probleempje met de galop, nogal snel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

probleempje met de galop, nogal snel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:37

hallo iedereen,
ik heb een probleempje met de galop en
dat is dat hij nogal snel gaat.
loopt netjes aan de teugel, en ook mooi door de rug al
zonique is nu 4 en 2 maandjes onder het zadle, heb les en gaat ech super, in stap en draf en galop al prima
aan de teguel, soms te diep,maar dat maakt neit ut, en dat gewoon door nette verbinding die
niet te strak is.
maar de galop, op de volte gaat hij mooi rustig.
alleen al sik rectuit wil is het een groot probleem..
en als ik dan een ophouding maak dan reargeert hij niet.en laat ik hem gaan en word vanzelf weer rustig..
zelfs ana het eind van de training heeft hj nog het rennirige.
komt da door de balans?, dat was wat ik dacht.

en nog een probleem, zonique pakt het bist vast op rechts.

wie kan helpen?
ik krgij al elke week les /

gr Rosalie

FriesWytske

Re: probleempje met de galop, nogal snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:39

Ik denk dat je gewoon korte stukjes moet gaan galoperen. Je paard moet gewoon sterker worden. Veel oefenen en dan kom je er wel. Neem er de tijd maar voor. Dan komt het wel goed.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:10

veel overgangen rijden, niet alleen in galop, maar ook van stap naar draf en van draf naar stap.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:00

Ik zou ook kleine stukjes galopperen, gewoon aanzetten, een paar sprongen galop, en weer terug in draf, dan heeft hij weinig kans om te gaan scheuren en hij houdt zn aandacht goed bij jou.. Succes

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:06

even een stipje, mijn paard heeft dat ook heel snel. Of als ik in middengalop rijd kan ik hem erg moeilijk weer terugnemen op een normaal tempo. Iemand oplossing?

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:39

Kelnardo schreef:
Ik zou ook kleine stukjes galopperen, gewoon aanzetten, een paar sprongen galop, en weer terug in draf, dan heeft hij weinig kans om te gaan scheuren en hij houdt zn aandacht goed bij jou.. Succes

Bij een jong paard zou ik minstens een lange zijde galoperen. Anders denkt het dier straks dat die het fout doet omdat die zo snel terug genomen word. Vaak is het idd een balans probleem. Probeer op de lange zijde het dier wel iets te laten versnellen maar voor de 1e bocht van de korte zijde op vangen en ondersteunen. Als je op een volte gaat galoperen maak de volte behoorlijk ruim en probeer anders vanaf de volte langzaam door de volte nog ruimer te maken richting de hele hoefslag. Belangrijk is wel veel belonen als je paard het goed doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:26

Je zegt zelf al dat hij soms te diep loopt ik vermoed dus een beetje achter de teugel en je zegt erbij maar dat is niet zo heel erg, ......... WEL ERG DUS.
Zo'n jong paard moet helemaal nog niet heel correct in de juiste stelling lopen, hij is pas onder het zadel laat hem ontspannen lopen lange nek en laag, en zo zijn evenwicht zoeken als dat er dan na heel wat oefenen en maanden later is , dan pas beginnen met oprichten en in de krul lopen.
Het feit da je zegt hij neemt af en toe het bit vast is toch het bewijs van niet echt nageeflijk te lopen, dus daar eerst en vooral aan werken en niet al van bij het begin het onderste uit de kan willen halen, uiteindelijk zou dit tegen je gaan werken hoor. Het is makelijker een goede houding aan te leren dan een slechte weer af te leren.
Een jong paard moet je eerst opleiden en das niet hetzelfde als af en toe 1keer per week een lesje meelopen en klakkeloos nadoen wat de andere paarden ook doen want die andere paarden hebben die dingen allemaal al geleerd .
Maak een schema , begin bij de basis en bouw zachtjes op en bij een probleem weer 1 trapje afdalen en verder opbouwen. Nooit boos worden.
Als hij te snel zou gaan zeker nooit aan de teugels gaan trekken eerder met lange teugel rijden en enkel hem meer werk laten doen wanneer hij te snel is zet hem op de volte of iets dergelijks tot hij weer rustig loopt al zouden dat 20 voltes na elkaar zijn maar niet trekken , anders ben je begonnen met een wedstrijd trekken die je nooit kan winnen , paarden zijn gewoon sterker dan wij.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:40

ik wil juist niet dat die zo loopt.. alleen hij kruopt achter de teugel.,. ookal loopt hij lang en laag,, zonique kent zijn eigen houding.. en meer niet. alleen die van hemzelf, en dat is opgekropt. en mn instructrice zegt soms ook wel van dan doe je je teugels wat kort er dan e been eraan.. maar dat bit vastpakken is eigenweizigheid. dat doet die alleen als ik neit consequent ben. dankje voor de tips

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:29

Ik ben het echt helemaal met aeolusnr1 eens. Het is een jong paard in opleiding. Waarom al aan of op de teugel werken? Toen jij vroeger begon met lopen, gingen we je toch ook niet gelijk trainen voor een marathon.

Je moet gewoon rustig aan gaan rijden en vooral ontspannen gaan rijden. Dit met zo weinig mogelijk getrek in de teugels. Paard moet goed op de eigen benen leren lopen.

De rest komt met de tijd wel.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:37

ik zeg ook.. paard loopt graag in eigen houding , en paard word al bijna 5 jaar, is laat ingereden. en ik probeer juist lang en laag te rijden .

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:46

Winxz_Bas schreef:
wie kan helpen?
ik krgij al elke week les /

gr Rosalie

eh...
het makkelijkste is jouw instructrice vragen Clown .

maar goed, wat jij zegt, balans kan een probleem zijn. dat ie rechtsom het bit vast pakt kan een teken van scheefheid zijn en dat kan ook tegenwerken.
mogelijk gaat ie de ene kant op ook harder dan de andere kant.
Goed, ik los dat op door in het begin ergens afwenden. dan heb je niet de hele lange zijde.
maar verder moet je werken aan je zithulp. maak in de stap overgangen naar het halthouden. doet ie dat goed zonder teugelgebruik?
dan van draf naar stap proberen. deze hulp kan je uiteindelijk ook in galop gebruiken. gewoon wat beter aan je hulpen zetten dus.
overigens is wat te hard niet echt een probleem. makkelijker als te langzaam... doe rustig aan en los je probleem op lange termijn op.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:56

Ik had dit ook met mijn jonge paard, lange zijde scheurde ze de bak door en was ze niet onder controle te houden. Ik had ook les, en in de les moest ik perse bij B - E op de volte, dan kun je hem ook nog groter uitrijden. En ik moest meestal als ik 2 rondjes op de volte had gedaan (toen ze redelijk rustig was) daarna een stukje rechtuit, de hoeken door en daarna weer op de volte zetten en op de volte terug nemen. Ik had na een tijdje geen last meer van een racent paard, tenzij ik natuurlijk zelf aangaf dat ze harder mocht.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 18:09

vandaga in de binnenbak gereden. ging super! mooi rustig, maar dat heeft hij in vlagen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:14

vandaga in de binnenbak gereden. ging super! mooi rustig, maar dat heeft hij in vlagen

Probeer er eens ernstig aan te werken, en zoek niet voor ieder foutje de schuld bij het paard, of het was teveel wind , of de piste was te nat, of , of ,

Paarden zijn idd niet elke dag hetzelfde maar ze hebben het niet in vlagen, leer je paard begrijpen , luister er ook naar en speel er dan op in, en je zal echt zien dat het probleem dan voor het grootste gedeelte opgelost zal zijn.

WillyoWonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:01

Probeer de volte steeds iets verder uit te bouwen (steeds iets groter) Wanneer hij weer te hard gaat terug nemen en weer op de kleinere volte zetten. Het is erg vervelend als een paard echt te hard gaat in de galop Huilenspreek uit ervaring) het is vaak dat de aanhouder wint in dit soort dingen. Op een moment heb je de rem gevonden (helaas zit hij bij ieder paard weer ergens anders in de galop) Zelf vooral rustig blijven en doen alsof het heel normaal is dat hij zo hard gaat kan ook helpen. Die van hield ermee op toen ik helemala rustig bleef en de controle nam. Is wel makkelijke gezegt dan gedaan natuurlijk

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:00

Paardje is net 2 maanden onder het zadel. Ik zou zeggen laat hem lekker snel gaan op de rechte stukken. Zodra jullie weer wat verder zijn komt dit vanzelf wel goed. Ik zie liever dat ze wat snel gaan in het begin dan dat ze niet vooruit te branden zijn. Je hebt les lees ik dus je hebt begleiding bij het rijden.

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:56

Idd heel veel overgangen rijden, dat werkt toch wel het beste, ik weet alleen niet wat je tegen het vast bijten van het bit moet doen, maar misschien als je veel op de volte overgangen oefent en dan dat veel oefenen, en dan steeds een grotere volte maken, en dan wordt het uiteindelijk wel een rondje, als j voelt dat ie onder je vandaan wil lopen stuur je m gelijk om...
Dat lijkt mij wel een goede fatsoenlijke oplossing

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:02

kleine stukjes galopperen, of veel voltes zodat hij niet kan bedenken dat hij weer sneller wil.