Hallo, het is tijd om op te staan!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Hallo, het is tijd om op te staan!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:08

Beetje aparte titel maar vooruit... Pling Hallo, ik wil jullie graag wat vragen. Mijn paard Leonardo is een knollie van 1.78 en hij is nu 15 jaar Haha! . Ik verzorg hem samen met mijn zusje en we hebben hem nu ong. een jaartje. Het gaat heel goed met ons en we worden echt een team Pling . We rijden nu ong. L1 niveau allebei en we hebben bijna een winstpunt te pakken (onderlinge wedstrijden). Nu heb ik gisteren met hem gereden en toen stuitte ik toch op een probleem. Ik krijg hem maar niet actief. Als ik begin met rijden stap ik in met lange teugel en draaf ook met lange teugel zodat hij een beetje zn rug kan oprekken. Ook doe ik een galopje. Daarna pak ik hem langszaam op en uiteindelijk gaat ie lekker onspannen en begint lekker op zn bitje te knabbelen. NO Problemo... Haha! het probleem is alleen dat hij in draf maar niet actief wil lopen. Het lijkt net of hij te lui is dat hij zn benen optilt. Na dik een half uur van drijven, mopperen Boos! , en af en toe met mn stokje meppen wilde meneer eindelijk aan de gang. Verdrietig Bloos Als hij dan eenmaal actief is dan loopt hij echt SUPER dan gaat hij zn rug lekker gebruiken, blijft netjes nageeflijk en onspant, ook gaat hij goed strekken als dat de bedoeling is. Ook als ik galoppeer blokkeert hij zn rug in het begin Boos! , meestal laat ik hem dan beter doorgalopperen zodat hij zn benen gaat optillen. Als hij actief is en hij is ontspannen dan ontspant ook zn rug en dan is het echt de hemel.... Haha! Ik heb echt het idee dat hij gewoon lui is en weinig interesse heeft in het rijden. Ik probeer daarom zoveel mogelijk af te wisselen. Normaal staat hij in de zomer op de wei en nu staat hij dus binnen, daar kan het misschien ook aan liggen. Ik longeer met hem, zet hem los (soms ook met andere paarden), laat hem springen (vindt ie prachtig) en ik probeer nu ook weer wat met hem naar buiten te gaan.... (vinden we nog moeilijk want hij is bang van koeien en zijn beide enorm geschrokken.... gelukkig zijn de koeitjes nu binnen.) Dit probeer ik allemaal om hem actief te krijgen.... Maar echt lukken wil het niet. Oja ik wil nog wat zeggen, het is niet dat ik hem niet vooruit gestampt krijg, dat is het niet.. Hij is vrij goed aan het been en met lichte druk loopt hij al. Het probleem is dat het lijkt alsof hij in een soort roes loopt. Pas als ik flink heb doorgereden wil hij onderhand eens een beetje heet en wakker worden... Hoe krijg ik dit beter... ik wil niet constant hoeven drijven, mopperen en meppen... Ook wil ik niet met sporen rijden, dat is tot nu toe niet nodig geweest en ik hou er niet van om met sporen te rijden... Ik wil het echt rijtechnisch oplossen zonder gekke ijzertjes Knipoog . Iemand een ideetje hoe ik die lieverd van mij een beetje wakker kan krijgen en hem lekker actief kan laten lopen. ALVAST BEDANKT (PS; ik heb les van een instructrice, en die zegt ook dat hij meer actief moet worden, zij heeft mij dus ook dat afwisselen aangeraden en ook om vitaminekoek te gaan geven, verder om gewoon eens goed kwaad op hem te worden) Bloos

Meraki

Re: Hallo, het is tijd om op te staan!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:13

Zo'n paard heb ik ook gereden 2,5 week.. vond het echt verschrikkelijk!!!
Blijven drijven, kreeg er zere knieen van.

Ik zou m op andere brok zetten denk ik..

Dit paard bleef ook gewoon zo, ze rijden nu met sporen en dat gaat wel wat beter.. Maar hij is niet actief te krijgen!

Vind trouwens dat je een leuke achternaam hebt.. ik heet ook zo.. maar dan zonder van Tong uitsteken

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:17

mijn vriendin had er ook zo een. ze heeft hem op ander voer gezet en is met klein spoortje gaan rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:19

Krijgt hij vlak voor het rijden toevallig ook biks? Dan zou hij last kunnen krijgen van een suikerdip en dan worden ze ook zo vreselijk lui/traag.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:20

Ik wil niet op een andere brok want het ligt daar niet aan... ik leg het ook warrig uit... Het punt is dat hij gewoon lui is en meestal als ik flink heb gegaloppeerd (vindt ie gaaf) dan wordt hij lekker alert en dus actief... Misschien nog meer ideeen??? Bedankt alvast

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:21

Nee ik voer voor zover ik weet geen biks (wat is biks?? Clown )

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:21

Probeer je training te beginnen met stap-galop overgangen..
Réken maar dat je pit hebt daarna! Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:23

Kelnardo schreef:
Nee ik voer voor zover ik weet geen biks (wat is biks?? Clown )

Gewoon brok.

Wanneer krijgt hij zijn brok? of krijgt hij niets?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:25

Ik zou beginnen met ander voer. Waarschijnlijk omdat het al een wat ouder paard begint te worden heeft hij wat opstartproblemen zoals ik het verhaal lees althans.
Ik zou absoluut niet met een koud paard stap-galop overgangen gaan rijden, schiet je helemaal niets mee op op de lange termijn. Laat zijn spieren lekker warm en los worden, rijd gewoon wendingen om hem aan je been te rijden en lichte overgangen als je al goed ingestapt hebt.

Biks zijn basisbrokjes.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:31

Allereerst: sluit elke mogelijke lichamelijk belemmering uit. Voor hetzelfde geld zit je zadel niet lekker of zit er beginnende atrose dwars. Dan wil je niet door de pijn heen rijden.

Het is een kunst om flegmatieke paarden aan het werk te krijgen op een manier dat ze het vanzelf gaan doen. Mijn ervaring is, en ik heb al een aantal paarden gereden die flegmatiek waren, is dat je het werk kort, intensief en heel interessant moet houden. Dus kort en pittig rijden. Snel gaan galopperen. Neem eens wat oefeningen mee waar je normaal niet zo snel in dit stadium van de opleiding mee zou beginnen. Hou ze er echt bij. Wissel het rijden, zoals je al doet, veel af met andere dingen. Geef ze zo nu en dan een paar dagen vrij, doet wonderen bij dit type paard.

Wees heel, heel consequent met je been. Been is reactie en weer af laten hangen. Geef alleen signaalhulpen, blijf niet drijven. Rijdt desnoods voorlopig met je benen afgestoken, om te voorkomen dat je onbewust toch drijft. Het paard moet op 1 hulp reageren. Daar moet je geen spoortjes voor hoeven gebruiken.

Probeer het paard heet te krijgen. Maak veel overgangen kort op elkaar. Galop stap en omgekeerd zijn fantastisch voor dit soort paarden. En verruimen en verkorten en dat 3 x op een lange zijde.

Je moet hiermee om kunnen gaan. Voor de één is dit paard helemaal niets, die wordt doodgefrustreerd van het uitdagen. Ik vind het heerlijk, geeft me echt het gevoel dat je aan het werk bent.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:33

daniella74 schreef:
Ik zou absoluut niet met een koud paard stap-galop overgangen gaan rijden, schiet je helemaal niets mee op op de lange termijn. Laat zijn spieren lekker warm en los worden, rijd gewoon wendingen om hem aan je been te rijden en lichte overgangen als je al goed ingestapt hebt.

Juist wel, ideale manier om een paard warm te laten draaien. Veel paarden kun je veel beter warm laten galopperen ipv warm draven.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:35

Jij gaat ook meteen uit je bed voluit hardlopen? Je zal toch eerst los moeten rijden lijkt mij ander rijdt je zijn spieren stuk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:37

Een paar rondjes galop aan een lange teugel is nou niet een dermate grote inspanning voor een paard dat je daar zijn spieren mee kapot rijdt. Wel eens een paard een sprintje zien trekken in de wei/paddock?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:39

Ja hoor, ik heb weleens een paard zien lopen in de wei.
Op deze manier heeft de galop weinig toegevoegde waarde aangezien hij dan op de voorhand klapt en niet in verbinding loopt.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:44

even ontopic! Ik denk dat je het beste veel (schijn)overgangen kunt rijden zodat hij lekker allert wordt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:50

De toegevoegde waarde is dat het paard even wakker wordt en de spieren warm draait. Daarna kun je echt aan de gang.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:47

daniella74 schreef:
Jij gaat ook meteen uit je bed voluit hardlopen? Je zal toch eerst los moeten rijden lijkt mij ander rijdt je zijn spieren stuk.

Als je paard netjes ingestapt is, kun je gerust los gaan werken in galop. Dat doe ik ook. 15 min losstappen, paar rondjes draf en daarna begint het echt losrijden in galop.

Moet wel zeggen dat ik ook niet begin met overgangen stap-galop en weer terug. Eerst rustig wat voltes galoperen links- en rechtsom, wat schakelen in galop, zodat hij goed warm en los is. En daarna pas vreemde capriolen uit gaan halen Knipoog

Je moet gewoon wat dingen proberen met losrijden wat het beste werkt.
Laatst bijgewerkt door Tayga op 18-11-08 17:52, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:51

daniella74 schreef:

Galop is bij mij ook een onderdeel van het losrijden hoor Knipoog
Lekker lang en laag, goed over de rug met tempowisselingen erbij.
Als die daarin (en natuurlijk bij stap/draf losrijden) Goed aanvoelt ga ik hem pas hoger instellen en aan het echte werk beginnen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:55

Veel overgangen, stap-draf-stap, draf-middendraf-draf, halt-actieve draf-halt

Faithfull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:23

Betere conditie opbouwen..Dus zoals Nibbit al zei, veel overgangen rijden helpt erg goed.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:16

Idd veel overgangen rijden, en zoals puchje zegt is ook goed.
Misschien is het handig om toch ander voer te proberen, je kan altijd weer teruggaan naar wat je nu hebt, als het nieuwe voer je niet bevalt. Succes ermee.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:30

Ik heb het idee dat omdat hij nu toch een wat ouder paard begint te worden je misschien toch nog eens goed naar zijn voer zou moeten kijken misschien kan je ons vertellen wat je nu voert en op welke tijdstippen?
Ook overgangen kunnen helpen hem actiever te maken..

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:05

Ik voer gewoon basisbrokjes biks dus Clown daar krijgt hij ong. 1 3/4 schep van (lettend op zijn grootte en verleden) zie profiel. Ook krijgt hij ong. nog een 3/4 schepje mix. Dit krijgt hij twee keer per dag en meestal geef ik na het rijden nog een half schepje brok en een half schepje mix. Ook voer ik na het rijden nog een extra plak hooi....

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:11

Om even op de andere reacties te reageren, ik rij veel overgangen dus stap-draf-galop-terug naar stap en allerei combi's ook probeer ik schijnovergangen dus strekken en weer een beetje verzameld te rijden (moet nog veel aan werken) Tong uitsteken . Verder vind ik het ook helemaal niet erg om actief met hem te werken en ik vind de raad van Kaka erg goed want ik herken Leo hierin. (bedankt he Pling ). Ik wil misschien wel op een andere brok overgaan maar ik wil het eerst gewoon rijtechnisch proberen... bedankt voor de reacties en ik ga het zeker proberen als jullie verder nog ideeen hebben dan hoor ik het graag....

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:15

Om nog even op de oefeningen van Kaka terug te komen... hebben jullie daar misschien voorbeelden van... Ik wijk nu meestal en ik probeer af en toe ook al een paar passen schouderbinnenwaarts en buitenwaarts. Hebben jullie verder nog ideeen daarover???