Imago01 schreef:Hmmm ja lastig probleem inderdaad waar veel tijd in gaat zitten. Er zijn meerdere dingen die je kunt gaan doen om het proberen aan te pakken.
De hulpen die je omschrijft lijken helemaal correct. Ik denk dat je pony niet genoeg in balans is in zijn lijf, hij steunt als het ware nog wat op jouw teugelhulpen met een normale teugellengte en moet daardoor wat verruimen zodra je wat meer op lengte rijdt.
1: ga eerst eens stappen en op de volte dan hals strekken. Niet maar 1x maar een paar keer weer even teugels op maat maken en weer rustig aan uitschuiven. Wees je goed bewust van de hulpen die je dan geeft. Daarna draaf ja aan, op dezelfde volte en probeer je het weer.
2: iedere keer dat hij zo gaat versnellen, vang je hem (met de teugellengte die je op dat moment hebt) dusdanig op dat je gaat stappen. Dus iedere keer bij versnellen, terug naar de stap. Meest ideaal is het natuurlijk niet want het is niet de bedoeling dat hij gaat aanleren om te vertragen in tempo zodra hij gaat halsstrekken.
3: ga wat meer spelenderwijs rijden. Dus hals proberen in te stellen op verschillende hoogtes c.q. lengtes. Pak eerder tussendoor een volte (of diagonaal of gewoon half rondje hoefslag, wel afwisselen hoor) waarop je je teugels gewoon iets langer laat worden en probeert om de hals iets te laten dalen, al is het maar 3 cm. En dat in een normaal tempo. Gaat het goed, dan pak je weer op en een paar oefeningen wat anders doen en dan weer proberen maar dan 5 cm uitschuiven.
Ik denk dat je het allemaal wat rustiger moet gaan opbouwen, net zo lang tot hij snapt dat hij gewoon lekker met het neusje door het zand mag in een normaal temp.
Vergeet daarbij niet dat hij het niet expres doet maar dat het voor zover ik kan inschatten, een kwestie is van balans leren vinden.
4: als ondersteuning zou je eens kunnen longeren met een halsverlenger…
hier wil ik alleen nog even aantoevoegen;
ga ook met hem oefenen om op je zit terug te komen en bv langzamer te draven, zodat als ie gaat lopen met halstrekken je hem op je zit wat beter kunt corrigeren, want wat imago beschrijft dat op het moment van rennen terug naar stap is goed maar wel op je zit! niet je hand want dat komt ie gelijk weer omhoog, probeer het halstrekken te houden op dat moment. dus onvergang naar stap in t halstrekken ff in stap volhouden, weer opmaat nemen, aandraven en opnieuw proberen.
ik denk als je hem beter op je zit terug krijgt dat het rennen in het halstrekken ook minder wordt, of tewel makkelijker te verhelpen
succes