Bijou @ wedstrijd ,, klaar voor officieel starten? :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Bijou @ wedstrijd ,, klaar voor officieel starten? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:43

Ik ben zondag met ons Bijou naar een onderlinge wedstrijd geweest. Het is een jaar geleden dat ze nog op onbekend terrein is geweest, dus uiteraard liep ze niet zoals thuis. Ze was nogal gespannen en kijkerig, maar ondanks dat was ik wel tevreden met onze resultaten. Bij de eerste proef (E7) hadden we 60% en bij de tweede proef (E5) 62%. Ik ben fier op mijn meisje.
Ik weet dat het alles behalve perfect is. Bijou is een Anglo-Arabier van 14 jaar die in het verleden heel erg op de voorhand heeft gelopen. Ik heb haar pas sinds haar 10e en we zijn dus pas op late leeftijd begonnen met dressuur. Dit maakt het heel erg moeilijk voor Bijou de spieren te gebruiken die ze nooit heeft moeten gebruiken. Maar we gaan vooruit. Ze loopt nu al veel minder hard op haar voorhand, maar ik vrees dat we het er nooit helemaal gaan uit krijgen, want Bijou is een beetje overbouwd, en dat maakt het natuurlijk extra moeilijk. Bovendien is Bijou een paard met een moeilijk karaktertje. Ze is erg koppig en heeft niet altijd even veel zin om mee te werken. Dat maakt dat ze zich nog wel eens durft opboeien zonder echte reden, dat dan leidt tot miscommunicaties. Maar dat is gelukkig al een heel stuk beter dan vroeger. Ze is de laatste tijd veel meer bereid haar rug los te laten en ontspannen te blijven in de aanleuning. We hebben een lange weg afgelegd, en ik weet dat Bijou nooit een top dressuurpaard zal worden, maar dat is niet wat ik wil bereiken. Ik vind het veel belangrijker dat het voor mij en voor mijn paard zo aangenaam mogelijk wordt om te rijden.
Ik weet dat mijn houding ook niet al te best is. Ik moet recht zitten en niet naar de grond kijken, en mijn handen met momenten meer dragen en niet te breed zetten. Soms dreig ik ook pianohandjes te krijgen, en hangen mijn teugels door. Hier wordt aan gewerkt. Lachen
Maar dus.. Al bij al was ik tevreden over zondag. Wat denken jullie, zijn we klaar om officieel te starten in de B?

Het licht in de binnenpiste was niet al te best, vandaar is de kwaliteit van de foto's niet overal even goed. Lachen

1. Aan het wachten voor we binnen mochten samen met mijn voorlezer Tong uitsteken . Let niet op mijn kop !
Jaa haar dotjes trekken op niet veel Haha!
http://img511.imageshack.us/img511/8733/voorlezerxf3.jpg

Eerste proef E7:
2. B-E-B cirkel 20 m
Mag wel iets meer stelling.
Afbeelding

3. Een paar pasjes later..
Lekkere achterhand ! Ik moet wel contact houden..
Afbeelding

4. Begin diagonaal van hand veranderen..
Hier zijn mijn handen dus aan de brede kant, maar dat is ook omdat ze hier een beetje sterk werd en wou vertrekken.
Afbeelding

5. Galop C-X-C cirkel .. Check die oortjes Lovers
Afbeelding

Tweede proef E5:
6. Diagonaal van hand veranderen in stap en voor bereiken van de hoefslag in draf
Ik moet contact houden !
Afbeelding

7. Een paar pasjes later
Beetje te hard op de voorhand..
Afbeelding

8. C-X-C cirkel in draf
Afbeelding

9. Een paar pasjes later
Afbeelding

10. Uit de cirkel van hand veranderen
Afbeelding

11. Eindelijk hou ik mijn handen goed ! Tong uitsteken
Afbeelding

12. Vlak voor het aanspringen in galop bij X
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Ik zit wat te ver naar achter.. En ik mag meer contact nemen.
Afbeelding

15. En klaar ! Mooi paard Lovers
Afbeelding

16. Beetje overbelichte foto..
Afbeelding

Oakland1990

Re: Bijou @ wedstrijd ,, klaar voor officieel starten? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:47

Ik ben daar ook geweest, reed je zaterdag of zondag?
Ik moet ook nog wat commentaar gegeven anders word ik er uit gekieperd! Je mag wat rechter zitten en voor je kijken. Verder goed contact houden in het mondje, voor de rest vind ik haar een leuk paard

Hoe kom je aan zo'n mooie foto's als die bak zo donker is en je voorlezer zo weinig plek heeft?

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:51

Gave foto's! Ontzettend mooi dier Lachen
Je moet zoals je zelf al aangeeft er goed op letten dat je contact houdt.
Ook mag je wat rechterop zitten Knipoog
Probeer hier goed op te letten, en dan denk ik dat jullie wel klaar zijn voor de B hoor! Ja

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:52

Ik zou gewoon een startkaart aanvragen hoor! Je hebt je paardje goed aan het lopen en in de B rijd je toch geen verlies! Lachen

Denk er aan dat je je teugels wat meer op maat houdt en je handen wat meer voor je houdt. Probeer wat meer trotser te gaan zitten, je hebt een hartstikke mooi paard! Laat de hele wereld dat maar zien Haha!! Kin omhoog, schouders naar achteren en je rug recht. Lachen

Probeer haar ook wat langer in de hals te krijgen door wat meer lang en laag te rijden, daarmee stretch je de bovenste halsspier zodat het makkelijker voor haar is om wat opgerichter te lopen! Ze wordt nl op sommige foto's een beetje kort in de hals. Lachen

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:53

Oakland1990 schreef:
Ik ben daar ook geweest, reed je zaterdag of zondag?
Ik moet ook nog wat commentaar gegeven anders word ik er uit gekieperd! Je mag wat rechter zitten en voor je kijken. Verder goed contact houden in het mondje, voor de rest vind ik haar een leuk paard

Hoe kom je aan zo'n mooie foto's als die bak zo donker is en je voorlezer zo weinig plek heeft?

Mijn papa heeft foto's gemaakt. En die stond naast de voorlezer. Lachen En ik reed zondag, bij de paarden he.
En ja contact en recht zitten, kweet het. Lachen

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:56

3Hearts: Dankjewel ! En jehebt helemaal gelijk over mijn houding hoor. Lachen Wat die nek betrefd is ook waar.. Thuis rijd ik haar veel lang en laag hoor. Maar zoals ik al zei was ze nogal gespannen en dan durft ze zich wel wat opkroppen. Lachen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:33

Ziet er goed uit hoor !
Wat een fijn beestje Ja

Ik denk dat je je handen vanzelf beter op hun plek gaat houden, wanneer je je teugels zeker 10 tot 15 cm korter pakt Ja

Succes !

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:35

ik zie dat je paard wel vaak wat achter de loodlijn komt, wat een verkeerde buiging veroorzaakt. verbeter de aanleuning, zodat je haar neus kunt uitschuiven met je handen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:36

Ziet er netjes uit, dit moet wel goed komen in de B!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:38

Ik vind het er netjes uit zien. denk dat de B wel moet lukken Knipoog

Heb alleen het idee, als je paardje op de voorhand valt, jij aan de teugels gaat hangen.
Dus achterover duikelen en extra druk zetten op de teugels. Dus dat je haar min of meer terug omhoog wilt trekken.
Zo komt het op mij over.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:50

B moet wel gaan lukken.
Alleen je teugels hangen wel wat te vaak in boogjes.. Probeer eens je teugels korter te nemen.
Ook vooruit kijken en soms rechtop zitten Lachen

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:13

ik vind dat je een erg leuk dier hebt hoor! ik zeg je kan makkelijk de B in...en die loshangende teugels? beter dat dan dat je je paard in de weg zit! gewoon blijven dooroefenen dan komt het vanzelf. Let er wel op dat je je ellebogen aangesloten houdt. (niet gaan verkrampen, maar dan kan je je handen ook netjes voor houden) miss je teugels iets korter zodat je ze voor je zadel kan houden, dan kan je later je paard ook makkelijker op de achterhand gaan zetten. Maar voor nu Keep up the good work! en starten in die B!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:32

Allemaal bedankt voor de leuke reacties ! Lachen

Silence schreef:
Ik vind het er netjes uit zien. denk dat de B wel moet lukken Knipoog

Heb alleen het idee, als je paardje op de voorhand valt, jij aan de teugels gaat hangen.
Dus achterover duikelen en extra druk zetten op de teugels. Dus dat je haar min of meer terug omhoog wilt trekken.
Zo komt het op mij over.

Maar met jou ben ik het toch niet echt eens.. Als je op de foto's ziet, zie je volgens mij nergens dat ik aan de teugels hang of da ik haar omhoog trek omdat ze achter de loodlijn gaat? Mijn teugels hangen juist te los, ik moet juist meer contact houden en mijn teugels korter nemen, zoals de anderen trouwens zeggen.. Dus ik snap echt niet goed waar je dat vandaan haalt. Lachen Het is wel een feit dat ik soms wat te veel achterover hang, maar dit heeft niets met mijn teugels te maken? Kan je dat misschien even uitleggen? Lachen

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:10

Moet lukken dacht ik Lachen vind het er netjes & vooral ontspannen uitzien.

wat mij opvalt is dat je wat meer teugelcontact mag houden, ben het er ook mee eens dat je wat naar achter hangt , maar verder erg netjes hoor Ja

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:24

ZOZO jij hebt er groote prikkers aan hangen:O. Mag ik vragen waarom? Probeer om je paardje meer aan je benen te rijden. Als dit goed lukt zal het contact met de teugels ook beter worden

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:46

Zooo ziet er netjes uit zeg! Pony loopt ontspannen, op enkele foto's komt de achterhand er ook al netjes bij & je hebt een erg vriendelijk contact met de paardenmond, super!

chiroety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:29

Ah da's op het St-hubert he?
Leuke foto's..
Kstart daar de 7de ook.. Clown

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:32

ik vind het er eigelijk niet heel netjes uitzien. Ik vind het echt 100 keer beter dan juist ruuw in de mond zijn, maar je paardje geeft niet na op je teugel aangezien hij nageeft als je teugel(s) loshangen. eigelijk houdt je paardje je dus een beetje voor de gek en knikt hij dus maar in zn hals. hou je teugels er veel meer bij, vooral in de bochten, teugels moeten alleen loshangen met instappen:P
toch is het wel een goede ontspanning en dat is erg goed, maar let echt op je teugels, want dat hoort wel bij de basis van het rijden, die achterhand komt er vanzelf wel bij!
succes met de officiele wedstrijden

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:36

B moet wel lukken denk ik Lachen ,
toch zou ik even terug naar de basis gaan. Vanaf de foto lijkt het alsof je steeds haar drijft met je spoor, dus of iets kleine sporen of tenen naar binnen. Ook kruip ze achter de teugel, dus probeer haar goed van achter naar voren te rijden. Contact houden van voor en even een pasje wegrijden en terug schakelen als je contact verliest.
Succes in ieder geval, je hebt een erg leuke pony!

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:38

ik vind dat je paardje netjes loop hoor, je meeste foutjes geef je zelf al aan, wel op je benen letten want die hebben afentoe een rare houding Tong uitsteken maar voor derest heel netjes hoor Haha! en je kan zeker al beginnen in de B, meot geen probleem worden Knipoog

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:42

Vindt dat het er heel netjes uit ziet!
Lekker ontspannen en netjes in de aanleuning Lachen
Mooi paardje heb je ook!
Het lijkt alsof je veel met je spoor drijft?
Probeer dat iets minder te doen Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:47

Vind het er heel goed uit zien! Zou gewoon een startkaart aanvragen hoor. Knipoog

Let wel op je losse teugels, en dat je voor je kijkt ipv naar je pony! Knipoog

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 17:09

Paard* Knipoog

Bedankt voor de reacties ! Wat mijn sporen betreft.. Ik gebruik ze niet zo veel hoor. Maar soms is een tikje toch wel handig als ze zelf beslist dat ze maar wat trager moet gaan lopen enzo. Dit heeft hetzelfde effect als een zweep, toch? Lachen En waarom ze zo lang zijn.. Wel ik ben een tikje te groot voor Bijou, en mijn hielen (als ik ze naar beneden houd) komen ze onder haar buik. Als ik dan korte sporen draag, moet ik telkens mijn hiel omhoog doen, en dat zorgt dan voor een slechte been-houding. Deze langere sporen was op aanraden van mijn instructeur. Lachen

En jullie hebben gelijk over mijn teugels. Nu ik de foto's zie, verschiet ik er wel van. Het is ook niet zo dat ze constant los hangen, maar het valt toch wel op. Dus ik ga er echt op letten dat ik meer contact hou. En ja, schakelen en van voor naar achter rijden oefenen we veel op, maar dat vraagt erg veel tijd heb ik al gemerkt.

Nog wel een probleempje bij mijn paard is als ik ze wat te hard vast hou in de mond, dat ze dan veel zenuwachtiger wordt. Hebben jullie hier een verklaring voor? Lachen

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:15

Ik vind dat je aardig netjes rijdt, meer je blik voor je paard maar daar hebben we allemaal last van. Verder vindt ik dat je het allemaal erg realistisch inschat en dat verdient een pluim! Niet gelijk voor de hoofdprijs gaan maar vooral zo door blijven gaan, hier en daar wat netter met je handen en vooral contact houden met je paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:17

Zoals je zelf zegt, probeer contact tehouden.
Verder leuk diertje Lachen
Ik zou startkaart aanvragen, en kijken waar het schip strand:)