Help de rem hapert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Help de rem hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:07

IK rij sinds een week een paardje van een vriendin bij. Hij is behoorlijk sterk en daar door moeilijk te rijden. Mijn vriendin zit met een rug probleem waar door het voor haar heel lastig rijden is.

Ik heb hem nu 3x gereden en ik merk al heel veel verschil.
Hij is behoorlijk stijf en wil dan ook geen stelling en buiging aan nemen. Als ik de hoek door wil rijden doe ik dat met een beetje stelling en mijn binnenbeen aan leggen. Voor hem is dat een teken van nog harder gaan.
Maar het grootste probleem is dat hij overal door heen loopt. Wil ik van stap naar halt houden. Moet ik me heel zwaar maken (waar hij niet op reageerd) en maak ik een ophouding met mijn handen. Hij steekt dan zijn neus naar voren en loopt gewoon door. Zo doe ik er soms echt 2 rondjes over hem te laten halt houden. Zo ben ik de eerste 20 min bezig hem op zo'n min mogelijke druk te laten halt houden en dan ook meteen als ik het vraag. Als hij het weer even weet probeer ik te draven. Maar das echt een ramp. Klein beetje je been verplaatsen of aanleggen of een klein beetje je teugel laten vieren is voor hem al een reden om in galop aan te springen. En dan is het weer een hele kunst om hem weer in een draf te krijgen. Laat staan een rustige draf. In elke gang loopt hij heel over haast.

Vandaag ging het eigenlijk vrij lekker. Ben opgestapt en meteen weer begonnen met stappen-halt houden. Hij begon toen zelfs lekker op zijn bitje te knabbelen en was lekker ontspannen. En na een tijdje begon hij ook lekker te regearen als ik wilde halt houden.
Ben toen ook weer gaan draven. En hij steekt dan meteen zijn neus naar voren en je bent hem kwijt. Heel hard draven en zodra je de teugel iets laat vieren of je been verlegt springt hij in galop. Ik ben hier dan ook flink mee aan de slag gegaan. Dus kleine stukjes draven en weer terug nemen naar stap wat dus niet echt lukt omdat hij daar echt 2 rondjes over kan doen. En ik ook niet als een gek in zijn mond wil zitten raggen. Na dik een uur ging het eigenlijk best goed. Hij bleef bij het aandraven lekker ontspannen en nageeflijk. Maar na een lange zijde moest ik hem echt terug gaan nemen omdat hij anders weer wilde gaan lopen tanken en ik hem dan weer helemaal kwijt ben. Als hij dus die lange zijde zo lekker loopt doet hij er ook korter over om terug te komen in stap. Nog steeds niet meteen maar toch zeker wel na een half rondje.

Hij word gereden op een dubbel gebroken bustrens (en er komt ook echt geen scherper bit in). En hij gaat ook regelmatig naar de tandarts en het zadel past ook goed is allemaal gecontroleerd.

IK hoop eigenlijk dat jullie nog goede tips hebben om dit op te lossen. En is dit een probleem wat er langzaam in geslopen is? Zij heeft hem inmiddels al 2.5 jaar en zolang is ze al bezig om hem rustiger en beter aan de hulpen te krijgen.
Voor dat zij hem kocht is hij als springpaard gebruikt. Hij moest alleen presteren. Zo hard en foutloos door het parcours. En hij is dan ook het parcours door geslagen. Ze hebben hem toen aan mijn vriendin verkocht omdat hij helemaal niet meer sprong (geef het paard eens ongelijk Ach gut ). Dus ik denk zelf dat hij daarom maar blijft lopen. En de rem hapert.

Sorry voor het lange verhaal. Maar vind het zo'n leuk beestje. En ik ben er ook zeker van dat het goed komt. Maar hoopte dat jullie nog goede tips of ideeen hadden.

Lonely

Re: Help de rem hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:42

Laat je hem tijdens het halthouden op de hoefslag verder lopen of ga je cirkels maken? Ik persoonlijk zou steeds de cirkel verkleinen tot hij niet anders kan dan vertragen en uiteindelijk stoppen. Als je verder op de hoefslag loopt, is het een groter mysterie wanneer hij zal stoppen.
succes

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:51

Ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben met dit paard. Hij is duidelijk werkwillig en luistert graag. Waarschijnlijk heeft hij vertrouwen nodig.
Hoe reageert hij aan de longeerlijn?? En probeer tijdens het rijden je stemhulpen te gebruiken! Bij elke juiste/nette overgang en tempowisseling hem goed belonen.
En ik ben het met Lonely eens, houdt hem op de volte, zodra hij jouw tempo loopt maak je hem weer groter. Gaat hij daarna weer harder, dan maak je de volte weer kleiner, enz, enz..
Trouwens een paard kan niet hard gaan als je de stelling erin houdt. Je zegt dat hij zijn neus eruit drukt en dan gas geeft. Houd stelling naar binnen, ook op de lange zijde. Dat hoeft niet de hele tijd, maar in het begin tijdens de training, totdat hij wat meer vermoeid is. Waarschijnlijk is het een paard dat zichzelf nog liever doodloopt dan dat hij stopt met rennen. Zorg dat je niet TE lang rijd..
Heel veel succes! Knipoog

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:12

@maaykuhh: hoe weet je zo zeker dat het paard werkwillig is en graag luistert? Ik vind een paard dat gewoon snel gaat niet echt meteen 'werkwilling', want wie weet gaat het dier enkel sneller uit angst of omdat het ergens verkeerd aangeleerd is (bv: been is simpelweg 'vooruit'!).
Graag luisteren kan ik eigenlijk ook niet opmaken uit de uitleg van de TS, maar dat kan aan mij liggen. Niks aanvallends, hoor! Maar ik zou graag weten waarom je dat denkt, ik leer graag bij.

@TS: Het is ook een optie om het paard eerst aan de longe te laten wennen aan de stemhulpen, dan gaat het waarschijnlijk ook een stuk makkelijker als je erop zit. Uiteindelijk kan je ook aan de longe op lichte stelling gaan werken, maar voorlopig is de rem toch het belangrijkste om erin te krijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:58

IK denk ook dat het niet veel met werkwillig te maken heeft, klinkt meer als een paard wat het niet helemaal snapt en daardoor op de vlcht gaat, ook nog eens stijf is daar hij moeilijk buigt.
Ik zou lekker veel stappen en gymmen aan de hand, daar leren ze ook heel veel van en kun je met je eigen lichaamstaal ook gelijk uitleggen hoe de rem werkt, veel op stem in het begin en duidelijk zijn in je zit,
Als je een drafje doet zou ik voorlopig op de basis volte blijven en veel schakelijk op zit en stem.
Wat je kan doen is b.v een kaptoom onder je hoofdstel en met dubbelen teugel rijden, kun je de stelling van het hoofd vragen vis de kaptoom, hoef je niet in de mond te zitten zeker omdat hij erg stijf is wil dat nog wel eens fijner zijn voor het paard, als de juiste stelling er dan is kun je b.v door en kleine ophouding nageeflijk maken . werkt voor jou en het paard misschien wel meer ontspannend.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 02:20

Ik denk dat ik de overgangen steeds op de volte zou maken, als ie te hard wil de volte verkleinen en als ie dan weer een "normaal" tempo heeft de volte weer vergroten, en als dat helemaal goed gaan een lange zijde te draven en dan bij A of C weer een volte inzetten, net zolang tot je de volte niet meer nodig hebt om het tempo te bepalen en ook gewoon een rondje rustig kan draven. Voor het aanleren van een rustige galop hetzelfde.

Let wel goed op dat je regelmatig van hand verandert! Het is heel zwaar voor een paard om steeds op een volte te lopen (stelling), zeker onder de man.

Dus oefenen op een volte, als dat goed gaat even een stukje rechtuit stappen over de hoefslag en wat simpele figuren rijden als gebroken lijnen en van hand veranderen, een slangevoltetje hier en daar, en daarna weer op de volte aandraven.

Als het op de volte goed gaat kan je het ook eens in een slangenvolte proberen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 08:19

Zie dat ik weer wat vergeten ben.
Aan de longeerlijnen loopt hij kwa tempo heel goed. Hij is dan zelf een beetje sloom. Heel het loperige is er dan uit.
Voor het rijden longeren heeft geen zin bij hem. Hij blijft onder het rijden gewoon door tanken. Dat paard loopt zich zelf gewoon dood als je die laat gaat.

Nog even over het volte rijden. Zijn eigenaresse rijdt hem altijd op voltes. In draf en galop. Als je aan het draven bent of galoperen duikt hij automatisch de volte op en krijg je hem bijna niet fatsoenlijk meer van de volte af. IK ben gewend om de volte te openen door mijn binnen aan te leggen en me handen opzij te brengen. Bij hem werkt dat dus niet omdat hij meteen zijn tempo weer verhoogt en op die volte blijft plakken.
Ik probeer nu dan ook gebruik van de hele bak te maken. Als hij weer niet te remmen is probeer ik het eerst door op de hoefslag te blijven om na 2 rondjes toch maar een klein volte te rijden.
Hoe meer ik er mee aan de slag ga. Hoe beter het wel word. Hij gaat wel met kleine stapjes vooruit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:22

wat zegt de instructeur hiervan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:56

Als hij onde rhet zadel steeds maar weer blijft lopen zou je toch aan iets lichamelijks denken, hij gooit zijn hoofd toch ook omhoog? dus dan zijn zijn rugspieren erg aangespannen, als jij daar dan boven opzit is voor de meeste paarden een rede om al te versnellen, omdat dat niet fijn aanvoelt , ook voor jou niet.
Ik zou toch proberen de oorzaak van het vluchten te onderzoeken, wat doet hij als je b.v zonder zadel rijd?
Wat doet hij als je uit zijn mond blijft, want door zijn snelheid word hij natuurlijk veel met handrem gereden en dat kan ook een rede voor zijn vluchtgedrag zijn.
Waarom ga je niet eens een tijdje ernaast wat handwerk doen, zoals wat gymmen , aan stelling en buiging en stap en draf werken, wat zijgangen echt puur met het rechtrichten aan de gang, kan heel veel schelen als voorbereiding voo rhet rijden, een paard weet al wat er van hem verwacht word en de spieren worden zo super goed getraint en soepel gemaakt.

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:52

Ik zou persoonlijk toch niet proberen om uit die volte te geraken, omdat die volte in eerst instantie toch nodig is om hem het vertragen en stoppen aan te leren. Pas als hij echt goed weet waar de rem zit, kan je gaan werken met verruimen van de cirkel tot je op de hoefslag zit, maar dan enkel als je er zeker van bent dat het weer geen rondjes duurt vooraleer hij vertraagt of stilstaat.

Ik kan me niet voorstellen dat het (voor zowel paard als ruiter) prettig moet zijn om gemiddeld twee rondes ophoudingen te maken tot het paard eens besluit om te stoppen... Daarom zou ik me nu echt nog niet te veel aantrekken van die hoefslag en hem op de cirkel laten lopen. Uiteraard met regelmatige verandering van hand.

Medisch kan er inderdaad ook iets aan schelen, dat is niet uitgesloten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:53

Hij gooit zijn hoofd niet omhoog. Hij steekt zijn neus naar voren.
Daarbij zit ik niet constant in zijn mond. IK probeer hem op mijn zit terug te rijden. Met teugeldruk voor de onderteuning. IK rij dan ook niet met de handrem erop. Ik probeer zoveel mogelijk uit zijn mond te blijven en op mijn zit te rijden. Als ik dan naar stap wil ga ik zwaar zitten en maak ophoudinkjes tot hij weer gaat stappen.
Wat de voltes betreft. Dan moet ik wel hele kleine voltes rijden wil ik hem lager in tempo krijgen op een normale volte blijft hij ook gewoon lopen.

Aan de hand heeft hij ook de neiging om gewoon door te lopen als hij even twee tellen moet wachten. Hij wil je ook weleens mee sleuren als hij wat lekkers zit aan de andere kant. Meestal is dan even je stem verheffen genoeg om hem weer bij de les te krijgen.

Aan de longeerlijn is hij gewoon braaf. SOms wat sloom en heeft wat overtuiging nodig om aan te galloperen.

Stijf is hij niet meer met rijden. Hij weet nu weer wat stelling en buiging is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:02

Denk toch dat je moet beginnen met de volte, die vergroten of verkleinen naar gelang het tempo. Wil hij te hard, verklein jij de volte net zolang totdat hij weer een normaal tempo aan geeft. Is dat een volte halve baan, dan so be it. Gaat hij goed verruim je de volte weer, en dat net zolang totdat verkleinen van de volte niet meer nodig is om het tempo te bepalen en jij dat tempo dus ook op een grote volte vast kan houden. Maar wel met goede tussenpauzes in stap (en dan de volte vermijden!) maar wel gebroken lijnen rijden, eens afwenden bij A of C of B of E of zo, eens van hand veranderen.

Je instructrice zegt ook dat zij hem op de volte laat draven en galopperen, vraag anders eens aan haar waarom zij dat doet en ga niet eigenwijs zelf het wiel proberen uit te vinden, waarbij je ook nog eens door het krampachtig proberen te remmen je paard alleen maar hindert en irriteert en hij dus nog sneller wil gaan!

Dat is wat ik mijn lesklantjes ook aanleer als hun paard in draf of galop onder ze weg wil rennen, en het werkt (na verloop van tijd) heel erg goed. Nu is er nog maar een persoon waarbij dit paard het doet, en die is nog niet zo heel ervaren en stronteigenwijs.

Alles komt op zijn tijd!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:24

felicity schreef:
Aan de hand heeft hij ook de neiging om gewoon door te lopen als hij even twee tellen moet wachten. Hij wil je ook weleens mee sleuren als hij wat lekkers zit aan de andere kant. Meestal is dan even je stem verheffen genoeg om hem weer bij de les te krijgen.

Deze opmerking vind ik wel tekenend. Ik vermoed dat deze pony voor geen meter snapt wat je onder het zadel van hem wilt en daarom flink voor het been wegrent. Daarnaast heeft hij blijkbaar niet voldoende respect voor je.

Ga met de pony op de grond aan de gang. Houdt zijn aandacht bij jou. Als jij ho zegt, moet het ook ho zijn. Wees heel duidelijk en treedt maar een keer op als hij door loopt, laat hem een paar stapjes achteruit doen. Aandacht moet bij jou zijn, verdiep je eens in grondwerk. Daar is niets zweverigs aan, het is puur de verhoudingen duidelijk maken tussen jullie.

Zodra ho er aan de hand in zit, klim je er weer eens op en ga je hetzelfde in stap oefenen. Met een kleine hulp in stap zetten en ho met je stem, dus zonder teugels. Lukt het niet, stap je weer af en doe je het weer op grond. Net zo lang tot je het helemaal zonder teugelhulp kunt. Je bent toch niet sterker dan hem, dus die teugels kun je net zo goed afblijven. Lukt het om vanuit stap halt te houden op je stem, dan pak je er je gewicht er weer bij en ga je die twee commando's koppelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:50

Kaka schreef:
felicity schreef:

Deze opmerking vind ik wel tekenend. Ik vermoed dat deze pony voor geen meter snapt wat je onder het zadel van hem wilt en daarom flink voor het been wegrent. Daarnaast heeft hij blijkbaar niet voldoende respect voor je.

Ga met de pony op de grond aan de gang. Houdt zijn aandacht bij jou. Als jij ho zegt, moet het ook ho zijn. Wees heel duidelijk en treedt maar een keer op als hij door loopt, laat hem een paar stapjes achteruit doen. Aandacht moet bij jou zijn, verdiep je eens in grondwerk. Daar is niets zweverigs aan, het is puur de verhoudingen duidelijk maken tussen jullie.

Zodra ho er aan de hand in zit, klim je er weer eens op en ga je hetzelfde in stap oefenen. Met een kleine hulp in stap zetten en ho met je stem, dus zonder teugels. Lukt het niet, stap je weer af en doe je het weer op grond. Net zo lang tot je het helemaal zonder teugelhulp kunt. Je bent toch niet sterker dan hem, dus die teugels kun je net zo goed afblijven. Lukt het om vanuit stap halt te houden op je stem, dan pak je er je gewicht er weer bij en ga je die twee commando's koppelen.

Ja ook mijn idee, een paard wat wegrent en zijn neus naar voren steekt , spant zijn rug, zie mijn eerdere opmerking,
Als hij op je zit te rijden is , wat is dan het echte probleem?
Je kan hem door middel van ophouding en zit terug rijden, maar toch gaat hij rennen??
Grondwerk is idd in jou geval toch een heel belangrijk iets, als hij je meesleurt is wel duidleijk wie de leiding heeft, als dat op de grond al niet duidelijk is is dat onder het zadel ook vaak niet het geval.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 14:49

Even voor de duidelijkheid. Het is niet mijn paard. Mijn paarden reageren alle twee netjes op zit. Daar heb je geen teugels bij nodig.
Die vriendin is ook niet instructrice waar jullie dat vandaan hebben?
Bij haar doet ie helemaal een dotje. En ik heb hem nu redelijk in de hand.
En hij is niet rennerig hij blijft gewoon op zijn eigen tempo door lopen.
Voor mensen die aan de bakrand staan ziet het er helemaal niet moeilijk of trekkerig uit. Die roepen allemaal dat hij zo lekker loopt. Maar als je erop zit voelt dat heel anders.

Bedankt voor jullie adviezen. Maar ga eens in overleg met instructrice hier thuis. Die ziet het namelijk ook. Kijken wat zei ervan vind.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:10

Is het niet verstandig dat de eigenaressen dan zelf les neemt in het grondwerk, jij kan het zelf ook niet oplossen, want jou sleurt hij ook mee, denk dat dit paard gewoon even erg terug naar het aller begin moet, eerst leren wie de leiding heeft.
Ik ga de tip van de kaptoom al eerder, kun je daar niet wat mee, werkt echt heel erg goed, hoef je helemaal niet in de mond , want denk dat hij daardoor ook blijft lopen, je blijft toch druk geven in de mond als ondersteuning zeg je , misschien ligt daar het probleem voor de eigenares ook, te veel in de mond zitten geeft vaak een hangerig en drammirig en strek paard

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:12

Probleem is nu nagenoeg opgelost. IK heb er nu 4x opgereden. En hij liep vandaag gewoon heel netjes. Helemaal niet drammerig. Maar echt heel relaxt. Hij komt nog niet helemaal terug op zit. Maar met een beetje teugelhulp komt ie netjes terug. En je kan ook gewoon je been aanleggen zonder dat hij harder gaat lopen.

Wat dat mee sleuren betreft is nu 1x bij mij gebeurd. En hij krijgt van mij op zijn flikker en het is klaar. De eigenaresse lacht er mee. Loopt met hem mee om vervolgens weer haar eigen richting op te gaan. Hij krijgt dus altijd zijn zin.

Het probleem zit hem in dat de eigenarese niet consequent genoeg is. Als zij hem terug wilde rijden. Gaat ze staan in de beugels en naar achteren hangen. Waar door hij tegen druk geeft door zijn neus naar voren te steken en blijft lopen. En dan geeft zei het vervolgens op en laat hem lopen. Vandaag heeft ze zelf ook even gereden. En viel gelijk weer terug in zijn oude patroon. Maar met een beetje hulp krijgt ze hem nu ook redelijk rustig aan het lopen.
Ik heb haar dan ook aangeraden om flink te gaan lessen. En op haar houding te blijven letten. En zodra ze voelt dat hij weer zijn neusje naar voren wil steken en harder wil een overgang terug te rijden.

Hoop dat mijn verhaal een beetje begrijpelijk is. IK vind het veel makkelijker om iets te laten zien in real life dan te omschrijven wat er precies gebeurt en hoe het voelt.