Pony te sterk onder het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanieolga

Pony te sterk onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:43

Ik heb zelf twee fjorden, de een is heel erg soepel te rijden als ik naar rechts wil ga ik met gemak naar rechts, maar mijn andere fjord is dus een groot probleem.
Als ik buiten rij moet ik meestal zo hard aan een teugel blijven trekken omdat die anders naar boven rent ( we rijden onder aan een dijk) mijn pony heeft hier helemaal geen last van en geniet alsnog van zijn buitenritje terwijl ik meestal aan het einde van de buitenrit gewoon echt last heb van me arm. IK geef hem ook genoeg beenhulpen maar het lukt gewoon niet. In de bak heb ik dit probleem veel minder. Ik heb al een thiedeman gehad omdat hij er vroeger ook heel erg vaak vandoor ging. Ik heb de thiedeman er nu vanaf gehaald omdat dat echt niet meer nodig is. Maar hoe kan ik dit nu dus oplossen? ik zit te denken aan een scherper bit.. ? maar misschien hebben jullie nog tips?

Aaronsroos

Re: Pony te sterk onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:05

puntje
Heb dit ook voor alleen is hij buiten echt om te zeggen 'makkelijk' Maar in de bak negeert hij mij soms en wordt het een soort van trekspel Boos!

melanieolga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:06

haha ja nou dat trekspel heb ik dus buiten

Maar ik zit dus te denken aan een scherper bit jij dan?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:08

ik zou geen scherper bit indoen, mocht dit niet werken heb je helemaal niks meer aan een normaal dubbelgebroken bitje omdat hij daar dan helemaal doorheen breekt.

Ik denk dat jij wat meer grondwerk moet doen en duideljk maken, ik ben de leider !

melanieolga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:09

Hmm ja zal ook kunnen maar dat ik de leider ben is wel duidelijk want ik ben ook een van de weinige die erop kan rijden..
Maar buiten lukt me gewoon nog steeds niet en het is ook nog steeds zo erg dat ik hem wel eens een kapotte mondhoek erbij heb getrokken aangezien hj echt niet luisterd..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:15

Ik had precies het zelfde met mijn haflinger. Zij denderde gewoon door een trens enkel gebroken door. Erg irritant, voor als ze dan onder je uit loopt en de controle krijt bent. Mijn instructrice en ik hebben van alles geprobeert. Van een martingaal, naar een stiek, naar allebei en uit eindelijk naar een dubbel gebroken trens. En ik moet zeggen. Ik heb nu de stiek en de martingaal niet meer nodig, en heb alleen een dubbel gebroken bit in. Dus het kan een mogelijkheid zijn. Maar dat is dus echt uitproberen, en kijken wat het beste werkt voor je pony. Ik zou het wel met je les gever vragen hoe die er over denkt. vaak hebben die goede ideen.

Voor buiten heb ik overigens een stang in. En heb ik een tijd met martingaal gereden omdat ze daar wel af en toe angstig werd. Nu ik dat aardig onder controle heb, en ik weet waar het vandaag komt. Teminsten hoe ze druk/angstig word. Weet ik ook wat ik er aan kan doen, en heb ik dat allemaal niet meer nodig. En rij ik buiten gewoon met een dubbel gebroken bit, en zonder martingaal.

melanieolga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:28

ja het is namelijk niet zo dat die te snel ofzo gaat de snelheid kan ik prima onder controle houden maar het sturen is dus wel een grote ramp haha. Maar ik heb nu gewoon een enkel gebroken bitje misschien moet ik dubbel gaan proberen?

Bedankt voor de tips!

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:39

Ik zou niet naar een scherper gaan hoor Haha!
Ik heb nu een dubbelgebroken en ik moet zeggen het is een beetje beter maar niet zo veel.
En vooral de galop is een probleem eens ik hem kwijt ben ben ik hem dus ook kwijt echt irritant Boos!
En aan de grond heeft hij dus echt respect voor mij he!
Maar onder het zadel is het inneens weg.
Ik heb hem geleerd om op stemhulpen te reageren aan de longe gaat dit prima gewoon aan het koord ook maar zodra ik erop zit.
Dan is alles inneens weg Boos!
Iemand hier een typ voor?
Heb tegenwoordig echt geen zin meer om te rijden Boos!

melanieolga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:43

Hmmm ja, dat is ook lastig ik zal dan een thiedeman omdoen denk ik aangezien je hem daar wel beter mee kan houden en dat dan rusitg gaan afbouwen..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:54

Ik had dit ook met mijn paardje, maar dan meer in de zin van, dat hij plots heel erg ging gaan cossen. Ook was hij moeilijk te buigen en ging dan vaak enkel harder lopen. Ik heb dan de stap gezet om bitloos te gaan rijden. Ik wil best geloven dat voor jullie iets te ver is, maar ik ben er dan ook niet op uit jullie allemaal bitloos te zetten hoor Haha! Mijn paardje liep sinds dien veel beter, hij crosste niet meer weg en buigen ging ook beter. Mijn conclusie was dus: minder is dus beter. Het ligt er vaak aan dat een paard zich tegen het bit verzet en een harder bit helpt dan niet, en ook trekken niet. Maar je kunt ook licht zijn met bit: lichter zijn in de handen, eens proberen om zonder contact te rijden(van de teugels), verschillende soorten bitten uit proberen en diktes. Extra hulp middelen zijn vaak niet de oplossing voor de oorzaak, maar verhelpen wel het probleem, wat er weer voor kan zorgen dat je paard zich later nog erger gaat verzetten.

Veel geluk!!

melanieolga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 20:03

Hmm ja licht zijn met handen heeft echt geen enkel effect aangezien ik dan gelijk overal mee naar toe word genomen...
Dat is dus mijn grote probleeem...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:05

Nja dat kan natuurlijk, het is altijd een risico. Kun je dit niet in de bak oefenen, hem even zen gang laten gaan, erop vertrouwen dat jij het kan en dat jij je niet laat doen?