Mijn merrie (zo'n negen jaar geleden, maar wellicht heb je er nog iets aan) was altijd een volledig ander paard 'als ze in haar periode zat'. Het duurde ongeveer een week. (net zoals bij ons dus haha) Ze was niet vooruit te branden. Stopte in elke hoek en als ze na het aandrijven niet vooruit ging en je gaf haar een tik dan kreeg je een rodeo op request en ook al zat je die braaf uit dan stond ze na twee rondes weer stil. Gezien dat elke keer zich herhaalde als ze in haar periode zat heb ik haar in die periode daarna telkens met rust gelaten, omdat het zich alleen voordeed in die week en daarbuiten ze zich fantastisch gedroeg. Dus het was naar mijn mening geen koppigheid maar gewoon dat het paard zich niet happy voelde. (zoals veel vrouwen dat ook hebben in die week, gelukkig is het bij paarden niet eens per maand).
Wellicht heeft jouw paard door haar schijndrachtigheid hetzelfde gevoel (laat me met rust!). Aan de andere kant; ik gunde mijn paard eens een bui, omdat ik dacht dat ze nog steeds haar periode had. Maar dat bleek achteraf niet zo te zijn. Het paard maakte er toen handig gebruik van en ik ben daar ook ingetrapt doordat ze doorging met die buien na haar periode en ik toen dacht dat ze misschien wel iets 'interns' kon hebben. Ik heb haar toen inderdaad ook laten bekijken door de huisarts en door een paar zeer ervaren instructeurs en de uitkomst was dat ze me in de maling aan het nemen was....
Moeilijk is dus bij zulke paarden om te beslissen of het paard zich echt niet happy voelt of gebruik maakt van de situatie. Paarden zijn zwaar intelligent; dat blijkt wel weer. Maar goed is dat je de baarmoeder en alles laat scannen, dan weet je het tenminste zeker. Je weet het namelijk nooit en je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. En tsja, als je paard je inderdaad in de maling neemt, dan zijn natuurlijk de rapen gaar haha. Succes ermee, laat je weten wat eruit is gekomen? Ik ben wel benieuwd.
groetjes, Marieke