de achterhand dus meer en kan hij zich op deze manier weer optillen.

Idd je zadel zit helemaal vol met jou erin, dus zadel te klein voor jou. Jouw gewicht moet zeker kunnen hoor voor zo'n ijslander.

Je zegt hij is veel te dik, singel zit op laatste gaatje, je kan niet aan het zadel zien of een paard te dik is hééééé, daar moet je voor naar het paard kijken, en als hij echt te dik is dringend op regime zetten hoor, gevaren voor hoefbevangenheid, spierbevangenheid, het gewone functioneren, .....

En zoals er al gezegt werd , les nemen.
Laatst bijgewerkt door Scum op 24-11-08 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gerepareerd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:53

Tja, les en een groter zadel is het meest gelezen advies. Zie je dat zitten?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 14:46

Hoihoi, bedankt voor alle reacties!
Over het been geven en voorwaards laten gaan of het sloom lopen.. het gebeurd dus als hij er vandoorschiet..dus galloppeerd/draaft/tolt op zijn snelheid!

Het zadel is inderdaad te klein, niet alleen voor mij, maar ik heb ook het idee voor hem. Het is alleen niet mijn eigen paard, dus ik kan en ga geen nieuw zadel kopen. Ik heb dit wel aangegeven bij de eigenaresse. Ze zegt dat het zadel hem gewoon goed past.
Dan is dus alleen het probleem dat ik niet in het zadel pas..

Ik zal eens zonder zadel proberen.

Kwa les. zoiezo hoef dat niet zo 'schreeuwerig' gezegd te worden. Ik ben begonnen met western lessen, en dat gaat niet met een ijs.

Verder staat het paardje niet op een manege, dus er zijn daar geen instructeurs, dus over les met het paardje zou dus al niet gaan.

Als voorbereiding heb ik een paar weken gewandeld. ook een enkele keer 'gelongeerd' (haar longeerspullen zijn gestolen, dus het was longeren zonder touwen zegmaar).
Ik was zelf van plan de eerste aantal keren 10-15 min per keer te gaan, stappen, wat oefeningetjes en er weer af.

Helaas krijg ik dan dus groot protest. Persoonlijk denk ik dat het ook deels door het zadel komt, omdat hij het al niet leuk vind als ik met dat ding kom aanlopen. En buiten dat denk ik dus dat hij me te zwaar vind.

Het is zo lastig, want ik moet zegmaar roeien met de riemen die ik heb. en dat word dus geen groter zadel of les op hem.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:27

Klijntjuh schreef:
Hoihoi, bedankt voor alle reacties!
Over het been geven en voorwaards laten gaan of het sloom lopen.. het gebeurd dus als hij er vandoorschiet..dus galloppeerd/draaft/tolt op zijn snelheid!

Helaas krijg ik dan dus groot protest. Persoonlijk denk ik dat het ook deels door het zadel komt, omdat hij het al niet leuk vind als ik met dat ding kom aanlopen. En buiten dat denk ik dus dat hij me te zwaar vind.

Het is zo lastig, want ik moet zegmaar roeien met de riemen die ik heb. en dat word dus geen groter zadel of les op hem.

hoe dit paard al op het zadel reageerd.... foute boel.
gebruik het a.u.b. niet meer want het leed is straks niet meer te overzien!
ik denk zelf dat alles uit dat zadel komt.
rij maar lekker zonder. Knipoog

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 15:30

Ja precies. Nu heb ik maar 3 keer gereden met zadel, en de 2de keer had hij al zo'n soort reactie, dus ik dacht: die heeft geen zin.
Maar het klopt wel met het hele plaatje zo.

Ik ga zeker zonder proberen.
Ik heb de eigenaresse ook even gemaild over de reacties over dat het zadel te klein is voor mij. Ben benieuwd Lachen

wisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:36

Je kunt best westernrijden met een ijs hoor!! Wordt zelfs gedaan met shetlanders (en met dravers en anderen rassen die telganger zijn). Gewoon een goede instructeur zoeken! (eventueel kun je op de pagina western hier vragen voor advies, daar zitten echte kenners)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:41

Ik zou het idd ook zonder zadel proberen.
Want het feit dat hij het al niet leuk vind als jij met het zadel aan komt lopen, zegt eigenlijk al genoeg, en vooral zijn reactie bij het rijden!
Je moet niet denken dat het door je gewicht komt want dat kan een ijslander best wel hebben hoor! Alleen is het zadel jou te klein waardoor het gewicht niet goed verdeelt wordt over jou verzorgpaardje zijn rug, en dat kan wel eens die heftige reactie geven!

Kan die eigenaresse je misschien niet een keertje helpen en misschien wel 1 x in de week of in de twee weken les geven.

Succes in iedergeval.!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 16:12

De eigenaresse is al heel weinig bij haar paardjes, en vooral op de dagen dat ik niet ga, zodat we afwisselen. We gaan zeker weer een keer samen naar de paardjes, maar ze vond me netjes rijden, en had zeer weinig op of aanmerkingen. Dus als ik wil lessen moet dat echt met een instructeur. Maar voor het lessen wil ik eerst zijn conditie een beetje op orde. Hij is nu na 15 min bekaf!

Misschien dat ik wel een instructeur kan vinden die daarheen komt, en dan even met de boer overleggen of dat mag natuurlijk Lachen

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:47

Ohw ja dan wordt dat al moeilijk! Nou ik hoop dat je dan een instructeur kan vinden meis!
En hou je ons een beetje op de hoogte hoe het gaat?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 16:55

Ik hou jullie op de hoogte! Haha!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:55

super!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:21

is privéles geen optie desnoods van iemand die jij zelf goed kent (een paardrijdende vriendin etc.) dan kan zij vanaf de grond kijken hoe het gaat

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:24

Ik zou ook heel snel op zoek gaan naar iemand die in elk geval eens goed kan kijken. Vanaf een wazige foto is het namelijk lastig advies geven (ik kan dus ook niet goed zien hoe het zadel ligt, daarom geen commentaar daarover van mij).

Er zijn eventueel vast wel Bokkers in jouw omgeving te vinden die je eens les willen geven lijkt mij.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 23:23

InekeH87 schreef:
is privéles geen optie desnoods van iemand die jij zelf goed kent (een paardrijdende vriendin etc.) dan kan zij vanaf de grond kijken hoe het gaat

Ik heb geen paardrijdende vriendinnen, en de eigenaresse heeft ook geen tijd. zoals ik al zei ga ik als zijn conditie wat beterd eens kijken wat ik kan regelen met de boer (er moet dan iemand daarheen komen namelijk, en de boer doet zelfs moeilijk als ik mijn eigen man meeneem!)

@mick75- ik ga tegen die tijd wel een oproepje plaatsen. Eerst wat aan het zadel doen (of niet doen en dus zonder zadel:P )

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:18

ik heb contact gehad met de eigenaarresse. en ze heeft helemaal gelijk dat als ik met bandages ga rijden, zonder zadel of met zweepje het een kortetermijn oplossing is, omdat het op lange termijn gewoon niet goed voor hem is. (geen drukverdeling)
Een ander (groter) zadel is erg moeilijk, aangezien hij een heel kort rugje heeft.
Ze gaat nog even kijken of ze nog iets kan bedenken, en ik ook. maar ik denk dat ik niet meer op Nok kan rijden..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:41

Klijntjuh schreef:
ik heb contact gehad met de eigenaarresse. en ze heeft helemaal gelijk dat als ik met bandages ga rijden, zonder zadel of met zweepje het een kortetermijn oplossing is, omdat het op lange termijn gewoon niet goed voor hem is. (geen drukverdeling)
Een ander (groter) zadel is erg moeilijk, aangezien hij een heel kort rugje heeft.
Ze gaat nog even kijken of ze nog iets kan bedenken, en ik ook. maar ik denk dat ik niet meer op Nok kan rijden..

ben ik het niet helemaal mee eens Knipoog
zweepje heeft hier geen bal mee te maken omdat hij juist doorzakt in het voorwaartse.
bandages zijn dingen om in de vuilnisbak te gooien,krijg je echt geen steun van.
maar....zonder zadel rijden hoeft echt geen probleem te zijn Knipoog rustigaan opbouwen en hou gewoon een max aan van een half uur zodra er weer wat spiertjes op komen.
is nog goed voor je ballans ook. Knipoog