Youri @ rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura0303

Youri @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:36

Hallo allemaal,

Dit zijn mijn paard Youri en ik. Youri is een 4-jarige NRPS, de dochter van mijn paard Gina. Ze is nu al weer 4 jaar bij ons en ik kan me nog heel goed herinneren dat het zo'n klein ukkie was Haha!
We zijn sinds iets van 8 maanden rustig aan het rijden. We maken hoofdzakelijk wat buitenritjes. Dit gaat vrij goed, ze is soms wel heel druk. Maar ze is super lief! Tijdens het rijden trekt ze soms met haar hoofd of ze gooit haar hoofd in de lucht. Ik probeer zo veel mogelijk ontspanning te zoeken. Echter is ze heel onrustig met haar hoofd.
Verbeterpunten:
- meer rust en ontspanning
- rechterop zitten (mijn grootste probleem)

Tips/opmerkingen zijn welkom. (Foto's gemaakt door mijn vriend met een Nikon D40)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een paar foto's waarop ze met haar hoofd trekt of omhoog gooit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een hele boze foto:
Afbeelding

opgeheven

Re: Youri @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:37

oeh jee... dat gedrag heel snel afleren of in iedergeval de oorzaak zoeken. ze is nog jong en dit mag niet een gewonte worden. Kun je al iets ontdekken waarom ze zo reageert?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:42

ik vind het een leuk paardje met mooie gangen. Haha!
die buitenritten maken lijkt me een goed idee.
zoals je zelf zegt is naar de ontspanning zoeken volgens mij je grootste werkpunt.
haar hoofdje moet rustiger

ik wens je nog veel succes!

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:44

Montignac schreef:
oeh jee... dat gedrag heel snel afleren of in iedergeval de oorzaak zoeken. ze is nog jong en dit mag niet een gewonte worden. Kun je al iets ontdekken waarom ze zo reageert?

Ik weet de oorzaak niet. Ik heb dit op bokt geplaatst om een begin te maken met uitzoeken waar dit aan ligt.
Redenen die ik kan bedenken:
- ze is onrustig met het bit --> tandarts is een tijdje terug geweest, niks aan de hand/ze vind het bit niet lekker zitten (veel verschillende geprobeerd, nu een dubbel gebroken sprenger bit)
- als ze wild wordt, gaat ze er vandoor en dan trek ik te veel in haar mond om haar tegen te houden, dus een soort wisselwerking?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:45

Ik zou denken om een martingaal om te doen en die goed los af te stellen, zodat ze haar hoofd niet meer zo enorm hoog als op de laatste foto kan doen, want dat is ook niet goed voor haar..
Maarja ze is natuurlijk nog jong, maar een martingaal moet in principe geen kwaad kunnen!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:46

Mishien moet je je zadel is na laten kijken, ik dacht te zien dat die achterover lag, dit kan ook een onrustig hoofd veroorzaken

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:46

Leuk paardje!!
Maar dat hoofd.. Ik zou inderdaad ook gaan kijken of hier een oorzaak voor is.
En anders even met een martingaal gaan rijden voordat jij een paar tanden kwijt bent...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:48

Fijn dat je zo rustig aan met haar doet!!
Dat vind ik een erg groot pluspunt!
Het kan ook aan het zadel liggen, dat is het eerste waar ik eigenlijk aan dacht..Mijn paard begon ook met hoofdschudden en ik dacht ach ja joligheid..ze eindigde met tandenknarsen en toen heb ik gauw een ander zadel aangeschaft..Hij lag niet goed(te krap in mijn geval) Het kunnen verschillende dingen zijn met je zadel. Succes!!

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:48

misschien in de bak werken aan ontspanning, en dan verder met buitenritten gaan? misschien vind ze het leuk om eens wat anders te doen als afwisseling,
verder vind ik het een mooi paardje, met mooie gangen:D

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:49

Hoi hoi, Ik wil je graag eerlijke kritiek geven, zal niet even leuk zijn, want een hoop ligt aan je eigen manier van rijden. Sorry

Geef haar wat meer teugels, je houd haar heel kort en strak.
Steek je benen niet te ver naar voren, houd je hak netjes aan je billen en je tenen achter je knie.
Als ze zoiets doet ga dan absoluut je handen niet zo naar beneden trekken, houd ze ontspannen en altijd op de zelfde plek.
Je zit heel gespannen, probeer te ontspannen en te voelen wat ze doet.
Als je een heuvel op gaat ga dan naar voren hangen
Als je een heuvel af gaat geef haar ruimte en ga goed op je billen zitten.

Nog maals sorry, maar ik denk als jij aan deze dingen gaat werken dat het vast wel goed komt. Zolang jij je ontspanning en zit niet hebt zal zij niet lekker kunnen lopen!
Neem is zit lessen (op je zit rijden)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:50

ja het is lastig natuurlijk vanaf een foto te beoordelen waar het aan zou kunnen liggen. Reactie van het zadel denk ik eerlijk gezegd niet echt maar het kan natuurlijk nooit kwaad om daar even een check op te doen. Hoe is ze met andere paarden erbij? Rustiger?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:59

Hoihoi

Leuk diertje! en het is goed dat je buiten rijd

* persoonlijk vindt ik dat je erg veel in der mond zit.
zo ook et sturen op de eerste foto, probeer zoveel mogelijk met je gewicht en benen te rijden en laat die handen lekker bij elkaar boven het zadel met lichtelijk contact.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:05

wat een leuk ding! Wil gelijk even zeggen dat ik het wel erg goed van je vind dat je dit plaatst om hopelijk een oplossing te vinden. Het is wel bokt dus je kan aardig wat nare reacties krijgen op zulke foto's!

Eerste wat ik dacht was dat je teveel in de mond zit. Kijk alleen al naar die eerste foto, hoe je teugels zitten en het bitje. Wat meer van voren los laten en rijden op je zit.
De ontspanning is bij jou ook niet optimaal, dan kan het bij het paardje ook niet goed gaan. Probeer hier eerst op te letten. Je houding is ook al genoemd.
Wel super dat je lekker veel rechtuit buiten rijd!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:44

Doet ze dit hoofdtrekken/omhooggooien ook tijdens het longeren of als je zonder zadel in de bak rijd?

Ik vind dat je sowieso best hard bent met je hand, wat ik zo kan zien op de foto's dan.. Kunnen natuurlijk momentopnames zijn.. Ga zelf ontspannen zitten en ga ook in de bak aan het werk, probeer haar lager in te stellen en neem privé les met haar.

Een hele checkup kan ook geeen kwaad.. Tuig laten nakijken, rug en tanden.. Misschien is ze aan het wisselen en heeft ze daarom last van haar mond als het bit op een bepaalde manier in haar mond ligt oid?

Goed dat je de foto's plaatst, maar hou er wel rekening mee dat er sommige minder fijn en aardig zullen reageren..

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:19

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik zit erg gespannen, dat klopt. Ze is erg schrikkerig en ik span me dan aan. Ook trek ik haar te veel in de mond. Dit klopt en hier probeer ik goed op te letten. Ik heb dit dan ook geplaatst om er aan te werken en te kijken wat er moet veranderen. Als mijn andere paard mee gaat is ze heel rustig en doet ze dit niet. Het komt ook dat ze alles nog niet kent en altijd lekker haar gangetje heeft kunnen gaan en er nu iemand is die beslist wat ze moet doen. Daar komt ze denk ik ook wel tegen in opstand. Ook heb ik redelijk vaak hetzelfde pad heen en weer gereden voor de foto's en hier snapte ze niks van....
Ik ben zeker van plan om les te gaan nemen. Het vinden van een goede instructeur op zo'n afstand dat ik er rijdend heen kan, is niet heel makkelijk.
Ik denk dat het misschien wel aan een combinatie ligt van alles. Mijn gespannenheid breng ik over op haar.
Misschien ligt het ook wel wat aan het zadel, die is namelijk wel wat aan de grote kant. Ik ga eens kijken of ik een zadelmaker kan vinden.

Of ik nare reacties krijg, maakt me niks uit. We zijn hier om beter te worden. Een goede dressuur ruiter zal ik waarschijnlijk wel nooit worden, maar ik vind het belangrijk om te werken en te kijken naar dingen die niet goed gaan.
We rijden ook maar 1-2 keer per week, soms zelfs minder. Dus zo heel veel mag ik er ook nog niet van verwachten.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:08

Ik denk dat je even op je zit moet gaan werken..goed achterin het zadel zitten en op deze manier haar terug vragen. Lukt dit niet helemaal snel genoeg dan lichte ophouding buitenteugel. Verder zal ik in de bak trainen met de achterhand activeren, dus niet het paardje snel en onder je uit laten lopen maar de achterhand er goed onder. Als ze sneller gaat dan het tempo dat jij wil..weer op je zit terug. Niet teveel spannen dus en je teugels liever wat los dan te strak..zelf achterover zitten en ontspannen in je armen..je brengt dit ontzettend over op je jonge paardje. Zelf mijn 12 jarige zz -paard wordt hier onrustig en scheef van. Ga eens goed aan de slag op een open plek of in een bak waar je eens goed kan rijden, veel slangenvoltes buigen en kleine voltes. Wel contact met je teugels maar zeer ontspannen en handen rechtop..je mag het pakje boter (het gewicht dat je in je handen mag hebben) niet kapot knijpen. Houdt haar dus goed actief, kijk of ze goed reageert op de hulpen en houd haar daar actief in. Eerst aan de motor werken en niet aan de voorkant komen, ze zal vanzelf ontspannen en zakken..dat maakt je buitenritten prettiger..Als ze weg wil sprinten heb ik liever dat je wat toegeeft en dan weer wat druk op de teugels, als je namelijk altijd druk op de teugels hebt zal ze gewoon ervandoor kunnen gaan en wordt ze ook nog eens bot in haar mond. Zadel mag volgensmij ook wel een stukje naar achter. Dus nogmaals..op je zit gaan rijden, handen ontspannen en aan de motor werken maar niet harder laten gaan.Hoop dat je er wat mee kunt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:16

Ik sluit me aan bij eerdere reacties, ik zie het paardje liever op de eigen benen lopen. Geef haar maar meer ruimte, niet bang zijn dat ze gaat rennen, oefen het desnoods in een gesloten omgeving. Juist als ze 'schrikt' moet je haar angst niet bevestigen door te trekken! Juist even toestaan en dan rustig terugnemen.
Blijf nadenken, blijf rijden ipv te verkrampen en vast te houden, moet goed komen.

En inderdaad, neem goed les! Succes verder
Laatst bijgewerkt door Annetje op 21-11-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onaardige/ruzie reactie verwijderd uit post.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:34

Bedankt Joceline en Bonita_Bon! Daar kan ik echt wat mee. Ik denk dat jullie precies de spijker op de kop slaan.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:38

Leuk paard zeg! Kan erg leuk lopen!

Ik vind het erg goed van jou/jullie dat je ermee naar buiten gaat. Volgens mij is dat ook veel leuker voor zo'n jong paard dan al in de krul getrokken worden en zn rondjes lopen in de bak.

Zwaar zielig, kom op zeg, paarden kunnen wel ergens tegen!

Tegen het hoofd omhoog gooien, ik zou met een martingaal gaan rijden, en dan natuurlijk niet té strak, maar dan gewoon kijken hoe ze reageert?

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:53

Dankje MyHorseGirl. Ik heb haar hooguit enkele keren in de bak gereden en ben er gelijk opgestapt en ermee naar buiten gegaan. Ik weet niet hoe ze reageert op een martingaal. Ik heb haar als 3-jarige wat keren gelongeerd, maar dan ging ze er keihard vandoor en knalde ze overal doorheen. Dit was zo eng dat ik er toen mee ben gestopt. Heb haar toen ook een keer losjes vastgezet tijdens het longeren en toen is ze helemaal door het lint gegaan, ze snapte er niks van. Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander van licht vastzetten o.i.d.
Buitenritten vinden de paarden en ik zelf ook het allerleukste. Maar zo af en toe in de bak rijden zou ook wel goed zijn om te oefenen (helaas is het een dikke modderboel).

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:55

Een martingaal kan echt geen kwaad hoor. Ik denk als je het eens geprobeerd hebt dat je er heel anders tegenaan kijkt. Gewoon heel losjes vastmaken.
Zal vast en zeker al iets helpen.

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:59

Als je paard 'hangt', moet je meer druk geven en been geven. Zodat hij weer nageeft, en dan ontspan je weer.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:48

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de regels van HAW voldoen verwijderd.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:25

Hey Laura,

Dit is wel ff wat anders zeg dan jij op Gina!

Tips: probeer iig je tuig op orde te hebben. Even een keertje de zadelmaker erbij. Misschien heb je nog wel een ander zadeltje thuis die wat anders ligt, probeer die anders eens. Of 1 van een vriendin ofzo, gewoon om te kijken of ze iets anders reageert.

De tanden waren al nagekeken zei je, de rug ook? Vooral op die laatste foto kijkt ze zó kwaad, zou me niks verbazen als ze ergens last van heeft (en niet iets tussen dr oren...).
Al is het maar om te checken, even de fysio erbij dan weet je het snel genoeg.

Ik zou proberen in de bak de schrikreacties op te leren vangen zonder dat je haar daarmee 'op de rem moet trekken'. Leren aanvoelen, anticiperen en oplossen voordat ze op de kletter gaat met je.
Dit evt met behulp van een instructeur die je er goed bij kan helpen.

Wel alles vanuit de rust op proberen te lossen, het lijkt me een paardje die terug gaat vechten zodra jij haar pakt.

En toch, hoe saai jij het ook vind, een beetje dressuurmatig aan het werk. Dan maar in de modder Tong uitsteken
Gewoon met je been naar je hand toerijden, ophouding maken als ze zo omhoog komt en direct loslaten zodra zij ook maar iets nageeft.
Veel oefenen dan komt dat heus goed. Wordt niet boos als het niet lukt, het zal niet in een week opgelost zijn.
Maar ik denk dat je hier een heel leuk paard aan kan krijgen, nu de basis gewoon even goed voordat ze hier een gewoonte van gaat maken.

Succes, het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:29

Ohh jeetje zeg!
Ik heb het idee dat het paard iets in de weg heeft zitten, past het zadel goed? Hij loop ontzettend onder je vandaan.