Tips om aandacht erbij te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Tips om aandacht erbij te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:22

Ik heb op het moment een 'probleem'. Nu zal ik eerst even de situatie schetsen voordat ik jullie ermee ga lastig vallen:
    1. Ik sta nu sinds kort op een nieuwe stal, 3 weken denk ik.
    2. Mijn pony is een zeer gevoellig typje, ik hoef maar één spiertje te spannen en hij heeft het door. Maar hij is ook behoorlijk eigenwijs. Ook is hij een watje om het zo maar even te zeggen, dus schiet hij er weleens vandoor. Hij heeft moeite met het behouden van de concentratie.
    3. De bak ligt langs de provinciale weg, mijn pony was eerst bang voor al het verkeer en nu alleen nog voor de vrachtwagens (wat deels aan mij ligt, lees verder)
    4. Ik heb elke week privé-les, dus aub niet het advies 'neem les', hier werken we ook aan de problemen, maar ik ben benieuwd of jullie nog nuttige tips hebben.

Nu het probleem: Ik krijg dus de aandacht van Pas niet volledig bij mij. Dit houdt vooral in dat hij heel erg op de uitgang van de bak is gefocust. Rijden we ervan weg vermindert hij tempo en rijden we ernaartoe verruimt hij zijn pas achterlijk veel, ook probeert hij over de buitenschouder weg te lopen als we een volte maken (dus richting het hek). Dit weet ik meestal wel op te lossen. Ook de omgeving is soms een probleem, ze zijn beide namelijk een beetje kijkerig Clown . Hij kan behoorlijk schrikken en als reactie daarop ga ik op de omgeving letten om me te kunnen voorbereiden op wat rare sprongen. Dit is dus hardstikke fout, want zodra ik iets 'engs' zie span ik me iets en wordt hij nerveus.

Mijn oplossing: Ik probeer te ontspannen en focus me op Pas, zodat het aan mijn spanning niet kan liggen (al is dat moeilijker als het klinkt) en soms sleep ik mijn moeder mee die het moet zeggen als ik weer stiekem enge dingen zit te zoeken of als ik gespannen word. Verder probeer ik Pas bezig te houden door veel figuren, overgangen ed.. Ook maak ik overgangen vooruit als ik van het hek afrij en als ik richting het hek rij, maak ik overgangen terug. Na het longeren loop ik nog even naast hem en zorg ik dat hij zijn aandacht bij mij heeft (dmv draaien, hand volgen en hij mag me niet voorbij lopen).

(Wat ik op vind vallen bij het 'grondwerk' (ik weet niet of dit echt grondwerk is, maar ik doe het vanaf de grond dus het lijkt me wel Huilen van het lachen ) is dat hij heel goed op me let, ik hoef maar een klein gebaar te maken met mijn hand en hij wendt, het enige wat hij moeilijk vindt is achter/naast me blijven als we richting het hek gaan. Maar hij reageert dus oplettend op mij, maar is tegelijk heel gefocust op het hek. <- Dit is niet helmaal hoe ik het wil verwoorden, maar ik weet het ook niet beter te zeggen)

Vinden jullie dat ik het goed aanpak en/of hebben jullie nog meer tips? Ik hoor ze graag.

blieb01

Re: Tips om aandacht erbij te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:33

Tja, je bent al op de goede weg bezig. Je kan misschien nog proberen om regelmatig iets eerder af te wenden voor de in/uitgang. Veel overgangen rij je al maar probeer eens wat schijnovergangen. Op de volte en dan sluiten en weer openen. Bij het buiten rijden probeer eens wat te dressuren, ook buiten kan je schijnovergangen maken en stellingen wisselen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:01

amai da was idd een lange uitleg, en jaa je bent goed bezig, maar ik zou het toch anders aanpakken.

Je zegt da je er alle aandacht aan houd om je te kunnen ontspannen, en das dus heel goed maar ook daardoor krijg je al een beetje een spannning , want je moet en je zal ontspannen zijn, dus denk een beetje meer relaxed, doe alsof je in je luie zetel zit, niet te veel aandacht aan ik moet recht zitten nee eerst ontspannen zitten een soort bloemzak-model op het paard en nadien zo stukje bij stukje weer je houding gaan verbeteren.

Het 2de punt dat ik anders zou aanpakken; wel je zegt da je hem terugneemt als je richting hek rijd, of dat je af en toe hem een keer op de volte zet bij het naar het hek gaan, eigenlijk op zich is er niks verkeerd met deze handelswijze maar ze is onvolledig en daardoor lukt het gewoon niet.
Als jij in de piste op jezelf gaat rijden en die dingen wil corrigeren dan ben je eigenlijk op dat moment de trainer van je paard, dat wil zeggen je moet je paard gaan trainen en coachen, en das iets heel anders dan ik ga 2rondjes stap dan draf en hier en daar een volte , neeee je moet enkel iets gaan doen, en letten op hoe je paard zich gedraagt, opmerken waar het goed gaat en waar het minder goed gaat, en juist op die momenten dat het dus minder goed gaat dadelijk reageren.
Ik geef een voorbeeld ; je rijd de piste rond van het hek weg in een rustig drafje paardje is heel braaf en blijft rustig draven doe dan even niks laat hem gerust , draaf gewoon verder geen benen geven geen teugels gebruiken dus echt supper los rijden en ontspannen zitten, bij het naderen van de laatste lange zijde richting hek wil het paard ineens veel vlugger gaan, dit is iets da je dus niet vroeg en dus ook niet wil, zet hem dan extra aan het werk door volte te rijden maar niet 1 volte maar voltes blijven rijden tot hij weer rustig en braaf loopt ok dan maar weer verder op de hoefslag paard versneld weer opnieuw zelfde procedure maar volhouden tot hij rustig en braaf loopt al zouden dat 20 voltes na elkaar moeten zijn maakt niet uit zolang hij te vlug loopt extra werk en wanneer hij braaf is het gewone werk.
En je er dus zeker ook niet bij boosmaken gewoon even volhouden ( hoe saai het ook even zou zijn ) niks meer niks minder eigenlijk op dat moment een beetje zonder gevoel, zeker niet boos zijn als je nu voltes rijd of iets anders wat maakt het uit maar het paard zal het echt vlug doorhebben hoor , die zoekt dan echt wel de makkelijkste oplossing en dat is dan in dit geval braaf zijn en niet te veel versnellen.
ik stuur je nog een pb bericht je mag me altijd ook contacteren hoor.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 01:10

Denk dat het ook een stukje wennen is. Vermoed dat het over een tijdje vanzelf ook wel beter gaat.

Tot die tijd zijn de tips van Aeolus ook heel nuttig!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 08:59

Bedankt allemaal voor de tips Lachen

@Blieb01; dit doe ik op het moment ja, voltes openen en sluiten zijn we ook mee bezig Knipoog Alleen je tip voor buiten gaat (nog) niet op, ik kan nog niet met hem naar buiten, maar als we buiten gaan rijden zal ik het zeker doen.

@aeolusnr1: Erg fijn dat je een mooi verhaal hebt geschreven, heb je toch meer aan dan een paar zinnen Lachen Je hebt gelijk, maar aan het bericht merkt ik dat mijn bericht onvolledig was. Neem nu jouw voorbeeld, dat doe ik eigenlijk Clown
Met het ontspannings verhaal ben ik het ook wel met je eens, maar door me alleen op hem te focussen (daarmee bedoel ik dat ik niet om me heen zit te kijken enzo) zorg ik dat hij zijn aandacht er ook beter bijhoudt. Het heeft echt een wisselwerking, concentreer ik me niet, moet ik het ook niet van hem verwachten.

@mick75: Klopt, bedankt voor de reactie

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:06

Een mooie manier.

Draven en aantal keren in 1 keer stilstaan.
Dan zal hij er wel achter komen die zijn aandacht bij jou moet houden.
Hou hem wel in die stand dat die geen been verzet.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:05

Het zijn allemaal al heel nuttige tips die er gegeven zijn. Je moet inderdaad elke keer als je merkt dat zijn aandacht verslapt iets anders gaan doen, zodat hij terug moet opletten. Dus je moet je oefeningen niet altijd af maken voor je iets anders gaat doen. Je kan dan ook een overgang maken, als je aan het draven bent naar galop of van stap naar draf.
Wat ik bij mijn paard ook wel eens toepas als die goesting heeft om te lopen, dus echt rennerig is, dan laat ik haar lopen. Maar dan net iets sneller, en langer dan zij wil. Dus elke keer een beetje been bijgeven, en als je voelt dat hij moe begint te worden, begint te vertragen, nog een keertje extra drijven. Dat doen ze dan nog maar een paar keer.