- 1. Ik sta nu sinds kort op een nieuwe stal, 3 weken denk ik.
2. Mijn pony is een zeer gevoellig typje, ik hoef maar één spiertje te spannen en hij heeft het door. Maar hij is ook behoorlijk eigenwijs. Ook is hij een watje om het zo maar even te zeggen, dus schiet hij er weleens vandoor. Hij heeft moeite met het behouden van de concentratie.
3. De bak ligt langs de provinciale weg, mijn pony was eerst bang voor al het verkeer en nu alleen nog voor de vrachtwagens (wat deels aan mij ligt, lees verder)
4. Ik heb elke week privé-les, dus aub niet het advies 'neem les', hier werken we ook aan de problemen, maar ik ben benieuwd of jullie nog nuttige tips hebben.
Nu het probleem: Ik krijg dus de aandacht van Pas niet volledig bij mij. Dit houdt vooral in dat hij heel erg op de uitgang van de bak is gefocust. Rijden we ervan weg vermindert hij tempo en rijden we ernaartoe verruimt hij zijn pas achterlijk veel, ook probeert hij over de buitenschouder weg te lopen als we een volte maken (dus richting het hek). Dit weet ik meestal wel op te lossen. Ook de omgeving is soms een probleem, ze zijn beide namelijk een beetje kijkerig
. Hij kan behoorlijk schrikken en als reactie daarop ga ik op de omgeving letten om me te kunnen voorbereiden op wat rare sprongen. Dit is dus hardstikke fout, want zodra ik iets 'engs' zie span ik me iets en wordt hij nerveus.Mijn oplossing: Ik probeer te ontspannen en focus me op Pas, zodat het aan mijn spanning niet kan liggen (al is dat moeilijker als het klinkt) en soms sleep ik mijn moeder mee die het moet zeggen als ik weer stiekem enge dingen zit te zoeken of als ik gespannen word. Verder probeer ik Pas bezig te houden door veel figuren, overgangen ed.. Ook maak ik overgangen vooruit als ik van het hek afrij en als ik richting het hek rij, maak ik overgangen terug. Na het longeren loop ik nog even naast hem en zorg ik dat hij zijn aandacht bij mij heeft (dmv draaien, hand volgen en hij mag me niet voorbij lopen).
(Wat ik op vind vallen bij het 'grondwerk' (ik weet niet of dit echt grondwerk is, maar ik doe het vanaf de grond dus het lijkt me wel
) is dat hij heel goed op me let, ik hoef maar een klein gebaar te maken met mijn hand en hij wendt, het enige wat hij moeilijk vindt is achter/naast me blijven als we richting het hek gaan. Maar hij reageert dus oplettend op mij, maar is tegelijk heel gefocust op het hek. <- Dit is niet helmaal hoe ik het wil verwoorden, maar ik weet het ook niet beter te zeggen)Vinden jullie dat ik het goed aanpak en/of hebben jullie nog meer tips? Ik hoor ze graag.
Alleen je tip voor buiten gaat (nog) niet op, ik kan nog niet met hem naar buiten, maar als we buiten gaan rijden zal ik het zeker doen.