Hallo, ik wil jullie graag wat vragen. Mijn paard Leonardo is een knollie van 1.78 en hij is nu 15 jaar
. Ik verzorg hem samen met mijn zusje en we hebben hem nu ong. een jaartje. Het gaat heel goed met ons en we worden echt een team
. We rijden nu ong. L1 niveau allebei en we hebben bijna een winstpunt te pakken (onderlinge wedstrijden). Nu heb ik gisteren met hem gereden en toen stuitte ik toch op een probleem. Ik krijg hem maar niet actief. Als ik begin met rijden stap ik in met lange teugel en draaf ook met lange teugel zodat hij een beetje zn rug kan oprekken. Ook doe ik een galopje. Daarna pak ik hem langszaam op en uiteindelijk gaat ie lekker onspannen en begint lekker op zn bitje te knabbelen. NO Problemo...
het probleem is alleen dat hij in draf maar niet actief wil lopen. Het lijkt net of hij te lui is dat hij zn benen optilt. Na dik een half uur van drijven, mopperen
, en af en toe met mn stokje meppen wilde meneer eindelijk aan de gang.
Als hij dan eenmaal actief is dan loopt hij echt SUPER dan gaat hij zn rug lekker gebruiken, blijft netjes nageeflijk en onspant, ook gaat hij goed strekken als dat de bedoeling is. Ook als ik galoppeer blokkeert hij zn rug in het begin
, meestal laat ik hem dan beter doorgalopperen zodat hij zn benen gaat optillen. Als hij actief is en hij is ontspannen dan ontspant ook zn rug en dan is het echt de hemel....
Ik heb echt het idee dat hij gewoon lui is en weinig interesse heeft in het rijden. Ik probeer daarom zoveel mogelijk af te wisselen. Normaal staat hij in de zomer op de wei en nu staat hij dus binnen, daar kan het misschien ook aan liggen. Ik longeer met hem, zet hem los (soms ook met andere paarden), laat hem springen (vindt ie prachtig) en ik probeer nu ook weer wat met hem naar buiten te gaan.... (vinden we nog moeilijk want hij is bang van koeien en zijn beide enorm geschrokken.... gelukkig zijn de koeitjes nu binnen.) Dit probeer ik allemaal om hem actief te krijgen.... Maar echt lukken wil het niet. Oja ik wil nog wat zeggen, het is niet dat ik hem niet vooruit gestampt krijg, dat is het niet.. Hij is vrij goed aan het been en met lichte druk loopt hij al. Het probleem is dat het lijkt alsof hij in een soort roes loopt. Pas als ik flink heb doorgereden wil hij onderhand eens een beetje heet en wakker worden... Hoe krijg ik dit beter... ik wil niet constant hoeven drijven, mopperen en meppen... Ook wil ik niet met sporen rijden, dat is tot nu toe niet nodig geweest en ik hou er niet van om met sporen te rijden... Ik wil het echt rijtechnisch oplossen zonder gekke ijzertjes
. Iemand een ideetje hoe ik die lieverd van mij een beetje wakker kan krijgen en hem lekker actief kan laten lopen. ALVAST BEDANKT (PS; ik heb les van een instructrice, en die zegt ook dat hij meer actief moet worden, zij heeft mij dus ook dat afwisselen aangeraden en ook om vitaminekoek te gaan geven, verder om gewoon eens goed kwaad op hem te worden)
)