Ik heb hem nu 3x gereden en ik merk al heel veel verschil.
Hij is behoorlijk stijf en wil dan ook geen stelling en buiging aan nemen. Als ik de hoek door wil rijden doe ik dat met een beetje stelling en mijn binnenbeen aan leggen. Voor hem is dat een teken van nog harder gaan.
Maar het grootste probleem is dat hij overal door heen loopt. Wil ik van stap naar halt houden. Moet ik me heel zwaar maken (waar hij niet op reageerd) en maak ik een ophouding met mijn handen. Hij steekt dan zijn neus naar voren en loopt gewoon door. Zo doe ik er soms echt 2 rondjes over hem te laten halt houden. Zo ben ik de eerste 20 min bezig hem op zo'n min mogelijke druk te laten halt houden en dan ook meteen als ik het vraag. Als hij het weer even weet probeer ik te draven. Maar das echt een ramp. Klein beetje je been verplaatsen of aanleggen of een klein beetje je teugel laten vieren is voor hem al een reden om in galop aan te springen. En dan is het weer een hele kunst om hem weer in een draf te krijgen. Laat staan een rustige draf. In elke gang loopt hij heel over haast.
Vandaag ging het eigenlijk vrij lekker. Ben opgestapt en meteen weer begonnen met stappen-halt houden. Hij begon toen zelfs lekker op zijn bitje te knabbelen en was lekker ontspannen. En na een tijdje begon hij ook lekker te regearen als ik wilde halt houden.
Ben toen ook weer gaan draven. En hij steekt dan meteen zijn neus naar voren en je bent hem kwijt. Heel hard draven en zodra je de teugel iets laat vieren of je been verlegt springt hij in galop. Ik ben hier dan ook flink mee aan de slag gegaan. Dus kleine stukjes draven en weer terug nemen naar stap wat dus niet echt lukt omdat hij daar echt 2 rondjes over kan doen. En ik ook niet als een gek in zijn mond wil zitten raggen. Na dik een uur ging het eigenlijk best goed. Hij bleef bij het aandraven lekker ontspannen en nageeflijk. Maar na een lange zijde moest ik hem echt terug gaan nemen omdat hij anders weer wilde gaan lopen tanken en ik hem dan weer helemaal kwijt ben. Als hij dus die lange zijde zo lekker loopt doet hij er ook korter over om terug te komen in stap. Nog steeds niet meteen maar toch zeker wel na een half rondje.
Hij word gereden op een dubbel gebroken bustrens (en er komt ook echt geen scherper bit in). En hij gaat ook regelmatig naar de tandarts en het zadel past ook goed is allemaal gecontroleerd.
IK hoop eigenlijk dat jullie nog goede tips hebben om dit op te lossen. En is dit een probleem wat er langzaam in geslopen is? Zij heeft hem inmiddels al 2.5 jaar en zolang is ze al bezig om hem rustiger en beter aan de hulpen te krijgen.
Voor dat zij hem kocht is hij als springpaard gebruikt. Hij moest alleen presteren. Zo hard en foutloos door het parcours. En hij is dan ook het parcours door geslagen. Ze hebben hem toen aan mijn vriendin verkocht omdat hij helemaal niet meer sprong (geef het paard eens ongelijk
). Dus ik denk zelf dat hij daarom maar blijft lopen. En de rem hapert.Sorry voor het lange verhaal. Maar vind het zo'n leuk beestje. En ik ben er ook zeker van dat het goed komt. Maar hoopte dat jullie nog goede tips of ideeen hadden.