Springvraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Springvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 17:03

Hallo, Ik heb de zoek functie gebruikt maar niet gevonden wat ik zocht
Mijn haf is helemaal gek van springen.
Vaak als hij alleen al ziet dat de hindernissen worden neer gezet word hij enthosiast en super druk.
Hij is dan moeilijk op mijn tempo te rijden en wil meer zelf bepalen wat hij doet.(bij de eerste paar sprongen)Met losrijden laat ik hem altijd balkjes lopen. Rijd voor voltes en krijg hem dan vaak goed terug op mijn tempo dat ik wil rijden. Maar zodra hij voelt dat ik mijn teugels meer aan neem omdat we richting de hindernissen gaan zet hij zijn nek op en kan ik echt het tempo niet meer bepalen (dit is bij de eerst paar sprongen)
Hoe kan ik zorgen dat ik hem goed bij me hou en op mijn tempo blijft lopen bij de eerst paar keer over de hindernis heen?

Ook is het probleem bij hem dat hij heel vroeg afzet. (hij komt wel altijd goed uit) Ik rijd hem tussen twee teugels op de hindernis af en geef hem de ruimte zodra hij zou moeten afzetten maar dit doet hij dus al veel eerder. Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb wel les met hem maar altijd is hij dan al ingereden en kan ik hem meer op mijn tempo rijden als in het begin.
Vast bedankt

sethlover

Re: Springvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:08

dit doet mijn 13jarige sukkel ook Lachen
Hoe oud is je pony??
Nou ik denk dat hij nog onervaren is met springen.. is die van mij ook Tong uitsteken
Ik doe altijd heel rustig op hindernis afstappen, en de laatste 3 meter rustig in draf beetje inhouden, en als hij moet springen dan spoor ik hem aan.
Dit hebben ze heel snel door en het begint al beter te gaan met die van mij. Moet je echt eens proberen!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:14

Ik zou beginnen met niks meer veranderen op de sprong. Zorg dus van te voren dat je je teugels op maat hebt zodat je dit niet meer hoeft te veranderen voor de sprong. Dan verander jij niet en hoeft je pony ook niet te veranderen.

Goed achterin je zadel gaan zitten. Desnoods stap je eerst op een laag kruisje af en draaf je pas een paar passen van te voren aan. Wat je ook kan doen is de sprong aan rijden dan een volte maken en opnieuw aanrijden. dus je stuurd wel aan maar een paar meter van te voren zet je een volte in. Verder gewoon veel doen en oefenen. de mijne was ook heel heet met springen en oncontroleerbaar in een oefenparcour ging ik meestal zo hard dat ik mijn wendingen niet meer kon rijden en gewoon verkeerde hindernissen sprong omdat hij die voor zijn neus kreeg. Bij ons is de rust er in gekomen door veel te oefenen en steeds weer terug te vallen op de dresuur. dus sprong en dresuurmatig weer op pakken. paardje bij elkaar tempo weer onder controle goed gaan zitten en de volgende sprong.

veel succes

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 17:59

Hij is nu 9 jaar.
Ik doe het nu sinds een half jaar sirrieus.
Ik laat hem indd ook vaak eerst richting de hindernis stappen dat werkt indd goed.
Bedankt voor de tips. Ga hier zeker iets mee doen Haha!

NicoleRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:27

Misschien is nog een tip om gewoon naar de hindernis te stappen ja, maar dan ook in stap over de hindernis te gaan. Als je het niet zo hoog maakt, wil dat echt makkelijk. Als je de hele tijd vlak voor de tijd aan gaat draven/galopperen, dan kennen ze dat op een gegeven moment ook en rennen ze alsnog naar de hindernis toe. Mijn tip:
gewoon rustig over de hindernis. Zet haar desnoods eens vóór de hindernis stil, even laten staan en dan weer verder rijden, langs de sprong, nog een keer aanrijden, dan eroverheen. Als je dat telkens afwisseld, dan moet ze wel op jou letten en naar jou luisteren. Werkt meestal goed.
Ook als het hoger wordt moet je nooit anders gaan rijden dan als het laag staat. Ik weet het, het is moeilijk, maar ze redden de sprong écht wel!

Hopelijk heb je wat aan de tips! Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:27

OohafoO schreef:
Hallo, [size=9]

Ook is het probleem bij hem dat hij heel vroeg afzet. (hij komt wel altijd goed uit) Ik rijd hem tussen twee teugels op de hindernis af en geef hem de ruimte zodra hij zou moeten afzetten maar dit doet hij dus al veel eerder. Wat kan ik hieraan doen?

hij zet vroeg af maar komt altijd goed uit ...? :s wat is t nu?

als ie echt te hard gaat zou ik hem keer paar meter voor de hindernis halt zetten paar passe trug en belonen, en weer op nieuw aanrijden, helpen met je stem. goed terug blijven zitten, wel met been ondersteunen.
gaat ie weer te hard weer halt!
moet vanzelf rustiger worden, dan gaat ie op jou letten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:33

Dit is een dressuurmatig probleem! Begin eens met grondbalken..leg 2 of 3 balken neer met een afstand van 4 of 5 galopsprongen..leer hier tussen schakelen, dus de ene keer rij je 4 galopsprongen en dan eens 5! Zet je pony eens stil tussen de balken..heb je deze controle? Zet er dan eens een kruisje tussen en bouw zo je lijntje verder uit! Een paard dat te vroeg afzet is een fout van de ruiter..het is een samenspel, waarsch. zie je dan zelf ook niet de afstand! Leer je paard dress. matig te sluiten en te verruimen en ga dan pas springen!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:53

Hij zet vroeg af maar komt wel goed uit aan de andere kant van de sprong (landing)

Balken doe ik indd regelmatig daar reageerd hij wel normaal op mijn hulpen. Maar zodra het omhoog gaat word het al moeilijker.
Ik zie zelf indd ook de afstand heel moeilijk

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:21

Maak van die balkjes dan langzaam kruisjes of hele lage stijltjes en probeer net zo te blijven rijden als met de balkjes! Heb je les? Een goede instructeur kan je hierbij helpen! Ik heb destijds ook een paard gereden die erg heet werd in het parcour en dan is het heel erg moeilijk om zelf rustig te blijven..uiteindelijk kon ik toch een parcour rond rijden in mijn tempo! Heel veel oefenen onder goede begeleiding en dan komt het best goed!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:04

Thanks voor je hulp.
Heb een hele tijd les gehad en ben nu indd weer op zoek naar iemand.
Tot die tijd heb ik besloten alleen balken te gaan lopen met hem en geen echte hindernissen

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:51

Misschien had je al genoeg antwoorden ..
Maar misschien heb je hier ook wat aan:
Mijn verz.poown wordt enthausiast van springen, of eigenlijk moet ik het zo zeggen. Springen geeft mij een kik, vind ik een beetje spannend (van leuk spannend) dit voelt hij aan en gaat als een gek crossen, zelf bochten nemen en in het wilde weg rondspringen. Hij kán het allemaal zelf maar mijn leiding is ver te zoeken (stiekem vind ik het niet eens zo heel erg).
Omdat ik weet dat ik de leiding hoor te hebben, maar die niet rust er niet voor heb ga tussen het springen door regelmatig dressuur oefeningen doen. Dan krijg ík weer rust in míjn lijf, en dat helpt ook goed voor de ontspanning van de poown. Bovendien is zijn aandacht dan weer even ergens anders.

Oh en ik bedenk me nog eentje:
Ik had als er hindernissen in de bak stonden, dat hij in de galop heel dicht erom en er rond ging lopen. Omdat hij die hindernissen wilde nemen (dacht ik). Wat er werkelijk aan de hand was, is dat ik er niet bij was omdat ik aan het nadenken was over die hindernissen nemen en dat ook toestond omdat hij net zo lekker liep. Gevolg pony ging als er hindernissen in de bak stonden crossen en doen zodat ik dacht 'hij heeft zin in hindernissen, dan doet we dat'. Dus ik tegen mij instructrice 'hij wilt naar die hindernissen' dikke onzin natuurlijk *schaam, schaam* want het zat allemaal tussen mijn oren. Snel weer opgelost door consequent te dressuren, mét hindernissen in de bak Knipoog

Behalve dat je misschien wat aan deze 'trucjes' heb om, pownylief en jezelf bij de les te houden, wil ik je eraan herinneren
dat hoe je er ook van overtuigd ben dat de poown stout is, het vaak aan jou zelf ligt. Probeer te ontdekken aan wie het ligt, en
waarom. Sorry voor lange verhaal Bloos hoop dat je er wat aan hebt ..