paard gaat hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

paard gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:44

paard gaat erg hangen tijdens het rijden, zowel in de bossen als tijdens de dressuur.
nu is ze heel ligt op het been, dus been geven werkt hier enkel averechts.
wat raden jullie me aan om te doen, tijdens de dresuur draai ik telkens een volte in zodat hij weer op eigen benen moet gaan lopen,.
maar wat kan ik buiten doen om het hangen te verminderen?
zou dit ook aan de tanden kunnen liggen, ze gaat deze week sowieso naar de paardentandarts.

groetjes Sanne

Anoniem

Re: paard gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:51

Laat de teugels eens zo los dat ze niks heeft om aan te hangen?

KailehS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:55

ik heb het zelfde probleem. Toch lucht geven (gewoon echt heel veel lucht) en been bij. Dit voelt heel tegenstrijdig in het begin maar als je het consequent vol houdt helpt het!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:09

Wanneer jij vast blijft houden zal je paard ook niet loslaten, dus regelmatig je handen een paar seconden openen en daarna weer sluiten, wanneer je paard gaat ontspannen ook je handen weer openen. Niet je benen gaan afsteken, maar wel regelmatig kuitdruk geven hiermee in combinatie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:23

idd vragen en toegeven,
dat vragen doe je met de benen en de teugels samen, maar het paard, zal veel meer leren door het toegeven, want dat geeft de ontspanning en het is net de reden waarvoor hij het wel wil gaan doen.
Dit is iets da je gewoon niet alleen kan oefenen, bij dit moet er steeds iemand zijn die je er op wijst handen los, nu toegeven, iets meer been enz enz enz ......... das niet iets da je in 1 2 3 klaar krijgt hoor.
Maar dus idd meer loslaten en iets heviger vragen en benen eraan.
Vasthouden PAARD betekend loslaten MENS.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:45

Idd. Geef je paard geen gelegenheid om te gaan hangen. Heel veel schakelen, zodra je voelt dat je paard hangt rij je hem een paar pasjes weg en weer terug. En misschien zijn je teugels iets te kort?

NicoleRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:18

Ladygiroc schreef:
Idd. Geef je paard geen gelegenheid om te gaan hangen. Heel veel schakelen, zodra je voelt dat je paard hangt rij je hem een paar pasjes weg en weer terug. En misschien zijn je teugels iets te kort?

Klopt. Als je merkt dat die gaat hangen, meteen je hand iets naar voren steken, waardoor hij misschien een misstapje maakt, maar als je hem dan blijf ondersteunen, blijft hij wel gewoon lopen. Om het te voorkomen zijn overgangen heel belangrijk ja, niet alleen voorwaarts, maar zet hem ook een keer terug. Als je bijvoorbeeld aan het draven bent, neem hem eens terug totdat hij bijna stapt. Bij het terugrijden is het been erbij houden het belangrijkste, want dan komt hij op het achterbeen. Als hij op het achterbeen is, kunnen ze niet meer gaan hangen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 00:14

dankje voor jullie fijne tips. ik heb vandaag heerlijk gereden. puur op onstpanning aan de voorkant niets gedaan. veel geschakeld en toen na een halfuur voor wat opgepakt. het wertke perfect. ze moet in het begin gewoon even wat loopruimte hebben denk ik.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:02

Je moet je wel indeken dat de spieren warm moeten worden. Ja kan niet opstappen en gelijk je paard bovenin zetten met z'n achterhand er perfect onder. het hangen is ook niet binnen 1 dag over. Dat heeft te maken met de achterhand die nog niet sterk genoeg is. Die train je dus weer met schakelen en evt. balkjes draven. De motor zit van achter en wat je er achter inpompt krijg je positief aan de voorkant terug.

Selmah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:02

Mijn paard heeft er ook een handje van om te hangen. Ik werk er aan om vooral niet terug te trekken als zij gaat hangen en proberen zoveel mogelijk te ontspannen. Het klinkt simpel, maar bij mij werkt het (zo nu en dan) Haha!

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:30

Meer loslaten, of een keer wat harder pakken.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:37

Ik heb er ook last van met mijn haf.
Ook als ik een lange teugel geef hangt ze er nog aan..
Ik volg dit topic even dus! Lachen
Laatst bijgewerkt door xkimmx op 23-11-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Federico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:46

Mijn advies zou zijn om wat losser proberen te rijden. Een andere oplossing zou zijn om een ander bit te proberen. Succes!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:49

buitenhad iets hoger houden en meer stelling naar binnen vragen?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 12:14

ja het is een beetje dubieus. het paardje is enkel buiten gereden. en kent dus vrij weinig van verzameling en buiging.
voor los laten gaat in beperkte maten omdat we geen bak tot onze beschikking hebben we rijden op een open veld. Ik zet haar tot nu toe gewoon op een volte en schakel hier.
wanneer ze onder me uit wil lopen maak ik een overgang naar stap, doet ze dit goed weer terug naar draf totdat ze weer begint te stormen.
door deze overgangen merk ik nu dat ze veel losser en zelfstandiger word voor

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:37

als die dat doet, een keer je handen naar voren doen, dan lijkt het als of die struikelt, maar dan word het voor hem wel duidelijk dat ie dat niet mag doen! Knipoog

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:00

maykie schreef:
Wanneer jij vast blijft houden zal je paard ook niet loslaten, dus regelmatig je handen een paar seconden openen en daarna weer sluiten, wanneer je paard gaat ontspannen ook je handen weer openen. Niet je benen gaan afsteken, maar wel regelmatig kuitdruk geven hiermee in combinatie.

idd helemaal mee eens!
Op je buitenhand houd je contstante druk, met je binnenhand speel je (alsof je in een spons knijpt). Helpt dit niet? speel dan iets 'harder' met je binnenhand.
Onthoud altijd: niet blijven vasthouden want dan wordt hij alleen maar sterker!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:43

Overgangen rijden OP JE ZIT en NIET aan de teugels komen, en dan tot het je neusgaten uitkomt Knipoog