Mijn merrie (5jr) is heerlijk aan het lopen sinds ik ongeveer een maand geleden een nieuw zadel heb welke goed ligt en past. Ze beweegt sindsdien veel ruimer en krachtiger. Het enige wat wel is gebleven is dat ze wanneer ik begin met rijden ze altijd wat drammerig is. Dit had ze met mijn oude zadel ook al. Ik begin altijd hetzelfde: ruim losstappen aan lange teugel, waarbij ik wat figuren rijd. Dan aan lange teugel draven met contact. Op dat moment begint het altijd: ze houdt de rem erop, wil haar rug wegdrukken, gaat soms ineens stilstaan en achteruit lopen, schrikt her en der eens ergens van, wil ergens niet langs. Dit duurt altijd ongeveer een kleine 10 minuten en dan is het over, dan loopt ze heerlijk ontspannen nageeflijk over de rug, met een heerlijke lichte aanleuning, is scherp voor mijn been en alert. Ik denk dan ook altijd dat ze het werk erg leuk vindt. Maar wat ik niet begrijp is dat ik haar er altijd van moet overtuigen dat ze aan het werk moet. Ze is net bij de osteopaat (Steffie van de Laarse) geweest voor preventieve controle en ze was helemaal in orde. Soms kan ze ook tijdens het rijden ineens out of the blue weer even een dram momentje hebben, maar dit is geen verzet omdat ik iets van haar vraag wat ze niet aankan. Wanneer dat het geval is, herken ik dat meteen en doe ik een stapje terug. Mijn paardje is wel een dominant typje, dus het zou ook een machtspelletje van haar kunnen zijn, terwijl ze na die 10 minuten drammen altijd lekker gaat lopen. Ze heeft dit ook eens gedaan midden in een proef. Ze liep de sterren van de hemel en ineens ging ze stil staan, achteruit lopen en aan haar been krabben
Wanneer ze zo iets doet, negeer ik het maar en geef goed been. En als ze daar niet op reageert, een tik en meestal gaat ze dan weer aan de gang en loopt ze weer heerlijk. Is dit iets wat jullie herkennen? Is dit nou pubergedrag en gaat dit over? Ik rijd haar twee keer per week intensief, twee keer lang en laag of buiten. Ik longeer haar één keer per week bijgezet. Verder komt ze buiten en wandel ik met haar.